Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Donster
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-07 17:54
Misschien weet iemand dit:

Ik wil als eenmanszaak iets bestellen uit Engeland en als bedrijf is het product dus "EX VAT" (btw dus) , mits ik een btw nummer hebt ofcourse. (die ik heb)

Ik begrijp dat ik geen btw hoef te betalen in Engeland , maar mijn vraag is:
Word de btw alsnog berekent in Nederland bij levering en dien ik het later bij de belastingopgave terug te vragen (zoals je als bedrijf in Nederland de btw voorschiet)

OF hoef ik dan gewoon helemaal geen btw te betalen (ook niet in Nederland) ?

Op internet vind ik namelijk verschillende verhalen , en bij de belastingdienst helemaal niks hierover.

bij voorbaat dank! :)

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Donster schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 23:57:
Op internet vind ik namelijk verschillende verhalen , en bij de belastingdienst helemaal niks hierover.
niks? http://www.belastingdiens...lasting/ob06/ob06-01.html

• Donster
Ik heb gezocht op vat , buitenland etc. en kon niks vinden...
Het staat er ook als "Zaken doen met het buitenland" (en ik zat andersom te denken ..)

Quote:
Leveringen en diensten binnen de EU zijn altijd ergens belastbaar. Dit kan in Nederland zijn maar ook in een ander land van de EU. In principe wordt bij transacties tussen ondernemers de btw geheven in het land waar de afnemer van de goederen of diensten is gevestigd.

-> Oke ik betaal in Nederland dus belasting en moet dat terug vorderen via opgave.

Er is ook zo'n shitload aan regeltjes.. haha

Bedankt in iedergeval.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Donster schreef op zondag 16 mei 2010 @ 00:14:

-> Oke ik betaal in Nederland dus belasting en moet dat terug vorderen via opgave.
Nou, volgens mij hoef je helemaal niets te doen:
het vervoer van de goederen eindigt in een ander EU-land dan Nederland (niet het land van waaruit de goederen worden verzonden), maar u bent wel afnemer van de goederen en uw Nederlandse btw-identificatienummer staat op de factuur vermeld. De btw over de verwerving kunt u niet aftrekken, wel kunt u om teruggaaf verzoeken als u kunt aantonen dat in het land van aankomst btw is geheven. Neem daarover contact op met de Belastingdienst.
Het tweede deel van het vetgedrukte betekent dus (naar mijn weten): ALS er op de factuur WEL btw staat vermeld, dan kun je deze BTW terugvragen aan de belastingdienst van het land waar de factuur vandaan komt. Let wel, je kunt pas BTW terugvragen in een ander land als je in totaal in een jaar meer dan een bepaalde minimum aan BTW terug te vragen hebt (voor de meeste landen zo'n 200 euro). Dit laatste om een overhead aan administratie te voorkomen.

heel duidelijk is het allemaal niet, maar ik vond ook nog dit:
Als een Duitse onderneming A goederen verkoopt aan een Nederlandse ondernemer B, hoeft hij geen BTW te berekenen. De verwerving van de goederen in Nederland is echter wel belast. De Nederlandse onderneming moet nu de BTW over de goederen opvoeren in zijn BTW-aangifte. Hierover is belasting verschuldigd. In dezelfde aangifte kan deze BTW echter ook weer afgetrokken worden. Bij Intra Communautaire Transacties is dus ook sprake van een verleggingregel. De BTW(-heffing) wordt verlegd naar de boekhouding van de koper die de BTW moet opvoeren en direct weer mag aftrekken. Hierdoor ontstaat de situatie dat binnenlandse verkopen wél belast zijn met BTW en verkopen aan ondernemers in andere lidstaten niet

• Donster
Belastingdienst leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker .. (waarom doen ze dat niet dan ;-) haha)

Ik denk dat ik het maar gewoon haal en mijn btw nummer vermeld , dan zie ik wel wat er verder gebeurd.
Of ik bel morgen met de belastingdienst ^^

hehe

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
P.O. Box schreef op zondag 16 mei 2010 @ 01:47:
[...]

Nou, volgens mij hoef je helemaal niets te doen:

[...]

Het tweede deel van het vetgedrukte betekent dus (naar mijn weten): ALS er op de factuur WEL btw staat vermeld, dan kun je deze BTW terugvragen aan de belastingdienst van het land waar de factuur vandaan komt. Let wel, je kunt pas BTW terugvragen in een ander land als je in totaal in een jaar meer dan een bepaalde minimum aan BTW terug te vragen hebt (voor de meeste landen zo'n 200 euro). Dit laatste om een overhead aan administratie te voorkomen.
Je quote een stuk over doorvoer. Je tweede quote is wel van toepassing, en in overeensteming met post 3.

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:01
Het is simpel: je betaalt geen BTW en ook bij binnenkomst van de goederen in Nederland betaal je niks.

Op je (3-)maandelijkse BTW-aangifte kun je vervolgens aangeven dat je goederen binnen de EU gekocht heb. Daarover wordt 19% BTW geheven maar die haal je er bij het veld 'voorbelasting' er weer vanaf.

• Donster
Bedank RobbertC !

De belastingdienst zelf geeft daar naar mijn inzien toch erg onduidelijke info over!
Maar er zijn altijd nog mensen op Tweakers ;-)

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10 09:42

r0b

RobbertC schreef op zondag 16 mei 2010 @ 16:10:
Het is simpel: je betaalt geen BTW en ook bij binnenkomst van de goederen in Nederland betaal je niks.

Op je (3-)maandelijkse BTW-aangifte kun je vervolgens aangeven dat je goederen binnen de EU gekocht heb. Daarover wordt 19% BTW geheven maar die haal je er bij het veld 'voorbelasting' er weer vanaf.
Even hier op voortborduren: ik verleen een dienst aan een ander bedrijf binnen de EU, ik sta (sindskort) geregistreerd bij de KVK. Ik zit onder de drempel van € 35.000 (o.i.d.), en zou dus, normaal gesproken, nog niet verplicht hoeven te zijn om BTW-geregistreerd te zijn. Dit ben ik wel van plan, maar dat is even bijzaak.
Nu eist mijn klant (binnen de EU) een BTW-nummer omdat ze anders niet uitbetalen.

Dit kunnen ze altijd eisen, maar voorzover ik weet is het wel of niet BTW-geregistreerd zijn mijn zaak, en hoeft dat voor hun niks te betekenen, toch?
Zijn er bij intercommunaire betalingen andere regels dan binnen eenzelfde EU-land?

offtopic:
Oud werkgever die me nu inhuurt .. zit al bijna drie weken op een houtje te bijten omdat de BTW-registratie er nog niet door is .. :/

[ Voor 7% gewijzigd door r0b op 16-05-2010 18:11 ]

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Nog een tip mocht je nog eens twijfels hebben over of je wel of niet btw moet afdragen over een levering en zo ja, hoeveel, dan heeft de Belastingdienst een prima wizard.

• r0b

r0b

*bump*

Ik heb nog een vraag; ik krijg het volgende van mijn klant door: "you could also add the VAT explanation (Offset tax) phrase to the invoice".
Is iemand hier bekend mee? Ik kan er eigenlijk niets zinnigs van maken?
(Mocht ik er zelf niet uitkomen dan moet ik even met een accountant overleggen, maar ik wil het toch even hier vragen.)

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
r0b schreef op zondag 16 mei 2010 @ 18:07:
[...]

Even hier op voortborduren: ik verleen een dienst aan een ander bedrijf binnen de EU, ik sta (sindskort) geregistreerd bij de KVK. Ik zit onder de drempel van € 35.000 (o.i.d.), en zou dus, normaal gesproken, nog niet verplicht hoeven te zijn om BTW-geregistreerd te zijn. Dit ben ik wel van plan, maar dat is even bijzaak.
Nu eist mijn klant (binnen de EU) een BTW-nummer omdat ze anders niet uitbetalen.

Dit kunnen ze altijd eisen, maar voorzover ik weet is het wel of niet BTW-geregistreerd zijn mijn zaak, en hoeft dat voor hun niks te betekenen, toch?
Zijn er bij intercommunaire betalingen andere regels dan binnen eenzelfde EU-land?

offtopic:
Oud werkgever die me nu inhuurt .. zit al bijna drie weken op een houtje te bijten omdat de BTW-registratie er nog niet door is .. :/
offtopic:
als je een eenmanszaak hebt is je btw nummer je sofi nummer met B01 erachter, kunnen ze je bij de belastingdienst meestal ook wel gelijk vertellen

• r0b

r0b

Sander schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 14:41:
[...]

offtopic:
als je een eenmanszaak hebt is je btw nummer je sofi nummer met B01 erachter, kunnen ze je bij de belastingdienst meestal ook wel gelijk vertellen
offtopic:
Ik woon/werk in Ierland en heb een private limited company by shares, maar toch bedankt :)

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:33

Standeman

Prutser 1e klasse

Dit topic behoort meer in WI thuis, dus:

move SG >> WI

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
r0b schreef op zondag 16 mei 2010 @ 18:07:
[...]
In Nederland is het zo, dat als je een BTW nummer hebt, dat je dat altijd op de factuur moet vermelden. Verder draagt een BTW nummer toe aan de betrouwbaarheid, anders kan hun accountant moeilijk gaan doen, en moeten zij extra betalen voor het onderzoek.
Ja, er zijn andere regels. Bij intracommunautaire leveringen (de echte term) naar een ander bedrijf, dat ook BTW-plichtig is en een BTW nummer bezit gelden de volgende regels:
- Je vermeld je eigen BTW nummer, maar nu vooraf gegaan door de tweeletterige landcode van jouw land.
- Er geldt een BTW vrijstelling. Reken dus niet de reguliere BTW die je rekent aan binnenlandse klanten. Die vrijstelling moet op de factuur vermeld worden.
- Je controleert zelf de geldigheid van het BTW nummer van de klant, en je vermeldt dat nummer ook op de factuur, wederom voorafgegaan door de landcode.
- In Nederland: naast de BTW aangifte doe je ook een aangifte ICL (Intra-communautaire leveringen)
Ik heb nog een vraag; ik krijg het volgende van mijn klant door: "you could also add the VAT explanation (Offset tax) phrase to the invoice".
Is iemand hier bekend mee? Ik kan er eigenlijk niets zinnigs van maken?
Misschien een verspreking, en bedoelde de klant dat je de "VAT exemption" op de factuur moet vermelden. Dus de reden waarom de BTW is vrijgesteld.

• r0b

r0b

Zeer duidelijk, bedankt! Hier kom ik een stuk verder mee. :)
Pagina: 1