[Excel] WKpoule nakijken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3aanm
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-11-2024
Voor wat plezier en spanning in het dorp tijdens het WK in Afrika wil ik een WKpoule organiseren.
Een ieder zal een paar euro inleggen en mij het digitale bestand toe doen komen.
Ik heb nu 3 verschillende bestanden weten te creëren.
- 1 bestand met 4 tabs voor de deelnemers. 1 met naam en adres, 1 met invullijst voor de uitslagen, 1 voor de spelregels en 1 deelnemerslijst.
- 1 bestand met 3 tabs voor mezelf . 1 nakijkformulier, 1 spelregels, 1 ranglijst
- 1 deelnemerslijst voor de administratie.

Ik ga straks ongeveer 200 ingevulde formulieren binnen krijgen denk ik. Handmatig nakijken is natuurlijk geen optie. Wetende dat hier een oplossing voor moet zijn vraag ik om hulp. Ik denk dat het in acces ligt maar daar ben ik bepaald niet bedreven mee.
Zou iemand mij dit in totale n00b taal uit kunnen leggen? Of zal dit mijn kleine verstand te boven gaan:P
_/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga je de formulieren in 1 directory opslaan? Wat voor filename hebben ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3aanm
Ja ik heb ze nu in 1 directory. Hoe kan het anders. genaamd: WK
De bestandsnamen zijn:
- WK-poule 2010-Deelnemers
- WK-poule 2010-Organisatie
- Deelnemerslijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

...en 200 andere bestanden waar je de namen niet wel of niet van kent.
Vraag jezelf even af of je dit wilt doen als je jezelf een n00b noemt. Een foutje kost je zoveel geld ;)

Maar ik mis even de specifieke vraag en de structuur vd bestanden.

In het algemeen: zorg dat alle filenames vast staan, bijv 'invulsheet WK-a3aan NAAM, DATUM'. Dan kan je eenvoudigweg 200x ='[invulsheet WK-a3aan NAAM, DATUM.xlsx]Blad1'!$A$1 doen. Natuurlijk filename en celadres aanpassen naar wens. En dan optellen maar.

Natuurlijk kan je de lijst met bijv. VBA maken maar dat spreekt voor zich als je weet hoe het werkt en als je dat niet weet is 200x copypaste sneller, zeker als je slim gebruik maakt van zoek&vervang, samenvoegen van cellen of de =SAMENVOEGEN() functie van Excel.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeft niet perse met excel in mijn ogen?

Je kan wat met PHP en mySQL proberen, je kan hiermee d.m.v. een folder namelijk alles ineenkeer uitlezen, en een klein scriptje kan er al voor zorgen dat je het in de database zet en het op je eigen maniertje er weer uit haalt.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2010 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik ging hier van Excel uit omdat dat zo in de topicstart/titel wordt aangegeven. Het kan inderdaad heel prima geautomatiseerd worden uitgelezen :)
Je kunt vast Excelsheets uitlezen met PHP, maar dan kan je hetzelfde ook meteen in VBA doen als je dat zou willen.

Overigens moet je er in alle gevallen niet van uit gaan dat de invullers niets hebben veranderd aan de structuur van de invulsheets, of geen ongeldige waarden hebben ingevoerd.

Als je toch PHP weet te gebruiken, maak dan meteen een web-applicatie waar iedereen alles invult. Da's dan zowel voor de invuller als de beheerder makkelijker. Kost wel een paar dagen opsluiten met een paar XAMP-boeken :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a3aanm
Oké Oké. Als ik het goed begrijp moet ik ervoor zorgen dat elke deelnemer zijn lijst aanlevert in een vast format. De bestandsnaam dan. Ik heb de cellen die niet gewijzigd mogen worden beveiligd. Er kunnen dus alleen gegevens worden ingevuld in de naamcel en in de cellen waar een moet worden ingevuld.
Ik kan er dus zeker van zijn dat de bestandsinhoud overal hetzelfde is. (toch?)
vba weet ik niet te gebruiken... Het spijt me. Het zal copy/paste worden denk ik.
Ik heb de voorbeeldopdracht gezien die ik moet gebruiken:
invulsheet WK-a3aan NAAM, DATUM.xlsx]Blad1'!$A$1
ik ben dus nogmaals een noob op dit gebied. Ik moet dus nu gaan vragen hoe ik te werk moet gaan om dit tot uitvoering te brengen. Bij deze. Het is helaas niet mijn vakgebied maar mijn interesse is groot.
Mocht dit onderwerp/ de gehele vraag te eenvoudig voor dit forum zijn mogen jullie me gerust ook doorverwijzen naar elders(excel/vba/scriptschrijven voor Dummies) voor de irritatie toeslaat:P
tot die tijd: _/-\o_ _/-\o_ en
veel dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik kan er dus zeker van zijn dat de bestandsinhoud overal hetzelfde is. (toch?)
Onjuist, het is triviaal om die beveiliging te 'kraken' als je weet wat je doet. Het is (voor zover ik wet) bedoeld om per ongeluk aanpassen tegen te gaan, niet om 100% zeker te weten dat er niets kan worden aangepast. Dus: als iemand zich bijv erg ergert aan een bepaalde vorm oid, kan er bijv ergens een rij of kolom worden toegevoegd zodat de verwijzing niet meer klopt.

='[invulsheet WK-a3aan NAAM, DATUM.xlsx]Blad1'!$A$1
Resp. vet = bestandsnaam tussen haken, cursief = bladnaam, vet = celnaam. Aanpassen naar wens :P
Met deze methode kan je alle informatie uit alle bestanden overhalen naar 1 sheet. Als dat gebeurd is kan je het daarna kopieren en plakken als getal zodat de link met de losse bestanden is verbroken.

Pagina: 1