Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 202818

Topicstarter
Ik heb sinds ruim een week een nieuwe router in gebruik de EnGenius ESR9850 802.11b/g/n Wireless Gigabit Broadband Router.

Op zolder heb ik een "server" draaiend op Windows 2003 Server, een aantal XP Pro pc's, een aantal XP Pro laptops en een Zyxel DMA-1000 voor het afspelen van Video's vanaf mijn server op mijn tv.

De eerste dagen werkte alles prima, maar sinds 2 / 3 dagen valt mijn netwerkverbinding steeds kort weg waardoor het nagenoeg onmogelijk is om op mijn XP Pro pc video's af te spelen vanaf mijn server en grote bestanden uit te wisselen met de server (niet alleen films, maar ook backups etc)
Ik krijg dan steeds de melding "De opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar"
het wegvallen van de verbinding duurt maar een fractie van een seconde maar zorgt er wel voor dat m'n kopieer opdracht wordt geannuleerd en dat m'n film meteen stopt met afspelen en weer helemaal naar het begin van de tijdlijn springt.

Ik ga er vanuit dat er een of andere instelling niet goed is, want mijn router moet het allemaal met gemak aankunnen, ook in dit lijstje staat hij steeds op de derde plaats.

Iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke... eerder schreef ik in een ander topic

dat het wegvallen van de netwerkverbinding eigenlijk alleen gebeurde als ik veel downloads open had staan in uTorrent, gambieter wees me erop dat ik wat minder hebberig moest zijn met m'n torrents....

Ik dacht eerst dat hij gelijk had, maar ik heb nu zowel uTorrent als Halite géén enkele down- of uploads, dus "mijn hebberigheid" is niet de oorzaak van dit probleem.

Iemand enig idee wat het wél zou kunnen zijn?
Alle hulp is welkom, m'n ouders, broertjes en zusjes klagen steen en been over het slechte netwerk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22-05 16:21

allure

Titaan fase 2/3

Hoelang is de lease van je DHCP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Eén week.

Heb m'n DHCP op automatisch staan in m'n router en op m'n pc's zelf geef ik een vast IP adres.

zo is mijn netwerk nu ingericht...
ik heb m'n oude router er achter gehangen omdat ik anders niet al m'n apparaten op 't netwerk krijg.
Dat gedeelte werkt nog niet.
De apparaten aangesloten op m'n DLink Di-524 hebben ook geen internet, ik zal daar de settings wel verkeerd hebben, maar het gaat nu op m'n server en de pc in de woonkamer (die zijn beide op m'n EnGenius aangesloten):

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/ih1mva.png

[ Voor 156% gewijzigd door Anoniem: 202818 op 15-05-2010 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

De blauwe "kabel" van je engenius naar je D-link, moet in een van de LAN poort ipv in de WAN.

Daarna de DHCP op de D-link uitschakelen, als je slim bent geef je de d-link 192.168.0.2 als ip mee, dan kun je m later nog benaderen.

[ Voor 42% gewijzigd door allure op 16-05-2010 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
allure schreef op zondag 16 mei 2010 @ 00:00:
De blauwe "kabel" van je engenius naar je D-link, moet in een van de LAN poort ipv in de WAN.
Internet komt toch alleen binnen via de WAN poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom open je elke keer nieuwe topics over hetzelfde probleem? Dit is compleet onoverzichtelijk, en kan resulteren in dubbele suggesties omdat mensen niet weten wat er al in de andere topics staat.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Anoniem: 202818 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 00:02:
[...]

Ja, op de eerste router.

Kijk je de film bedraad of draadloos?

[ Voor 9% gewijzigd door allure op 16-05-2010 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 202818 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 00:02:
Dat is niet relevant binnen je netwerk, alleen op de eerste router. Wat allure aangeeft is een methode om de tweede router te downgraden tot switch/access point, want je moet geen twee routers in je netwerk hebben. Dat zou heel goed kunnen verklaren waarom van alles niet lekker loopt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Als je de "blauwe" kabel hebt omgestoken is de kans dat het probleem weg is goed aanwezig. Ik denk dat de router het aantal broadcasts niet zo leuk vond en dat daarom de verbinding soms wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 16 mei 2010 @ 00:02:
Waarom open je elke keer nieuwe topics over hetzelfde probleem? Dit is compleet onoverzichtelijk, en kan resulteren in dubbele suggesties omdat mensen niet weten wat er al in de andere topics staat.
Ja ik weet het, ik had mijn andere topic willen aanpassen, heb nog een topicreport geplaatst met het verzoek de titel te wijzigen naar een wat volledigere omschrijving van mijn probleem.
Daarom kwam geen reactie vandaar dat ik dit topic heb geopens....
Dat andere topic mag van mij wel dicht.

Ik heb overigens zo'n twee weken geleden een topic geopend over het wegvallen van mijn internetverbinding, dat ging echter om een heel ander probleem, toen had ik ook nog niet een nieuwe router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op zondag 16 mei 2010 @ 00:05:
[...]

Dat is niet relevant binnen je netwerk, alleen op de eerste router. Wat allure aangeeft is een methode om de tweede router te downgraden tot switch/access point, want je moet geen twee routers in je netwerk hebben. Dat zou heel goed kunnen verklaren waarom van alles niet lekker loopt.
Ooh thanks :D wist niet dat dat zo moest (wist niet eens dat het zo kon)
dus als ik m'n verbinding uit de WAN van m'n DLink haal en die in een LAN poort stop dan zou ik op de andere pc's internet moeten hebben?
dan moet ik ook dezelfde gateway en dns gebruiken als de pc's die rechtstreeks op m'n EnGenius zijn aangesloten?
:$ sorry, ben ook maar een leek
allure schreef op zondag 16 mei 2010 @ 00:03:
[...]

Ja, op de eerste router.

Kijk je de film bedraad of draadloos?
Bedraad, ik heb net even geprobeerd een bestand met mijn laptop te kopiëren van m'n server naar m'n laptop, ook daarbij kreeg ik de melding "de opgegeven netwerknaam is niet langer beschikbaar"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je hebt 2 dezelfde subnets gekoppeld das nit goed

of geef je 2e router een nieuwe range, of gebruik niet de wan ingang maar de vrije lan en zet dhcp uit op de 2e router

[ Voor 6% gewijzigd door Fish op 16-05-2010 00:25 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Dat zei ik al ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waar heb je geschreven over 2 dezelfde subnets ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Nee, ik bedoelde het stuk NA de komma. Mijn excuus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik koppel m'n DLink wel ff los, zo dringend heb ik 'm niet nodig

EDIT: Ik bedenk me net dat ik een paar uur geleden m'n DLink al had losgekoppeld en in plaats daarvan m'n pc in de werkkamer op m'n EnGenius heb aangesloten (bedraad)

Bij't kopiëren van een bestand vanaf m'n server naar m'n woonkamer pc krijg ik nog wel de melding dat de opgegeven netwerknaam niet langer bestaat, maar ik krijg de melding niet meteen al na het overpompen van slechts 100MB.... nu krijg ik de melding pas na het kopiëren van 1 á 1,5 GB

[ Voor 95% gewijzigd door Anoniem: 202818 op 16-05-2010 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Heb je allemaal unieke computernamen?

En hoe staat het met de vrij ruimte op de pc waarje het naartoe probeerd te kopieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
allure schreef op zondag 16 mei 2010 @ 08:42:
Heb je allemaal unieke computernamen?
Ja alle pc's hebben een unieke naam
En hoe staat het met de vrij ruimte op de pc waarje het naartoe probeerd te kopieren?
100GB vrije ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik begin een beetje aan de kabels te denken ..
zijn het zelfgemaakte kabels ? zo ja heb je je aan de goede volgorde gehouden ? (zie faq)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op zondag 16 mei 2010 @ 16:47:
ik begin een beetje aan de kabels te denken ..
zijn het zelfgemaakte kabels ? zo ja heb je je aan de goede volgorde gehouden ? (zie faq)
Ik heb de kabels zo'n 5 jaar geleden zelf gemaakt (die RJ-45's passen niet door de leiding :P)
nooit problemen mee gehad.

volgorde van aansluiten: oranje/wit oranje groen/wit blauw blauw/wit groen bruin/wit bruin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-05 12:19

IEF

Why so serious?

@TS:

Zo is het wel even genoeg.

Ik heb je andere topic gesloten, dus dan hier maar verder.

1. Dubbelposten is niet de bedoeling, dat willen we dan ook niet meer zien.
2. Kicken van je eigen topic binnen 24 uur is niet de bedoeling, gebruik de EDIT knop om je posts te editen.
3. Volg de huidige adviezen op; zorg dat je netwerk op orde is qua subnets, en zorg ervoor dat er slechts 1 actieve NAT router aanwezig is.
4. Begin met troubleshooten en daarmee zoveel mogelijk informatie te posten: laat pings lopen vanaf elke PC die is betrokken bij een netwerktransfer, naar de router, en bekijk welke netwerkverbinding ermee stopt na welke actie.

Verder, sluit zoveel mogelijk netwerkkabels/apparaten uit, bijvoorbeeld: sluit je een PC direct op je server aan, werkt de transfer dan wel? Voeg steeds weer een netwerkapparaat toe om te zien wat nu het probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
IEF schreef op zondag 16 mei 2010 @ 23:58:
@TS:

Zo is het wel even genoeg.

Ik heb je andere topic gesloten, dus dan hier maar verder.

1. Dubbelposten is niet de bedoeling, dat willen we dan ook niet meer zien.
2. Kicken van je eigen topic binnen 24 uur is niet de bedoeling, gebruik de EDIT knop om je posts te editen.
Zal er beter op letten :)
3. Volg de huidige adviezen op; zorg dat je netwerk op orde is qua subnets, en zorg ervoor dat er slechts 1 actieve NAT router aanwezig is.
Mijn netwerk is nu qua subnets op orde, extra router heb ik er ff tussenuit gehaald en de subnets staan nu ook goed.
4. Begin met troubleshooten en daarmee zoveel mogelijk informatie te posten: laat pings lopen vanaf elke PC die is betrokken bij een netwerktransfer, naar de router, en bekijk welke netwerkverbinding ermee stopt na welke actie.
Eigenlijk zijn de transfers alleen tussen m'n server en de pc in de woonkamer en van de server naar m'n laptop maar dat laatste kan ik niet testen omdat ik mijn laptop hier niet heb.

ping PC Woonkamer >> Router
Pingen naar 192.168.0.1 met 32 byte gegevens:
Antwoord van 192.168.0.1: bytes=32 tijd<1 ms TTL=64

Pingen naar 192.168.0.1 met 65500 byte gegevens:
Antwoord van 192.168.0.1: bytes=65500 tijd=3 ms TTL=64

ping PC Woonkamer >> Server
Pingen naar 192.168.0.150 met 32 byte gegevens:
Antwoord van 192.168.0.150: bytes=32 tijd<1 ms TTL=128

Pingen naar 192.168.0.150 met 65500 byte gegevens:
Antwoord van 192.168.0.150: bytes=65500 tijd=1 ms TTL=128

ping Server >> Router
Pingen naar 192.168.0.1 met 65500 byte gegevens:
Antwoord van 192.168.0.1: bytes=65500 tijd=3 ms TTL=64

ping Server >> PC Woonkamer
Pingen naar 192.168.0.140 met 65500 byte gegevens:
Antwoord van 192.168.0.140: bytes=65500 tijd=1 ms TTL=64
Verder, sluit zoveel mogelijk netwerkkabels/apparaten uit, bijvoorbeeld: sluit je een PC direct op je server aan, werkt de transfer dan wel? Voeg steeds weer een netwerkapparaat toe om te zien wat nu het probleem is.
  • Als ik op mijn pc een bestand van 3 GB van de server naar mijn pc wil kopiëren krijg ik vrijwel meteen de foutmelding dat de opgegeven netwerknaam niet langer beschikbaar is, en wordt de overdracht onderbroken.
  • Als ik m'n laptop met kabel aansluit en wifi uitzet en een groot bestand van de server naar m'n laptop kopieer krijg ik weer vrijwel meteen eerder genoemde foutmelding
  • Als ik de kabel uit m'n laptop haal en 'm alleen aansluit via wifi en dán een groot bestand van de server naar m'n laptop stuur krijg ik de foutmelding nadat ongeveer 15% van het bestand (van 3GB) is gekopieerd (de WNIC van die laptop heeft overigens een max van 54Mbps)
  • Video's kijken vanaf de server op m'n tv met m'n DMA-1000 (bedraad) gaat prima, geen errors, haperingen of vastlopers, het starten van een video duurt een paar seconde maar het zou goed kunnen dat dit altijd al zo was.
  • Ik heb al geprobeerd alle apparaten behalve mijn Woonkamer PC en Server los te koppelen, tot nog toe helaas zonder resultaat...
Misschien wel heel onnozel en zinloos, maar ik heb op mijn server FireFTP gestart daar het extern adres van mijn FTP ingevoerd en begon met downloaden.
Zowel de down- als uploadsnelheid van het netwerkverkeer op m'n server was ongeveer 20 MB/s, na 400MB stopte de transfer met de melding "426 Retrieve aborted; Transfer ok."
Ik klikte op OK starte nogmaals dezelfde transfer, kreeg de melding dat er al een deel stond en klikte op resume.
Up- en download waren weer 50% / 50% (20MB upload en 20MB download), na iets minder dan 2GB werd de transfer weer afgebroken met dezelfde error.
MIJN sessie met de server (die bedien ik altijd via NetOp Remote Control, aangezien er geen goede monitor aan m'n server hangt en remote control natuurlijk ook veel makkelijker is) bleef gewoon actief, viel niet weg.
Ook tijdens de errors die ik krijg bij de filetransfer via het gewone netwerk (niet ftp dus) blijft de verbinding meestal gewoon actief.
SOMS valt m'n NetOp verbinding ook weg, de exacte foutmelding weet ik ff niet uit m'n hoofd en de log stond uit dus kan 't niet meer nagaan. maar die heb ik nu weer aan gezet.

Ik heb Wireshark (voorheen Ethereal) ook op m'n server staan, heb 't alleen nog nooit gebruikt, en heb er eerlijk gezegd ook niet veel verstand van (maar dat is vast geen verrassing)
Maar kan ik met dat programma nog nuttige info opsporen?

Zo... nu eerst maar eens naar bed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Wat gebeurt er als je niet de netwerknaam gebruikt maar het ip adres ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
fish schreef op maandag 17 mei 2010 @ 09:53:
Wat gebeurt er als je niet de netwerknaam gebruikt maar het ip adres ?
Met pingen bedoel je? ik gebruik daarvoor ook gewoon de ip-adressen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231832

Ik had dit probleem ook, het blijkt te lijken aan enkelzijdig gesoldeerde verbindingen van de adapterplug houder ofwel voedings ingangetje.

De soldeer zit aan de onderkant van de print prima vast maar de printplaat is aan de bovenkant geheel niet gesoldeerd wat betreft dit onderdeel, dit is een dubbel zijdige print( voor de technici) waar het juist contact moet maken. De stroom spoortjes lopen namelijk over de andere zijde van de print /PCB (printed circuit board.

De verbinding werkt dus maar half en dat kan vonkjes en dus misschien brand veroorzaken, al ben ik geen expert.

Dus gleef van de voeding is wel doorgemetaliseerd, maar dit kan los scheuren als de router bijvoorbeeld eens gevallen is of misschien door ouderdom. als het koper spoor op dat punt los scheurt van print heb je een los contact.

Advies : laat het probleem vakkundig verhelpen of breng deze naar de recycling.
Gewoon weg ermee als je dit zelfde probleem hebt.

Het probleem was hetzelfde met vervangende adapter dus daar lag het niet aan 99% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 231832

Toevoeging...

Het lijkt tenminste dat wat ik hiervoor noemen te zijn omdat het bij het bewegen van adapterplug zeg voordeed een het minder leek na het wat doorsolderen van de verbinding op de print. Zoiets kan echter ook een andere zwakke verbinding op de print kaart / verbinding zijn.

Tag ( ESR 9850 disconnecting at random interval possibly due to 12 volt power inlet socket to printed circuit board connection severage / breakage, possible caused by dropping it on the floor; or something )

alternative productnaam: U2M-SR9850

Ik zeg er ter volledigheid wel bij dat het routertje een keer van boekenkast op het bureau is gevallen (+/- 1,20 meter. Dom dom dom. Het kan niet overal tegen natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 231832 op 13-07-2016 23:43 ]

Pagina: 1