Toon posts:

Aansluiting op tv?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asrock M3A785GMH/128M moederbord met daarop 3 VGA uitgangen (D-Sub, DVI-D and HDMI) en nu wil ik deze aansluiten op mijn tv. Helaas heeft m'n tv (nog) geen HDMI aansluiting, maar alleen een tulp en scart aansluiting.
Iemand enig idee hoe ik het beste/goedkoopste/eenvoudigste mijn films/series af kan spelen op m'n tv??

Tnx alvast!

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2010 21:50 ]

• alikebap
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-08-2024

Verwijderd

Topicstarter
Justum... Ik had bij verschillende winkels gekeken, maar deze nergens kunnen vinden. Dus ik vreesde dat het niet kon.
Dank!

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Je zal online moeten zoeken naar een actieve D-Sub naar composiet/s-video converter.
Maar je zal niet al te veel moeten verwachten.
Als hij nogal groot is ga je merken dat het er niet echt proper uit ziet.

Je hebt wel "passieve" D-sub naar s-video converters, maar of die wel te vertrouwen zijn weet ik niet :P.
Anders kan je een losse (low-end) VGA kaart kopen met TV-out (wel zien dat het composiet is), en die dan gebruiken voor op je tv aan te sluiten.

edit: hetgeen hierboven getoond wordt is component, dit ga je niet met scart kunnen verbinden!
de verbinding die je zoekt is composiet (de rood/geel/wit combo)

[ Voor 15% gewijzigd door GuntherDW op 16-05-2010 10:58 ]

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
De radeon 4200 op je moederbord kan prima de vga poort een RGB scart compatible signaal uitspugen incl. composite sync. Het enige wat je nodig hebt is een simpele vga -> RGB scart kabel. Je kan hem zoals nodig niet kopen dus je zult iemand moeten vinden om hem voor je te solderen als je daar zelf niet toe in staat bent. Ik gebruik er zelf 1 icbm. mijn panasonic quintrix breedbeeld anno 2000, en het beeld ziet er op 1024x576i perfect uit. Kleuren en detail zijn echt 10x beter dan composiet. Verschil van dag en nacht. Je hebt alleen een klein programmatje genaamd soft15khz nodig om de modelines voor de interlaced videomodes toe te voegen aan het windows register.

Het benodigde schema voor de kabel kan je hier vinden.
http://digilander.libero.it/venturi1975/
Voor radeons is er een simpel schema zonder verdere electronica. Je moet wel even een externe voedingsbron op de RGB select en eventueel widescreen select pinnen van de scart aansluiten zodat je tv automatisch overschakelt op RGB scart en eventueel ook meteen op breedbeeld. Ik heb hier een usb kabel voor gebruikt. Maar zoals je op de site ziet kan dit ook vanaf een batterij, externe adapter, etc.

Je kan eventueel ook meteen een audio kabel met 3.5mm plug toevoegen zodat je ook meteen geluid op je tv hebt.

Bekijk ook even het verschil in kwaliteit t.o.v. s-video onderaan de pagina.

[ Voor 4% gewijzigd door gravitone op 16-05-2010 11:37 ]

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-02 23:32
Nu is mijn Italiaans niet heel goed, maar welk schema bedoel je op die site?

Heb exact het zelfde probleem als de TS, vandaar even "meeliften"

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-02 18:24
significant schreef op zondag 16 mei 2010 @ 13:27:

google kan wel een beetje Italiaans:
http://translate.google.nl/translate?hl=nl&sl=it&tl=nl&u=http%3A%2F%2Fdigilander.libero.it%2Fventuri1975%2F

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Lekkere uitsmijter ook:
- Overtuig Uzelf eerst voordat U tot aanschaf van een van deze kabels overgaat ik neem ze niet retour !!
Die heeft nog niet van de wet koop op afstand gehoord. ;)

ontopic:
Er bestaan kabels van VGA naar SCART, maar dit werkt niet. Je zult op zoek moeten naar een acieve VGA-SCART converter. Die zijn te koop vanaf een tientje of 4 bij bijvoorbeeld Conrad. Of ze ook echt werken weet ik niet, maar het is het proberen waard.

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05:17
Ik heb zelf voor een 785G bordje een VGA naar scart convertor gebouwd. Als je hem zelf bouwt, werkt 't wel, maar enkel op ATI Chipsets. Zoek hier op GoT en op google naar build vga to scart, en je zal schema's vinden. Dan moet je enkel nog met powerstrip een extra resolutie toevoegen.

EDIT: btw: je hebt enkel wat weerstanden nodig, meer niet. Jammer genoeg heb je 9 aders nodig. Ik heb 't gedaan met een UTP kabel + nog een extra kabeltje.

[ Voor 21% gewijzigd door jeroenikke op 16-05-2010 15:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
All right guys,

Thanks voor alle replies! Als ik het zo nog eens lees, dan is het toch wat lastiger allemaal. Solderen en zo is zeker niet mijn sterkste kant, dus ik wacht ff totdat ik binnenkort een nieuwe tv heb met HDMI aansluiting. Voorlopig kan ik de films wel afspelen op m'n monitor, of via een andere pc op m'n tv (allemaal een beetje omslachtig, dus vandaar dat ik op zoek was naar een eenvoudigere oplossing).

Dank nogmaals!

• gravitone
significant schreef op zondag 16 mei 2010 @ 13:27:

als je op de engelse vlag op die site drukt krijg je hem in het engels.

• gravitone
Edmin schreef op zondag 16 mei 2010 @ 15:21:
[...]

Lekkere uitsmijter ook:

[...]

Die heeft nog niet van de wet koop op afstand gehoord. ;)

ontopic:
Er bestaan kabels van VGA naar SCART, maar dit werkt niet. Je zult op zoek moeten naar een acieve VGA-SCART converter. Die zijn te koop vanaf een tientje of 4 bij bijvoorbeeld Conrad. Of ze ook echt werken weet ik niet, maar het is het proberen waard.
ontopic: bullshit, je hebt geen actieve converter nodig.Elke willekeurige ati kaart kan een 15khz interlaced signaal uitspugen dat 1:1 voldoet aan de voorgeschreven signaalwaardes voor RGB scart.

De kabels die je doorgaans in de winkel ziet liggen zijn scart->vga voor projectors die ook 15khz en composite sync pakken op de vga poort. Ze zijn er ook in component variant. Maar in dit geval heb aan dit soort kabels helemaal niets.

• gravitone
jeroenikke schreef op zondag 16 mei 2010 @ 15:26:
Ik heb zelf voor een 785G bordje een VGA naar scart convertor gebouwd. Als je hem zelf bouwt, werkt 't wel, maar enkel op ATI Chipsets. Zoek hier op GoT en op google naar build vga to scart, en je zal schema's vinden. Dan moet je enkel nog met powerstrip een extra resolutie toevoegen.

EDIT: btw: je hebt enkel wat weerstanden nodig, meer niet. Jammer genoeg heb je 9 aders nodig. Ik heb 't gedaan met een UTP kabel + nog een extra kabeltje.
Ook met nvidia kaarten werkt het prima, alleen moet je een sync combiner toevoegen zodat hij van H+V sync. C-sync. maakt. Dit is met 2 transistors en een aantal weerstanden prima te doen. gebruik zelf zon opstelling icbm. een geforce 7600 en dit werkt al meer dan 2 jaar perfect.

Je hebt ook geen powerstrip nodig als je soft15khz gebruikt aangezien deze direct de modelines aanpast.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

offtopic: je hebt misschien best gelijk, maar je hebt wel je fatsoen vergeten. Dit soort vriendelijkheden laat je in het vervolg maar achterwege.

• gravitone
Edmin schreef op zondag 16 mei 2010 @ 19:38:
[...]

offtopic: je hebt misschien best gelijk, maar je hebt wel je fatsoen vergeten. Dit soort vriendelijkheden laat je in het vervolg maar achterwege.
Ik word wat slecht gehumeurd van mensen die zo'n topic als dit vervuilen met onzin. Als je geen verstand hebt van de materie, en in dit geval ook nog eens 0 ervaring, reageer dan gewoon niet en laat het over aan de mensen die dat wel weten. Ik kon even geen andere verwoording vinden op dat moment om duidelijk te maken dat je informatie gewoon compleet fout en ongefundeerd was. Ondanks dat alles ben ik niet iemand die graag scheldwoorden of grof taalgebruik hanteerd, en ik zal hier voortaan extra op letten.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-02 23:32
gravitone schreef op zondag 16 mei 2010 @ 19:01:
[...]

Ook met nvidia kaarten werkt het prima, alleen moet je een sync combiner toevoegen zodat hij van H+V sync. C-sync. maakt. Dit is met 2 transistors en een aantal weerstanden prima te doen. gebruik zelf zon opstelling icbm. een geforce 7600 en dit werkt al meer dan 2 jaar perfect.

Je hebt ook geen powerstrip nodig als je soft15khz gebruikt aangezien deze direct de modelines aanpast.
Dus je hebt eigenlijk zoiets gemaakt (evt zonder de zwarte audio):
Afbeeldingslocatie: http://digilander.libero.it/venturi1975/vgascart/schema_transistor_con_audio.jpg
bron: http://translate.google.i...l=it&tl=en&hl=it&ie=UTF-8

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

gravitone schreef op maandag 17 mei 2010 @ 17:38:
[...]

Ik word wat slecht gehumeurd van mensen die zo'n topic als dit vervuilen met onzin. Als je geen verstand hebt van de materie, en in dit geval ook nog eens 0 ervaring, reageer dan gewoon niet en laat het over aan de mensen die dat wel weten. Ik kon even geen andere verwoording vinden op dat moment om duidelijk te maken dat je informatie gewoon compleet fout en ongefundeerd was.
Leuk dat je nu niet alleen direct aangeeft dat ik er geen verstand van heb, maar ook nog eens dat ik er geen ervaring mee heb. Die glazen bol zou ik graag ook eens van je gebruiken.

Wellicht dat het op ATi gpu's anders werkt, maar met NV gpu's heb ik het nog niemand met alleen dat ene kabeltje zien doen. Sterker nog, je geeft zelf al aan dat er gesoldeerd moet worden en een tool moet worden gebruikt; dat is nou niet bepaald een kwestie van kopen, aansluiten, werken... Bij Intel heb ik er inderdaad geen ervaring mee.
Ondanks dat alles ben ik niet iemand die graag scheldwoorden of grof taalgebruik hanteerd, en ik zal hier voortaan extra op letten.
noted.

• gravitone
significant schreef op maandag 17 mei 2010 @ 20:47:
[...]

Dus je hebt eigenlijk zoiets gemaakt (evt zonder de zwarte audio):
[afbeelding]
bron: http://translate.google.i...l=it&tl=en&hl=it&ie=UTF-8
correct, dit is zo goed als gelijk aan de schakeling die ik zelf gebruik. Heb zelf een USB kabel gebruikt als spanningsbrong voor de widescreen en RGB select. Die gele 5v lijn vanaf de VGA connector op dit schema heb ik niet gebruikt aangezien deze bij nieuwe vga kabels simpelweg ontbreekt en ik ook niet zeker weet of recente videokaarten deze pin uberhaubt nog van een signaal/voltage voorzien. De hele schakeling past trouwens prima in de scart connector. Sommige mensen gebruiken hiervoor een stukje geperforeerd PCB, maar ik heb het zelf met soldeer, krimpkous, en wat lijm geregeld en dat gaat al jaren goed.

[ Voor 27% gewijzigd door gravitone op 17-05-2010 21:42 ]

Pagina: 1