Toon posts:

Vraag ivm integrator-opamp schakeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben opamp schakelingen aan het bestuderen en in het bijzonder de integrator en differentiator schakelingen. Nu had ik hier een aantal vragen over. Ik heb het over volgende schakeling:

http://dl.dropbox.com/u/5124200/integrator.jpg

De standaard integrator schakeling dus(al dan niet met een weerstand parallel over de condensator). Ik vroeg me vooral een aantal zaken af in verband met de berekening van de versterkingsfactor Af van zo'n schakeling. Aangezien het een inverterende integrator is, is het dan voldoende om de formule:

Av = -Xc / R

te gebruiken om de versterkingsfactor te bepalen? Want ik weet dat Vout bepaald wordt door de formule:
Vout = 1/RC (integraalteken) Vin dt
Moet je die dan toepassen? Ook voor het bepalen van de componenten (R en Av gegeven, wat moet waarde van C zijn voor die Av?) vraag ik me af of ik gewoon Av = -Xc / R mag gebruiken...a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Xc niet, Zc wel. X is het imaginaire gedeelte van de complexe impedantie Z, oftewel Zc = jXc.

Reken je dat uit kom je op een complexe frequentieafhankelijke overdracht waarbij het reële deel je versterkingsfactor is en het imaginaire deel iets zegt over de faseverschuiving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:45
Ik begrijp niet helemaal wat je wilt met een versterkingsfactor: het is een integrator, geen versterker.

Als je 'm als integrator wilt gebruiken, dan is eigenlijk alleen de relatie:

Vout = (integraal) Vin/RC . dt

van belang.

Je kunt 'm welliswaar ook als versterker gebruiken, maar dan is het een low-pass filter met één enkele pool.
De versterking wordt dan bepaald door:

Av = - Zc / R

Waarbij Zc = 1/jwC (w = omega = 2 pi f)

Dus Av = 1 / (jwRC)

De versterking is dus (bij een ideale opamp) niet complex maar zuiver imaginair (met andere woorden:
de fasedraaiing is altijd 90 graden).
Je kunt het ook zo zien: stop je er een sinus in, dan komt er een cosinus uit. Dat komt dan weer overeen
met een integrator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Aah ok, nu is het me duidelijk denk ik.

Even een bijkomend vraagje over de praktische realisatie van de schakeling... In mijn boek staat dat je de offsetspanning van de opamp op nul dient te krijgen. Er dient dan een potentiometer aan de offset klem van de opamp aangesloten te worden. Hoe sluit je die net aan? De potentiometer heeft toch 3 pinnen, met welke sluit componenten sluit je de die potentiometer net aan om de offset op nul te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
Om welk type opamp gaat het? Het verschilt nl. per type.

De meeste opamps hebben twee offset pinnen waarop je de twee buitenste pinnen van de potmeter
aansluit. De loper van de potmeter (de middelste pin) moet dan meestal naar de positieve of negatieve
voedingsspanning.

Overigens zal je de offset nooit helemaal weg kunnen regelen tot nul: een praktische integrator zoals jij die getekent hebt, zal vroeg of laat altijd helemaal 'vollopen' tot de uitgang de maximale + of - spanning bereikt heeft. Je zult dan ook maatregelen moeten nemen om te voorkomen dat-ie helemaal volloopt door de resterende offset spanning.
Dan kan bv. door een grote weerstand over de C te plaatsen (al heb je dan geen zuivere integrator meer), of door 'm eens in de zoveel tijd te resetten (condensator kortsluiten zeg maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat om de 741. Het lijkt mij dat die maar 1 offset pin heeft, hoe moet je de potentiometer hierbij aansluiten?

Hier de pinconfig:
http://www.st-andrews.ac....asheets/Opamps/741dia.gif

//edit: ok ik zie toch een tweede offset pin, even naast gekeken!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2010 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
Nou, da's pas echt een ouderwetsch ding, volgens mij al bijna 40 jaar oud.

(ff checken bij Wiki: 1968! 42 jaar oud dus!)
Het lijkt mij dat die maar 1 offset pin heeft, hoe moet je de potentiometer hierbij aansluiten?
//edit: ok ik zie toch een tweede offset pin, even naast gekeken!
Voor een 741 moet je een 10K potmeter aansluiten op pin1 en pin 5. De loper moet verbonden worden
met de negatieve voedingsspanning (V-).
Pagina: 1