[NBBG] Multimedianotebook juni 2010
Het is alweer bijna midden mei. Hoog tijd om de beste notebooks van dit moment bij elkaar te rapen. Deze keer neem ik de Multimedia notebook onder handen. Het budget is zoals gewoonlijk 1300 euro.Het is echter geen gemakkelijke NBBG deze keer. De vorige editie hebben we namelijk de mainstream-klasse geïntroduceerd. Deze bevat nu eigenlijk de notebooks die voorheen tot deze klasse behoorden. De tijd dat 1150 euro een koopje was voor een 1,6GHz dualcore van AMD en een snelle GeForce Go 7600 is wel voorbij. Een courante powerhouse notebook kost tegenwoordig nog maar slechts 700-900 euro.
Daarom wil ik de Multimedianotebook BBG een speciaal tintje meegeven. De notebook moet echt iets unieks bieden. Omdat de prijs/performance top al bij de Mainstream-klasse ligt zal dit wel veel extra geld kosten. Het is echter ook de klasse voor mensen die echte kwaliteit willen hebben. Daarnaast neig ik ook meer naar de echte DTR-notebooks aangezien de meeste 15,6"-ers toch in de mainstream-klasse vallen.
Voorselectie
Uiteraard ben ook ik weer de pricewatch ingedoken. Tot mijn verbazing wisten slechts 34 notebooks door de filters te glippen... Het resultaatKing of the LAN-party
Een echt gamemonster kan eigenlijk niet ontbreken. Echter hebben we ook nog een game-special, wat het wel extra lastig maakt. Wellicht dat we deze nog voor een gigantische 18,4 stoeptegel wordt vervangen vanwege dat laatste. Desondanks hoort deze MSI met zijn high-end HD5850 wel thuis tussen de multimediamonsters. Ook is de hoge resolutie een grote plus.
pricewatch: MSI GX640-084NL
Foto- en videobewerkings wonder
Ook een belangrijk onderdeel van multimedia notebooks is het uitvoeren van zware taken. Bij dergelijke taken hoort ook een goed scherm. Hier vond ik de Sony Vaio F11 met quadcore en goed scherm. De GT 330M is voor gaming vanzelfsprekend wat minder. De notebook moet het dan ook eerder van zijn klasse hebben.
pricewatch: Sony Vaio VPCF11S1E/B
Touch it
Dell heeft van die leuke multitouch schermpjes op zijn Studio 17. Verder zijn het ook leuke laptopjes met prima specs, al mis ik soms wel wat opties. Ik neem een stevig configureerde optie voorlopig mee. Deze laptop zie ik meer als fun-laptop en niet echt als kanshebber. Het is zo'n typisch alternatief voor mensen die echt iets anders willen.
Dell Studio 17, zie www.dell.nl
Rappe Acer
Dan hebben nog een snelle Acer. Noua, snel? Met de Core i7 620M heeft ie de snelste dualcore processor voor notebooks op het moment. Ook komt de notebook met 8GB aan RAM en een blu-ray drive. Al heb ik door de relatief lage resolutie mijn twijfels. De notebook is wat dat betreft een stuk minder in balans.
pricewatch: Acer Aspire 7740G-628G64BN
Verdict
Mijn voorkeur heeft op dit moment de Sony. De MSI valt eigenlijk af door de game-special terwijl de Acer en Dell iets te weinig klasse brengen voor deze klasse. Het is dan voornamelijk ook afwachten of er nog wat leuks komt de komende week. Een upgrade van de Studio XPS 16 zit er aan te komen, ook Asus zou binnenkort met de N63 moeten komen. AMD heeft dan nog nieuwe procs de deur uit gedaan die ook wat beloven. Ik vrees echter dat dat allemaal te laat komt.Dus, brand los! Heb je nog een andere notebook, of juist geschikte reviews dan zijn ze welkom.