Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-07 15:05
Ik heb een oude PC staan, namelijk een Medion md8080, die de laatste tijd wat last heeft van symptomen als het traag openen van programma's en traag opstarten.

Aan Windows kan het niet liggen, want ik heb onlangs de harde schijf geformatteerd.

Ik ben nu aan het overwegen om de PC te upgraden of hem te vervangen door een ander pc'tje.
Hij dient eigenlijk vrijwel alleen voor het bekijken van e-mails en om te surfen op internet, en ik wil er dus zo weinig mogelijk geld aanhangen.

De pc heeft de volgende specs:

CPU: Intel Pentium 4 3.0GHz
Mem: 2x 256MB DDR PC3200
MoBo: MSI MS-7012 (OEM), socket 478
GraKa: GeForce FX 5500 (niet echt van toepassing, maar toch)
De harde schijf is een oud IDE geval...

Nu vraag ik me af wat ik het best kan doen: volgens mij is de grootste bottleneck het RAM, maar DDR ram is tegenwoordig vrij zeldzaam en duur geworden omdat het van de markt is gestoten door DDR2.
Ik kan er natuurlijk ook proberen om aan 2de-hands geheugen te komen...
De tweede bottleneck is volgens mij de harde schijf, maar het moederbord heeft geen SATA poorten, waardoor ik hier niet veel aan kan veranderen, of is het interessant om een controller te kopen zoals deze?

Wat ben ik volgens jullie het best te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gert43
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-07 15:45
Hoi,

Je kan je geld beter steken in een nieuw Mobo, processor en geheugen. Deze configuratie is behoorlijk gedateerd. Het verkrijgen van oude onderdelen wordt moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneeperG5
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-09 10:23
Even goed rond neuzen op het Vraag & Aanbod. Daar worden zulke reepjes voor weinig geld weggedaan of soms wel eens gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bitbored schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 19:15:
De tweede bottleneck is volgens mij de harde schijf, maar het moederbord heeft geen SATA poorten, waardoor ik hier niet veel aan kan veranderen, of is het interessant om een controller te kopen zoals deze?
Nee, die dingen zitten op de PCIbus waardoor het over het algemeen traag is (met een goede schijf trek je de PCIbus zo'n beetje vol). Daarbij zijn die goedkope controllertjes lang niet altijd bootable.

Ik zou niets meer doen aan die P4bak. Misschien nog een tientje investeren in het geheugen om van 2x 256 naar 2x 512MB te gaan, maar meer dan dat ook niet. Leg dat geld liever neer voor mobo, cpu en mem (voor 200 euro heb je al een leuk setje dat rondjes loopt om dit bakje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
Mmmh, zoiets dacht ik al, ik ga waarschijnlijk gewoon de onderdelen van m'n oude game PC gebruiken die ik ooit eens ging oplappen (geupgrade medion md8800), en waarvan de cpu en/of het moederbord is overleden...

Ik zou dus 2x1024MB DDR2 (667) en 2x512MB DDR2 (533) met of het moederbord van de medion pc of een nieuw (mATX of BTX) moederbord gebruiken.

Welke cpu raden julie aan?
Een Intel® Pentium® Dual-Core E5300 of een Intel® Celeron® E3300
Zijn deze cpu's te combineren met het geheugen (qua frequentie), of ben ik best voor een pentium D te gaan die veel minder snel is en meer energie verspilt, maar waarvan ik zeker ben dat hij samenwerkt met het geheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ehh, ik weet niet precies wat je wil gaan upgraden, maar dat geheugen (DDR2) gaat nooit op dat bordje passen. Die cpu's ook niet.
Als je dat geheugen nog hebt liggen, koop dan gewoon een leuke X2 met een AMD 785G plank. Dat is al vele malen sneller dan die P4. Je kunt ook wel een intel kopen, maar die cpu's zijn meestal wat duurder en voor de mobo's betaal je ook meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:50

Nikeo

Jawelles

Misschien moet je de bon van 7 jaar geleden er eens bijpakken en denken: hee, het is tijd voor een nieuwe pc ;)

Upgraden van dit systeem heeft geen zin. Koop ergens een nieuw moederbord, processor en geheugen en koop anders iets van de v&A. Kun je een E6600+mobo+geheugen voor een euro of 130 kopen. Dat is geen geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
bij die oude single core systemen merk je het upgraden van het ram geheugen wel behoorlijk. Als het je alleen om het "werkbaar" houden van het systeem gaat, kun je dat nog overwegen. Dan moet je wel goedkoop aan 2x 512mb DDR ram moeten kunnen komen. Vraag & aanbod of misschien marktplaats?

Wil je meer met het systeem, bijvoorbeeld een nieuwer spel gaan spelen dan is een grotere upgrade nodig. Dan denk ik aan mobo,ram, vid kaart etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
bekijk ook eens wat voor hardeschijf erin zit. Een snelle IDE schijf kan al heel wat schelen qua prestaties. De pci bus heeft 133mb/sec aan bandbreedte, dus een sata controller + recente schijf zou zeker de moeite waard zijn. Ram upgrade van 512 naar 1-2gb is iig een no brainer. Qua CPU ga je echt niet meer nodig hebben dan die p4, en je gaat het qua prestaties ook zeker niet merken. Ik zou ook aanraden om ubuntu eens te proberen op dat systeem aangezien hij alleen voor simpel office werk gebruikt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je hier moet doen is bovenal even het kosten-baten plaatje voor jezelf opmaken.

Dat is iets persoonlijks en is sterk afhankelijk van precies wat het bottleneck is. In dit geval is dat vrij duidleijk RAM. De meeste nieuwe versies van programma's gaan er doodleuk vanuit dat je >1GB hebt, en meerdere naast elkaar draaien op 2GB ook nog een stuk beter. Heb je minder, dan ga je zitten swappen, met als gevolg continu reutelende HDD en geheugenperformance dan 1/1000e is van wat het moet zijn.

Wat je dus moet doen is bekijken wat het zou kosten 2GB (4x 512MB PC3200 DDR(1)-SDRAM) hierop krijgen, en wat het zou kosten om een moderner systeem met 2GB neer te zetten.

Dat eerste is makkelijk op te zoeken - kijk in V&A. PC3200 512MB DIMMs gaan voor ongeveer EUR 9 per stuk weg. Vier daarvan kost dus EUR 36.

De vraag is vervolgens of je voor EUR 36 iets beters kunt kopen. Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk "nee". Bedenk dat je veel zult moeten vervangen - een DDR2 of 3 systeem heeft een ander moederbord nodig, dat moederbord heeft een andere CPU nodig, die CPU stelt zwaardere eisen aan de voeding, op dat moederbord past de huidige AGP VGA niet. Het enige wat je dus potentieel kunt houden zijn kast en drives, en zelfs de kast heeft waarschijnlijk non-standard front-panel aansluitingen :o

Kortom, als je niet al van plan bent een nieuwe bak voor minstens EUR 150 te kopen, loont het wel degelijk om hier meer RAM in te prikken. In hoeverre je HDD bottleneck is valt sowieso nog te bezien: met genoeg RAM hoeft de HDD veel minder te doen, dus heb je er ook veel minder last van ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
dion_b schreef op zondag 16 mei 2010 @ 14:32:
Wat je hier moet doen is bovenal even het kosten-baten plaatje voor jezelf opmaken.

Dat is iets persoonlijks en is sterk afhankelijk van precies wat het bottleneck is. In dit geval is dat vrij duidleijk RAM. De meeste nieuwe versies van programma's gaan er doodleuk vanuit dat je >1GB hebt, en meerdere naast elkaar draaien op 2GB ook nog een stuk beter. Heb je minder, dan ga je zitten swappen, met als gevolg continu reutelende HDD en geheugenperformance dan 1/1000e is van wat het moet zijn.

Wat je dus moet doen is bekijken wat het zou kosten 2GB (4x 512MB PC3200 DDR(1)-SDRAM) hierop krijgen, en wat het zou kosten om een moderner systeem met 2GB neer te zetten.

Dat eerste is makkelijk op te zoeken - kijk in V&A. PC3200 512MB DIMMs gaan voor ongeveer EUR 9 per stuk weg. Vier daarvan kost dus EUR 36.

De vraag is vervolgens of je voor EUR 36 iets beters kunt kopen. Het antwoord is hoogstwaarschijnlijk "nee". Bedenk dat je veel zult moeten vervangen - een DDR2 of 3 systeem heeft een ander moederbord nodig, dat moederbord heeft een andere CPU nodig, die CPU stelt zwaardere eisen aan de voeding, op dat moederbord past de huidige AGP VGA niet. Het enige wat je dus potentieel kunt houden zijn kast en drives, en zelfs de kast heeft waarschijnlijk non-standard front-panel aansluitingen :o

Kortom, als je niet al van plan bent een nieuwe bak voor minstens EUR 150 te kopen, loont het wel degelijk om hier meer RAM in te prikken. In hoeverre je HDD bottleneck is valt sowieso nog te bezien: met genoeg RAM hoeft de HDD veel minder te doen, dus heb je er ook veel minder last van ;)
Bedankt, eindelijk een mooi en klaar antwoord.

Dus nu maar op zoek naar DDR RAM latjes van 512MB...
Desnoods kan ik de oude pc nog als servertje of als backup gebruiken.

Maar ik vindt het zo belachelijk dat een computer na 7 jaar plots niet meer in staat zou mogen zijn om de functies te vervullen die hij 7 jaar daarvoor perfect aankon.
Is Firefox dan zo zwaar geworden?
En zo veel mails staan er nu ook niet in m'n outlook expres folder, ik zou zelfs zeggen veel minder dan vroeger (zelfs mailen is nogal "out" tegenwoordig...
Vanwaar dan die enorme prestatieverliezen?
Voor games en exotische software kan ik de noodzaak tot upgraden/vervangen van computers wel verstaan, maar wees nu eerlijk, browsen, tekstverwerking en mails bekijken kan ik tegenwoordig zelfs op mijn mobiel, en niet meer op een computer???

Wat ik me echter nog afvraag:
Bitbored schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 21:08:
Mmmh, zoiets dacht ik al, ik ga waarschijnlijk gewoon de onderdelen van m'n oude game PC gebruiken die ik ooit eens ging oplappen (geupgrade medion md8800), en waarvan de cpu en/of het moederbord is overleden...

Ik zou dus 2x1024MB DDR2 (667) en 2x512MB DDR2 (533) met of het moederbord van de medion pc (de 8800 wel te verstaan, dus een s775 mobo) of een nieuw (mATX of BTX) moederbord gebruiken.

Welke cpu raden julie aan?
Een Intel® Pentium® Dual-Core E5300 of een Intel® Celeron® E3300
Zijn deze cpu's te combineren met het geheugen (qua frequentie), of ben ik best voor een pentium D te gaan die veel minder snel is en meer energie verspilt, maar waarvan ik zeker ben dat hij samenwerkt met het geheugen?
Ik vrees dat er een bottleneck zal ontstaan bij het gebruiken van zo'n CPU in combinatie met het vrij trage RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Bitbored schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 17:35:
Maar ik vindt het zo belachelijk dat een computer na 7 jaar plots niet meer in staat zou mogen zijn om de functies te vervullen die hij 7 jaar daarvoor perfect aankon.
Is Firefox dan zo zwaar geworden?
Ja, alle progjes worden een stuk zwaarder, Firefox vind ik zelf een onding, het is inmiddels zo traag dat het niet vooruit te branden is op mijn eigen systeempje (Cel 723). dat is geen krachtpatser, maar IE8 werkt een stuk soepeler.
Maar nog afgezien van de browser, plugins zoals flash worden ook met de dag trager heb ik het idee. De tweakers.net frontpage is gewoon traag met zo'n vieze flashbanner erop. De reden dat ik ook flash maar uit heb gezet, dat scheelt al weer heel veel.
Dus als je sites bezoekt die in 7 jaar niets verandert zijn met de firefox(firebird) install van 7 jaar terug, dan zou je weinig verschil moeten merken, maar op alle punten wordt er gewoon meer van je systeem gevraagd.

En dat is dan nog zonder de invloed van je OS, met de servicepacks erbij wordt ook dat wel een tikje zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad, de browser is zwaarder geworden, maar het zijn de websites die het meest veranderd zijn. Probeer voor de grap eens te browsen op mobile websites - dat gaat opeens bliksemsnel ;)

Als je met een 2003 PC met 2003 software op 2003 sites surft gaat dat prima, maar met 2010 software op 2010 sites gaat zonder upgrades niet al te best.

Eigenlijk is het een wonder hoe goed het nog gaat, zeker als je genoeg RAM erin stouwt. 7 jaar eerder (1996) had je een Am486DX5-133 of een Pentium 120 gehad met 8MB RAM. Die was in 2003 totaal niet in staat geweest om actuele software te draaien, zelfs al zou je RAM en andere onderdelen gemaxed hebben :o

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 18-05-2010 19:50 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een snellere schijf of ssd met die controller en je XP tweaken , is een leuke optie. Nieuwe Sata schijf is al gauw twee keer zo snel als je huidige schijf , dat is gelijk merkbare snelheidswinst :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Pas na RAM upgrade. De HDD lijkt nu zo traag omdat hij continu zit te swappen. Als hij dat niet meer hoeft gaan ook laadtijden omlaag (HDD wordt enkel gebruikt om dingen naar RAM te laden ipv als overflow voor wat niet in RAM past). SSD + te weinig RAM zal slechter presteren dan oudere HDD en genoeg RAM :)

Overigens kost een fatsoenlijke SSD EUR 200. Je kunt je sterk afvragen of dat een zinnige investering is in zo'n oude bak...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:28
Als je sneller wilt browsen kan ik je Google Chrome aanraden, dat draait echt heel soepel op de wat oudere PCtjes, soepeler dan Internet Explorer :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 23:45:
Pas na RAM upgrade. De HDD lijkt nu zo traag omdat hij continu zit te swappen. Als hij dat niet meer hoeft gaan ook laadtijden omlaag (HDD wordt enkel gebruikt om dingen naar RAM te laden ipv als overflow voor wat niet in RAM past). SSD + te weinig RAM zal slechter presteren dan oudere HDD en genoeg RAM :)

Overigens kost een fatsoenlijke SSD EUR 200. Je kunt je sterk afvragen of dat een zinnige investering is in zo'n oude bak...
Het is dan wel een investering in up to date hardware die ook mee kan in een ander systeem , dat valt niet te zeggen van ddr geheugen. :)
En XP home kan met erg weinig ram goed uit de voeten , mijn minimum met XP was 128 MB Rdram geheugen, alles liep perfect , maar wel in een raid 0 en met opera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 11:13:
Het is dan wel een investering in up to date hardware die ook mee kan in een ander systeem , dat valt niet te zeggen van ddr geheugen. :)
En XP home kan met erg weinig ram goed uit de voeten , mijn minimum met XP was 128 MB Rdram geheugen, alles liep perfect , maar wel in een raid 0 en met opera
Maar het is wel een kleine investering, 200 euro vs 40 euro is nogal een verschil.

Overigens kom je met 128MB met XP home er ook niet meer tegenwoordig hoor.
Net opera even aangeslingerd en 4 pagina's geopend (got, nu.nl, youtube en madshrimps) en het geheugengebruik liep al naar de 111MB. Puur en alleen voor de browser. Alle software wordt zwaarder, daarmee kun je gewoon niet meer uit de voeten.

Daarbij zal XP zonder SPs ook minder gebruiken dan een XP met SP3 erbij. Dus met 128MB ga je het echt niet meer redden tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b mompelt iets over Windows XP op een PODP-83@33MHz op 486 moederbord, 64MB RAM en een Quantum Bigfoot HDD - het *draait* absoluut... :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dion_b schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 12:44:
* dion_b mompelt iets over Windows XP op een PODP-83@33MHz op 486 moederbord, 64MB RAM en een Quantum Bigfoot HDD - het *draait* absoluut... :z
Als je van zelfpijniging houdt ja....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 12:44:
Moment geduld aub ,me pc defragmenteerd :P
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010/05/22/12745393120.jpg[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Waarom gaat iedereen bij een pc-upgrade er van uit dat je extra hardware moet kopen? Gezien de eisen die TS stelt aan zijn pc, surfen en email. Een goeie upgrade, volledig gratis...

Linux! De nieuwste Ubuntu, Lucid Lynx, zal prima draaien op je systeem. Je kunt surfen met firefox, emailen met evolution of thunderbird en chatten met Gwibber. En je zult verrast zijn over de boottijd en snelheid van het systeem (die snelheid is blijvend bij linux, tenminste ik heb nog nooit last gehad van steeds trager wordende linuxinstalls.

GRATIS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Naar mijn ervaring is Windows XP + Firefox met 512 MB onsurfbaar geworden. Ik open zoveel tabs dat Firefox alleen al over 512 MB schiet. Ubuntu mag zuiniger dan Windows met geheugen omgaan en daar komt Firefox of een hoop tabbladen langs om geheugen te vreten. Flash doet ook mee aan geheugen vreten zodat 1 GB al een minimum geworden is.

4x 512 MB kost niet teveel omdat 4x 512 MB niet boven 2 GB kan gaan. 1 GB latjes zijn gevraagd en 512 MB kan je niet aan de straatstenen kwijt geraken. Op 2x 1 GB wordt er op eBay boven 63 euro geboden en dat is duurder dan 2x 1 GB DDR3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
rapture schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 20:00:
Naar mijn ervaring is Windows XP + Firefox met 512 MB onsurfbaar geworden. Ik open zoveel tabs dat Firefox alleen al over 512 MB schiet. Ubuntu mag zuiniger dan Windows met geheugen omgaan en daar komt Firefox of een hoop tabbladen langs om geheugen te vreten.
Sorry, maar daar ben ik het dus echt niet mee eens. Ubuntu draait bij mij gemiddeld op een memoryload rond de 400 MiB, met daarbij echt geen memoryhog firefox. Ik heb een willekeurige bladwijzerfolder geopend, een youtubefilm opgezet en in totaal 20 tabs opengezet. firefox blijft onder de 200.

Ubuntu, en bijvoorbeeld Xubuntu of Lubuntu nog meer, zijn prima gratis upgrades voor dit soort pc's voor mensen met dit soort wensen.

Even proof:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/U0IEsWSGQNYicOR3Q5JVW36c/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik had ook nog ergers zo'n oude pc staan. Heb hem beetje omgebouwd (voor meer airflow) en vervolgens alle reutemeteut vervangen. Mobo, om DDR3 te ondersteunen met een leuke dualcore processor, Daarna een goed passief kaartje erin gedaan (gaat mij niet altijd om gamen, als het WoW en word maar trekt). 2GB DDR3 er in gedaan met een harde schijf van 500GB, en je hebt een leuke set-up om films op te kijken, te WoWen en ook nog een beetje aan te klooien.

BTW als je niet al die dingen wil kopen, is rondstuinen op marktplaats/V&A voor DDR geheugen een goed optie, inprincipe is die P4 goed genoeg voor HD beelden afspelen enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Op een pc met weinig ram loont het zich ook om "indexering" van de harde schijf uit te schakelen.
Ook dit gaat ten koste van prestaties, dus nog ff extra boven het "swappen".
Een upgrade naar 1GB totaal aan werkgeheugen levert je zowieso een aanmerkelijk sneller systeem op.

Het O.S. opfrissen met een tool als CCleaner kan je ook nog het nodige opleveren.

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
Mar2zz schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 20:28:
[...]

Sorry, maar daar ben ik het dus echt niet mee eens. Ubuntu draait bij mij gemiddeld op een memoryload rond de 400 MiB, met daarbij echt geen memoryhog firefox. Ik heb een willekeurige bladwijzerfolder geopend, een youtubefilm opgezet en in totaal 20 tabs opengezet. firefox blijft onder de 200.

Ubuntu, en bijvoorbeeld Xubuntu of Lubuntu nog meer, zijn prima gratis upgrades voor dit soort pc's voor mensen met dit soort wensen.

Even proof:
[afbeelding]
Ik weet het, ik gebruik Ubuntu (de pigeon versie) ook op een oude laptop van IBM waarvan het eigenlijk een wonder is dat er zelfs een UTP poort op aanwezig is...

Het probleem: het is eigenlijk vooral m'n vader en zijn vriendin die de PC in kwestie gebruiken, en ik spreek dan over mensen die de 50 voorbij zijn, die google en het volledige internet met elkaar verwarren, en de mail op geen andere manier op weten te krijgen dan door op een shortcut-knop te drukken op het toetsenbord...
Ze kregen al paniekreacties toen ik firefox installeerde, ik vrees voor een hartstilstand bij ubuntu.
Maar het is een poging waard, zolang er defibrillators zijn is er hoop...
Gropah schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 20:35:
Ik had ook nog ergers zo'n oude pc staan. Heb hem beetje omgebouwd (voor meer airflow) en vervolgens alle reutemeteut vervangen. Mobo, om DDR3 te ondersteunen met een leuke dualcore processor, Daarna een goed passief kaartje erin gedaan (gaat mij niet altijd om gamen, als het WoW en word maar trekt). 2GB DDR3 er in gedaan met een harde schijf van 500GB, en je hebt een leuke set-up om films op te kijken, te WoWen en ook nog een beetje aan te klooien.

BTW als je niet al die dingen wil kopen, is rondstuinen op marktplaats/V&A voor DDR geheugen een goed optie, inprincipe is die P4 goed genoeg voor HD beelden afspelen enzo...
... veel plezier met je NIEUWE pc
Oja, zelfs een pentium D heeft het moeilijk met HD content, zelfs met een deftige videokaart en goede software, en ik wil zelfs niet weten wat een P4'tje dan doet met de "enzo"
Klunssmurf schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 23:44:
Op een pc met weinig ram loont het zich ook om "indexering" van de harde schijf uit te schakelen.
Ook dit gaat ten koste van prestaties, dus nog ff extra boven het "swappen".
Een upgrade naar 1GB totaal aan werkgeugen levert je zowieso een aanmerkelijk sneller systeem op.

Het O.S. opfrissen met een tool als CCleaner kan je ook nog het nodige opleveren.
Wie zet er nu in godsnaam indexeren aan als je je pc gebruik voor internet en mail????
CCleaner, *sigh*, don't get me started on crapp like that.
Ik zeg aleen maar externe HDD met belangrijke softwareprogramma's + registeryscan als deze HDD uitstaat = HEEL slechte ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
@ reactie hierboven

Jij vraagt toch hoe je de pc sneller kan maken?
No offense, maar wij kunnen niet ruiken wat voor instellingen jij gebruikt.
Je zegt ook nergens dat je indexering uit hebt gezet.

Je kan met Ccleaner idd veel verkloten, maar als je het goed gebruikt kan het ook een behoorlijke prestatiewinst opleveren.

(HD content met een simpel videokaartje als de HD4350 en b.v. een Geode NX 1500 processor draait makkelijk, zie geen reden waarom een beetje P4 dit niet zou kunnen met de juiste videokaart)

[ Voor 22% gewijzigd door Klunssmurf op 24-05-2010 01:04 ]

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben de uitdaging aan gegaan om een P3 400Mhz 128MB Ram voor mijn rekening te nemen. Hier moest een OS op komen om alleen te kunnen internetten, mail te lezen en msn om te chatten. Ik ben bij Damn Small Linux uitgekomen. Ze zeggen dat het nog een 486 kan laten vliegen. Alleen al de installatie duurt al een uur. Hij staat hier nog te ratelen. Ik ben benieuwd als hij klaar is. Het is meer een nostalgisch project geworden. Maar voor het meisje van levens belang. Ze heeft geen geld en wil toch communiceren met de buiten wereld. Ik vind het allang leuk.. Als ik er maar niet op hoef te werken. Dat we daar ooit op hebben gewerkt. Niet te geloven. Dikke stroop uit een fles schenken gaat nog sneller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zonde van je tijd...

Vaak zie je in V&A prima bedrijfsdesktops (HP / Compaq SFF bakjes) voorbij komen voor bijna niks.

Dan heb je vaak al een P4 3Ghz, 512MB RAM, 80GB HDD etc om mee te beginnen.

V&A aangeboden: HP Compaq dc7100 (PE277EA)
V&A aangeboden: Compaq D31D P4 2,4ghz
V&A aangeboden: Goedkoop Mediacenter setje / Budget PC

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 18-02-2011 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ ThinkPad. Ja je hebt helemaal gelijk. Maar ze zit totaal aan de grond en woont op zichzelf, baan verloren. Je kent het wel in deze tijden. En ik vond het wel leuk om weer eens met mijn neus in het p3 tijdperk te duiken om te kijken wat er uit zoon oude koffiemolen nog te persen valt. Maar iig bedankt voor je tip. Ik zal het haar zeggen dat ze beter kan gaan sparen mocht dit niet naar haar wens zijn. En anders moet ik maar eens over mijn hart strijken als ze jarig is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2011 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-09 12:54

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Hark anders met een paar mensen wat geld bij elkaar en regel een mooie tweedehandsje zoals thinkpad al laat zien :) een paar honderd e moet toch wel te regelen vallen.

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ga niet de hele dag zitten prutsen om die 400Mhz bak weer aan de gang te krijgen en had allang die 2 tientjes op tafel gelegd :P Scheelt jou een hoop ergenis en tijd :P

Deze is overigens nog goedkoper: V&A aangeboden: Compaq D51 Ultraslim P4 1.7Ghz maar 10 euro :*)

[ Voor 34% gewijzigd door ThinkPad op 18-02-2011 11:41 ]

Pagina: 1