Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarvoor dient dit kabeltje van voeding naar moederbord?

Pagina: 1
Acties:

• stoffelmans
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-01-2024
Hallo,

Ik heb op me aanraden van een behulpzame mens ("The Mask") op dit forum een nieuwe behuizing (met voeding)aangeschaft omdat m'n voeding het begeven had (zie dit topic vanaf bericht geplaatst op vrijdag 30 april 2010 18:42).

Ik heb intussen de kast toegestuurd gekregen, en ben begonnen met het demonteren van de defecte voeding. Op het eerste zicht moet dit wel lukken, alleen heb ik een probleempje: er is één aansluiting die niet te vinden is bij m'n nieuwe voeding, en die op het moederbord moet bevestigd zitten.

Ik geef eerst even het schema van het moederbord:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3615/4597632383_89a0cff9f9_o.jpg

De kabel van de voeding (is één van de twee voedingskabels voor het moederbord) moet aangesloten worden op nummer 2 (power supply control). De kabel van nummer 21 (power supply) zit wel bij de nieuwe voeding bij.

Dit is het bewuste kabeltje:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3280/4598248502_7821bed257_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1315/4601088278_6b6e63ae71_o.jpg

En dat moet dus in het witte verticale slotje, centraal op de foto:

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1414/4598248638_e75955d77a_o.jpg

Die aansluiting zit echter niet bij m'n nieuwe voeding bij, gezien dit alle soorten aansluitingen zijn:

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3355/4597632457_bb99e32119_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1336/4598248558_31d34c8f5c_o.jpg

Is dit op te lossen met een tussenstukje, of ontbreekt er echt een kabeltje?

Voor de zekerheid post ik hier ook even m'n bijkomend probleempje: er loopt ook een draad van het moederbord naar een uitsparinkje in de rand van de kast (vertrekt in slotje 13 - intrusion):

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4014/4598248588_920a798710_o.jpg

In m'n nieuwe kast zit nergens zo'n uitsparing.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen. Alvast bedankt!

Kristof

• tumke
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-11 20:02
Ik heb geen idee waarvoor dat kabeltje is, maar heb je al geprobeerd of hij het überhaupt doet zonder dat kabeltje aan te sluiten? Volgens mij zit er normaal gesproken niet eens zo'n aansluiting op het moederbord.

En je tweede vraag, volgens mij is dat een ground aansluiting, als dat in je nieuwe kast niet zit is dat niet zo'n ramp. Hij zou het ook gewoon moeten doen zonder dat kabeltje aan te sluiten.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat is geen ground aansluiting, dat is een chassisintrusion detector. Lekker achterwege laten en evt chassiscintrusion in de bios uitzetten.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Eerste kabeltje is volgens mij om de voltages van je voeding in de gaten te houden, maar je PC werkt volgens mij ook prima zonder.

En dat tweede ding is een schakelaar waardoor je moederbord weet of je kast open of dicht is.
Die kun je ook weg laten, moet je alleen in de BIOS iets als "Chassis Intrusion Detection" uit zetten :)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:22

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De tweede is idd chassis intrusion. Geeft het BIOS een waarschuwing indien de kast is geopend.

De eerste... Power Supply control zie ik staan. Beetje onduidelijk wat daar de bedoeling van is, het is iig iets afwijkends. Wat voor soort moederbord praten we over? Want dit lijkt mij op een PC van een zekere grote leverancier...
Verder zou ik gewoon proberen of je nieuwe voeding werkt zonder die gein. Als het start, mooi! Als het niet start, verder zoeken. Verwacht niet dat daar iets aan stuk gaat door dit te proberen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• korgakos
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-06 19:59
verderop in de manual(Klik *.pdf) staat nog het volgende:
Power control (system monitoring) 1
Pin Signal
1 Power Guard Control
2 PS FAN Control
3
4 PS FAN Sense
Fujitsu Siemens btw (neem ik aan)

[ Voor 64% gewijzigd door korgakos op 14-05-2010 13:57 ]

• lolcode
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb hier nog 2 voedingen liggen met dat rare Power Supply Control ding. Nooit gebruikt (maar weet nu wel eindelijk waarvoor die rare connector is).
Mijne hebben trouwens niet 3 draadjes maar volgens mij gewoon 8.
Verder zoals Ultraman al zegt, gewoon uitproberen, gezien korgakos' pinout lijkt t me iets om de snelheid van de voedingfan te kunnen regelen vanaf t mobo, dit kunnen voedingen prima zelf.

• stoffelmans
Bedankt voor de snelle reacties! Het gaat idd over een Fujitsu Siemens computer (Scenic W620 i915G). Kan ik nu gewoon de voeding in de nieuwe kast laten zitten, en deze aansluiten op het moederbord en de randapparatuur van de defecte computer (zonder het bewuste kabeltje mee aan te sluiten dus), kwestie van te proberen of dit überhaupt werkt? Of moet ik eerst alles gaan overzetten naar de nieuwe kast?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:25
lolcode schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 13:17:
Ik heb hier nog 2 voedingen liggen met dat rare Power Supply Control ding. Nooit gebruikt (maar weet nu wel eindelijk waarvoor die rare connector is). Mijne hebben trouwens niet 3 draadjes maar volgens mij gewoon 8.
Bedoel je niet de 6pin AUX Connector? Werd nogal eens gebruikt op de eerste S423 Pentium 4 bordjes.

[ Voor 8% gewijzigd door Nielson op 14-05-2010 13:45 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
stoffelmans schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 12:42:
Voor de zekerheid post ik hier ook even m'n bijkomend probleempje: er loopt ook een draad van het moederbord naar een uitsparinkje in de rand van de kast (vertrekt in slotje 13 - intrusion):
Tsssk, geloofde je met niet? :p
stoffelmans schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 13:37:
kwestie van te proberen of dit überhaupt werkt?
Ja, waarschijnlijk zal het bios wel gaan zeuren, maar er is een grote kans dat je dit in het bios op ignore kunt zetten. Maar voor de werking van de PC zal het hoogstwaarschijnlijk niks uitmaken.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• stoffelmans
Hi,

@ The Mask: natuurlijk geloofde ik je, was maar voor alle zekerheid hé ;)

Ik heb uiteindelijk alles in elkaar kunnen steken, en ik kan de computer probleemloos opstarten, zonder enige foutmelding. Gelukkig stond alles nog op de harde schijf. Het kabeltje waarvan sprake heb ik gewoon achterwege gelaten, net zoals het 'intrusion' kabeltje. Van harte bedankt voor alle hulp dus hé! _/-\o_

So far so good, maar ... na een dertigtal minuten valt ie gewoon uit. :-( Een klik, zoals wanneer je 'm uitschakelt, alleen bljft het power lampje nog wel branden (dat gaat wel uit als je 'm echt uit zet op de normale manier). Eerst dacht ik dat het scherm gewoon uitgevallen was (ik had dan ook eerst geprobeerd alle instellingen aan te passen zodat dit niet meer kon uitvallen), maar het blijkt ook voor te vallen als je bv. bezig bent met iets te typen. Klik, en na een seconde of twee komt op het scherm "no signal". Het enige dat ik dan kan doen is terug op de power knop drukken, en dan start ie terug helemaal op.

Soms is hij zelfs niet terug op te zetten: het power lampje brandt wel, maar als je op de power knop drukt hoor je even (gedurende 1 seconde) een ventilator draaien, dan een klik en alles valt terug stil (power lampje blijft wel branden). Als je wat wacht, gaat ie wel terug aan. Ik heb dus de indruk dat 't iets met de temperatuur te maken heeft: als ie is afgekoeld, is hij terug op te zetten, en als ie te lang draait, springt hij af. Als je'm bv. terug opzet na een vijtal minuutjes, lukt dat wel, maar dan blijft ie maar een paar minuten draaien (nog te warm?). Als je 'm 's morgens voor de eerste keer opzet, blijft ie zeker een half uur draaien.

Misschien interessant om te melden dat ik de voeding eerst even getest heb als het moederbord en alle onderdelen nog in de originele PC zaten - dus louter de andere voeding aangesloten. Daar had ik hetzelfde probleem, en gaf het LCD schermpje vooraan op de computer een symbooltje weer (kruis in circel), dat er op blijkt te wijzen dat er is mis is met de harware configuratie of met de koeling. Ik dacht dat dit misschien een soort beveiliging zou zijn van Fujitsu Siemens uit (alleen correcte werking met de eigen configuratie of zo), en dat het probleem wel opgelost zou zijn als ik alles inbouwde in de nieuwe Aopen case, maar dat is dus helaas niet het geval ;( .

Weet iemand hier raad mee? Alvast bedankt!

[ Voor 15% gewijzigd door stoffelmans op 19-05-2010 11:37 ]

• stoffelmans
Heeft iemand hier een oplossing voor, of verplaats ik dit bericht naar een nieuw topic in een andere categorie? Ciao!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-11 10:39

mrsar

waar een sar is,is een wodka

ik zou eens checken of alle fans draaien,daarnaast of de voeding wel sterk genoeg is,en even een prograsmma installeren om de temp van cpu etc in de gaten te houden (wegschrijven naar bestand zodat je het na kan lezen)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• stoffelmans
Bedankt voor de reactie! Hoe check je of alle fans draaien?
De voeding zou sterk genoeg moeten zijn (is ook 300W, zoals de originele). Ik zal morgen even kijken en alle specificaties van de oude en de nieuwe voeding naast elkaar leggen (zit hier en daar een klein verschil op). En morgen ga ik ook PC Wizard 2010 op de computer installeren, die detecteert oa de verschillende temperaturen.

• skelleniels
  • Laatst online: 29-11 15:43
stoffelmans schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 21:50:
Bedankt voor de reactie! Hoe check je of alle fans draaien?
Kast open en kijken of ze draaien :+

http://specs.tweak.to/16567

• stoffelmans
skelleniels schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 23:17:
[...]

Kast open en kijken of ze draaien :+
8)7 Nu heb ik dus pas door dat een fan een ventilator is ...

Ik heb even gekeken, en heb het volgende kunnen vaststellen:

- 1 fan in de voeding (niet te zien, wel te horen en te voelen, dus die werkt)
- 1 fan in de nieuwe case, en die is niet aangesloten. Nu, in de vorige case zat gewoon geen extra fan ingebouwd, dus standaard enkel de fan van de voeding, en dat heeft 5 jaar probleemloos gewerkt.

Ik heb intussen de PC Wizard erop losgelaten, en dit zijn de gegevens vlak na de opstart:

PC Wizard 2010 Versie 1.94
------------------------------------------------------------------------------------------

Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 3
Rapportdatum: donderdag 20 mei 2010 op 09:04

------------------------------------------------------------------------------------------

<<< Systeemoverzicht >>>
> Fabrikant : Fujitsu Siemens Computers
> Moederbord : FUJITSU SIEMENS D1837
> Chipset : Intel i915GV
> Processor : Intel Pentium 4 550J @ 3400 MHz
> Fysiek Geheugen : 512 MB (1 x 512 DDR2-SDRAM )
> Videokaart : Intel(R) 82915G/GV/910GL Express Chipset Family
> Harde Schijf : ST3160023AS (152 GB)
> DVD-Rom Station : _NEC DVD_RW ND-3500AG
> Monitor Type : P17-1 - 17 inches
> Netwerkkaart : BCM5750A1 NetXtreme Gigabit Ethernet PCIe
> Netwerkkaart : RT2561/RT61 802.11g PCI
> Besturingssysteem : Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 3
> DirectX : Versie 9.0c

<<< Moederbord >>>
> Fabrikant : FUJITSU SIEMENS
> Moederbord : FUJITSU SIEMENS D1837
> Bios : FUJITSU SIEMENS // Phoenix Technologies Ltd.
> Chipset : Intel i915GV
> Fysiek Geheugen : 512 MB DDR2-SDRAM
> LPC bus : Ja
> PCI Bus : Ja
> Bus PCI-Express : Ja
> USB Bus : Ja
> SMBus/i2c Bus : Ja
> Bus HyperTransport : Nee
> Bus QPI : Nee
> Bus CardBus : Nee
> Bus FireWire : Nee

<<< Processor >>>
> Processor : Intel Pentium 4 550J
> Frequentie : 3400 MHz
> Aantal Core : 1
> Ondersteuning : Socket 775 LGA
> Data Cache L1 : 16 KB
> Trace Cache L1 : 12 Kµops
> Cache L2 : 1024 KB
> FPU Coprocessor : Aanwezig
> Processor activiteit : : 0%

<<< Video >>>
> Huidige Weergave : 1024x768 pixels op 60 Hz in True Kleuren (32-bit)
> Aantal monitoren : 1
> Monitor Type : P17-1
> Videokaart : Intel(R) 82915G/GV/910GL Express Chipset Family
> OpenCL : Nee
> OpenGL : Ja
> GDI Plus : Ja
> Direct2D : Nee

<<< IO Poorten >>>
> Poort geïnstalleerd : ECP-printerpoort (LPT1)
> Poort geïnstalleerd : Communicatiepoort (COM1)

<<< Stations >>>
> Aantal Schijfcontrollers : 2
> Aantal Harde Schijven : 1
> Aantal CD-ROM Stations : 1
> Stationletters : A:\ C:\ D:\ E:\
> Diskettestation : 3½" HD (1.44 Mo)
> Station C: (Harde Schijf) : 98 GB beschikbaar op 151 GB
> Station D: (DVD-Rom) : 0 KB beschikbaar op 0 KB
> Station E: (Verwisselbare schijf) : 195 MB beschikbaar op 259 MB

<<< Printers >>>
> Standaard Printer : HP DeskJet 970Cxi
> Printer geïnstalleerd : Microsoft XPS Document Writer
> Printer geïnstalleerd : Microsoft Office Document Image Writer
> Printer geïnstalleerd : HP DeskJet 970Cxi
> Universele Stuurprogramma : Niet Geïnstalleerd
> Spooler : 0 taken in wachtrij

<<< Apparaten >>>
> Type muis : Logitech-compatible Mouse PS/2
> Type toetsenbord : Easy Internet Keyboard
> Joystick : Geen
> HID Apparaten : Nee
> TWAIN Apparaat : Logitech Camera
> TWAIN Apparaat : CanoScan N1220U
> SCSI Host #0 : 1 Device(s)
> SCSI Host #1 : 1 Device(s)
> Station : Pen Drive 2.0 USB Device
> Trusted Platform Module : Nee

<<< Multimedia >>>
> Audio Apparaat : Intel 82801FB (ICH6) AC'97 Audio Controller
> Audio Afspelen : SoundMAX Digital Audio
> Audio Afspelen : Microsoft-geluidstoewijzing
> Audio Opnemen : SoundMAX Digital Audio
> MIDI Output : Microsoft GS Wavetable-software
> MIDI Output : Microsoft MIDI-mapper
> Mixer Apparaat : SoundMAX Digital Audio
> Apparaat multimedia : AVIVideo
> Apparaat multimedia : CDAudio
> Apparaat multimedia : Sequencer
> Apparaat multimedia : WaveAudio
> Apparaat multimedia : MPEGVideo
> Audio Compressie : Microsoft IMA ADPCM CODEC
> Audio Compressie : Microsoft ADPCM CODEC
> Audio Compressie : Microsoft CCITT G.711 A-Law en u-Law CODEC
> Audio Compressie : Microsoft GSM 6.10 Audio CODEC
> Audio Compressie : DSP Group TrueSpeech(TM) Software CODEC
> Audio Compressie : Microsoft G.723.1 CODEC
> Audio Compressie : Windows Media Audio
> Audio Compressie : Sipro Lab Telecom ACELP.net audio codec
> Audio Compressie : Indeo® audio software
> Audio Compressie : Fraunhofer IIS MPEG Layer-3 Codec (advanced)
> Audio Compressie : Microsoft PCM-conversieprogramma

<<< Netwerk >>>
> Netwerk : Ja
> Internetverbinding : Ja
> RAS Verbinding : Nee
> Passport.Net : Nee
> Winsock32 : v2.02
> Netwerkverbinding : LAN-verbinding
> Netwerkverbinding : Draadloze netwerkverbinding
> Netwerkverbinding : skynet
> Toegang op afstand : skynet
> Netwerkkaart : Linksys Wireless-G PCI Adapter
> Netwerkkaart : Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet
> Internet Router : 2
> Delen : 6 Bronnen
> Lokaal Netwerk : 1 Netwerkcomputer
> Lokale Groep : 13

<<< Power Status >>>
> Power Status : Ja
> Batterij : Nee
> Energiebron : Hoofd energiebron
> Actief Energiebeheerschema : Thuis/kantoor
> ACPI Tables : 9

<<< Voltage, Temperatuur en Ventilatoren >>>
> Hardware Monitoring : National LM79
> Processor Ventilator : 1795 rpm
> Chassis Ventilator : 897 rpm
> Power/Aux Ventilator : 1795 rpm
> Harde Schijfmonitoring : S.M.A.R.T
> Harde Schijf ST3160023AS : 25 °C

***** Einde van rapport *****

De harde schijf had een temperatuur van 33° als ie uitviel, opnieuw een half uurtje na de opstart. Mij lijkt dit niet te veel, of wel? Deze computer (waar ik nu op werk) zat gisteren zonder problemen op 37°. Daar registreerde de PC Wizard wel de temperatuur van de processor, het moederbord en de power/aux, en dat deed het programma niet op de "probleemcomputer". Wat me nu trouwens ook opvalt is dat de voltages niet vermeld staan in de log. Die zaten rond dezelfde waarden als deze computer, alleen 1 groot verschil: bij "voltage CPU" stond bij deze computer 1.36V, terwijl bij de "probleemcomputer" 3.3V te lezen viel.

Verder heb ik de gegevens van de voedingen naast elkaar gezet:

Originele voeding (geen problemen):

Newton Power ltd
Model NPS-300AB B REV:03 GS:02 S/N:XPT0441001641
Max continous output power 300w
Max combined output power on +3,3V & +5V 135W
Max surge output power 310W (for 10s)
AC input 100-240V - 8,1A - 50/60Hz
AC output 100-127VC - 3,0A
200-240V - 1,5A - 50/60Hz
Main output
+3,3V 18A max (24A 10sec)
+5V 20A max (24A 10 sec)
+12V 17A max (18,5A 10 sec)
-12V 0,5A max
Aux output
+5V 2,0A max
Date code: 0441

Nieuwe voeding:

OUTPUT: 300W (350W peak)
+3.3V - 18.0A (org), +5V - 12.0A (red), +12V1 - 8.0A (yel)
+12V2 - 13.0A (yel/black), +5Vsb - 2.5A (purp), -12V - 0.3A (blue)
(+3.3V & +5V = 120W max, +12V1 & +12V2 = 252W max)

Zo, hopelijk genoeg info om er een oplossing uit te distilleren ...

:+

• Niels9
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03-2024
Harde schijven kunnen dergelijke tempraturen prima hebben. De gegevens die ik nog mis zijn de tempraturen van de CPU en GPU...

• stoffelmans
Niels9 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:37:
Harde schijven kunnen dergelijke tempraturen prima hebben. De gegevens die ik nog mis zijn de tempraturen van de CPU en GPU...
Ja, die registreert het programma dus blijkbaar niet op die computer. Kan dat misschien op een andere manier nagegaan worden?

• Niels9
Speedfan proberen, en anders zou je in je bios kunnen kijken of daar ook een tabje hardware-monitor of iets dergelijks staat.

• stoffelmans
Speedfan geïnstalleerd, maar die wordt er ook niet direct wijzer uit:

Als ik ANALYZE kies, vindt ie bij "temperature" alleen "HD0", en de temperatuur daarvan ging van 26° naar 28° - normaal dus. Ook hier geen spoor van processortemperatuur. Bij "fan speeds" en "voltages" kan ik zelfs niets selecteren, en krijg ik dus geen info.

Bios dan maar opengedaan, en daar vond ik ook geen temperaturen. Wel volgende gegevens:

- SM fan control: Auto
- SM error halt: disabled

- Fan state: - Power supply: none
- Fan 1 (CPU): none
- Fan 2: none

- Thermal sensor state: - CPU: fail
- system: OK

- Battery state: ok

Ik had wel de indruk dat het nogal warm werd binnenin, als ik eens in de kast blaasde, en de warme lucht naar buiten kwam. Zou het kunnen te maken hebben met het feit dat deze kast een stuk kleiner is dan de vorige, en de warmte dus ook minder verspreid kan worden?

Ik heb dus de niet aangesloten fan waarvan eerder sprake eens aangesloten op de voeding (blijft nu dus constant draaien), terwijl ik dus vroeger zo'n fan gewoon niet had (of nodig had). Nu, dat is intussen anderhalf uur geleden, en de computer draait nog steeds (zonder enige processorbelasting weliswaar). Enfin, ik hoop dat ie nu blijft draaien, met deze fan ingeschakeld. Straks weet ik ongetwijfeld meer. Ik hou jullie op de hoogte!

• ThinkPad
  • Nu online
stoffelmans schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 12:50:
Speedfan geïnstalleerd, maar die wordt er ook niet direct wijzer uit
Ook hier geen spoor van processortemperatuur.

- Thermal sensor state: - CPU: fail
Ik denk dat daar je probleem met het uitlezen van de CPU temperatuur ligt. Hij zegt namelijk dat de temperatuursensor van de CPU niet werkt...

• stoffelmans
Dacht ik ook al. Enig idee hoe dat komt en vooral hoe dat kan hersteld worden?

• Niels9
Je bent er zeker van dat de fan van de CPU koeler wel draait, of überhaupt wel aangesloten is?

• CorVus
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-11 10:03

CorVus

Aka Thumbass

CPU fan misde ik hier ook al:
stoffelmans schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 10:32:
[...]

8)7 Nu heb ik dus pas door dat een fan een ventilator is ...

Ik heb even gekeken, en heb het volgende kunnen vaststellen:

- 1 fan in de voeding (niet te zien, wel te horen en te voelen, dus die werkt)
- 1 fan in de nieuwe case, en die is niet aangesloten. Nu, in de vorige case zat gewoon geen extra fan ingebouwd, dus standaard enkel de fan van de voeding, en dat heeft 5 jaar probleemloos gewerkt.

I'm making a note here: "HUGE SUCCESS!!"

• stoffelmans
Er zit idd geen aparte ventilator op de CPU. Die zat er ook niet op in de vorige case (was door Siemens zelf samengesteld, dus gewoon fabrieksmodel) en de computer heeft probleemloos 5 jaar gewerkt. Zou het kunnen dat de ventilator van de voeding deze taak op zich nam, en de huidige voeding dat nu niet meer doet? Da's de enige verklaring die ik kan bedenken, naast het feit dat de case een stuk kleiner is, en misschien wat minder ventilatiegaatjes heeft.

• Niels9
De nieuwe behuizing kan ervoor zorgen dat de air-flow niet optimaal (of helemaal niet) is waardoor hij nu te warm wordt. Raak (voorzichtig!) de heatsink eens aan als hij net is uitgevallen, als die echt gloeiend heet is weet je voldoende. Je kunt dan kijken naar een betere air-flow in de kast, of het plaatsen van een andere CPU koeler.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Er zijn heel wat behuizingen waarbij de CPU fan niet aan de koeler vast zit, een fan aan het waarschijnlijk best wel grote koelblok vast maken lijkt mij dan ook het makkelijkst.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• stoffelmans
Ik ben momenteel blij verrast, maar hij blijft het doen! *O* Dit is trouwens het eerste berichtje dat ik vanop de probleemcomputer post, en die staat intussen toch al bijna 7 uur te draaien, mét gebruik van het programma voor m'n werk, zonder dat ie stil valt. Het aansluiten van de fan die in de kast zat ingebouwd was dus blijkbaar wel nodig - in tegenstelling tot vroeger. De heatsink was inderdaad erg warm - ik denk niet dat je je vinger er kon ophouden zonder je te verbranden.

Voorlopig zijn alle problemen dus van de baan - fingers crossed dat dat zo blijft ...

Een hele dikke merci aan iedereen die gereageerd heeft voor alle tips - met een speciale vermelding voor "The Mask"! ;)
Ik zet dit forum alleszins bij mijn favorieten, want hier zitten duidelijk een hoop mensen met kennis van zaken.

Merci, merci, merci _/-\o_
Pagina: 1