Nieuwe sound in Fiat Punto?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remko1989
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06-2022
Ik heb een punto uit 2004, echter het geluid vindt ik vrij slecht dus ik wil graag wat nieuws.

Voorin de deur zitten 16.5 cm speakers en achterin (niet in de hoedenplank maar er naast) zitten momenteel 10 cm speakers.

Ik heb echt geen idee wat goed is en wat verstandig is om een zo goed mogelijke klank in de auto te krijgen.
Ik heb ook nog de ''standaard'' radio erin zitten dus die wil ik ook gaan vervangen.

Heeft iemand tips en dan denken aan merk, goede prijzen en kwaliteit??? Ik wil het liefst mijn hoedenplank behouden en dus 10 cm speakers achterin terug plaatsen..... Echter weet ik niet of dit kan/ bestaat omdat daar de meeste zware klanken vandaan schijnen te komen.....en dan de afmeting van de speakers misschien te klein is????

ik heb ongeveer een maximum budget van 250 euro dat ik wil besteden. Inclusief de radio waarin ik vooral belangrijk vindt dat er USB op aangesloten kan worden, Mp3 kan worden afgespeeld en de standaard opties....

Ik hoop op een aantal nuttige tips, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118498

Als je 250 euro te besteden hebt, zul je niet echt een "super" geluid krijgen.
Het lijkt me dan ook niet de moeite waard om het een en ander te gaan vervangen voor dat bedrag, gezien het toch wel wat tijd zal gaan kosten.

Ik kan je adviseren om even door te sparen tot je een 500 euro beschikbaar hebt. Een goede radio is het begin van de kwaliteit. Dus als je rond de 200 - 300 euro een goede pioneer / sony weet te kopen, dan kun je nog wat eenvoudige 50watt speakertjes monteren.

Wil je liever werken met een versterker en krachtig geluid, dan wordt het nog wat prijziger, en dan is het interessant om te kijken naar speakers zoals rockford fosgate met bijbehorende versterkers. En in het geval dat je goed spul erin wilt, dan is het ook zaak om de kabels wat te optimaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remko1989
Tijd zal op zich geen probleem zijn.... het gaat me nu vooral om wat is handig om aan te schaffen zodat ik het erin kan laten zetten.... de tijd is geen ramp ik heb er geen ''haast'' ,mee....

thnx voor de snelle reactie btw... ik wacht nog meerdere af:)

[ Voor 14% gewijzigd door remko1989 op 16-05-2010 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118498

Als je "gewoon" goed geluid wenst dan hoef je verder ook niets aan te passen. Dan is het kwestie van een goede radio met standaard speakers. Dus over de klankkast hoef je je dan nog niet druk te maken.
Maar het is net wat jij persoonlijk voor geluid zoekt.

Je moet gewoon eens een winkel binnen gaan, en wat speakers beluisteren. Ze staan altijd wel in een testopstelling waar je ze aan en uit kunt zetten. Eventueel met en zonder versterker.

Houd er rekening mee dat als je kiest om geen versterker te nemen, dat je minder bassweergave zult hebben. Voor een echte bass neem je een subwoofer, maar dat kan vaak overkill of ordinair zijn.
Kies je ervoor om gewoon de speakers te gebruiken zonder subwoofer, dan is het wel fijn als de bass nog goed aanwezig is. Anders krijg je een beetje het laptop-speaker geluid zodra je het geluid wat harder zet.

In de winkel kunnen ze dan een opstelling aanzetten zoals jij dat goed vindt klinken, en dan kun je zelf kijken hoeveel geld je er ook aan uit wilt geven. Want ook het laten inbouwen kost flink wat geld. Alleen als je veeel geld uitgeeft aan de speakers, zoals dat in mijn geval 3500 euro was, dan bouwen ze het maar al te graag gratis in. maar bij 250 euro zullen ze daar nog extra kosten voor rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remko1989
oke bedankt voor de informatie in ieder geval.... Ik kan het door een vriend van me gratis laten inbouwen dus dat is het probleem niet.... Ik ga binnenkort maar eens naar een winkel om wat speakers te beluisteren en vraag daar ook nog wel even naar een prijs/ kwaliteitsverhouding.

anyway thanks...;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:51
16.4cm kan je leuke composet in kwijt, let wel op dat je rekening houdt met de inbouwdiepte van je deuren, ik heb bv ondiepe speakers in mijn Yaris, omdat de standaard diepte niet past ivm raam.

Daarnaast rekening mee houden dat je speakers geen 100en watten nodig hebben om een beetje leuk te klinken, maar het al goed doen op een standaard radioversterkertje.

Ander punt om in je hoofd te houden, wil je mooi geluid, moet het flink bonken, moet het hard...?

Voor 100-150 euro heb je iig al een best leuke composet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remko1989
Ik ben opzoek naar ''mooi helder en harder'' geluid. Ik heb nu standaard spul erin maar als je hem ''hard zet'' dan klinkt het echt nergens meer naar.....

Composet ? is dat een set van meerdere speakers of wat moet ik me daarbij voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remko1989
btw...

iemand nog een goede website voor verkoop ? tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 16:11
www.pimtensen.nl
www.rondevries.nl

Composet bestaat uit een woofer, tweeter en scheidingsfilter.
Afbeeldingslocatie: http://www.cartuning-guide.com/images/composet.jpg

Voordeel van een composet is dat je een losse tweeter hebt, welke je optimaal kunt plaatsen. Bij coaxiale speakers (opgebouwde tweeter) heb je al snel het probleem dat de hoge tonen wat minder klinken, omdat je tweeters in de deur zitten en deze nogal richtingsgevoelig zijn.

Mocht je geen losse versterker willen, kijk dan ook even naar het rendement (meestal aangegeven in dB/spl/1m), dit geeft aan hoeveel decibel een speaker produceert met 1 watt op 1 meter afstand gemeten. Met een hoge rendementsspeaker heb je niet zoveel vermogen nodig om toch vrij luid te spelen.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Een hoop tips hierboven, maar niet echt handig allemaal.
Koop gewoon voor rond de € 150 een JVC, Sony, Pioneer, Clarion enz.
Er is keus genoeg en qua kwaliteit doen ze in die prijsklasse zo'n beetje allemaal hetzelfde.
Als je echt van de hoed en de rand wilt weten, koop dan een editie van auto-hifi, verkrijgbaar bij de betere boekhandel. Die hebben een apart katern met een opsomming van produkten naar prijs en kwaliteit.
Inbouwen kun je zelf, omdat alle radio's tegenwoordig voorzien zijn van iso-stekkers. Eventuele verloopstekkers voor jouw type auto krijg je bij de automaterialenhandel.
Voor de € 100 die je over houd zoek je een fatsoenlijk speakersetje voor voorin. Een compo-set is normaal een setje van 4 speakers, 2 grotere voor de lagere tonen en 2 kleine tweetertjes voor de hoge tonen.
De tweeters worden dan meestal op het dashboard of de a-stijl geplaatst.
Ook de goedkopere setjes klinken vaak beter dan de standaard speakers in de auto.

Achter kun je beter niets doen met de 10cm dingetjes. Er zijn er wel die redelijk klinken, maar als je voorin zit zul je ze niet (willen) horen.
Beter kun je dan zorgen dat je op termijn een subwoofer met versterker achterin hebt.
Dan wordt het geluid meteen een stuk voller en valt het ook niet meer op dat er geen geluid van achter komt.

Uiteraard geld dat de kwaliteit beter wordt naarmate je meer besteed. Maar daar zijn ook uitzonderingen op.
Wil je echt kwaliteit en volume dan zul je je kennis moeten uitbreiden (grondig) en stevig moeten gaan sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remko1989
oké ik heb inmiddels het volgende gevonden....

sony MEX BT3800U autoradio

daarbij dan de frontspeakers van JBL de GTO-6538 (16cm) dit vond ik bij de mediamarkt de mooiste klinken van alles wat ze hadden in deze prijsklasse......

Is dit wat? dan kan ik misschien ooit later nog een versterker met sub achterin zetten....?

Moet ook maar eens kijken hoe ik me oude radio eruit ga krijgen... die pinnen die hem eruit moeten krijgen zitten er niet meer bij...:S xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roger1234
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-02 23:06
Ik persoonlijk vond die nergens naar klinken. Ik ben heel erg tevreden met de focal setup in mijn auto. Mijn budget was iets ruimer alleen maar je kan prima kijken naar de acces serie van focal. Ik weet niet of je in de buurt van Hoorn woont of de mogelijkheid heb om er heen te gaan want dan wil ik je adviseren om eens bij www.rondevries.nl langs te gaan. Zij hebben mij erg prettig geholpen met de setup uit te zoeken die ik nu gebruik in mijn punto, ik was net als jij ook niet tevreden met de sound erin.

Ik heb mijn punto voorzien van,
2 x 16cm focal (acces serie) voor
2 x 6"x 9" focal (polyglas serie)
1 x 25a1 sub (acces serie)

Dit op een 5 kanaals versterker en ben zeer tevreden, dit zal jij helaas met jou budget niet gaan redden maar ik wil je zeker aanraden om iig de 16cm speakers te gaan beluisteren.

http://tweakers.net/gallery/158119/sys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertB
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 20:49
Als ik jou was zou ik ook die achter speakers lekker laten zitten en je budget volledig besteden aan een knappe radio en composet.
JBL GTO setjes ben ik ook niet wild van, ja het gaat hard maar het klinkt nergens naar. Weinig laag en te veel hoog. Focal zoals roger1234 al aangaf is erg goed, maar er zijn uiteraard meer merken. Ik weet niet waar je vandaan komt, maar je kan eens gaan kijken bij Caradio. www.caradio.nl hij heeft een hoop merken waar het gros van de mensen nog nooit van gehoord heeft, maar wel supergoed klinken tegen een leuke prijs. Echt de moeite waard om eens te gaan kijken/luisteren, je krijgt er echt goed advies en niet alleen maar aangeboden wat hij wil verkopen zoals bijvoorbeeld bij de Media Markt.

Succes met de verdere zoektocht!

Gr. Robert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remko1989
Ik kom uit Amsterdam dus dat is nog haalbaar.... Ik denk dat ik binnenkort daar maar eens ga kijken, zag al erg veel aanbiedingen staan dus dat is altijd interessant.....

Bedankt voor de tips:)

Gr. Remko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remko1989
en what about het merk Fusion iemand ervaring? zag op de site van ron de vries wel wat leuke setjes voor redelijke prijzen... ik wil daar volgende week even naar toe..... dus ik ga zoieso kijken.... maar was alvast even benieuwd,....

kwam overigens ook dit tegen:

http://www.rondevries.nl/...ofdgroep=117&subgroep=354

Is dat misschien nog een idee? of is dat kwalitatief meteen een stuk minder?Kweet er niets van.... ik ga er in ieder geval volgende week naartoe......

Als ik er dan eindelijk uit ben post ik wat het is geworden haha.... thanx voor alle hulp nogmaals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Leuke prijs voor een leuk setje.
Maar je mag natuurlijk geen geweldige kwaliteit verwachten.
Mits de componenten goed ingesteld worden kan dat best leuk geuid geven.
Pagina: 1