Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitrilvich
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-05 18:14
Situatie
Ik rij in een leaseauto die ik van werkgever A krijg. Deze leaseauto rij ik niet prive en ik hou ook netjes de kilometerregistratie bij. Werkgever A maakt het niks uit of ik de auto prive gebruik of niet, daar zijn geen relevante restricties.
Eén a twee dagen in de maand doe ik nog wat klusjes voor werkgever B (gewoon wit, met loonstrookjes enzo).

Vraag
Kan ik de kilometers die ik voor werkgever B maak, met de leaseauto maken en registreren als zakelijke kilometers?

Het zijn in principe (woon-)werkkilometers en daardoor geen verkapt loon. Als ik met mijn prive-auto deze kilometers maak ontvang ik hiervoor een vergoeding, maar met de leaseauto dan natuurlijk niet.

Ik heb gezocht op de site van de belastingdienst, google en got, maar kon helaas geen antwoord vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het lijkt me niet omdat het niet woon-werk verkeer is van de werkgever die de auto betaald.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03:15
is werkgever b een contractverband, of zijn dat inkomsten uit nevenarbeid?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitrilvich
Marzman schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 08:47:
Het lijkt me niet omdat het niet woon-werk verkeer is van de werkgever die de auto betaald.
Dit is inderdaad het dilemma waar ik mee zit. Enerzijds zijn het geen kilometers voor werkgever A. Anderzijds zijn het ook geen prive-kilometers en daardoor geen verkapt loon.
DiedX schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 08:56:
is werkgever b een contractverband, of zijn dat inkomsten uit nevenarbeid?
Met werkgever B heb ik een contract voor een heel laag uren aantal (1 a 2 dagen in de maand). Ik kan ook aan de hand van loonstrookjes en urenregistraties laten zien dat ik voor werkgever B op de dagen heb gewerkt waarop ik ook de kilometers voor B heb gemaakt.

[ Voor 38% gewijzigd door Mitrilvich op 15-05-2010 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:17

JaQ

Je betaald belasting over een leaseauto, omdat een leaseauto secundair salaris is. Als werkgever A en B geen relatie hebben (in de vorm dat werkgever A jouw salaris uitkeerd en werkgever B aan werkgever A betaald om jou in te huren), dan zijn de kilometers die je voor werkgever B maakt privékilometers.

/me *disclaimer* Ik ben geen belastingconsulent of zoiets. Het is altijd verstandig om belastingvragen te controleren bij de belastingdienst zelf en/of een belastingconsulent. Er is op generlei wijze rechten bla bla bla bla *disclaimer*

[ Voor 28% gewijzigd door JaQ op 15-05-2010 10:07 ]

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06 12:15

tazzman

a real boardmonkey

Is werkgever A er van op de hoogte dat jij een lease auto (betaald door werkgever A) gebruikt voor werkzaamheden van werkgever B?

Werkzaamheden voor werkgever B vallen namelijk NIET onder "prive kilometers" - althans niet voor diverse NL werkgevers waarvoor ik gewerkt heb. Die zouden daar helemaal niet blij mee zijn.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
tazzman schreef op zondag 16 mei 2010 @ 11:24:
Is werkgever A er van op de hoogte dat jij een lease auto (betaald door werkgever A) gebruikt voor werkzaamheden van werkgever B?

Werkzaamheden voor werkgever B vallen namelijk NIET onder "prive kilometers" - althans niet voor diverse NL werkgevers waarvoor ik gewerkt heb. Die zouden daar helemaal niet blij mee zijn.
Volgens mij bedoel je zakelijke km ipv privé?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
En hoe ga je dit administratief aanpakken uberhaupt. Donderdag "werk" ik voor Werkgever A, maar rij naar werkgever B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Lijkt me simpel toch; werkgever B betaalt niet aan de auto mee. Dat betekent dat de fiscus nooit bij werkgever B een kilometerregistratie op kan vragen. De kilometers die jij dus maakt voor werkgever B kunnen voor jou dan wel zakelijk zijn maar dat zijn de in de ogen van werkgever A niet omdat je op dat moment niet voor A werkt. De kilometers vallen dus buiten de contracten die je met A hebt en kilometers buiten contract (zakelijk verkeer) zijn dus prive.

/edit: ik heb voorbeelden in mijn omgeving gezien waarbij werkgever A rustig mensen als Mitrilvich op staande voet ontslaat of een enorme naheffing op de auto oplegt, als daar ander/commercieel werk mee wordt verricht.

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 16-05-2010 11:56 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:38
Er is niet zo lang geleden een uitspraak geweest over iemand die zijn auto van de zaak van werkgever A gebruikte voor zijn eenmanszaak. De uitslag was dat deze kilometers voor de (klanten van de) eenmanszaak aangemerkt werden als niet-zakelijke kilometers.

Voor TS lijkt deze uitspraak mij van belang: TS zal die kilometers als privé moeten administreren.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Lijkt me verstandig om gewoon de belastingtelefoon te bellen.

Geredeneerd op boerenverstand geef ik je weinig kans omdat jouw kilometers voor B in de ogen van werkgever A prive kilometers zijn mits werkgever A geen relatie met B heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 10:35

Jeroen V

yadda yadda yadda

In tegenstelling tot wat iedereen hier denkt, heb ik het vermoeden dat het voor de belastingdienst helemaal geen probleem is, en mag je de kilometers die je voor werkgever B maakt als zakelijke kilometers aanmerken.

Als je bij de belastingdienst op de site kijkt, dan is de regel dat er niet meer dan 500 privekilometers gemaakt mogen worden. Er staat letterlijk 'Kilometers voor woon-werkverkeer zijn zakelijke kilometers.' Dus als je naar werkgever B gaat, dan zijn dat zakelijke kilometers. Er wordt nergens een voorbehoud gemaakt dat de auto door de werkgever betaald zou moeten worden waarvoor de kilometers gemaakt worden.

En heel wat anders, of werkgever A hier blij mee is, dat is een heel andere verhaal, dat zou je daar (indien mogelijk) na moeten vragen.

En zoals anderen ook al zeggen, vraag het eens na bij een belastingconsulent of bij de belastingdienst zelf.

Edit: overigens denk ik dat wat StevenK zegt voor jou inderdaad van belang zal zijn, en dan zit ik er volledig naast :)

Nogmaals: bellen dus ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Jeroen V op 16-05-2010 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:38
En daar bereik je waarschijnlijk niks mee, omdat de 'adviezen' van de belastingtelefoon geen zekerheid bieden. Bij complexere zaken kun je je beter tot een fiscalist wenden, juist wanneer het belang niet onaanzienlijk is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 16:25

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Zover ik mijn leasecontracten/-voorwaarden al eens heb doorgenomen ben ik steeds bij de papieren avn de werkgever de clause tegengekomen dat het verboden is met de auto een bedrijfje te beginnen. Ik ken het verhaal van iemand die met zijn leaseauto in de weekeinden pakketjes ging brengen en halen.

Daar is hij toen wel ontslagen.

Mijn mening: Kijk eerst of je werkgever het wel goed vind, werkkilometers voor een andere werkgever is wel wat anders dan prive-kilometers, vind je niet?
MAX3400 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 11:54:

/edit: ik heb voorbeelden in mijn omgeving gezien waarbij werkgever A rustig mensen als Mitrilvich op staande voet ontslaat of een enorme naheffing op de auto oplegt, als daar ander/commercieel werk mee wordt verricht.
Dit dus.. :Y

[ Voor 45% gewijzigd door Tukk op 16-05-2010 17:11 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitrilvich
tazzman schreef op zondag 16 mei 2010 @ 11:24:

Werkgever A weet dat ik af en toe werk voor werkgever B. Werkgever A heeft hier geen probleem mee, ik mag de auto ook onbeperkt prive gebruiken.
mierenfokker schreef op zondag 16 mei 2010 @ 11:48:
En hoe ga je dit administratief aanpakken uberhaupt. Donderdag "werk" ik voor Werkgever A, maar rij naar werkgever B?
Als voorbeeld: afgelopen vrijdag was een verplichte vrije dag voor werkgever A en op die dag heb ik gewerkt voor werkgever B. Het kan ook zijn dat ik vrij neem van werkgever A om een dagje voor werkgever B te werken. Soms werk ik op zaterdag voor werkgever B. Bij werkgever A heb ik een contract voor 40 uur per week.
MAX3400 schreef op zondag 16 mei 2010 @ 11:54:
Lijkt me simpel toch; werkgever B betaalt niet aan de auto mee. Dat betekent dat de fiscus nooit bij werkgever B een kilometerregistratie op kan vragen. De kilometers die jij dus maakt voor werkgever B kunnen voor jou dan wel zakelijk zijn maar dat zijn de in de ogen van werkgever A niet omdat je op dat moment niet voor A werkt. De kilometers vallen dus buiten de contracten die je met A hebt en kilometers buiten contract (zakelijk verkeer) zijn dus prive.

Werkgever A zal/kan de kilometers voor werkgever B idd niet als zakelijk zien, maar het is de belastingdienst die hier belangrijk is. Als de belastingdienst de kilometers voor werkgever B als zakelijk ziet, doet de mening van werkgever er eigenlijk niet meer toe.
StevenK schreef op zondag 16 mei 2010 @ 12:00:
Er is niet zo lang geleden een uitspraak geweest over iemand die zijn auto van de zaak van werkgever A gebruikte voor zijn eenmanszaak. De uitslag was dat deze kilometers voor de (klanten van de) eenmanszaak aangemerkt werden als niet-zakelijke kilometers.

Voor TS lijkt deze uitspraak mij van belang: TS zal die kilometers als privé moeten administreren.
FF gezocht en idd:
http://www.nuzakelijk.nl/...zakelijke-kilometers.html
GoldenSample schreef op zondag 16 mei 2010 @ 12:01:
Lijkt me verstandig om gewoon de belastingtelefoon te bellen.

Geredeneerd op boerenverstand geef ik je weinig kans omdat jouw kilometers voor B in de ogen van werkgever A prive kilometers zijn mits werkgever A geen relatie met B heeft
De belastingtelefoon ga ik morgen gelijk bellen, maar is het niet belangrijker dat de belastingdienst (en niet werkgever A) accepteert dat mijn kilometers voor werkgever B zakelijk zijn?
Tukk schreef op zondag 16 mei 2010 @ 17:09:
Zover ik mijn leasecontracten/-voorwaarden al eens heb doorgenomen ben ik steeds bij de papieren avn de werkgever de clause tegengekomen dat het verboden is met de auto een bedrijfje te beginnen. Ik ken het verhaal van iemand die met zijn leaseauto in de weekeinden pakketjes ging brengen en halen.

Daar is hij toen wel ontslagen.

Mijn mening: Kijk eerst of je werkgever het wel goed vind, werkkilometers voor een andere werkgever is wel wat anders dan prive-kilometers, vind je niet?

[...]

Dit dus.. :Y
Ik heb het niet direct aan mijn werkgever gevraagd in de zin van: "Ik ga met mijn leaseauto kilometers maken voor werkgever B, mag dat?". Wel is het zo dat we onbeperkt de auto prive mogen gebruiken en dat werkgever A weet dat ik werkzaamheden verricht voor werkgever B. Toch lijkt het me geen slecht idee om morgen even bij Fleetmanagement binnen te lopen en het hun te vragen.
Betreft de leaseovereenkomst: Eerlijk gezegd heb ik hier nog niet naar gekeken, toch maar eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 00:51
Volgens mij wil de belastingdienst ter controle gewoon een overzicht van de gemaakte zakelijke kilometers. Dit overzicht moet door jouw werkgever zijn afgegeven of hij moet ervoor tekenen. Als werkgever A de kilometers van en naar werkgever B bestempelt als zakelijk en vervolgens zijn handtekening zet onder jouw kilometerregistratie, dan zit je volgens mij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

Lijkt me een rare redenatie dat km's voor een andere werkgever als de werkgever waar de auto belast wordt als zakelijk gelden.
Voorbeeld:
Mijn vriendin leent af en toe mijn leaseauto om lange zakelijke ritten mee te maken (eigen auto is ouder, onbetrouwbaarder en mijn leaseauto heeft ingebouwde carkit + nav, gewoon prettiger dus).
Volgens de bovenstaande redenatie zouden die kilometers als zakelijke km's aangemerkt kunnen worden omdat het km's zijn die vanuit de uitoefening van een functie worden gemaakt.
Dit maakt het vervolgens voor mij dus mogelijk om een verklaring geen prive gebruik in te vullen.

Ik zie dit niet gebeuren.

Om nog maar te zwijgen van de tamelijk standaard leaseovereenkomsten waarin gesteld wordt dat een leaseauto niet toegepast mag worden voor commerciele doeleinden (= eigen bedrijf, of andere betrekking van werknemer).

Voorkom nu een hoop problemen schrijf het gewoon als prive.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Zolang werkgever A geen contract heeft met werkgever B om jou bij werkgever B in te zetten zijn dit geen zakelijk kilometers, maar gewoon privé. En zou je (als je boven de 500km per jaar uitkomt) bijtelling moeten betalen voor je auto.

Is het niet interresanter om ZZP te worden en in opdracht van werkgever B te gaan werken? Kun je de kilometers zakelijk aftrekken en fiscaal misschien zelfs aantrekkelijker.

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 17-05-2010 13:28 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

RagaBaSH schreef op maandag 17 mei 2010 @ 13:12:
Lijkt me een rare redenatie dat km's voor een andere werkgever als de werkgever waar de auto belast wordt als zakelijk gelden.
Dat valt wel mee denk ik. Waar het om gaat voor de belastingdienst is dat de auto geen ander gewin voor de berijder oplevert dan het gebruik van de auto voor woon-werkverkeer. Nergens wordt gesteld dat de kilometers die gereden worden ook daadwerkelijk betaald worden door de desbetreffende werkgever.
Voorbeeld:
Mijn vriendin leent af en toe mijn leaseauto om lange zakelijke ritten mee te maken (eigen auto is ouder, onbetrouwbaarder en mijn leaseauto heeft ingebouwde carkit + nav, gewoon prettiger dus).
Volgens de bovenstaande redenatie zouden die kilometers als zakelijke km's aangemerkt kunnen worden omdat het km's zijn die vanuit de uitoefening van een functie worden gemaakt.
Dit maakt het vervolgens voor mij dus mogelijk om een verklaring geen prive gebruik in te vullen.
Dat lijkt mij heel wat anders. Jouw gewin in deze is het uitlenen van de auto, en je maakt er zelf geen zakelijke kilometers mee.
Om nog maar te zwijgen van de tamelijk standaard leaseovereenkomsten waarin gesteld wordt dat een leaseauto niet toegepast mag worden voor commerciele doeleinden (= eigen bedrijf, of andere betrekking van werknemer).
Dat is heel wat anders, bovenstaande gaat over bijtelling. Wat jij hier schrijft gaat over de toestemming van de werkgever. (en dat laatste is voor de belastingdient totaal niet relevant)
Voorkom nu een hoop problemen schrijf het gewoon als prive.
Ik kan me goed voorstellen dat TS toch even goed wil rondkijken omdat je het naar alle waarschijnlijkheid het niet hebt over een paar tientjes per maand......
Falcon schreef op maandag 17 mei 2010 @ 13:27:
Zolang werkgever A geen contract heeft met werkgever B om jou bij werkgever B in te zetten zijn dit geen zakelijk kilometers, maar gewoon privé. En zou je (als je boven de 500km per jaar uitkomt) bijtelling moeten betalen voor je auto.
Op basis waarvan concludeer je dat? Je zegt het namelijk vrij stellig, maar je noemt nergens een bron...
Falcon schreef op maandag 17 mei 2010 @ 13:27:
Is het niet interresanter om ZZP te worden en in opdracht van werkgever B te gaan werken? Kun je de kilometers zakelijk aftrekken en fiscaal misschien zelfs aantrekkelijker.
Ik doe precies hetzelfde als de TS (alleen gebruik ik de auto dan wel prive en betaal dus bijtelling) Maar mijn voorkeur gaat ook uit naar een 0-uren kontrakt en normale loondienst bij bedrijf B. Netto hou je ietsje minder over, maar het scheelt een hoop werk en het wordt er naar mijn mening een stuk minder complex van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

edit: nevermind, stond al in de startpost :X

[ Voor 88% gewijzigd door Jeroen V op 17-05-2010 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:57

Wok

Dakloos...

Mitrilvich schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 08:45:
Vraag
Kan ik de kilometers die ik voor werkgever B maak, met de leaseauto maken en registreren als zakelijke kilometers?
Natuurlijk niet! 8)7 Die auto wordt je namelijk ter beschikking gesteld door werkgever A. Alleen de kilometers die je maakt (in opdracht) voor werkgever A kun je als zakelijk registreren. Alle overige kilometers (dus ook die voor werkgever B ) vallen gewoon onder privékilometers. Werkgever A geeft jou immers niet de opdracht voor werkgever te B te werken.
Het zijn in principe (woon-)werkkilometers en daardoor geen verkapt loon.
Maar het zijn geen w/w-kilometers voor werkgever A, dus valt het niet onder zakelijk gebruik.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06 12:15

tazzman

a real boardmonkey

Mitrilvich schreef op maandag 17 mei 2010 @ 00:15:
[...]

Werkgever A weet dat ik af en toe werk voor werkgever B. Werkgever A heeft hier geen probleem mee, ik mag de auto ook onbeperkt prive gebruiken.
[...]

Ik heb het niet direct aan mijn werkgever gevraagd in de zin van: "Ik ga met mijn leaseauto kilometers maken voor werkgever B, mag dat?". Wel is het zo dat we onbeperkt de auto prive mogen gebruiken en dat werkgever A weet dat ik werkzaamheden verricht voor werkgever B. Toch lijkt het me geen slecht idee om morgen even bij Fleetmanagement binnen te lopen en het hun te vragen.
Ik bedoel dit niet belasting technisch maar er is een heel groot verschil tussen je lease auto gebruiken voor PRIVE gebruik (d.w.z. boodschappen, vakantie, familie tripjes etc) en om werk te doen voor een andere werkgever. Ongeacht of dit in je "prive tijd" plaats vind, is dit niet in overeenstemming met wat een normale werkgever als "prive gebruik" van de lease auto verstaat.

Wellicht heeft je manager daar helemaal niets op tegen maar ik zou dit zeer specifiek aankaarten bij HR of de Fleet Manager en specifiek hier toestemming voor vragen (schriftelijk).

Ik heb jaren lease auto gereden in Nederland en ik heb overigens nog nooit een contract gehad zonder limiet aan het prive gebruik. Nu was er nooit controle op het prive gebruik maar er zal altijd een een paragraaf in je lease overeenkomst staan m.b.t. de limieten van prive gebruik anders heeft de werkgever nooit een stok achter de deur om fors misbruik te voorkomen.

In al mijn lease contracten stond duidelijk aangegeven hoeveel prive kilometers gereden mogen worden en wat onder prive gebruik verstaan wordt. Het zou anders een mooie boel worden als mijn werkgever voor mij een lease auto betaald zodat ik in het weekend pakketjes voor TNT kan rond brengen 8)7

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Aangezien ik het wel een interessant vraagstuk vind toch maar even doorgezocht of ik jurisprudentie kon vinden. En die blijkt te bestaan: http://jure.nl/bk1405

Waar het op neerkomt is dat als kilometers gemaakt worden voor een werkgever, deze werkgever ook de werkelijke kosten moet betalen. In bovengenoemde zaak betaalt de tweede werkgever zelfs een vergoeding van 34 cent per kilometer aan de werkgever die de auto ter beschikking stelt, maar de rechter vond de 34 cent niet genoeg (gezien de waarde van de auto) om daarmee de werkelijke kosten te dekken.

in het geval van de TS wordt er zelfs helemaal niets betaald door werkgever B, en moeten alle kilometers die voor B worden gereden gezien worden als privekilometers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32

Dido

heforshe

Ik heb het idee dat naar een oplossing voor een niet-bestaand probleem wordt gezocht.
Mitrilvich schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 08:45:
Als ik met mijn prive-auto deze kilometers maak ontvang ik hiervoor een vergoeding, maar met de leaseauto dan natuurlijk niet.
Waarom is dat "natuurlijk"? Vanuit het perspectief van werkgever B kom jij met een prive-auto opdraven. Hij heeft je die auto immers niet ter beschikking gesteld. Wat zou het uitmaken of die auto via werkgever A geleased wordt, via je oma, dat je hem leent van je achternichtje, of dat je dat ding prive hebt gekocht?

Ik zie niet in waarom B geen kilometervergoeding zou geven, eerlijk gezegd.

Verder zijn de kilometers zelf vanuit het persepectief van A natuurlijk prive-kilometers, en wel degelijk loon in natura: jij zou anders immers zelf kosten moeten maken voor aanschaf en onderhoud van een auto die je gebruikt om naar B te rijden, en dat naar B rijden is voor werkgever A natuurlijk geen zakelijk gebruik. Het maakt voor A niet uit of je die auto naar B of naar de Efteling rijdt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:38
Kwam zojuist het volgende tegen :http://www.nuzakelijk.nl/...zakelijke-kilometers.html
Verder wordt een auto van de zaak ook voor privédoeleinden gebruikt als een werknemer de auto van de zaak gebruikt om andere werkzaamheden mee te verrichten (bijvoorbeeld voor zijn eigen onderneming).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-02 23:07

RagaBaSH

Huttenbouwer

Jeroen V schreef op maandag 17 mei 2010 @ 15:06:
[...]

Dat valt wel mee denk ik. Waar het om gaat voor de belastingdienst is dat de auto geen ander gewin voor de berijder oplevert dan het gebruik van de auto voor woon-werkverkeer. Nergens wordt gesteld dat de kilometers die gereden worden ook daadwerkelijk betaald worden door de desbetreffende werkgever.
Heb je zelf al ontkracht ...
[...]

Dat lijkt mij heel wat anders. Jouw gewin in deze is het uitlenen van de auto, en je maakt er zelf geen zakelijke kilometers mee.
Zakelijke kilometers wordt vanuit het oogpunt van de auto bekeken en niet de werknemer. immers, de belastingdienst zegt dat het karakter (prive vs. zakelijk) van de rit wordt bepaald door het doel, niet door de berijder.
[...]

Dat is heel wat anders, bovenstaande gaat over bijtelling. Wat jij hier schrijft gaat over de toestemming van de werkgever. (en dat laatste is voor de belastingdient totaal niet relevant)
Wellicht niet voor de belastingdienst, maar wel voor het behoud van je baan, en eventuele andere boetebedragen die daar tegenover staan.
[...]

Ik kan me goed voorstellen dat TS toch even goed wil rondkijken omdat je het naar alle waarschijnlijkheid het niet hebt over een paar tientjes per maand......
Die kosten zijn afhankelijk van de wijze waarop de vergoeding vanuit werkgever B wordt geregeld.
Zoals hierboven al genoemd, werkgever B mag simpelweg 19ct per km vergoeden. Dit is onafhankelijk van het vervoersmiddel. Al kom je op je skateboard. Dat deze het niet doet omdat je met een leaseauto komt is een keuze. Je zou in theorie je bijtelling kunnen compenseren met de km-vergoeding van werkgever B.

Maar zelfs als je van Werkgever B een vergoeding krijgt voor de kilometers is er nog de kans dat Werkgever A niet toestaat dat jij die auto daarvoor gebruikt. imho risky business.

BTW: de harde uitleg van wel/niet prive staat in een eerdere uitspraak van de Hoge Raad: http://jure.nl/aa7152
Indien een werknemer de door zijn werkgever ter beschikking gestelde auto mede gebruikt ten behoeve van werkzaamheden voor een andere door hem uitgeoefende dienstbetrekking, zal voor de toepassing van artikel 42 van de Wet op de inkomstenbelasting 1964 (hierna: de Wet)dat laatstbedoelde gebruik als privé-gebruik moeten worden aangemerkt, tenzij de auto mede namens de andere werkgever ter beschikking is gesteld, of de andere dienstbetrekking wordt uitgeoefend binnen het kader van de eerste dienstbetrekking.
lijkt me nogal klip en klaar.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Netjes, dus TS moet bijtelling betalen over zijn leaseauto via WerkgeverA, als hij het gebruikt voor werkgeverB (die 500km rij je toch echt wel op) en kan KM-kosten in rekening brengen bij WerkgeverB.

Of dit tegen elkaar op weegt betwijfel ik :)

[ Voor 3% gewijzigd door Falcon op 18-05-2010 19:29 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1