• f-unxi
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-07-2021
Hallo allemaal,

Ik heb een klein probleempje, ik heb via marktplaats zo'n maand of 4 geleden een apple ipod classic 80gb gekocht. Nu na 4 maanden is de harddisk stuk gegaan, de winkel waar deze door de vorige eigenaar gekocht was, is er niet meer. Op de bon staat dus 1jaar fabrieksgarantie en ik heb nog 1,5 maand. Kan ik hiermee rechtstreeks terecht bij apple, of heb ik nu gewoon pech?

M.v.g,

Bart

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ja, je kunt altijd bij de fabrikant terecht als je nog garantie hebt.

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:50
Eigenlijk kun je niet altijd bij de fabrikant terecht, die heeft namelijk geen enkele verplichting naar jou toe.
De enige die verplicht garantie moet geven is de winkel waar je hem gekocht hebt. Wel kan het zo zijn dat
Apple dat in dit geval doet.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Apple heeft wel een verkapte regel wanneer je hun support belt:
Indien 90 dagen na aanschaf of later betaal je voor de ondersteuning, maar dat word niet in rekening gebracht wanneer het een hardware defect blijkt te zijn. (en wanneer je apple care hebt hoef je ook niet te betalen)
woutertje schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 17:24:
Eigenlijk kun je niet altijd bij de fabrikant terecht, die heeft namelijk geen enkele verplichting naar jou toe.
De enige die verplicht garantie moet geven is de winkel waar je hem gekocht hebt. Wel kan het zo zijn dat
Apple dat in dit geval doet.
Ze zijn verplicht hun garantievoorwaarden na te leven. Ik ga ervan uit dat ze die hebben gegeven gezien de term "fabrieksgarantie" die de TS noemt.

[ Voor 47% gewijzigd door defusion op 15-05-2010 17:28 ]

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:39
defusion schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 17:27:
[...]

Ze zijn verplicht hun garantievoorwaarden na te leven. Ik ga ervan uit dat ze die hebben gegeven gezien de term "fabrieksgarantie" die de TS noemt.
Als de garantievoorwaarden stellen dat garantie via de verkoper loopt zal Apple er geen enkel probleem mee hebben de garantievoorwaarden van hun kant na te leven, alleen kun jij dat als consument niet...

Daarnaast zou Apple uit coulance ook een rechtstreekse garantieclaim kunnen afhandelen, maar volgens mij is de fabrikant hier niet toe verplicht.

[ Voor 3% gewijzigd door coyote1980 op 15-05-2010 19:22 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Officieel gezien heb je volgens mij gewoon pech, omdat fabrieksgarantie niet overdraagbaar is. Misschien dat Apple 'm nog wil repareren, maar dit is dan uit coulance, zoals hierboven vermeld staat.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

defusion schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 17:27:
[...]

Fabrieksgarantie is een term die winkels gebruiken om bij garantieclaims hun klanten door te verwijzen naar de fabrikant. Zo hebben ze er zelf geen werk aan en gaat het voor de klant alleen maar sneller.
Volgens de wet moet de verkoper zorg dragen voor de garantieafwikkeling, wie oorspronkelijk de fabrikant is maakt niet uit.

Waarom bel je Apple niet gewoon even en zeg je dat je een kapotte iPod hebt en dat je hem wilt repareren. Je zult een bon moeten geven maar welke naam daar op staat lijkt me echt niet van belang.

[ Voor 13% gewijzigd door fsfikke op 15-05-2010 19:31 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• f-unxi
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-07-2021
Bedankt voor alle reacties en ik ga er morgen eventjes naartoe ben er dan toch in de buurt, maar ik kon afgelopen weekend ook niet bij apple op hun site kijken omdat deze bijgewerkt werd op dat moment.

Dank jullie :)
Pagina: 1