Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Op mijn netbook zou ik ook graag \\HOOFDPC\D komen voor het streamen van mijn media. Ik heb namelijk vorige week mijn netbook opnieuw geinstalleerd en gekozen voor Ubuntu Netbook Remix in plaats van Windows 7.

Het nadeel is alleen dat ik nu mijn series niet meer kan bekijken vanaf de netbook. Ik heb inmiddels al 3 verschillende pakketten geinstalleerd die Windows shares zouden moeten kunnen benaderen.

Op internet lijkt ook veel meer documentatie te zijn over het maken van een Windows-share op een Linux-server, dan over het benaderen van een Windows-share vanaf een Linux-computer.

Welk programma gebruiken jullie hiervoor en is het lastig dit werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:51
smbclient installeren. Vervolgens kun je heel simpel via 'Places' kiezen voor ´Connect to Server...' en daar een verbinding met je Windows share instellen. Eventueel toevoegen als bookmark en je bent er.

EDIT: Dat is natuurlijk wel als NR met Nautilus werkt, geen idee eigenlijk. ;) Hieronder staat de lange uitleg... :+

[ Voor 22% gewijzigd door The Realone op 14-05-2010 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Procedure to mount remote windows partition (NAS share)

1) Make sure you have following information:
==> Windows username and password to access share name
==> Sharename (such as //server/share) or IP address
==> root level access on Linux

2) Login to Linux as a root user (or use su command)

3) Create the required mount point:
# mkdir -p /mnt/ntserver
4) Use the mount command as follows:
# mount -t cifs //ntserver/download -o username=vivek,password=myPassword /mnt/ntserver

Use following command if you are using Old version such as RHEL <=4 or Debian <= 3:
# mount -t smbfs -o username=vivek,password=D1W4x9sw //ntserver/download /mnt/ntserver

5) Access Windows 2003/2000/NT share using cd and ls command:
# cd /mnt/ntserver; ls -l
Where,

* -t smbfs : File system type to be mount (outdated, use cifs)
* -t cifs : File system type to be mount
* -o : are options passed to mount command, in this example I had passed two options. First argument is password (vivek) and second argument is password to connect remote windows box
* //ntserver/download : Windows 2000/NT share name
* /mnt/ntserver Linux mount point (to access share after mounting)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio6000
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-07-2022
WAARSCHUWING:

De bovenstaande methode werkt wel maar omdat je het via root doet extreem gevaarlijk. je hebt geen root account nodig om windows shares te benaderen. Als je nautilus opent gewoon via File -> connect to server je benaderen. of nog simpeler in nautilus, links in het lijstje Network aan klikken en daar zullen ze waarschijnlijk ook bij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels9
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03-2024
smb://HOOFDPC/D al eens geprobeerd? Dit werkt voor mij thuis out-of-the-box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 00:36
Wat is er dan zo anders aan ubuntu remix dat je niet gewoon naar je lokale netwerk kunt via nautilus (of desnoods konqueror) en die share benaderen?

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat sbmclient tegenwoordig niet standaard aanwezig is.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik schaam me dood, maar het lag gewoon aan mijn gesprek aan kennis van Ubuntu. Het is inderdaad erg eenvoudig zoals blouweKip zegt.

Je kunt gewoon vanuit Nautilus, bestandsbeheer links klikken op Netwerk en daar staan dan al de andere computers in het netwerk. Ik diende alleen een wachtwoord in te zetten op mijn gebruikersaccount op deze computer en ik kan nu perfect alle series streamen vanaf mijn computer naar mijn Ubuntu netbook.
Pagina: 1