Ik heb een softwarematige raid 1 aangemaakt op mijn servertje met twee 1,5TB hd's.
Server draait Ubuntu 10.04 en de raid is aangemaakt met mdadm, en de softwarematige raid 1 is geformatteerd als EXT4.
Toegevoegd aan fstab.
Alles werkte prima en ik heb er al mijn data naartoe gekopieerd.
Om te zien of alles goed werkte na een reboot (samba,nfs,mpd etc.) en wat schetst mijn verbazing: het mountpunt kan niet worden gevonden en de raidarray komt niet online.
Het blijkt dat mdadm de raidarray niet actief maakt, want:
Met
zie ik
In /etc/mdadm/mdadm.conf staan alleen de defaults. Handmatig heb ik wat aangepast:
Maar de raid array wordt niet actief na een reboot.
Kan iemand mij tips geven hoe verder te gaan?
Server draait Ubuntu 10.04 en de raid is aangemaakt met mdadm, en de softwarematige raid 1 is geformatteerd als EXT4.
code:
1
2
3
| sudo mknod /dev/md0 b 9 1 sudo mdadm --create /dev/md0 --level=1 --raid-devices=2 /dev/sdb1 /dev/sdc1 sudo mke2fs -t ext4 /dev/md0 |
Toegevoegd aan fstab.
Alles werkte prima en ik heb er al mijn data naartoe gekopieerd.
Om te zien of alles goed werkte na een reboot (samba,nfs,mpd etc.) en wat schetst mijn verbazing: het mountpunt kan niet worden gevonden en de raidarray komt niet online.
Het blijkt dat mdadm de raidarray niet actief maakt, want:
Met
code:
1
| cat /proc/mdstat |
zie ik
code:
1
2
3
4
5
| Personalities : [linear] [multipath] [raid0] [raid1] [raid6] [raid5] [raid4] [raid10]
md_d1 : inactive sdb1[0](S)
1465135936 blocks
unused devices: <none> |
In /etc/mdadm/mdadm.conf staan alleen de defaults. Handmatig heb ik wat aangepast:
code:
1
2
3
4
5
| # by default, scan all partitions (/proc/partitions) for MD superblocks. # alternatively, specify devices to scan, using wildcards if desired. DEVICE partitions /dev/sdb1 /dev/sdc1 ARRAY /dev/md0 auto=yes |
Maar de raid array wordt niet actief na een reboot.
Kan iemand mij tips geven hoe verder te gaan?
[ Voor 3% gewijzigd door bas-r op 16-05-2010 10:20 ]