[NBBG] Multimedianotebook juni 2010

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 19:31

Het is alweer bijna midden mei. Hoog tijd om de beste notebooks van dit moment bij elkaar te rapen. Deze keer neem ik de Multimedia notebook onder handen. Het budget is zoals gewoonlijk 1300 euro.

Het is echter geen gemakkelijke NBBG deze keer. De vorige editie hebben we namelijk de mainstream-klasse geïntroduceerd. Deze bevat nu eigenlijk de notebooks die voorheen tot deze klasse behoorden. De tijd dat 1150 euro een koopje was voor een 1,6GHz dualcore van AMD en een snelle GeForce Go 7600 is wel voorbij. Een courante powerhouse notebook kost tegenwoordig nog maar slechts 700-900 euro.

Daarom wil ik de Multimedianotebook BBG een speciaal tintje meegeven. De notebook moet echt iets unieks bieden. Omdat de prijs/performance top al bij de Mainstream-klasse ligt zal dit wel veel extra geld kosten. Het is echter ook de klasse voor mensen die echte kwaliteit willen hebben. Daarnaast neig ik ook meer naar de echte DTR-notebooks aangezien de meeste 15,6"-ers toch in de mainstream-klasse vallen.
Voorselectie
Uiteraard ben ook ik weer de pricewatch ingedoken. Tot mijn verbazing wisten slechts 34 notebooks door de filters te glippen... Het resultaat

King of the LAN-party
Een echt gamemonster kan eigenlijk niet ontbreken. Echter hebben we ook nog een game-special, wat het wel extra lastig maakt. Wellicht dat we deze nog voor een gigantische 18,4 stoeptegel wordt vervangen vanwege dat laatste. Desondanks hoort deze MSI met zijn high-end HD5850 wel thuis tussen de multimediamonsters. Ook is de hoge resolutie een grote plus.
pricewatch: MSI GX640-084NL

Foto- en videobewerkings wonder
Ook een belangrijk onderdeel van multimedia notebooks is het uitvoeren van zware taken. Bij dergelijke taken hoort ook een goed scherm. Hier vond ik de Sony Vaio F11 met quadcore en goed scherm. De GT 330M is voor gaming vanzelfsprekend wat minder. De notebook moet het dan ook eerder van zijn klasse hebben.
pricewatch: Sony Vaio VPCF11S1E/B

Touch it
Dell heeft van die leuke multitouch schermpjes op zijn Studio 17. Verder zijn het ook leuke laptopjes met prima specs, al mis ik soms wel wat opties. Ik neem een stevig configureerde optie voorlopig mee. Deze laptop zie ik meer als fun-laptop en niet echt als kanshebber. Het is zo'n typisch alternatief voor mensen die echt iets anders willen.
Dell Studio 17, zie www.dell.nl

Rappe Acer
Dan hebben nog een snelle Acer. Noua, snel? Met de Core i7 620M heeft ie de snelste dualcore processor voor notebooks op het moment. Ook komt de notebook met 8GB aan RAM en een blu-ray drive. Al heb ik door de relatief lage resolutie mijn twijfels. De notebook is wat dat betreft een stuk minder in balans.
pricewatch: Acer Aspire 7740G-628G64BN
Verdict
Mijn voorkeur heeft op dit moment de Sony. De MSI valt eigenlijk af door de game-special terwijl de Acer en Dell iets te weinig klasse brengen voor deze klasse. Het is dan voornamelijk ook afwachten of er nog wat leuks komt de komende week. Een upgrade van de Studio XPS 16 zit er aan te komen, ook Asus zou binnenkort met de N63 moeten komen. AMD heeft dan nog nieuwe procs de deur uit gedaan die ook wat beloven. Ik vrees echter dat dat allemaal te laat komt.

Dus, brand los! Heb je nog een andere notebook, of juist geschikte reviews dan zijn ze welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Schop!

Voelt er nog iemand zich geroepen om nog wat commentaar te leveren of zijn voorkeur uit te spreken voor een van de laptops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja dit is wel een lastige NBBG om commentaar op te geven, erg ruim.

Zelf vind ik de MSI GX740 hier beter passen (ipv de 640 dus..), vanwege het 17 inch scherm. Een multimedianotebook is over het algemeen wel vaak een desktopvervanger denk ik, dus is een 17 inch scherm prettiger. Zie pricewatch: MSI GX740-063NL
En zou deze dan niet de beste optie zijn omdat hij ook al in de gamenotebook NBBG zit? Wat maakt dat eigenlijk uit?
Belangrijke minpunten zijn wel het geluid en de warmteproductie (en geen blu-ray), en natuurlijk de mindere processor. Die zal allicht de snelheid van videobewerking negatief beïnvloeden, maar het is wel een relatief langzame processor als je hem afzet tegenover de C2D's. De resolutie is zeker een pluspunt, en de prijs is goed. Maar vanwege de geweldige videokaart moet je dus inleveren op de rest. Dus puur als multimedianotebook is het waarschijnlijk niet de beste optie, vanwege de balans.

Zal straks op de rest ingaan maar moet nu afwassen :P

EDIT: zo, ben ik weer, kan ik zo meteen ook al meteen ingaan op je reactie GENETX (Voor iedereen: de reactie van GENETX 'na' mijn bericht, misschien die eerst even lezen voor je verder gaat).

Wat de MSI betreft: dat klopt wel wat je zegt, maar opzich kan een notebook in het algemeen toch prima in twee verschillende klassen de beste optie zijn, als het echt een topaankoop is? De MSI heeft zeer veel gaming power voor een prachtig budget, en voor dat budget krijg je in de multimedia klasse dus nog steeds veel maar net te weinig. Maar het zou prima moeten kunnen volgens mij... Mensen zijn toch vooral geïnteresseerd in de beste notebook in voor een hun doelen, dus dat verwarrende aspect hoeft niet aanwezig te zijn.

Maargoed, dan mijn commentaar op de rest:

De Sony lijkt mij hier inderdaad een heel mooi alternatief, door een combinatie van alle factoren: Veel intern geheugen, full hd scherm, snelle processor en een goede bouwkwaliteit. De harde schijf en de videokaart zijn redelijk, maar toch niet top. Een ruimere en evt snellere hd was mooi geweest, en wat de videokaart betreft kun je net iets beter een ati hd 5650/5730 hebben qua prestatie/prijs verhouding, al ontlopen ze de gt 330 niet heel veel. Maargoed, heeft er vooral mee te maken dat dit model van de sony alweer even meegaat. Als je het totaalplaatje bekijkt is de sony volgens mij ook een hele goede optie.

Dan de Dell, je volgens mijn twee opties hebt. of je kiest voor een multi-touch scherm, wat hem zeker iets extra's geeft. Maar je levert dan wel behoorlijk in op de specs als je binnen het budget wil blijven. Je kunt ook kiezen voor de specs, en dan kom je voor 1300 euro op de i5 540m processor die echt behoorlijk snel is, 4gb intern geheugen, 500 gb 7200 rpm harde schijf, hd 5650 videokaart, blu-ray drive en niet onbelangrijk: een 9 cell accu. Volgens mij is deze laptop dan ineens heel goed vergelijkbaar met de acer en de sony, alleen betaal je bijna 100 eu meer. Maarja, je kunt dan wel zelf configuren. Wil je dat bij sony via sonystyle.com dan betaal je ook een stuk meer.

De Acer past hier dus volgens mij ook prima tussen. De nadruk ligt iets meer op de specs: die zijn echt heel ruim. Wat het uiterlijk betreft zien de sony en de dell er iets gelikter uit. Hoe het zit met de bouwkwaliteit, of de één beter is dan de ander, durf ik niet te zeggen. Acer staat slecht bekend, maar volgens mij valt het inmiddels heel erg mee. Ik heb zelf een acer van dezelfde generatie (5740g) en ik heb qua bouwkwaliteit nog geen gebreken kunnen ontdekken (4 maand in bezit).

Ik durf zo niet te zeggen wat nou de beste keus is, heel erg persoonsafhankelijk volgens mij. Alleen de MSI zal niet meedingen denk ik, omdat ie in deze NBBG overall niet het beste alternatief is.

@ GENETX: Ik heb misschien het 'speciale klasse' aspect onderbelicht, omdat drie van de vier laptops volgens mij zeer goed te vergelijken zijn. Sorry als dit niet de bedoeling was in deze NBBG.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2010 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Verwijderd schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 20:01:
Tja dit is wel een lastige NBBG om commentaar op te geven, erg ruim.

Zelf vind ik de MSI GX740 hier beter passen (ipv de 640 dus..), vanwege het 17 inch scherm. Een multimedianotebook is over het algemeen wel vaak een desktopvervanger denk ik, dus is een 17 inch scherm prettiger. Zie pricewatch: MSI GX740-063NL
En zou deze dan niet de beste optie zijn omdat hij ook al in de gamenotebook NBBG zit? Wat maakt dat eigenlijk uit?
Dat je dan 2 keer hetzelfde advies gaat geven. Dat is een beetje zonde en gaat bij het publiek ook vragen oproepen.
Belangrijke minpunten zijn wel het geluid en de warmteproductie (en geen blu-ray), en natuurlijk de mindere processor. Die zal allicht de snelheid van videobewerking negatief beïnvloeden, maar het is wel een relatief langzame processor als je hem afzet tegenover de C2D's. De resolutie is zeker een pluspunt, en de prijs is goed. Maar vanwege de geweldige videokaart moet je dus inleveren op de rest. Dus puur als multimedianotebook is het waarschijnlijk niet de beste optie, vanwege de balans.

Zal straks op de rest ingaan maar moet nu afwassen :P
En ik wilde dus met het oog op de gamenotebook special meer richten op het multimedia in het algemeen ipv rauwe FPS in games. Dus mooie schermen, blu-ray als het kan, veel rekenkracht voor allemaal taken zoals videobewerking. De nadruk ligt dus veel meer op allround in alles in plaats van een bak die puur is gemaakt voor FPS.

Zie het als een mooie Aston Martin vs een Ferrari. De Aston iss iets trager, maar wel in alle situaties bruikbaar. De Ferrari is er puur voor de snelheid. Wij gaan dus voor de Aston hier :+

[ Voor 24% gewijzigd door GENETX op 28-05-2010 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GENETX schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 20:07:

Ook een belangrijk onderdeel van multimedia notebooks is het uitvoeren van zware taken. Bij dergelijke taken hoort ook een goed scherm. Hier vond ik de Sony Vaio F11 met quadcore en goed scherm. De GT 330M is voor gaming vanzelfsprekend wat minder. De notebook moet het dan ook eerder van zijn klasse hebben.
zoals eerder gezegd, het glasscherm van de sony F is dikke knudde, zelfs nog slechter dan de standaard meuk in dell/acer/asus/... notebooks

overigens is de studio 15 voor ruim €300 euro minder te krijgen het als enigste minpunten het kleinere scherm (0.8" inch) en de grafische kaart, is dat echt zoveel geld waard?

hopelijk komt de xps 16 er snel aan, want het huidige aanbod is minder imo (zowel de studio 17 als de sony hebben knuddeschermen, en van acer ben ik ook geen hoogstandjes gewend, dan blijft de 18" baksteenstoeptegel over :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
De XPS16 komt ook te laat en ja, de Studio 15 kan ik echt helaas ook geen multimedianotebook noemen door de videokaart....

Het is dikke prut, ik denk dat ik (zal nog ff reviews zoeken) maar voor de Sony ga. Ik zal echter een hele zware kanttekeningen maken en een zware conclusie aan de notebookbouwers. Een echte Best Buy kan ik namelijk niet aanwijzen, het is allemaal troep en de fabrikanten zullen het wat dat betreft ook echt te horen krijgen in de NBBG.

Voorlopig stukje voor de conclusie die ik nu in mijn hoofd heb:
... Echter moeten we stellen dat de multimedianotebook niet meer is. We hebben een model aangewezen, maar niks van het aanbod voldoet eigenlijk aan onze verwachtingen. Geen notebook in het prijssegment van 1000 tot 1300 euro kan de hogere prijs goedmaken door ook daadwerkelijk extra kwaliteit toe te voegen. De Sony Vaio voegt dan wel veel extra specificaties toe, maar we missen juist die klasse van een goede behuizing en vooral een uitmuntend scherm in deze klasse. De alternatieven doen het nog minder en vragen absurd hoge meerprijzen ten opzichte van mainstreamnotebooks als de Vaio E-serie en Acer Aspire 5740G die niet onder doen. Hierbij laten we de uitstekend gespecificeerde MSI buiten beschouwing, maar dit is dan ook eerder een gamenotebook. Het beste alternatief in deze klasse is dan ook eigenlijk een mainstreamnotebook kopen en het geld dat wordt overgehouden te steken in upgrades en een goed extern scherm. Geen enkele fabrikant voelt zich namelijk geroepen om voor deze klasse een goede notebook neer te zetten.
Edit:
pricewatch: Asus N71JQ-TY002X
Die kan ook nog, maar we zitten dan nog wel met de resolutie 8)7

Het blijft extreem lastig in deze klasse.

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 30-05-2010 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neem dan deze:
http://configure2.euro.de...l&m_30=321942&oc=N0074907
met een upgrade naar een i5 heeft hij verder dezelfde specs als de asus (goed, andere videokaart, maar fysiek is het dezelfde)
voor rond de €820 kom je dan met kortingen, de meerprijs van €300 rechtvaardigt imo niet de keuze voor de asus

...maar dan zitten we inderdaad met het scherm :/ die van de studio 17 is echt slecht
in de VS kan je hem krijgen met een 1080p RGBled scherm voor $150, maar die optie is hier natuurlijk niet beschikbaar |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:00
Even vermelden dat deze laptop ondertussen uit productie is waardoor hij moeilijk of niet te vinden zal zijn, al wordt er wel verwacht dat in juni/juli de gereviseerde F-lijn uitkomt. Het is wel mogelijk dat ie iets duurder wordt (volgens de geruchten anyway), waardoor de laptop buiten de prijsklasse van deze NBBG zal vallen.
@Darkstone - dit is de versie met het matte scherm; en het glossy scherm knudde noemen lijkt me licht overdreven, al blijft het natuurlijk spijtig dat dit slechts een typisch gemiddeld laptop scherm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee, kan mijn commentaar over goede kwaliteit van de Sony dus meteen de prullenbak in :+ Had ik mijn mening toch wat teveel op naam gebaseerd.

Wel apart inderdaad, voor 400 á 500 euro meer krijg je dus eigenlijk nauwelijks meer laptop. Voor een laptop van 1300 euro verwacht je toch wel een goed scherm. afgaand op notebookcheck.net heeft de MSI nog een beter scherm dan de Dell. Als je puur naar prijs/kwaliteit kijkt, krijg je met de MSI waarschijnlijk nog de meeste waar voor je geld, alleen hebben veel mensen daar weinig aan aangezien gamen voor velen niet de belangrijkste reden van aankoop is.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2010 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Inderdaad. De F11 zet ik wellicht in de alternatieven met een note naar de opvolger... Maar winnen kan ie dus niet ivm verkrijgbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Inderdaad. De F11 zet ik wellicht in de alternatieven met een note naar de opvolger... Maar winnen kan ie dus niet ivm verkrijgbaarheid.

De Studio 17 wijzigt mij te veel, die heeft nu weer een hd 560v :X

Eigenlijk kom ik nu op
pricewatch: Asus N71JQ-TY002X
of
pricewatch: Acer Aspire 7740G-628G64BN

Ik ga ff reviews zoeken, om 15:00 ga ik beginnen met het tikken en is de absolute deadline

Edit:
Deadline closed. N71Jq it is ivm beter scherm. iets meer multimedia, wat minder features.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 30-05-2010 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:00
Verwijderd schreef op zondag 30 mei 2010 @ 12:54:
Okee, kan mijn commentaar over goede kwaliteit van de Sony dus meteen de prullenbak in :+ Had ik mijn mening toch wat teveel op naam gebaseerd.

Wel apart inderdaad, voor 400 á 500 euro meer krijg je dus eigenlijk nauwelijks meer laptop. Voor een laptop van 1300 euro verwacht je toch wel een goed scherm.
Nou het matte RGB scherm van de 1300 euro versie van de F11 is van topkwaliteit hoor :-)
Pagina: 1