Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC maakt opeens lawaai

Pagina: 1
Acties:

• Sander H
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-11 09:52
Als eerste meteen maar mijn specs:

Mobo: Gigabyte EX58 UD5
Proc: Intel Core i7 920
Proc koeler: Scythe Mugen 2
RAM: OCZ Gold XTC 6GB 1600mhz
Videokaart: Sapphire HD4890 Toxic
Case: Antec three hundred
HD: Samsung Spinpoint F1 1TB
PSU: Antec True Power 650
Windows 7 Ultimate 64

Ik draai dit nu zo'n 9 maanden en heb nooit problemen gehad en altijd superstil. Tot gisteravond, hij stond idle en was dus weinig belast op dat moment toen hij ineens heel erg lawaai begon te maken, alsof alle fans in de pc overtoeren maakten.

Heb toen meteen de pc even uitgezet, stroom er af en even later er weer op en weer aangezet.. maar dat hielp niet. Toen weer uit, de fans van de kast zelf op z'n laagst gezet, maar het was er nog steeds. De fans laag laten staan, en toen gekeken of het misschien de fan van de videokaart was, dus die ook helemaal omlaag gezet maar dat was het ook niet. Toen hetzelfde met de processor koeler gedaan maar het geluid bleef.

Toen ging ik met m'n hoofd dichtbij de kast om zo proberen te vinden waar het vandaan kwam, en ik kwam uiteindelijk bij de voeding uit. Deze blaast echt abnormaal hard en er komt ook een hele lichte zoem toon uit (wat denk ik door de heel hard draaiende fan komt). Ik denk dat dit de oorzaak is, en daar bovenop zorgt dit er nu ook voor dat de fans van de case ook extra hard draaien, want het nu meteen 5-7 graden koeler in de kast en processor.

Verder heb ik al wat tips gehad over de kogellagers die mogelijk op zouden zijn, en heb de pc een tijdje lang stress testen laten doen. Hij valt niet uit, en de temperaturen blijven goed. Daarnaast zit er amper stof in de kast. Hij is voor de duidelijkheid geen 1 keer uitgevallen sinds dat hij ineens zo'n lawaai begon te maken.

Ik weet dus bijna zeker wat de oorzaak is, de voeding, maar hoe kan ik dit oplossen?

• Sander H
Update:

Heb zojuist de voeding en meteen ook de hele pc naar de schuur gesleept en er met een luchtcompressor overheen gegaan. Verbaasde me nog hoeveel stof er nog uitkwam, vooral uit de binnenkant van de voeding.. net weer aangesloten maar het geluid is er nog steeds.

Ook is het nagenoeg uitgesloten dat de fan kapot is, dan lijkt het er toch op dat er een nieuwe moet komen.

Of er moet hier iemand zijn met een gouden tip :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:22

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hou de fan even tegen, geluid weg? Antwoord :)
Indien dat niet zo is, verder zoeken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Sander H
Dat ik daar zelf nog niet aan gedacht heb.. en het werkt ook nog. Als ik de fan tegenhoud en dan de pc aan doe is het weer normaal. Zodra ik de fan loslaat en hij gaat draaien komt het lawaai weer.

Een fan vervangen in een psu kan soms gevaarlijk zijn heb ik al gelezen.. beste oplossing is om een hele nieuwe voeding te halen?

• Revocx
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03-2024
Zolang je de voeding spanningsloos uit elkaar haalt is er geen gevaar.
Een nieuwe fan moet je probleemloos kunnen monteren.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:22

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat Revocx zegt ^^

Zorg ervoor dat de stroom er af is en je dat ding netjes behandeld. Een nieuwe fan moet je er prima in kunnen zetten. Maar als je die voeding gelijk met de rest van je PC hebt aangeschaft, dan zal er vast en zeker nog garantie op zitten. Misschien dat eerst eens bekijken?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Sander H
Bedankt, voeding is een jaar of 2,5 a 3 oud, heb alleen de bon niet meer voor zover ik kan vinden. Heel irritant, normaal bewaar ik alles :P

Ik bestel maandag een 120mm fan en hoop dat het daarna opgelost is.

• Finraziel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:50
Zorg wel ook dat je voeding een tijdje spanningsloos is voor je deze open maakt... niet gewoon loskoppelen en meteen gaan schroeven, dan zou er namelijk nog best wel ergens lading op kunnen staan.

Gamertag: FinrazielNL

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

Klik de knop op je voeding uit, en laat hem nog even in het stopcontact zitten.. (als het een geaard stopcontact is dan) en daarna zou je hem veilig uit elkaar moeten kunnen halen ;)

Zitten de kabels van de fan op het printplaatje gemonteerd? doorknippen en zelf solderen dan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Sander H
Hm, de huidige fan zit aan de voeding met een 2 pins connector, maar volgens de pricewatch zijn er helemaal geen 120mm fans met een 2 pins connector..

2pins naar 3pins adapters (voor een 120mm 3 pins dan) zijn ook nergens te vinden.

Any ideas?

Verwijderd

Je kan proberen de aansluitingen om te wisselen.
Dus op de 3 pins fan de 2 pins connector te zetten.

http://www.virtual-hideou..._wiring_howto/index.shtml
How-to om het te doen

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-11 16:18

D4NG3R

kiwi

:)

Sander H schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 14:04:
Hm, de huidige fan zit aan de voeding met een 2 pins connector, maar volgens de pricewatch zijn er helemaal geen 120mm fans met een 2 pins connector..

2pins naar 3pins adapters (voor een 120mm 3 pins dan) zijn ook nergens te vinden.

Any ideas?
Doorknippen en dan Rood->Rood & Zwart->Zwart solderen? (of het ijzer goed om elkaar heen draaien en dan goed aftapen!)

3e lijn is alleen maar om de snelheid te meten, wat niet nodig is bij je voeding (aangezien hij dit blijkbaar niet ondersteunt)

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 21-05-2010 14:23 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Sander H

Nog aanraders? Ik neig zelf een beetje naar Scythe, maar ben benieuwd of 1600rpm te horen is als hij standaard op die snelheid draait?

Anders is er ook nog een variant met 800 rpm, maar wel een cfm van 40. Geen ideel of dat voldoende is voor een voeding..

[ Voor 29% gewijzigd door Sander H op 21-05-2010 16:53 ]

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:49

ByteDelight

Retro computing is alive!

Sander H schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 16:35:

Nog aanraders? Ik neig zelf een beetje naar Scythe, maar ben benieuwd of 1600rpm te horen is als hij standaard op die snelheid draait?
Het maakt echt niet zoveel uit. Ik heb een doos fans liggen waar ik er geregeld eentje uit pak als ik wat nodig heb, zonder naar het merk te kijken.
Een nieuwe fan maakt nooit herrie.

Ikzelf heb ooit een nare ervaring met het vervangen van een fan in een voeding gehad: de voeding gaf na het vervangen een enorme knal, en gaf de geest.
Solderen is geen probleem (incl. krimpkous), dus wat de reden was weet ik niet.
Maar proberen kan nooit kwaad.

[ Voor 14% gewijzigd door ByteDelight op 21-05-2010 16:45 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Sander H
http://azerty.nl/producte...entilatorhuis-120-mm.html

Heb deze zojuist besteld. Hopelijk is het dan weer wat stiller ;)
Pagina: 1