SaN,
Ik had nog een reactie gemaakt op jouw vergelijkingsvraag maar ik ben blijkbaar te snel doorgegaan zonder het bericht te plaatsen. Even alsnog (en met voorbehoud dat ik ook maar een geïnteresseerde leek en geen hifi-reviewer van beroep).
De Beomaster 1900 komt uit de tweede helft van de jaren zeventig, meer dan dertig jaar geleden inmiddels. Ik weet niet uit welk jaar je Onkyo versterker komt of wat het type is maar waarschijnlijk is deze technisch van een hogere kwaliteit dan de B&O. De techniek van de Beomaster was zondermeer goed maar het ging om het design en de features. Het was voor die tijd zeer vernieuwend om voor het eerst volume e.d. doormiddel van aanraakgevoelige toetsen te kunnen bedienen met mooie visuele effecten. (zoals Super® ook aangeeft). Met een nonchalante beweging 'm harder of zachter zetten, pfoeh, je bezoek was onder de indruk. Nu we als touchen en sliden op ons mobieltje is de spektakelwaarde wat minder uiteraard.
De Beomaster is een receiver en je hebt dus wel een radio erbij. Met mijn opmerking klassiek t.a.v. het geluid bedoel ik dat er geen surround sound e.d. op zit, gewoon stereo. Er is niks mis met het geluid maar het apparaat is niet ontworpen om computereffecten e.d. weer te geven.
De vergelijking Tannoy versus de S45 moet ik een beetje op interpretatie doen. Je zegt bookshelves, ik denk dan aan compacte tweeweg speakers. De S45 is drieweg en de kast is wat groter. Dat is wat meer ruimte voor klankontwikkeling. Maar ook hier geldt: meer dan 30 jaar oud, de elasticiteit van de eigenlijke speakers moet nog wel in orde zijn uiteraard. Ik vermoed dat de Tannoy wat pittiger/feller is met het geluid en de S45 wat warmer. Die warmte moet je wel aanspreken (mij doet het dat wel), feitelijk geeft de box een eigen klankkleuring mee aan het geluid en dat is voor puristen niet eens wenselijk. Ook hier geldt dat voor weergave van computereffecten de S45 daar niet zo voor ontworpen is.
Als je zoekt naar een kwalitatieve opgrade (geluidskwaliteit, aansluitmogelijkheden) is de Beomaster plus de boxen geen goede richting denk ik. Als je zoekt naar een mooie reciever met uitstraling zit je wel goed. Maar zoals eerder, neem wel een gaaf exemplaar, anders is de uitstraling weg.