Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urizenn
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 16:42
Beste Tweakers,

Na enkele maanden gebruik ben ik erachter gekomen dat de fan op mijn CPU koeler (Apack Zerotherm CF900) weigert om harder dan zijn minimale ~800 RPM te gaan (max is ~2300 RPM). Het gevolg is dat de idle CPU temperatuur erg lekker is (20-23 C) maar dat de stressed temperatuur enorm omhoog schiet (tot +/- 55 C).

Ik ben er al achter gekomen dat het probleem zit in de aansturing vanuit de ingebouwde temperatuur sensor. In theorie zou deze de fan tot 2300RPM moeten duwen bij oplopende temperaturen maar in de praktijk gebeurd dit niet.

Wat zou ik hieraan kunnen doen? Zijn er manieren om de sensor te omzeilen en de fan speed handmatig te verhogen?

Info over mijn systeem:
Kast - Silverstone Fortress FT02-BW
MB - Asus P5QL Pro
CPU - C2D E6600 (stock)
GPU - XFX Radeon HD 4890 (stock)
PSU - OCZ Fatal1ty 550W
RAM - GEIL 2GB DDR2-800 (GX22GB6400UDC)
HD - WD Raptor 74GB en WD 200GB Caviar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:38
Hmm,

lang geleden heb ik een Thermaltake cooler gehad met hetzelfde probleem. In plaats van de heatsink temp meette dat ding de kasttemp. Opgelost door de sensor tussen de koelribben te proppen, dan wilde ie ineens wel.

Andere oplossing: Volgens mij werkt zo'n sensor als een weerstand. Er tussenuithalen betekend dus volle kracht. Dan zou je dus de sensor eraf kunnen knippen, de draadjes kunnen verbinden en meer toeren krijgen, correct me if I'm wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:21

Cheezus

Luiaard

PhaeTom schreef op zondag 16 mei 2010 @ 16:14:

Andere oplossing: Volgens mij werkt zo'n sensor als een weerstand. Er tussenuithalen betekend dus volle kracht. Dan zou je dus de sensor eraf kunnen knippen, de draadjes kunnen verbinden en meer toeren krijgen, correct me if I'm wrong...
Er wordt vaak een NTC-weerstand gebruikt als sensor, dat wil zeggen dat het een variabele weerstand is die een hogere weerstand krijgt bij een lagere temperatuur (NTC = negatieve temperatuurs coefficient).
De NTC eruit halen en de draadjes kortsluiten zorgt ervoor dat de weerstand heel laag is dus de 'temperatuur' heel hoog. De controller zal dan waarschijnlijk de fan maximaal laten draaien.
Dit laatste lijkt me echter ook niet echt wat je wil, op 2300 rpm zal het wel aardig wat herrie geven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
je zou crea bea tweaker bezig kunen gaan door sensor af te knippen, potmeter eraan knopen
of er een fan connector aanmaken en die op je ( mits je dit dus hebt) fancontroller zetten( of op je mobo gooien en kijken of je het kan aansturen met speedfan o.i.d)
en anders ergens dichter bij de cpu plakken in de hoop dat het ding reageerd

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urizenn
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06 16:42
Bedankt voor de reply's!

Mijn eerste ingeving was om van een nood een deugd te maken en mijn P43 Northbridge (die echt gruwelijk warm wordt) te gebruiken om de sensor te misleiden. Dit werkte redelijk maar de fan speed kwam niet hoger dan 1300. Vervolgens jullie advies opgevolgd: stukje omhulsel weggeschraapt en de twee draden met elkaar verbonden. Dit werkte direct (RPM maxed out op 2300) en mijn CPU is meteen 10C koeler onder volle load!

Het heeft wel een negatief effect op de geluidsproductie (van fluisterstil naar aanwezige zoemtoon) maar de verbeterde koeling en overclock mogelijkheden maken dit verlies meer dan goed!