Garantie > Aankoopbedrag terug, maar product is nu duurder!

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-08 22:36
Beste allemaal,

9 Maanden geleden heb ik bij een niet nader te noemen bekende webshop een elektronisch product gekocht. Deze heeft het 6 weken geleden begeven... Ik stuur dus braaf dat ding terug. Krijg ik een mailtje dat reparatie 6 weken gaat duren. Gister krijg ik een mailtje dat reparatie helaas niet meer mogelijk is, en dat ik mijn aankoopbedrag terug krijg. Maar... ik heb het product voor zeg €180 gekocht. Nu is dit product bij dezelfde webwinkel, en ook bij andere winkels maar liefst €220! Ik zou dan dus nog €40 moeten bijleggen. Nu is mijn vraag is dit rechtsgeldig? Heb gekeken op consuwijzer.nl en daarop staat toch echt dat ik een gerepareerd of nieuw product moet krijgen. Staat dus niks over aankoopbedrag terug krijgen. Nu is mijn vermoeden dat winkels soms gewoon het aankoopbedrag terug geven om van het gezeik af te zijn, maar daar heb ik dus helemaal geen behoefte aan... Dus nogmaals, mag dit zomaar worden gedaan door de webshop?

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De winkelier mag overgaan tot ontbinding van de koop op het moment dat herstel of vervanging niet in verhouding staat tot de betaalde prijs. Dus het antwoord is dat het mag.

Zie het daarnaast als volgt: je hebt voor 40 euro 9 maanden gebruik gemaakt van dat product. Dat is dus 52 euro per jaar. Ik denk niet dat je hoeft te klagen over een dergelijke afschrijving. Daarnaast heb je voor 40 euro weer een nieuwe garantieperiode
:P

Edit: blijkbaar mag het niet: StevenK in "Garantie > Aankoopbedrag terug, maar pro..."

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2010 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

frankK800i schreef op zondag 16 mei 2010 @ 12:36:
Dus nogmaals, mag dit zomaar worden gedaan door de webshop?
Ja natuurlijk mag dat. Jij krijgt je aankoopbedrag terug. Wat jij wilt is en iets 9 maanden mogen gebruiken, en ook nog eens winst kunnen maken.

In jouw redenering zou het dus ook OK zijn als je minder had gekregen als het product nu minder kostte. Iets zegt me dat je dat niet zou hebben geaccepteerd.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:14

paQ

gambieter schreef op zondag 16 mei 2010 @ 12:51:
[...]

Ja natuurlijk mag dat. Jij krijgt je aankoopbedrag terug. Wat jij wilt is en iets 9 maanden mogen gebruiken, en ook nog eens winst kunnen maken.
:? nee, TS wil gewoon dát product.
Gewoon verkrijgbaar, maar winkelier wil hem zijn aankoopbedrag teruggeven omdat HIJ niet 4 tientjes verlies wil maken.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 22:23
Nee, dat mag niet. Het is de consument die de keuze heeft tussen herstel en/of vervanging en bij niet aan die keuze voldoen door de verkoper ontbinding.

Voor de verkoper geldt dat enkel in de door de consument gemaakte keuze tussen vervanging en reparatie de verkoper van die keuze af kan wijken als de kosten daarvan onredelijk zijn in verhouding tot het alternatief.

Op grond van de wet heeft de verkoper geen ontbindingsrecht. Dat zou een mooie bak zijn: elke keer als een deal achteraf te duur blijkt te zijn, roept de verkoper: 'ontbinding' en maakt zich er op de goedkoopste manier van af.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-04 20:38
Heb je de webshop gevraagd of je i.p.v. het aankoopbedrag gewoon een nieuw exemplaar kunt krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Echter, als de verkoper weigert te repareren cq. vervangen, staat de consument de optie tot ontbinding open. Ontbinding resulteert, op zichzelf, slechts tot terugbetaling van de aankoopprijs. Mogelijk kan men dan wel schade tengevolge van de tekortkoming vorderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

paQ schreef op zondag 16 mei 2010 @ 13:01:
:? nee, TS wil gewoon dát product.
Gewoon verkrijgbaar, maar winkelier wil hem zijn aankoopbedrag teruggeven omdat HIJ niet 4 tientjes verlies wil maken.
Ah, ik las het anders: ik dacht dat de TS de koop wilde ontbinden. My bad.
Verwijderd schreef op zondag 16 mei 2010 @ 13:07:
Echter, als de verkoper weigert te repareren cq. vervangen, staat de consument de optie tot ontbinding open. Ontbinding resulteert, op zichzelf, slechts tot terugbetaling van de aankoopprijs. Mogelijk kan men dan wel schade tengevolge van de tekortkoming vorderen.
Dan kom je in het verschilgebied van gelijk hebben en gelijk krijgen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 22:23
Verwijderd schreef op zondag 16 mei 2010 @ 13:07:
Ontbinding leidt ook tot schadevergoedingsplicht (BW 6:277)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
2 vraagjes :
- Gaat het wel om exact hetzelfde product ( of is het een nieuwe uitvoering oid )?
- Was het geen actieprijs oid?

Want het lijkt me heel sterk dat iets in 9 maanden tijd 40 euro in prijs stijgt.

In principe heb je enkel recht op aankoopbedrag en mogelijk schadevergoedingsplicht, maar hoogte van de schadevergoedingsplicht hangt afaik heel erg af van de hierboven gestelde 2 vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt natuurlijk gelijk; laat overigens onverlet dat je op hetzelfde resultaat uit zou moeten komen via de schakelbepaling van 7:22 BW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:22
Ja dit mag, het gaat om ontbinding van de koop, daarbij wordt het aankoopbedrag tegen inlevering van het product geretourneerd.

Daarnaast, had je, als het product 50 euro goedkoper was geworden in de tussentijd, ook geeist dat je de huidige lagere nieuwwaarde moest ontvangen bij ontbinding? Ik denk het niet.

Bottomline: jammer maar wel zo eerlijk, waar zou de winkelier die 40 euro vandaan moeten toveren?

Edit n.a.v. mig: na er nog even over nagedacht te hebben zou de genoemde schadevergoeding inderdaad wel geclaimd kunnen worden. Hem toegewezen krijgen is een tweede en ik verwacht dat de winkel hier ook niet snel in mee zal gaan (gelijk hebben != gelijk krijgen). Vanuit dat licht bezien zou het neerkomen op 'hoe ver wil je gaan voor die 40 euro'. Met bovenstaande in het achterhoofd zou ik het in elk geval proberen en een brief opstellen waarin je dit wetsartikel erbij pakt.

[ Voor 37% gewijzigd door coyote1980 op 16-05-2010 22:02 . Reden: voortschrijdend inzicht enzo... ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

coyote1980 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 19:19:
Ja dit mag, het gaat om ontbinding van de koop, daarbij wordt het aankoopbedrag tegen inlevering van het product geretourneerd.
Je weet dat je nu lijnrecht tegen de onderbouwde mening van 2 juristen ingaat met je advies? Op zich niet erg, maar ik denk dat het wel verstandig is om dit te onderbouwen met verwijzingen naar wat wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

gambieter schreef op zondag 16 mei 2010 @ 14:00:
[...]

Ah, ik las het anders: ik dacht dat de TS de koop wilde ontbinden. My bad.

[...]

Dan kom je in het verschilgebied van gelijk hebben en gelijk krijgen.
tja maar dat is een andere discussie.

TS moet eerst de winkel hier eens op wijzen en als die daar geen gehoor aan geven kan hij (mits aangesloten) nog stichting thuiswinkelwaarborg contacteren en anders tja, moet je voor die 40 euro maar eieren voor z'n geld kiezen..
Gomez12 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 14:42:
2 vraagjes :
- Gaat het wel om exact hetzelfde product ( of is het een nieuwe uitvoering oid )?
- Was het geen actieprijs oid?

Want het lijkt me heel sterk dat iets in 9 maanden tijd 40 euro in prijs stijgt.

In principe heb je enkel recht op aankoopbedrag en mogelijk schadevergoedingsplicht, maar hoogte van de schadevergoedingsplicht hangt afaik heel erg af van de hierboven gestelde 2 vragen.
Kijk eens naar Ram prijzen ;)

[ Voor 33% gewijzigd door GoldenSample op 16-05-2010 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
Om even te antwoorden/reageren op alle posts...
Het is exaxt hetzelfde product. Dus geen nieuwere uitvoering. Het zal natuurlijk wel een actieprijs zijn geweest, maar er stond toendertijd niks in de trend van 'Aanbieding' of 'Actie' op de webite bij. Uiteraard zal ik gewoon een mailtje naar de webshop sturen over deze zaak, en hoop het op een normale manier op te kunnen lossen. Wilde alleen van te voren even zekerheid over de zaak hebben. Het is overigens belachelijk dat het niet meer te reparen valt; het is een kapotte switch, waar een nieuw veertje (wat natuurlijk maar 5 ct. kost) in moet... En voor de duidelijkheid; ik wil geen geld, maar een werkend product!

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
Beste allemaal,

Na contact te hebben gehad met de webwinkel, krijg ik nu de 220 volledig terug. Hiermee kan ik dus gewoon een nieuw product kopen zonder schade te hebben, sterker nog... er gaat dus weer een nieuwe garantie-periode in. Bedankt voor alle reacties, die me hebben geholpen om mijn rechten op een rijtje te zetten.

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als ik na 9 maanden de aankoopprijs terug zou krijgen zou ik al erg blij zijn. Erg netjes dat ze je 220 terug geven, ik heb geen idee wat je rechten zijn, maar ik verwacht niet dat veel shops dat zullen doen.

Na 9 maanden de nieuwprijs terug krijgen van een electronisch ding is al heel wat :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 23:43
Blijf ik het raar vinden dat de verkopende partij, eventueel via de fabrikant, alsnog niet een identiek of anders, een vervangend exemplaar aanbied ipv terugbetaling.
eea heeft immers plaatsgevonden binnen de fabrieksgarantie.

Is er verder geen toelichting gegeven ?

[ Voor 24% gewijzigd door Yippie op 21-05-2010 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat je zelf garantie hebt wil niet zeggen dat de winkelier dit ook heeft natuurlijk :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 20:43
Waarom krijg je geld terug? Voor hun is vervangen toch beter (Aangezien op die 220 voor hun een stukje marge zit die je nu misschien bij een andere shop spendeert).

Waarom vervangen ze niet gewoon aangezien ze dit product op voorraad lijken te hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankK800i
Vind het persoonlijk ook raar, ook omdat imo reparatie zeer goedkoop zou moeten zijn... Maargoed, netjes van de webwinkel dat ze mij mijn geld teruggeven, en wat hun achterliggende redenen zijn, blijft gissen denk ik... Iig heb ik er geen info over gekregen.

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
RedHat schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 18:19:
Waarom krijg je geld terug? Voor hun is vervangen toch beter (Aangezien op die 220 voor hun een stukje marge zit die je nu misschien bij een andere shop spendeert).

Waarom vervangen ze niet gewoon aangezien ze dit product op voorraad lijken te hebben :?
Puur gokwerk van mijn kant, maar om gewoon van de TS af te zijn?

Ik ken verschillende klanten waarbij ik ook weet dat als zij gaan muggeziften over geld, dat het dan makkelijker is om gewoon geld te gaan geven. Geef je ze een product, dan beginnen ze veelal weer over schadevergoeding etc. Oftewel het voelt aan als een neverending story.
Veel van die klanten willen dan ook na 9 maanden niet meer hetzelfde product, maar een nieuwer / beter product, dan kan je gaan steggelen en steggelen tot je een ons weegt of je geeft gewoon het geld terug waar klant om vraagt en als hij dan een nieuwer / beter model wil kan hij bijleggen...

Maarja, dit soort beslissingen neemt een winkelier dan ook veelal op gevoel en tja, gevoel kan wel eens fout zitten. Dan kost het maar een beetje marge, liever dat dan een langlopend conflict wat ook op inet etc uitgevochten wordt...
Pagina: 1