Overclocken van mijn pc. hulp

Pagina: 1
Acties:

• Pablo11392
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-08-2024
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een week een nieuwe pc. En vroeg mij af of het verstandig is om deze misschien te overclocken voor betere game prestaties. Zonder dat alles instabiel gaat werken...

Dit zijn mijn specs:

Processor: Intel Core i5 750
Geheugen: 4GB DDR3 1333Mhz (Dual Channel)
Moederbord: Gigabyte GA-P55A-UD3
Grafische kaart: ATI Radeon HD5770, 1GB
Harde schijf: 1TB, SATAII, 32MB cache (Samsung HD103SJ)
Brander: 22x, SATA DVD-Brander
Behuizing: Antec Three Hundred
Voeding: Be Quiet 550W 80+ certified

Ik weet dat het mogelijk is om de intel core i5 en de hd 5770 te overclocken, maar ik heb geen idee wat een mooie overclock ratio is. En wat stabiel blijft werken, maar toch betere game prestaties geeft. Kan iemand bij een beetje hierbij helpen, of iemand die hier al ervaring mee heeft? Via CCC kan ik wel de hd5770 overclocken, maar voor mn processor kan ik hiervoor niets vinden. Of moet ik mijn moederbord overclocken ofzo. Zoals je leest...niet zo veel verstand ervan 8)7 Of raden jullie het gewoon helemaal af om iets van mijn pc te overclocken?

gr pablo

[ Voor 3% gewijzigd door Pablo11392 op 14-05-2010 13:15 ]

RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:24

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Neem voordat je begint eerst eens even Overclocking & Tweaking FAQ door

Rail Away!

Verwijderd

Eerst jezelf een beetje inlezen, dan je BIOS ingaan en dan is alles duidelijk ;)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
met nadruk op veel inlezen, want het kan ook kapot.

en denk hier eens over, waarom wil je overklokken, is er iets wat niet goed draait dan? deze setup is prima in staat om alle huidige games goed te draaien

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 13:16:
Eerst jezelf een beetje inlezen, dan je BIOS ingaan en dan is alles duidelijk ;)
En NIET zomaar alle sliders en getalletjes wild gaan verschuiven ;)

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07-2025
Behalve GTA IV en Crysis moet alles wel prima te spelen zijn lijkt mij zo?

En gezien het niveau in TS zal je echt heel veel moeten lezen.
Mocht je daar geen zin in hebben zijn er twee mogelijkheden:
-Probeer het op een oud systeem waarbij het niet uitmaakt of het kapot gaat
-niet doen.

En hoe zit het met de koeling en airflow?
Want ik lees nergens een aftermarket koeler, zolang je nog een stock intel koelertje heb zou ik mooi van overclocken afblijven. (ook al is het 32nm, just to be sure...)

Bovendien is het altijd mogelijk om iets over te clocken. Alleen vervalt je garantie, wat vooral vervelend is als het fout gaat. En niet elke chip clocked goed over. Er is geen garantie dat je proc ook daadwerkelijk 3.8Ghz (ik noem maar wat) gaat draaien.

Verder heb ik totaal geen ervaring met 1156, maar ik weet wel dat de sockets kunnen fikken (in extreme gevallen weliswaar).

Maar mocht je net als ik een graphicshoer zijn ( :+ ) dan is overclocken een prachtig hulpmiddel voor het behalen voor hogere framerates en betere graphics.

[ Voor 58% gewijzigd door .Sjoerd op 14-05-2010 13:47 ]

specs

Verwijderd

Jejking schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 13:41:
[...]

En NIET zomaar alle sliders en getalletjes wild gaan verschuiven ;)
"hmm, vCore? Die zal ik wel op zijn hoogst zetten, had iets met CPU te maken dus hij zal wel snel worden."
:+

• Pablo11392
Hm als ik het zo lees laat ik het maar lekker zitten. Mij te ingewikkeld en te riskant.
Overigens heb ik wel een extra koeler gekocht. Een cooler master Hyper TX3. Ik heb het artikel inmiddels doorgelezen en het is wel riskant als je het fout doet. Maar is er niemand die een beetje verstand heeft met de HD5770 en een overklok ratio ervan? want van dat artikel lezen wordt ik alsnog niet veel wijzer over HOE je moet overklokken. Ik weet dat je met ATi overdrive wel leuk aan met die balkjes kan schuiven maja... Liever een expert die het al eens op deze videokaart geprobeert heeft.

RTX 4070 Ti SUPER 16G GAMING SLIM WHITE | AMD Ryzen 7 7800X3D | MAG B650 TOMAHAWK | Kingston Fury 32GB | NZXT H5 Flow All White

Verwijderd

pablo11392 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 13:56:
Hm als ik het zo lees laat ik het maar lekker zitten. Mij te ingewikkeld en te riskant.
Overigens heb ik wel een extra koeler gekocht. Een cooler master Hyper TX3. Ik heb het artikel inmiddels doorgelezen en het is wel riskant als je het fout doet. Maar is er niemand die een beetje verstand heeft met de HD5770 en een overklok ratio ervan? want van dat artikel lezen wordt ik alsnog niet veel wijzer over HOE je moet overklokken. Ik weet dat je met ATi overdrive wel leuk aan met die balkjes kan schuiven maja... Liever een expert die het al eens op deze videokaart geprobeert heeft.
Wat bedoel je zelf met "overklok ratio"? Wil je weten tot hoever je videokaart kan zonder gevaar?
Dat kan niemand je zeggen, geen enkele chip is de andere.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-01 19:36
Ik weet nog dat ik ooit een Windows 95 compu had van mijn ouders, waar ik wilde overklokken om een kuifje spelletje goed te kunnen draaien. Hilarisch, dat ding draaide dan op 133MHz, stond er een balkje tot 2000 :9~

Natuurlijk direct freeze nadat ik op Apply had gedrukt, ben dan maar braafjes TV gaan kijken tot mijn ouders zouden proberen het ding terug tot leven te wekken :P

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 13:54:
[...]

"hmm, vCore? Die zal ik wel op zijn hoogst zetten, had iets met CPU te maken dus hij zal wel snel worden."
:+
Hmm, bij de CPU zit een jumper met CPU OV, klinkt ook snel! :+
Als je wat leesvoer tot je neemt moet je wel wat lukken. Gewoon licht (bijv. 2,8Ghz oid) beginnen.
En practice makes perfect.

(sjoerd heeft eigenlijk nooit wat gelezen (alleen de woordjes FSB, Multiplier en Vcore :+ ))

LOL @ hierboven!
Hier ook een PI 133 gestaan, liep 166 met toch vrij regelmatig freezes... (niet zelf overgeclocked offcourse, toen was ik een jaar of 4/5... :+ )

[ Voor 11% gewijzigd door .Sjoerd op 14-05-2010 14:05 ]

specs

Verwijderd

ach het is heel simpel electronica werkt op rook dus als de rook eruit is dan werkt het niet meer.

ff ontopic reageren dan maar,, als je wilt beginnen met overclocken kun je het best beginnen met een wat ouder systeempje of een extra sys, als het dan in de soep loopt dan kun je in iedergeval nog achter de computer, plus lijkt het mij handig om je ene sys te overclocken terwijl je met de andere op internet bijv je bios settings controleerd.
Ik overclock ook al een jaartje of 8, maar ook ik moet regelmatig ff op internet kijken hoe een en ander ook al weer zit met nieuwe systemen.
Belangrijkste regel is,,, zorg dat je koeling en je voeding 100% ok zijn, lullig als je met overclocken de temperatuur niet meer kan houden, of dat je bsod`s krijgt door een falende/ te zwakke voeding nml.

• Pablo11392
Bedankt voor de reply's. Ik ga nog wel ff doorlezen en kijken of ik er veel mee kan winnen op gebied van prestaties. Anders is het zonde om mijn pc te vernaggelen. Maar als ik mijn videokaart maar 3 tikkies naar rechts verschuif( dat die meer mhz heeft ofzo..) Dan kan dat nooit kwaad hebben voor mijn pc toch. Maar met 3 tikkies zal ik ook niet veel opschieten met prestaties..:P

Verwijderd

pablo11392 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 15:26:
Bedankt voor de reply's. Ik ga nog wel ff doorlezen en kijken of ik er veel mee kan winnen op gebied van prestaties. Anders is het zonde om mijn pc te vernaggelen. Maar als ik mijn videokaart maar 3 tikkies naar rechts verschuif( dat die meer mhz heeft ofzo..) Dan kan dat nooit kwaad hebben voor mijn pc toch. Maar met 3 tikkies zal ik ook niet veel opschieten met prestaties..:P
Tikkies? Ik zou het uitdrukken in Mhz, is makkelijker :P
Bij overklokken is het vaak zo dat je wel een beetje erbij kan gooien zonder aan voltages te kloten.
Sterker nog: Als jij geen voltages verhoogt kan je er 99% zeker van zijn dat er niks kapot gaat.

en mijn koffie smaakt naar champignons om een of andere reden :?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2010 15:29 ]

• Pablo11392
Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 15:29:
[...]

Tikkies? Ik zou het uitdrukken in Mhz, is makkelijker :P
Bij overklokken is het vaak zo dat je wel een beetje erbij kan gooien zonder aan voltages te kloten.
Sterker nog: Als jij geen voltages verhoogt kan je er 99% zeker van zijn dat er niks kapot gaat.

en mijn koffie smaakt naar champignons om een of andere reden :?
Dan ga ik wel eens kijken of die met een paar tikkies- euuh.. mhz wat verbetering geeft. Ik denk wel dat die dat aan moet kunnen. maar vervalt de garantie dan als ik dit zou doen?

P.S. Misschien zat er champignonen soep in je kop en is die niet schoongemaakt? of je koffie is over datum... :+

Verwijderd

als je het gewoon rustig aan doet en vooral je temps goed in de gaten houd kan er niet veel mis gaan. Het is altijd handig als je eerst het overclock topic even doorleest, dat scheelt al een stuk ;)

Verwijderd

bij ati overdrive kan je toch gewoon auto tune inschakelen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 mei 2010 @ 19:01:
bij ati overdrive kan je toch gewoon auto tune inschakelen?
auto tune is bij de echte overclockers niet heel erg geliefd. wat dat progje namelijk doet is je processor veel te veel voltage geven waardoor deze onnodig warm wordt en wat dus de levensduur van je processor verkort.
Pagina: 1