Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb laatst een water systeem gezien in een tuincentrum welke een dunne straal spuit welke is verlicht in verschillende kleuren.

Nu lijkt het mij leuk om een straal uit een waterornament te verlichten.
weet iemand hoe dit systeem werkt.

Zat te denken om een rgb led in een slangetje waterdicht te te monteren waarbij het water wel langs de led naar buiten kan, maar weet niet of het licht door de waterstraal voldoende ver mee wordt getransporteerd.

ben benieuwd of iemand hier een idee over heeft hoe dit te maken.

Alvast bedankt.

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 15:22
Een laminaire waterstroom werkt een beetje als een (slechte) glasvezel: een groot deel van het licht wordt intern teruggekaatst waardoor het in de waterstraal blijft, een klein deel wordt uitgekoppeld (waardoor de waterstraal verlicht is). Hoe meer turbulentie er is, hoe sneller het licht uit de waterstraal gaat en dus hoe minder ver het licht reikt.
Om het extreem te stellen: zo'n bruisstraal, daar komt het licht geen meter ver, je wil een nette gelijkmatige doorzichtige straal.

Hoe je het licht inkoppelt is wat experimenteren, beste is om het licht in de richting van de spuitopening te richten maar dat kan wat moeilijk zijn. Ook het waterdicht krijgen van het geheel zal je eens goed moeten over nadenken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:36
Die heb ik ook gezien, was een duur dingetje (€500 ofzo :X ) maar zag eruit alsof het gewoon een staaf van glas was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien ben ik dom hoor maar is het geen optie om bv een kastje met rgb leds te maken die via ingesnoerd in zwart meuk fiber optic door te laten lopen naar de nossle van je waterstraal om het daar te mengen

voordelen zijn hoge waterdichtheid en een stuk makkelijker het gestroomlijnder maken van je waterstraal
zodat je meer output van je licht hebt

nadeel is meer werk en fiber optic..... geen idee wat dat tegenwoordig kost mag ook cheap optical zijn in dit geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik was pas bij v/d Ende pompen, diw hebben het ook gedaan met optic fiber, zodat de lichtbron (halogeen met kleurenwiel) op een droge plek staat. dan een PVC T-stuk met wartel nemen waar je de fiber inkoppelt met het water, en dan ben je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:42

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Is http://www.ledkraan.nl misschien iets voor je? Werkt op een ingebouwde dynamo, dus geen batterijen / voeding nodig. Weet alleen niet of het makkelijk modbaar is, zoniet dan zit je vast aan blauw licht voor water <35 graden en rood licht bij > 35 graden.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb eens op discovery gezien hoe deze werden gemaak
het gaat er dat de watermoleculen niet teveel bewegen zoals naftebakje al zij.
je kunt de filter vergelijken met 100 rietjes aan elkaar tebinden waar het water door heen stroom
waar door het geleidelijker gaat stromen en dus een doorzichtige straal krijgt en dus het licht beter in de waterstraal blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hey,

alvast bedankt voor de reacties.
de waterstraal uit zo'n ornament is niet dik en groot, zat te denken aan het volgende.
het slangetje waar het water doorstroomt onderbreken met een glazen buisje, dan om het glazenbuisje
een dikker glazenbuisje waar ik dan de verlichting ik monteer, dus gaat het licht via de wand van het buisje naar het water.

rest mij enkel nog als ik de straal wil laten pulseren een schakeling voor het pompje te maken.

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 17:13
Is dit niet iets? (Google op led ring)

Afbeeldingslocatie: http://www.tuinvijver-shop.nl/data/articles/images/b_1014.jpg

http://www.tuinvijver-sho...=article&aid=1014&lang=NL (of een andere webshop)

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:45
real[B]art schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 18:29:
Is http://www.ledkraan.nl misschien iets voor je? Werkt op een ingebouwde dynamo, dus geen batterijen / voeding nodig. Weet alleen niet of het makkelijk modbaar is, zoniet dan zit je vast aan blauw licht voor water <35 graden en rood licht bij > 35 graden.
ahaha, die link maakte me aan het lachen, de marketingsafdeling heeft niet opgelet bij natuurkunde op die site
Werking
Onze ledkraan maakt gebruik van een dynamo, doordat er stromend water door de dynamo loopt wordt er elektrische tijd opgewekt welke de led lampjes aan sturen.
Echt gaaf zo een dynamo die elektrische tijd opwekt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hey,

is toch te groot voor een straal van ca 5mm, maar die ringen zie je ook wel bij stenen pilaren waar een klein fonteintje op staat dan valt en loopt het water via die ledring terug omlaag.

maar in mijn situatie moet het licht in de waterstraal komen, dus glasvezel zoals ik in een van de reacties heb gelezen is geen gek idee, zit enkel dan met de lichtsterkte die ik over moet brengen.

maar het geheel is erg klein dus zal ik eens wat fiber gaan bemachtigen om een testopstelling te maken.
gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jumping Jet Rainbow
ze zijn erg prijzig maar goed dat je er zelf een bouwt

en zo kunt je een sproeikop maken

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2010 11:33 . Reden: iets vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja klopt die jumping jet heb ik ook gezien en ik lees in de specs van dit apparaat dat er een rgb ledspot wordt gebruikt van 3 watt.

oo wat zou ik graag dit toestel demonteren om te zien hoe zij de lichtbron toevoegen aan het water.

ga een en ander toch eens testen, begin met de glasvezel heb nog een lichtsnoer van de kerst liggen waarop ook van die glasvezeltjes op de lampjes zitten, dit materiaal lijkt mij wel bruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
een paar leds die onder een bepaalde hoek gericht op de outlet staan lijkt mij,

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:36
Om licht in een waterstraal te vangen volstaat het niet om maar wat op die straal te schijnen. Je moet het licht ín de straal krijgen om te zorgen dat deze inwendig reflecteert, en gevangen blijft.

Zie een T-stuk voor je. Het water voer je in via de zij-aftakking. Aan de ene kant heb je de lichtbron, aan de andere kant de uitgang voor het water met licht.

Afbeeldingslocatie: http://www.synova.ch/english/laser-cutting-machine/images/LMJ_principle2_000.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.phys.ufl.edu/demo/6_Optics/A_GeometricOptics/LaserWater.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:09
Woow dat laatste is volgens mij het echte werk, heb je dat zelf uitgevoerd? Of effe van internet gejat :p .
Bij die laatste foto zie je ook nog een rood randje bovenop drijven.
Maar volgens mij zit er iets in het water: zout ofzo.. Want als het water compleet doorzichtig is dan 'vliegt' het er aan de andere kant toch uit, het zout in het water ketst het licht volgens mij steeds terug.
Misschien kun je wat pics maken van wat je doet(wat je doet??) en hoe het er uiteindelijk uitziet... Ben benieuwd!

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
maakt het überhaupt uit hoe je licht in de straal brengt lijkt mij gewoon dat dit in een hoek kan aangezien het water toch het licht weer in een bepaalde richting reflecteerd?

i could be wrong ofcourse..

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 15:22
^Als het licht tegen het overgangsoppervlak tussen water en lucht aankomt met een hoek groter dan de "kritische hoek" (te bepalen met de wet van Snellius) zal het licht uitgekoppeld worden (dus niet meer met de waterstraal meegevoerd worden).
Onder de "kritische hoek" werkt het vlak water-lucht als een spiegel, en aangezien spiegels nooit perfect zijn gecombineerd met imperfecties in de waterstraal zal het licht geleidelijk uit de waterstraal komen.

Je moet dus wel het licht mee met de uitgaande waterstraal inkoppelen om een goed effect te krijgen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Eigenlijk gewoon hetzelfde als de fiber optics. Daarbij moet je ook zorgen voor een goede vlakke zijde aan de fiber(polijsten) die haaks op de lichtbron staat wil je het licht goed de fiber in geleiden.
Pagina: 1