Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 11:18

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Topicstarter
Hallo,

Gisteravond heb ik mijn PC in slaapstand gezet, maar vanmorgen toen ik hem weer wilde aanzetten door op een toets te drukken deed hij niets meer. Ook de aan/uit schakelaar doet het niet. Het lampje op het moederbord brandt niet, echter het lampje van mijn telefoon cradle die via USB is aangesloten doet het wel.

Ik vermoed dat het aan de voeding ligt, een Nexus 8060 van nu net 3 jaar oud. Ik heb deze voeding eruit gehaald en even een andere oude ATX voeding aan het moederbord gekoppeld, alleen met de 20 polige aansluiting. Toen gingen de fans allemaal wel draaien, ook het lampje op het moederbord.

Toen heb ik hetzelfde geprobeerd met de oude voeding, dus alleen de 20 polige aansluiting en toen gingen ook alle fans draaien.
Toen heb ik de voeding er weer ingeschroefd. Toen weer de 20 polige stekker aangesloten plus de vierpolige stekker die ernaast hoort. Alleen als ik de 8 polige ATX 12v aansluiting ook aansluit doet hij weer niets. Als ik de schakelaar achterop de voeding aanzet gaan de fans 1 seconde draaien en daarna meteen weer uit. Het lampje op het moederbord gaat ook weer uit.
Haal ik de 12v aansluiting weer los dan gaat alles wel weer draaien en blijft dan ook aan.

Is de voeding nu defect?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Zonder een andere voeding met 8-polige 12V-stekker kan je het nooit zeker weten. Probeer even in de computerwinkel je voeding te laten testen of leen even een voeding van een kennis om mee te testen.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Zal es kijken of mijn collega's hier morgen eens naar kunnen kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Petervanakelyen schreef op zondag 16 mei 2010 @ 13:32:
Zonder een andere voeding met 8-polige 12V-stekker kan je het nooit zeker weten. Probeer even in de computerwinkel je voeding te laten testen of leen even een voeding van een kennis om mee te testen.
Dat is niet helemaal waar. Met een 4polig stekkertje lukt het ook wel, en anders zijn er altijd nog wel verloopjes bruikbaar.

Dit probleem hoeft overigens niet aan de voeding te liggen, het kan ook goed aan mobo, cpu, geheugen, videokaart of andere hardware te wijten zijn.
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door om uit te sluiten waar het probleem vandaan kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Ik kan pas vrijdag gaan testen met een andere voeding die ook op dit moederbord zou moeten passen. Wat ik wel vaag is dat als ik dus alléén die 20 of 24 polige stekker aansluit alle fans meteen gaan draaien en ook blijven draaien.

Er piept niets.

Een kennis zei ook al dat het ook nog wel es het mobo of de cpu kan zijn.

Ik hoop eigenlijk wel dat het de voeding is (alhoewel dat wel slecht zou zijn, het is zeker geen el-cheapo geval).

Ik heb mijn harddisks in RAID0 staan, het gaat om een ICH9 RAID0 setup. Stel dat het moederbord (Abit IP35) defect is, moet ik mij dan zorgen gaan maken over de data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-08 13:25
Je hardeschijven zijn dan niet gecrasht, enkel je moederbord. Dus je hoeft je geen zorgen te maken over de data van je hdd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Ik heb net met een power supply tester die ik van een kennis geleend heb gekeken of de PSU goed is, zodra ik de 24 polige stekker aansluit krijg ik het volgende resultaat:

+3.3V OK
-12V OK
PG uit (lampje blijft uit), ik begreep dat dit betekent: Power_good, niet dus
+5VSB OK
+12V OK
-5V uit
+5V OK

Daarnaast heb ik ook de 8 pins 12 volt aansluiting getest, die is ook OK.

Als ik dit zo bekijk zou ik zeggen dat de PSU niet goed is. Zodra de 24 polige stekker aangesloten is piept het ding ook.

Ik heb ook even gekeken wat de Power Supply Tester doet met een voeding die wel goed is (lees: een oude ATX voeding die vroeger in mijn Pentium 3 zat), en er komt dan geen pieptoon, en ook de PG en -5V gaan dan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-09 00:25

epic_gram

undercover moderator

post ff je specs.

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Zoals verwacht de voeding dus. Nu nog hopen dat er geen andere componenten de oorzaak van de Power supply failure zijn.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Nee dat hoop ik ook.. eerst maar eens een nieuwe voeding bestellen.
Ik denk dat het een Zalman ZM600-HP gaat worden.

edit:
die heb ik dus net besteld.

[ Voor 15% gewijzigd door CAP-Team op 23-05-2010 22:49 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team

CAP-Team

Topicstarter
Net m'n nieuwe voeding geplaatst en de PC doet het weer :)

Pagina: 1