Intro
Al 2 jaar heb ik een HP M8060 staan, hier is in de loop der tijd qua hardware het een en ander aan vervangen. Helaas werd het al snel duidelijk dat de kasten van hp qua airflow niet geweldig zijn.Ook had ik het probleem dat de Expansion Bay van hp, waartegen de harde schijf zit geschroefd, mee rammelt met de harde schijf. De kast heeft ook standaard geen fan aan de voorzijde, waardoor de harde schijf ook continue warm word. Maar dat is niet het enigste. Door de slechte koeling en een andere videokaart in mijn geval werd hij ook zo warm dat het een risico word.
Aangezien een paar weken terug de standaard voeding de geest gaf, en de computer gisteren tijdens het spelen van FarCry 2 uitviel, was ik het zat.
Ik heb dus de beslissing genomen om dit te verbeteren. Aangezien ik ook een manier heb gevonden om voorin de kast een fan te monteren, leek mij dit waardevol om hier te posten.
Het idee

Bovenin zit een voeding die naar buiten blaast (warme lucht van de cpu naar buiten), links achterin zit een fan die naar buiten blaast), voorin komt een fan die naar binnen blaast.
Wat heb je nodig?
- Schroevendraaiers- 60mm fan (max 80mm)
- Eventueel een fan controller
- Verloopkabel molex - fan
- Geduld
Specs
Misschien ook wel interessant om te melden wat erin zit en waardoor hij zo heet word:Specificaties:
- Intel Core 2 Duo 4400 2 x 2ghz processor
- Asus P5LP-LE moederbord
- 2GB DDR2 quad channel ram geheugen
- 400GB sata harde schijf
- XFX Geforce 8600GTS 256MB PCI videokaart
- Pinnacle PCTV 110i analoge tv kaart
- Onboard geluidskaart met digitale audio
- Lite On draadloze netwerkkaart
- Lite On dvd brander met lightscrible
- HKC USP-350 350Watt voeding
Wat heb ik al gedaan?
Ik heb geprobeerd door de standaard fan achteraan te vervangen voor een 8cm Nexus exemplaar om te kijken of dat voldoende zou helpen. Dat hielp iets, maar niet genoeg. Ook de harde schijf bleef te warm.

Aangezien ook de voeding de was overleden, had ik die vervangen door een HKC 350 Watt variant met een 12cm fan die naar buiten blaast. Dan hielp ook weer iets, maar ook bij deze optie bleef de harde schijf buiten beschouwing en de videokaart werd ook niet echt koeler.

Bij het vervangen van de voeding heb ik het kabelboompje voor de voeding van de Expansion Bay verwijderd. Hier viel het al direct op dat een weerstand was gesmolten, en binnen de shrimpkous voor kortsluiting had gezorgd. Vanwege de geweldige kwaliteit van de HP/Lite On voeding is die dus doorgefikt...
Achter de voeding zit trouwens een mooie plek waar je net een paar overbodige kabels van de voeding kunt verstoppen:

Het ombouwen
De patiënt:
Allereerst moet je de zijkappen eraf halen, dan kun de klemmetje aan de zijkant van de front cover losklikken en het front er gemakkelijk afhalen, de bovenkant schuif je er zo vanaf.
Dan krijg je dit:

Bij deze foto's zie je heel duidelijk de Expansion Bay zitten, die dus onnoemelijk in de weg zit en ook qua airflow de kast niet veel goeds doet. Enige nadeel, hierachter zit de harde schijf erop geschroefd en dit onderdeel hoort bij de kast, het zit immers 'vast' tussen de bodem en de 3,5 inch drive bays.
De nieuw harde schijf:

De oude is waarschijnlijk ook door de hitte komen te overlijden of door de kortsluiting van de oude voeding.
Ik had speciale beugels liggen om de harde schijf onder de dvd brander te kunnen monteren, maar die vlieger ging niet op, door het plastic snelsluit systeem van hp.
Hier een foto waar je duidelijk de fan van de videokaart ziet, de HKC voeding en de Nexus 8cm fan:

De Nexus fan blaast naar buiten en word geregeld via het moederbord, de Voeding blaast naar buiten.
Alleen krijgt de videokaart veels te weinig koude lucht aanvoer.
Aangezien de voedingskabel al was los geklikt van de Expansion Bay, was deze heel simpel te verwijderen.
Er zitten 4 schroeven aan de linkerkant van de Expansion Bay waarnaar het hele systeem zo eruit kan.
Kabels van de harde schijf los:

En de Expansion Bay eruit:

Dan moeten we plek maken voor de koeler, aangezien de kabels vastgezet waren en dan in de weg zitten, heb ik de plakker met sluitsysteem op de bodem verwijderd:

Dat is stap 1, en als je nu een 8cm fan hebt, kun je die zo monteren. Aangezien ik maar 1 Nexus fan had, en die 2e in bestelling staat, heb ik maar de 8cm fan uit de overleden voeding gehaald om dit te proberen.
Je moet toch wat om dit te kunnen proberen.
Het slachtoffer:

De voeding open geschroefd:

Let niet op het zwart versmeulde binnenwerk richting de transfo.
Aangezien de fan binnenin was vast gesoldeerd, en ik toch de fan aan de voeding wou hangen (continue koeling van de harde schijf), heb ik een verloopkabel misbruikt:

Hier de fan aansluiting eraf gehaald:

En omdat het maar 12V is, en tijdelijk, maar even een klein kroonsteentje ertussen:

Dat is dus 1 gemodde voedingventilator van hp voor hp.
Dan, waar plaats je die fan aan de voorkant?
Nou, de voorkant is aan de onderzijde geperforeerd, de gaatjes zijn net groot genoeg om een schroefje erdoorheen te steken. En als je een fan erachter houd, kun je hem op 2 gaatjes vastzetten zonder te hoeven te boren of andere dingen.
2 mogelijkheden voor plaatsing, gezien van voren.
Allereerst, links:

Dit zou een optie kunnen zijn als 3e fan, maar niet aan te raden aangezien er een holle beugel voor zit.
Ik heb ervoor gekozen om hem rechts te monteren, en zo dat hij naar binnen toe blaast:

Wel erop letten dat de kabels die vanuit het midden van de knoppen komen voor het voorpaneel, dat je die niet in contact laat komen met de fan, anders zou dat wel eens wat minder goed kunnen aflopen.
Nu moet de kast uiteraard ook weer terug in elkaar, omgekeerde volgorde zoals net. Eerst de bovenkap:

En dan kan de voorkant erop:

En dan uiteraard de zijkanten.
Als hij dan gemonteerd is, kun je als je de klep van de voorkant open zet, zo doorkijken naar achteren.

Oftewel, ben je aan het gamen en hij word warm, zet je die klep open en dan kan hij heel gemakkelijk extra lucht scheppen.
Het resultaat
Veel kan ik er nog niet van zeggen, ik ga dadelijk proberen met FarCry 2 of hij nu wel goed blijft lopen. Wat ik wel zie in Everest is dat de harde schijf erg koel blijft! En de rest van de temperaturen zijn ook zeer zeker gedaald. Enige is dat de fan die uit de voeding kwam niet echt is, dus op dit moment is het net een stofzuiger. Ook is het trillen van de harde schijf en Expansion Bay over.
De temperaturen op dit moment:
Cpu 1: 43
Cpu 2: 49
Videokaart: 70 (nog niet tevreden over)
Harde schijf: 29
Zeker die harde schijf is bijzonder, idle is die nu 29 graden terwijl hij 57 graden was.

En stressed ging die de 70 voorbij, dat zal nu wel meevallen.
Enige waar ik nog naar wil kijken, of ik niet iets kan doen met stoffilters, want dat is een ramp bij deze kast...
En uiteraard die videokaart, tips/adviezen zijn van harte welkom.
Update
Met dank aan een tip van Frietjemet heb ik het schildje van een expansion slot eruit gehaald:

De temperaturen zijn nu:
Cpu 1: 35
Cpu 2: 37
Videokaart: 62 (5 graden gezakt!)
Harde schijf: 29
Nu nog een keer goed ontstoffen, en dan kijken wat hij doet. Ook binnenkort eens met karton een air duct in elkaar knutselen zodat hij de lucht uit dat gat haalt.
Update 2
Een update van de gebruikte onderdelen van hierboven. Een nieuwe en stille fan, bijpassende serie van de Nexus 80mm die al achterin zat.Zie: Joopieboy in "[Casemod / How To] HP 8000 Serie"
[ Voor 13% gewijzigd door Joopieboy op 28-05-2010 19:48 . Reden: Foto's gefixt, fout uit TS gehaald, en update ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!