Beomaster 1900 + Beovox s45 speakers voor €90,-?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 20:52
Ik kan hier in de buurt een setje van B&O krijgen wat bestaat uit een Beomaster 1900 versterker en een setje Beovox S45 speakers. De versterker heeft wel wat schade van de buitenkant, de speakers zien er nog aardig uit. De frontjes zijn wel wat oud uiteraard, maar de speakers zelf lijken goed.

Ik kan dit setje kopen voor €90,-, misschien iets minder met wat afdingen. Ik zou het setje gaan gebruiken voor bij de PC. Wat denken jullie van de prijs? Ik begrijp dat het een kwestie is van "wat de gek ervoor geeft", maar is het het waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenTweakers
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04-2020
San,

De Beomaster 1900 is een tuner/versterker. De Beovox s45 speakers passen er goed bij.
Zo'n Beomaster heeft een heel eigen design. Het apparaat komt eigenlijk het beste uit als het goed zichtbaar is, liefst van boven. In de huiskamer werd het vaak op een wandtafel gezet. Het is ook een vrij lang apparaat. Volgens mij zijn de aansluitingen in DIN (maar is zo op te zoeken natuurlijk). Als je het voor de pc wilt gebruiken moet je even de goede snoertjes hebben. Gebruik voor bij de pc ligt eigenlijk niet zo voor de hand, hoewel je dat natuurlijk zelf uitmaakt. Zo'n B&O is gemaakt om te tonen in de woonkamer. Je geeft aan dat ie een beetje beschadigd is. Als dit aan de achterzijde is, dan is het niet zo erg. Is dit aan de voor-/bovenzijde dan is het echt zonde. Het apparaat moet echt strak zijn, krassen doen de uitstraling teniet.

Qua geluid is het een apparaat van de oude stijl, geen bassboost e.d. Klassieke stereo en nog een pickup ingang (phono). Dat zou evt. van pas kunnen komen mocht je LP's willen gaan digitaliseren.

€90,- zou een correcte prijs kunnen zijn voor een mooi (en werkend natuurlijk) apparaat. Is ie niet mooi (puur uiterlijk dus), niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Ok, je zegt dus eigenlijk dat ik het voor het geluid en het gemak niet hoef te doen, maar meer voor het uiterlijk of de uitstraling?

Zoals ik al zei is hij niet zo heel mooi meer. Dan hou ik het waarschijnlijk gewoon bij mijn Tannoy speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenTweakers
SaN,

I.d.d.

Het is wel een goed apparaat hoor maar er worden ook nog wel onbeschadigde aangeboden op Marktplaats e.d. Met het klassieke geluid bedoel ik dat er geen surround sound e.d. is. Het is stereo. Voor muziek is dat natuurlijk prima. Voor computerspellen e.d. heb je meer aan surround.

Als je B&O mooi vindt zou je ook aan een Beocenter (incl. pick up en cassettespeler) kunnen denken. Maar ook die moet je eigenlijk tonen, als het niet in de woonkamer is dan in de studeerkamer of zo. Maar niet ingebouwd in een kast of onder een bureau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
Tja, voor prima doe ik het eigenlijk niet. Ik dacht dat het een mooie kans was om een kwalitatief hoogwaardig product in huis te halen. Zowel op het gebied van uiterlijk als geluidskwaliteit.

Hoe denk je dat deze set in verhouding staat tot een Onkyo versterker met een set Tannoy bookshelves?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

Ik heb ook een paar weken een Beomaster in huis gehad, maar bij mij waren er wel wat mankementjes. Lichtjes die het niet allemaal deden. (die van het volume was oa kapot, erg jammer) Het hele tone-control was zo verouderd dat alles kraakte en de mist in ging. Ik moest inderdaad een verloopje klussen tussen de "reguliere" 3.5mm jack en de Din die er op zat. Het design is echter ontzettend gaaf.
Wat ik zou doen;
Kijken of hij nog 100% is. De lichtjes, houten panelen checken, gaat het klepje nog mooi open, functioneert de tone control nog goed/zonder kraken etc.
Zo ja, leuke gadget voor aan de muur, zo niet, lekker laten liggen en iets anders van Marktplaats halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenTweakers
SaN,

Ik had nog een reactie gemaakt op jouw vergelijkingsvraag maar ik ben blijkbaar te snel doorgegaan zonder het bericht te plaatsen. Even alsnog (en met voorbehoud dat ik ook maar een geïnteresseerde leek en geen hifi-reviewer van beroep).

De Beomaster 1900 komt uit de tweede helft van de jaren zeventig, meer dan dertig jaar geleden inmiddels. Ik weet niet uit welk jaar je Onkyo versterker komt of wat het type is maar waarschijnlijk is deze technisch van een hogere kwaliteit dan de B&O. De techniek van de Beomaster was zondermeer goed maar het ging om het design en de features. Het was voor die tijd zeer vernieuwend om voor het eerst volume e.d. doormiddel van aanraakgevoelige toetsen te kunnen bedienen met mooie visuele effecten. (zoals Super® ook aangeeft). Met een nonchalante beweging 'm harder of zachter zetten, pfoeh, je bezoek was onder de indruk. Nu we als touchen en sliden op ons mobieltje is de spektakelwaarde wat minder uiteraard.
De Beomaster is een receiver en je hebt dus wel een radio erbij. Met mijn opmerking klassiek t.a.v. het geluid bedoel ik dat er geen surround sound e.d. op zit, gewoon stereo. Er is niks mis met het geluid maar het apparaat is niet ontworpen om computereffecten e.d. weer te geven.

De vergelijking Tannoy versus de S45 moet ik een beetje op interpretatie doen. Je zegt bookshelves, ik denk dan aan compacte tweeweg speakers. De S45 is drieweg en de kast is wat groter. Dat is wat meer ruimte voor klankontwikkeling. Maar ook hier geldt: meer dan 30 jaar oud, de elasticiteit van de eigenlijke speakers moet nog wel in orde zijn uiteraard. Ik vermoed dat de Tannoy wat pittiger/feller is met het geluid en de S45 wat warmer. Die warmte moet je wel aanspreken (mij doet het dat wel), feitelijk geeft de box een eigen klankkleuring mee aan het geluid en dat is voor puristen niet eens wenselijk. Ook hier geldt dat voor weergave van computereffecten de S45 daar niet zo voor ontworpen is.

Als je zoekt naar een kwalitatieve opgrade (geluidskwaliteit, aansluitmogelijkheden) is de Beomaster plus de boxen geen goede richting denk ik. Als je zoekt naar een mooie reciever met uitstraling zit je wel goed. Maar zoals eerder, neem wel een gaaf exemplaar, anders is de uitstraling weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel1
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-04 12:51
Ik ben op zoek naar een stereo voor mijn (studenten). Ik bedoel dan 2 boxen. Ik hoef geen surround, heb dit al thuisthuis en het is wat omslachtiger met aanleggen, zeker als je de optimale plekken wil gebruiken voor de speakers. Maar ik kan dus voor 45 euro deze 2 B&O beovoxS45 kopen. Is dit nog een goede koop qua kwaliteit? En een domme vraag misschien, maar dan moet er nog een subwoofer bij? Een versterker heb ik al.
Pagina: 1