Hyper-v host reinstall adden van niet geëxporteerde VM's

Pagina: 1
Acties:

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 16:58
Ik was vandaag de Sjaak toen ik mijn Hyper-V(R2) host reinstalled had en was vergeten om de virtual machines eerst te exporteren.
Beetje googlen over hoe ze te restoren in VMM leverde weinig op. Ik zag wel een paar heel omslachtige manieren, maar had een idee voor een eigen oplossing en deze werkte ook goed.

Ik loste het als volgens op:

- Nieuwe VM's aangemaakt met dezelde naam als de folder waar de oude in opgeslagen was op nieuwe locatie.

- Gezien de drive van g:\ naar d:\ was veranderd, moest ik de xml files editen en de paden wijzigen.

- In de virtual machines folder van de "oude" virtual machines de xml files renamen naar de SID die die xml op de "nieuwe" locatie heeft

- Alle files van oude op nieuwe locate gemoved en overschreven. Hierbij gaf de xml overschrijven een error, maar daarna nog eens copieren en overschrijven en geen probleem.

- NTFS permissies aangepast. Wat belangrijk is is dat je die bits service account (weet ff de naam niet, security was voor mij niet belangrijk dus gaf ik everyone full control) access geeft, SYSTEM, en heel belangrijk NETWORK SERVICE full control (bovenop everyone dus als je dat zou zetten gezien deze niet onder everyone valt). Doe je dit niet kun je problemen krijgen met bepaalde machines dat hij de hdd (VHD) niet kan vinden en de IDE controller niet.

- In VMM de machine geselecteerd en ongeveer 20 seconden gewacht. Hierbij kwam een error over incomplete vm info, wat logisch is want de virtual networks heten anders. De optie REPAIR gekozen en de virtual network info laten verwijderen (je kan dit ook handmatig uit de xml slopen)

- De machine edited, nieuw virtual network toegewezen en opgeslagen

Hierna kon ik de machines gewoon als vanouds starten, ze hadden precies de zelfde hardware, geen andere mac addressen, geen gekke problemen met networking, alles draaide weer als een zonnetje.

Ik hoop dat ik hier iemand mee kan helpen voor het geval het jou dus ook overkomt :)

--

edit: eigenlijk wel achterlijk dat je dit niet zomaar kan importeren weer in je machine gezien het een kwestie is van paden updaten en SID aanpassen. Jammer genoeg wilde VMM het dus niet meer importeren, ook niet na het wijzigen van NTFS permissions.

[ Voor 6% gewijzigd door Razwer op 14-05-2010 20:49 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:30
Wat volgens mij veel makkelijker is, is een nieuwe config aanmaken zonder VHD's en je al bestaande VHD's wederom koppelen. Enkel LAN weer instellen en je kunt gaan. Hoef je helemaal niet zo omslachtig voor te doen ;)

• Razwer
nee, dan heb je gezeik dat hij nieuwe hardware gaat detecteren, mag je op al je machines weer nieuwe TCP/IP configs doen etc en eventueel ander gezeik (als je precize bindings hebt bijvoorbeeld).
Ook moet je weer bedenken hoeveel ram welke machine had, herinneren welke bak 1 of 2 nics had, welke bak synthetic of emulated had welke cpu je emuleerde.

de manier die ik hierboven aangeef heeft 0 impact op de VM's. Jouw oplossing wel, wat weer gevaar oplevert als het een productie omgeving is (je kan dit nl ook toepassen als je een OS (hd) crash hebt).

Maar top dat je reageert, voelt altijd zo doelloos als je een howto post en niemand reageert :)

edit: dan nog moet je NTFS permissies wijzigen trouwens op je VHD files.

[ Voor 18% gewijzigd door Razwer op 16-05-2010 18:41 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Razwer schreef op zondag 16 mei 2010 @ 18:36:

edit: dan nog moet je NTFS permissies wijzigen trouwens op je VHD files.
:? Alleen als het geen domain member is - last time I checked bleven de ACE's hetzelfde op een datadisk ook al is het OS 'vervangen'..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Thanks _O_ maarem je was 2 maanden te laat :+

Ik heb zelf ook veel lopen kloten, met een gefaalde export en Snapshots (zhe horror), gelukkig was dit een thuis omgeving dus ben ik maar opnieuw gaan bouwen.

Hoe gaat hij hier om met mogelijke snapshots :)?

• Razwer
alt-92 schreef op maandag 17 mei 2010 @ 07:55:
[...]

:? Alleen als het geen domain member is - last time I checked bleven de ACE's hetzelfde op een datadisk ook al is het OS 'vervangen'..
nope, is nog steeds nodig. in mijn geval ging het om een domain member...
raar maar waar. Het gaat om locale user/service accounts die bepaalde access moeten hebben. Die zijn vervangen en hebben dus andere SID.
Als je me niet geloofd, probeer maar eens een testlab :)
LuckY schreef op maandag 17 mei 2010 @ 12:58:
Thanks _O_ maarem je was 2 maanden te laat :+

Ik heb zelf ook veel lopen kloten, met een gefaalde export en Snapshots (zhe horror), gelukkig was dit een thuis omgeving dus ben ik maar opnieuw gaan bouwen.

Hoe gaat hij hier om met mogelijke snapshots :)?
Geen idee, ik had geen snapshots (Gelukkig, performance redenen) maar in theorie moet dat weinig uit maken. De VM's hadden 0 last van deze verandering in de host.

Maar mocht je daar issues mee hebben, dan kun je ze altijd nog ff manual mergen, zie link
http://www.networkfoo.org...per-v-snapshots-back-one-

[ Voor 4% gewijzigd door Razwer op 17-05-2010 17:38 ]

• Razwer
blijkt trouwens niet helemaal 100% top te werken na zo'n restore. Snapshots wilde hij niet meer maken enzo, kreeg een error over een account die niet genoeg privileges had of geen password gezet had.

VM afsluiten en met VMM moven naar andere host en (evt) weer terug moven lost het probleem op. Blijkbaar toch nog iets met NTFS permissions. Zal vast een snellere/betere oplossing voor zijn maar dit werkte ook en was geen uitzoek werk (geen tijd voor gehad).

Pagina: 1