HP Laserjet 4000N aansluiten op draadloze printserver

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-05-2024
We willen door het hele huis kunnen printen op één centrale printer.
Deze printer (HP Laserjet 4000N) heeft alleen een netwerk aansluiting en een aansluiting voor een parallelle printer kabel (25 pins).
Aangezien de printer vanwege het formaat niet in de meterkast kan staan naast het draadloze modem wil ik een draadloze printserver aansluiten op deze printer en dan zo draadloos verbinding maken met het netwerk.
De huidige draadloze printservers hebben alleen een usb-aansluiting tegenwoordig voor printers heb ik gezien in de winkels en internet. Ik ben dus gaan kijken naar verloopstekkers USB->parallel.

Iemand een idee/ervaring of deze opzet (printserver-verloop-printer) gaat werken?

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:16

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou in jouw geval geen draadloze printerserver halen, maar een draadloze router.

Deze router stel je dan in als bridge (wel ff op de doos/online kijken of hij dat kan, maar meestal wel) en deze dan met een normale netwerkkabel aan de printer hangen.

Grote voordeel daarvan is dat je de printer kan gebruiken alsof hij bedraad aan het netwerk hangt in plaats van via een speciale driver van de leverancier van de printserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals SA007 hierboven schrijft is de beste oplossing.

Een printerserver via de paralelle poort geeft vaak minder functionaliteit, dan meteen aan de paralelle poort van de computer. Dus dan kun je het best een printerserver van HP nemen die compatible is. Maar zo'n oude tweedehands printserver is waarschijnlijk niet draadloos.
Jouw idee met nog een extra USB-naar-paralel-adapater kan best werken, maar alleen als alles toevallig goed samen werkt.
Met meerdere gebruikers printen op die manier (via de paralelle poort) is wel vragen om problemen. Het zou me niet verbazen als het vast loopt.

Een draadloze "client" is dan natuurlijk beter (of noem het een bridge). Ik heb bijvoorbeeld zo'n WRT54G router (versie 1...4) met Tomato firmware als client ingesteld.

Houdt er rekening mee, dat het printen best wel langzaam gaat. Vergeleken met een USB 2.0 poort.
Als het mogelijk is om een draad te trekken, dan is een vaste verbinding met het netwerk wel zo eenvoudig, en dat werkt dan meteen het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
Dank jullie wel voor deze tips!

Ik heb nog wel een ouwe Linksys BEFW11S4 (802.11b) wireless router in de kast staan die ik dan daarvoor wel kan gebruiken als test. Aangezien mn G-modem dan naar B-snelheid zakt (vermoed ik) ga ik daarna wel kijken naar een G-router.

Draadje trekken naar de verdieping boven is geen optie helaas...

En de snelheid maakt niet zo veel uit hoor; zoveel printen we niet (we doen al 7 jaar met één toner cartridge :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Succes !
Nog een foutje van mij. De "client" mode is iets anders dan een bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Overweeg een accesspoint (geen router) in bridge of client mode, waarbij de laatste verreweg de voorkeur geniet, omdat een bridge in principe dom is, en zichzelf forceert om 1 op 1 zonder andere features met een andere bridge te "paren". Ik heb dit gedaan met een WAP54G (zat tweedehands goedkope van te vinden) en de TV die alleen een kabel-poortje heeft in plaats van WiFi. Toch was op die plek WiFi de optie, dus de WAP54G en wat handig verstopwerk, en een volledig functionele internet-TV is reëel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19-09 18:05
De optie van Umbra is in mijn optiek ook de beste aangezien je 4000N al een ingebouwde printserver heeft. Het enige wat je met een AP in client-mode doet is het omzetten van de bedraade netwerkaansluiting in een draadloze aansluiting.

Vanuit het netwerk ziet het eruit als een 4000N met een draadloze aansluiting en vanuit de 4000N ziet het eruit als een bedraad netwerk.

Een andere optie is misschien een netwerk kabeltje trekken vanuit de meterkast naar de plek waar de printer staat. Die kabels mogen 100meter lang zijn dus qua afstand is dat meestal geen probleem. Ik kan me wel voorstellen dat dat misschien wel een probleem is om er te komen met een kabel zonder hak en breek werk (wat je niet wil als het ook draadloos kan).

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
Ik heb inmiddels een WAP54G via Marktplaats in de bestelling. Wanneer die binnen is ga ik aan de slag om de boel draaiend te krijgen.
Voordat ik eindeloos ga zitten klooien met ip adressen: moet die WAP hetzelfde IP adres krijgen als de printer zelf of maakt dat geen bal uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Stel die WAP in als client, en doe een kabeltje tussen de WAP en de router, en maak je geen zorgen over IP's van het WAP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kan dit werkten:

Houdt de reset 15 seconden ingedrukt.
Zet het IP van je computer vast op 192.168.1.10
Het IP nummer invullen is bij het netwerkcentrum, bij de adapter, bij IP4. Daarna opnieuw opstarten.

Ga naar 192.168.1.245 (webpagina configuratie)

Zet de nieuwste firmware er in (3.04)
Of kies bijvoorbeeld voor "wap54g-v3-3.08-HiPower.1.04.zip"

Bij het maken van instellingen, klik steeds op "save settings" en geef het apparaat ruim de tijd (je kunt het aan de ledjes zien, dan knipperen ze niet meer).
Stel het apparaat in als "client". Zoek met survey je AccessPoint en vul de wachtwoorden in.
Ik zet ook de andere instellingen goed voor het AccessPoint (kanaal en naam en zo), maar ik weet niet of dat nodig is.
Voor het vermogen (met HyperWap firmware) koos ik een bescheiden 50mW.
En ik zette het op 'G only' (geen B/G).
Eventuele CTS uitzetten, dat zou vertragen.

Als laatste handeling kun je de DHCP aanzetten.
Om daarna bij de configuratiepagina te kunnen moet je in het AccessPoint kijken welk IP nummer is uitgegeven voor dit apparaat. Via de draadloze verbinding kan ik de instellingen wijzigen.

Vervolgens in Windows het IP-nummer van de netwerk adapter weer terug op automatisch.
Het zou daarna moeten werken.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2010 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulZ
@Zeemijl: bedankt voor de uitvoerige beschrijving. Nu alleen dit:
Note: When set to "AP Client" and "Wireless Bridge" mode, this device will only communicate with another Linksys Access Point (WAP54G). When set to
"Wireless Repeater" mode, this device will only communicate with another
Linksys Access Point (WAP54G) and Linksys Wireless-G Router (WRT54G).
En aangezien ik een draadloos Siemens modem/router heb vrees ik dat 't niet zal gaan werken in client-mode of bridge... Tenzij ik er nóg een 54G tussen hang.

[Edit]
Even een plaatje voor de duidelijkheid zoals ik het wil laten draaien hier:
Afbeeldingslocatie: http://i49.tinypic.com/2hwhaoh.png

[ Voor 15% gewijzigd door PaulZ op 28-05-2010 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het gewoon werkt. Je kunt die tekst trouwens op twee manieren lezen.

Over DHCP: Ik heb mijn clients als Client (tomato of Linksys firmware) of Client Bridge (DD-WRT) en ik heb DHCP aan staan, zodat de clients het IP-nummer opvragen bij het Wireless Access Point. Vervolgens heb ik op mijn Wireless Access Point de clients een vast IP-nummer gegeven. Op die manier heb ik de IP-nummers centraal geregeld. Als ik een apparaat achter een client met een kabel verbindt aan het netwerk, dan heeft het nog steeds hetzelfde IP-nummer. Dat is het mooie van Client mode.
In jouw geval kun je die DHCP misschien beter niet aanzetten, en het IP vast zetten op x.x.x.100.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2010 02:41 ]

Pagina: 1