Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu al maanden problemen met mijn computer. Het is al een wat oudere computer met een Asus P4S800D-X moederbord een Pentium 4 Prescott 3.2 GHz met 2.5 GB Kingston geheugen (2x 1 GB en 2x 256 MB). Ik draai dual boot Windows 7 en Gentoo Linux.

In Windows krijg ik meerdere keren per dag een BSOD met de melding IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en onder Linux crashen willekeurig programma's met een segmentation fault. Ik heb de geheugendumps in Windows al een paar keer door de debugger gehaald en het wordt telkens veroorzaakt door een andere driver, het lijkt totaal willekeurig. Omdat het het zowel onder Linux als Windows fout gaat en het allemaal willekeurig lijkt ga ik er al vanuit dat het een hardwarefout is. Ik heb nu al alle niet essentiële hardware losgekoppeld en een schone installatie van Windows gedaan, maar de BSOD blijft terugkomen, zowel in Windows 7, Vista en XP.

Ik heb al een aantal keer Memtest86+ voor meer dan 20 passes laten draaien, maar geen errors gevonden. Ik dacht dat met misschien aan een te laag voltage kon liggen dus ik heb de standaard Asus 400W voeding die bij de kast zat vervangen door een Zalman 500W voeding maar dat maakt ook niets uit.

Ik heb volgens mij bijna alle tests gedraaid die er zijn, ondere andere Memtest86, GoldMemory en een aantal HDD tests maar ik kan maar niets vinden. Zouden die tests iets moeten vinden als het niet het geheugen, maar het moederbord, of misschien zelfs de CPU is die kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:44

D4NG3R

kiwi

:)

Gooi Prime95 er eens overheen? Zoals je zegt, dit is het enige wat je nog niet getest hebt...

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoogstwaarschijnlijk is je moederbord gewoon brak. De Asus P4S-serie staat erom bekend vrij brak te zijn en op dit soort vage manieren dood te gaan. Als memtest niets vind dan is het onwaarschijnlijk dat het aan het geheugen ligt. Ik zou eens beginnen met het spul testen op een ander moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Prime95 staat nu te draaien, ben benieuwd hoe lang die het vol gaat houden tot een BSOD. Als ie het volhoudt kan ik dan aan de resultaten zien of het de CPU, memory of moederbord is?

Het geheugen kan ik testen op een ander moederbord, maar dat heb ik nu al zo veel getest, kan er iets zijn dat Memtest over het hoofd ziet? Ik heb nog wel een ander socket 478 moederbord, maar daar kan geen Prescott op, dus de cpu kan ik niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Als je CPU prime voor minstens 6u uithoud zal het waarschijnlijk niet aan je CPU liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat nu bijna 3,5 uur continu op 100% te draaien en nog steeds geen fouten. De CPU temperatuur is 64 °C en het moederbord is 41 °C (volgens Everest en Asus Probe) is dit te warm? Ik weet dat een Prescott veel warmer wordt dan andere P4 cpu's, maar ik heb geen idee hoe heet die mag worden.
Ik laat hem vannacht aan staan, als hier niets uit komt ga ik maar op zoek naar een ander moederbord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

^ Das normaal voor 1 CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, dus aan de temperatuur zal het niet liggen. Ik heb prime vannacht na 5,5 uur gestopt omdat ik wakker werd van de fans, het leek wel een stofzuiger. 0 warnings en 0 errors, als er iets was zou die dat toch wel gevonden hebben in die tijd? Dus tenzij iemand nog een idee heeft ga ik maar een nieuw moederbord bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ondertussen een ander moederbord besteld, een P4P800-E Deluxe. Maar ik kon het toch niet laten om het geheugen nog eens te testen, ik heb nu Memtest86 gedraaid (i.p.v. Memtest86+) en die vond na 2 passes een error. Kan het dat Memtest86 in 2 passes een error vindt die na meer dan 20 passes Memtest86+ en een paar passes GoldMemory niet gevonden was? Of kan het door het moederbord komen?

Screenshot van de error

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2010 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Geheugen is dan wel twijfelachtig, als je toch een error vind. Trek de dimm er eens uit die problemen geeft en test verder.
Overigens is een P4P800 een minstens zo'n grote rampenplank als de plank die je nu hebt, dus ben niet verbaasd als die ook vage problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik zien in welke de fout zit? Ik begrijp de output van Memtest niet helemaal, als je op de screenshot kijkt zie je dat bij errors per memory slot alles op 0 staat. Ik ben ze nu maar 1 voor 1 aan het testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Mag ik je trouwens adviseren om Memtest 86+ te gebruiken. en niet de normale 86 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom precies? Met Memtest86+ had ik na 20 passes nog niets, met Memtest86 na 2 passes al een error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Memtest86+ ziet errors meestal beter als de normale versie, daarnaast is deze meer up-to-date.

offtopic:
Gewone memtest werkt niet eens bij mijn PC (crashed op 1%) :P -geheugen is goed ja-

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 16-05-2010 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu de dimms 1 voor 1 getest. Met Memtest86 en Memtest86+ beide 15 passes, maar hij vindt helemaal niets. Ik zal vanavond nog eens proberen of ik weer een error krijg met alle 4 tegelijk er in. Zou de memory controller kapot zijn? Of kan het zijn dat de verschillende dimms niet met elkaar samen gaan? Ze zijn alle 4 hetzelfde merk en ze staan in 2 paren van 2 identieke dimms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 15:55
Test het anders gewoon eens zonder de 2x256MB, kost je maar relatief weinig geheugen en scheelt je wel de helft van het aantal dimm's.
Pagina: 1