Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 08:38
Ik wil een iBook G4, early 2004 A1054 (PowerBook 6,5 /PowerPC G4 1,1 __ 1,2 GHz, 1,25GB geheugen) downgraden naar OSX 10.4 (Tiger) Er staat nu OSX 10.5.8 (Leopard) op. De strandballen en vastlopers ben ik zat, dus vandaar.

Echter, de iBook weigert op te starten vanaf de installatie CD's, behalve die van Leopard. Ik heb meerdere geprobeerd: de originele van de iBook zelf (OSX 10.2) en een retail versie van OSX 10.4 (PPC) Alleen de upgrade DVD van Leopard wordt herkend tijdens het opstarten.

Opstarten met de "c" ingedrukt resulteert in een kort Finder mapje, met een vraagteken erin, daarna start hij op vanaf de Harddisk.

Opstarten met "alt/Option" ingedrukt, resulteert in 1 optie: de harddisk. Als ik de 10.2 CD erin doe, gebeurt er nog niks. Als ik de 10.4 CD erin doe, gebeurt er ook niks. Als ik een Leopard upgrade dvd erin doe (die bij mijn intel mac mini late 2007 kwam) wordt die herkend en kan ik de installatie starten, zelfs.

Als ik in Leopard via de systeeminstellingen kies voor de 10.2 of 10.4 CD als 'Opstartschijf' en vervolgens op "herstart" klik, hoor ik het error-geluidje en krijg ik te lezen in de Console: Can't determine parent media for /dev/disk0 en Could nog determine if partition needs booter en Can't get Open Fimrware Protection en Can't set Open Firmware.

Wat is hier aan de hand? Wat moet ik doen om 10.2 (of nog liever 10.4) op m'n iBook te krijgen?

Als ik google op bovenstaande foutmeldingen kom ik op diverse tips om de NVRAM en PRAM te resetten (al gedaan dus) en opstarten in Open Firmware (Option+CMD+O+F) kan gewoon, ik hoef geen wachtwoord o.i.d. in te voeren, dus hij is ook niet beveiligd door de vorige eigenaar.
Verder heb ik de hele harddisk al eens gewist en geformatteerd via de installatie dvd van Leopard. Toen dat ook niet hielp, heb ik Leopard maar weer teruggezet, zodat ik hem in ieder geval nog kan gebruiken... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
schopje... niemand die dit herkend? Waar zijn de vintage apple gebruikers gebleven...? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Ik ben veel te verse apple gebruiker, al was mijn eerste ook een iBook G4, om je veel wijzer te kunnen maken, maar heb je nooit tussendoor een firmware-update gedaan waardoor de schijf niet meer wordt herkend? Heb je geen originele schijven meer (dat zal waarschijnlijk Panther / 10.3 zijn geweest)?

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vreemd dat de 10.4 of 10.2 CD ook niet wordt herkend na het formatteren van de harde schijf. Weet je zeker dat de CDs nog intact zijn? Leest hij wel ook andere CDs (om uit te sluiten dat de drive alleen nog maar DVDs leest zoals de Leopard DVD)?
Worden de instalatie CDs van 10.4 en 10.2 wel gemount als je ze onder Leopard in de drive doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Digistorm schreef op zondag 16 mei 2010 @ 19:22:
Ik ben veel te verse apple gebruiker, al was mijn eerste ook een iBook G4, om je veel wijzer te kunnen maken, maar heb je nooit tussendoor een firmware-update gedaan waardoor de schijf niet meer wordt herkend? Heb je geen originele schijven meer (dat zal waarschijnlijk Panther / 10.3 zijn geweest)?
Tja, er zullen in de loop van de jaren ongetwijfeld fimware updates zijn uitgevoerd. Als dat niet het geval was, dan zou Leopard dat alsnog wel gedaan hebben toen ik die installeerde....
De originele schijven heb ik nog (OSX for iBook, version 10.2)
Verwijderd schreef op zondag 16 mei 2010 @ 23:08:
Vreemd dat de 10.4 of 10.2 CD ook niet wordt herkend na het formatteren van de harde schijf. Weet je zeker dat de CDs nog intact zijn? Leest hij wel ook andere CDs (om uit te sluiten dat de drive alleen nog maar DVDs leest zoals de Leopard DVD)?
Worden de instalatie CDs van 10.4 en 10.2 wel gemount als je ze onder Leopard in de drive doet?
CD's zijn nog intact, ze worden beide gewoon gemount onder Leopard ("om OSX te installeren klikt u op herstarten" krijg ik te zien) In Terminal ik bedoel natuurlijk Console zie ik dan de meldingen die ik in mijn startpost vermeld. De CD drive leest ook nog gewoon CD's (heb alleen nog audio cd's verder, heb geen CD-ROM's meer :) )

[ Voor 37% gewijzigd door autoreverse op 20-05-2010 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tja, je kunt kleine dingen als PRAM reset doen, maar of je dat gaat helpen...

Wat je wel kunt testen als je iemand met een mac hebt, is de 2e mac opstarten in target modus (met de T) en dan de andere er via firewire aan hangen. Dan kun je van de cdspeler van de 2e mac opstarten (met de option key zoals altijd). Dat duurt even maar het werkt fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
sebastius schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 10:43:
Tja, je kunt kleine dingen als PRAM reset doen, maar of je dat gaat helpen...

Wat je wel kunt testen als je iemand met een mac hebt, is de 2e mac opstarten in target modus (met de T) en dan de andere er via firewire aan hangen. Dan kun je van de cdspeler van de 2e mac opstarten (met de option key zoals altijd). Dat duurt even maar het werkt fantastisch.
PRAM, NVRAM reset etc. allemaal gedaan idd.
Dat van die FireWire is wel een goed idee, even een kabeltje halen dan maar! (heb tenslotte zelf nog een mac mini) Dus de iBook in Target-mode opstarten en daarna de mac mini met 'alt' ingedrukt, dan installatie disk starten...

[ Voor 11% gewijzigd door autoreverse op 22-05-2010 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nee precies andersom :D Mac Mini in target modus (als externe cd drive) en de ibook met option opstarten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autoreverse
Pff snap er niks van. FireWire kabeltje besteld en binnen en aangesloten. Mac mini in Target mode opgestart, met de installatie CD's van OSX er in (verschillende geprobeerd)
De 'bootloader' (als dat zo heet?) van de iBook weigert de installatie cd danwel de harddisk van de mac mini te zien tijdens het opstarten. Andersom werkt wel: de mac mini herkent de iBook wanneer die in Target mode is opgestart, en ik kan zelfs de mac mini opstarten met het OS (Leopard) vanaf de iBook. (!) d:)b
Kortom: de iBook weigert OSX installatie disks beneden 10.5 te herkennen..... |:(
Edit: De installatie dvd van Mac OSX 10.4 Intel (die ook bij mijn mini zat) wordt ook gewoon herkend (maar kan vervolgens niet installeren, omdat de PPC structuur niet ondersteund wordt. Op de Leopard dvd staan die 2 versies op 1 plaatje :))
Zou de iBook simpelweg installtie CD's weigeren, maar wel DVD's slikken?!
* gaat op zoek naar Tiger installatie dvd's... :(

Update: nog wat gebrande OSX 10.3 CD's gevonden; deze worden WEL getoond tijdens het opstarten van de iBook. Ik kan die CD aanklikken, vervolgens krijg ik een kernel-panic, steevast. Oftwel: het probleem is niet dat de iBook geen installatie cd's wil lezen.

Ik stop met proberen. Ik eikel wel door met Leopard op dat ding.

[ Voor 47% gewijzigd door autoreverse op 27-05-2010 21:47 ]

Pagina: 1