pc koelen met zwembad

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een idee waar ik nog niet helemaal aan uit kom.

Het volgende speelt in m`n bovenkamer.
Wij hebben een zwembad in de tuin van 366rond bij 76hoog.
Mijn pc is watergekoeld met grotendeels aqua computers blokjes, icm met een eheim pomp en een 3x120mm rad. En dit is meer dan voldoende om mijn q6600@ 3.4 koel te houden.
Nu het volgende in de zomer is het erg warm in deze ruimte en leek het me mooi om in ieder geval de rest warmte van m`n pc niet in deze ruimte te pompen. En ook leek het me leuk om als zijnde experiment de pc te koelen of deze ruimte in zijn geheeld met het water van het zwembad.
Nogmaals voor de pc temps hoef ik het niet te doen, max temp @load is 65graden core temp.en de rest controleer ik eigenlijk niet.

Mijn idee is het volgende....
Ik wil de slangen van m`n waterkoeling verlengen, en er een warmte wisselaar (autorad oid) aanhangen, en deze dan in het zwembad hangen. Koelen met het chloorwater lijkt me geen goed idee nml voor de slangen en voor het koper. Ik ben me er ook van bewust dat ik dan de rad die ik in het zwembad hang moet spuiten tegen het vreten van het chloor.

Ik wil dit doen voor de lol dus ik wil de kosten goed in de perken houden, pompen heb ik genoeg zowel eheim pompen als zwembad pompen van 1000l/u t/m klokpompen van 5000l/u ik ben me ervan bewust dat m`n eiheim pompje dit niet leuk gaat vinden als ik mijn slangen met 4meter ga verlengen.

Mijn vraag is dus,, gaat dit zo werken of zie ik iets over het hoofd??
Ik heb op Google al gezocht naar pc koelen met zwembad zowel in nl als in Engels, ook gezocht op zwembad verwarmen door pc warmte. Maar dan kom enkel op fabrieken/bedrijven en serverparken die hun ruimte koelen en vervolgens een zwembad verwarmen, maar ik kan niet echt een build oid ervan vinden.

De hele ruimte koelen is ook al wel gelukt, dit icm met een auto rad hier binnen met een fan erop. Een pomp in het zwembad en dan pompen maar, trust me dit werkte nog beter dan ik had verwacht en dat ga ik ook zeker dit jaar weer doen, Een airco is beter , maar kost ook wat meer aan stroom en aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Lijkt me niet zo'n heel slim idee. In het zwembad zit nogal wat troep wat je niet in je slangen wil hebben. Of je moet er een goede filter tussen zetten. Maar antwoord op je vraag het zal wel werken maar het lijkt me niet slim.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Xenomorphh schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:33:
Lijkt me niet zo'n heel slim idee. In het zwembad zit nogal wat troep wat je niet in je slangen wil hebben. Of je moet er een goede filter tussen zetten. Maar antwoord op je vraag het zal wel werken maar het lijkt me niet slim.
Daarom wil ik ook een rad/warmte wisselaar in het water hangen , ik ga zeker niet het zwembad water door mijn set laten lopen

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2010 09:38 . Reden: typo`s ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hoe warm is het koelwater dat bij je pc vandaan komt, en hoe warm is daar tegenover het zwembadwater? Ik denk, maar dat is een onderbuikgevoel zonder kennis van zaken, dat het temperatuurverschil miniem is waardoor de warmte niet afgevoerd kan worden.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment is het zwembad water zo`n 10 graden, kamertemp hier binnen is 21graden op dit kotje dan.
Dus lijkt mij dat het zwembad water toch echt veel koeler is dan het water waar ik mee koel.
In de zomer wordt het echter veel warmer hier, kantoor zit op het zuiden is het hier elk jaar wel goed in de 30 graden. Dit zou ik op kunnen lossen door de gordijnen en deur dicht te houden, maar geen zin in i love the sun zeg maar.
Echter voordat het zwembad eenmaal dezelfde temperatuur heeft als de omgeving zijn we wel ff verder in de zomer. Op dit moment verwarm in mijn zwembad dus niet En is het dus koeler dan de binnen temp en dus ook koeler dan het water waar ik mee koel. Daarom moet het mijn inzage wel werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:04

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Totdat er iemand in een lollige bui met een aanloop een bommetje doet in je zwembad en je hele setup aan gort trekt terwijl het rad door je zijwand scheurt ...

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
Hoeveel meter slang heb je nodig o de afstand te overbruggen? Lijkt mij dat als je zwembad afkoelt, lange slangen dan weer zomerse temperaturen oppikken.
En tenzij je het zwembad koelt, neemt het water gewoon de omgevingstemperatuur aan. Dus als het straks (hopelijk) een paar weken 30 graden is, is het zwembadwater ongeveer net zo lauw-warm.

Dan weet ik niet of het nog veel voordeel heeft tov je huidige situatie.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koffie schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:53:
Totdat er iemand in een lollige bui met een aanloop een bommetje doet in je zwembad en je hele setup aan gort trekt terwijl het rad door je zijwand scheurt ...
Tja :P

Graaf dan een diep gat in de grond, en leg je radiator daar in B)

Ik denk dat je met de koude grond vooral in de nacht meer bereikt en minder risico hebt als een radiator in een zwembad neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:30

RvV

Als rad zou ik eerder een gewone cv rad pakken en geen autorad vanwege kwetsbaarheid/
Je zit op een bovenkamer? Dan moet je misschien ook nog even kijken naar de opvoerhoogte van je pompje.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davitos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-04 20:57
Je moet alle leidingen in je computer dan ook isoleren omdat je anders last krijgt van condensatie, dit omdat deze het grootste gedeelte van het jaar kouder zijn dan de omgeving waar je computer staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik zit gewoon beneden, ik heb een kantoor/hobbyruimte aangebouwd, de kwetsbaarheid van de rad maakt niet uit omdat ik dat er niet in ga hangen als het zwembad in gebruik is.
Gat in de grond en daar de rad in, is idd ook een idee.
De afstand is zo`n 4meter, maar dat valt te isoleren dmv de slang inpakken in rugvulling en dan alu folie erom.
de retour is niet spannend om te isoleren in mijn ogen.
En ik weet dat als het water op een gegeven moment warmer/net zo warm is als de ruimte waar ik in zit, dat het geen/weinig nut meer heeft.
Maar het is voor de lol, en niet voor 24/7 gebruik, mijn huidige setup voldoet goed nml.
En tsja mijn leidingen in de pc moet ik inderdaad ook isoleren, maar ook dat valt te doen met schuim/foam. Ik heb het liggen maar weet de naam ff niet, je gebruikt het iig ook bij sub zero koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:19

E-Vix

Nu met sneeuw!

Je krijgt een aantal problemen:
- Hoogteverschil. Je hebt een behoorlijk zware pomp nodig om het water 1 verdieping omhoog te kunnen pompen.
- Corrosie. Ondanks dat je de radiator wilt gaan spuiten moet je nog steeds rekening houden met corrosie.
- Vervuiling zwembad. Zou jij in een zwembad willen zwemmen met een vieze autoradiator er in?
- Opwarming door de zon. Slangen met water er in worden heel snel heel erg warm. Laat een tuinslang maar eens een paar minuutjes in de volle zon liggen. Dan komt er gewoon heet water uit.
- Kwetsbaarheid. Lange slangen met veel gewicht hangen aan je pc. Die kan makkelijk omgetrokken worden, en de slangen kunnen ook makkelijker los schieten. Resultaat: Defecte pc.

Het idee is leuk, maar of het praktisch haalbaar is weet ik niet. Mocht het wel lukken, dan willen we uiteraard pics zien ;)

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nomaals ik zit beneden, en de pompen zijn echt het probleem niet trust me..
Ik heb vuilwater pompen klokpompen enz enz. als ik wil spuit ik met een brandslang icm met m`n klokpomp het water over het dak van m`n huis.

@E-Vix Het is inderdaad niet de bedoeling dat m`n water vies wordt in het zwembad, en ik denk dat ik m`n slangen in de eerder door mij genoemde oplossing wel koel te houden zijn (inpakken met rugvulling en alu folie).
De slangen zullen idd wel her en der vastgemaakt moeten worden tegen struikelen en de kracht op de pc, dit kan ik denk ik wel oplossen met tie-wraps en duck tape :)

Ik denk dus dat ik hoogteverschil/ kwetsbaarheid al wel kan wegstrepen.
Corrosie en opwarming door de zon laat ik nog even open voor suggesties.
Anders word het toch een gat graven en dan een rad in de grond:) goeie tip btw...
Ik bedoel ik vindt veel goed, maar pc en zwembad mogen zeker geen schade oplopen, een pomp verrot of zo`n rad is niet zo een punt, maar een paar kub water vervuild , of zwembad stuk, of pc naar de goot is erger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Je wilt een pc koelen, geen warmtekracht centrale.

Als je je pc perse wil koelen met water, en je maakt een setje met een radiator die door de lucht gekoeld wordt. Zal dat weinig verschil uit maken iets dat in je zwembad gekoeld wordt.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt mij dat je niks over het hoofd hebt gezien, nu ga je het bouwen en willen wij de resultaten zijn ofc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm, still thinking

ik zal proberen aankomende week een pre build te maken en dan es kijken wat de resultaten zijn
van het weekend helaas nog geen tijd, ( ik moet m`n muur nog afvoegen eerst)
en nogmaals het gaat me niet om uber rusltaten, dan pak ik wel sub sero, maar om het feit dat ik dat bad heb staan en het nu toch nog niet wordt gebruikt.
En uiteraard, doe ik het gewoon omdat het kan , punt.
Zelfde verhaal als overclocken, dat doe ik ook omdat het kan, het is leuk , leerzaam, en je hebt in je vrije tijd es wat anders te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 11:25
Ik was ook zo iets van plan alleen dan anders(dus eigenlijk niet, maar toch weer een beetje wel :p )
Ik wou gewoon de radiator in mijn huis, van de verwarming pakken en die op de waterkoeling aansluiten, maargoed.. In de zomer wil ik mijn verwarming meestal niet aan... En mijn pc ook neit, die 500 watt maken het na een paar uurtjes aardig warm.
Kun je je rad niet op je dak leggen, lijkt me ook niet zo'n goed idée: zon, zure regen, vogel schijt :?
Haha, misschien een ander keertje.
We want pics ofc :D !

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-07 11:41
ik denk dat als je slangen door de zon worden opgewarmt een grote probleem hebt

zal je balen als je snachts je pc aanlaat en iemand besluit je slangen door te snijden/knippen

[ Voor 38% gewijzigd door [Remmes] op 14-05-2010 13:31 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Remmes_NT schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 13:29:
ik denk dat als je slangen door de zon worden opgewarmt een grote probleem hebt

zal je balen als je snachts je pc aanlaat en iemand besluit je slangen door te snijden/knippen
-.-

Ik weet niet wat jij voor een figuren hebt die snachts door je tuin sluipen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
met ^^ wordt toch lastig om achter te komen zonder dat iemand je opmerkt bij mij.
Lopen 2 rotweilers en 1 labrador rondt, de rotweilers zitten in de kooi (zijn sport honden) en de labrador is de kindjes en vrouwtjes woef :).
daarbij heb ik nog camera beveiliging in en rond m`n woning.
Dus nee dat er s`nachts iemand in m`n tuin komt om m`n slangen door te snijden zie ik niet zitten, mocht het overhoop toch gebeuren ook geen punt, de pc waar ik het op wil doen staat enkel aan als ik er achter zit, m`n server is mij heilig dus daar ga ik zeker niet zulke tweaks/mod`s op toepassen.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2010 13:58 . Reden: komma vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTU_Natas
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-07 22:19

BTU_Natas

Superior dutchie

@fly-boy.

Als je enige hulp wilt hebben, en niet steeds met complete onzin senario's om je oren geslagen wilt worden.

Raad ik je aan, om dit topic hier dood te laten bloeden, en je verhaal op XS te zetten. Daar zul je veel meer informatie krijgen, en mensen die positief en enthousiast zijn, mbt je project.

Los daarvan, gewoon bouwen! En zien wat het doet. Meten is weten en het moet hartstikke tof zijn om het uit te proberen!.

Voor de flow, moet je ongeveer voor 1.5 G/pm hebben. Dat is ~ de sweatspot. Succes! en post je resultaten ik ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BTU_Natas schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 14:26:
@fly-boy.

Als je enige hulp wilt hebben, en niet steeds met complete onzin senario's om je oren geslagen wilt worden.

Raad ik je aan, om dit topic hier dood te laten bloeden, en je verhaal op XS te zetten. Daar zul je veel meer informatie krijgen, en mensen die positief en enthousiast zijn, mbt je project.

Los daarvan, gewoon bouwen! En zien wat het doet. Meten is weten en het moet hartstikke tof zijn om het uit te proberen!.

Voor de flow, moet je ongeveer voor 1.5 G/pm hebben. Dat is ~ de sweatspot. Succes! en post je resultaten ik ben benieuwd
Ik zie hier echt geen onzin scenario's dus zal wel aan jou liggen, een pc koelen met een zwembad is echt not-done, ook niet met een warmte wisselaar, de afstand is erg groot voor pc-schaal koeling, en het lijkt me niet dat hij complete leidingen ondergronds of in de muur gaat leggen, wat eigenlijk wel beter is als de zon gaat schijnen, voordat het water bij de pc is is het weer aardig opgewarmd.
Leuk idee verder maar niet echt goed te realiseren, er is hier op GoT ergens een topic waarin iemand zn radiator in de kruipruimte heeft gezet, de pc staat direct op de begane grond, dat is wel te realiseren, en omdat het in een kruipruimte altijd koeler is, werkt het ook nog :)

Ik denk dat een warmtewisselaar voor de airco hangen meer zin heeft, het idee van het zwembad is van te grote schaal om een nuttig verschil op te leveren imo, maar je kan het altijd proberen natuurlijk, in dat geval suc6 en veel plezier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet zelf donders goed dat ik met een afstand te maken, en dat er idd op die afstand warmte/kou (afhankelijk van de temp) verloren gaat.
Maken ga ik het zo en zo, ongeacht wat een ieder over de temp`s te zeggen heeft, feit is en blijft dat het met deze temperaturen naar mijn mening heel goed te doen is.
Het zwembad water is op dit moment nml 10 graden, en dus als het weer zo blijft zal dat komende weken niet veel hoger zijn. Mijn binnen temp. is zo en zo al 20 graden dus ik koel hoe dan ook m`n pc beter dan.
Als het zwembad water eenmaal lekker op temp. is dan zal ik er zelf in liggen en zeker geen warmte wisselaar.
Ik vroeg me enkel af wat ik eventueel over het hoofd zou zien, grooste punt is dus de afstand die ik moet overbruggen, en uiteraard testen wat de beste warmte wisselling geeft, een auto radiator, of een cv radiator, en misschien dat ik nog wel iets heb liggen in m`n rommel schuur.
Het volgende punt is ook nog het uitdokteren welke pomp ik moet hebben m.b.t afstand en de flow die ik overhou.
Nogmaals het wordt geen 24/7 setup, maar meer om es te kijken wat er gebeurd, en misschien dat ik m`n q6600 voorbij de 3.4 kan pompen, hij heeft nml nogal wat meer v-core nodig om stabiel verder te gaan, en mijn eerdere pogingen resulteerden toen tot een core temp van dik 85graden met intel burn test.
De snelheid is mij echter best zo, maar es een keer wat verder oc-en voor de lol is iets waar ik altijd wel voor in ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidoss
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 29-07 07:38
Loopt er opeens geel vloeistof door je computer heen dan weet je al wat er in je zwembad gebeurd is :p

Ben benieuwd naar de foto's als het afgerond is. Al zie ik zelf het nut er niet echt van in ben ik toch zelf
altijd wel benieuwd naar hoe iemand het voor mekaar heeft gekregen.

**doss**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-Power
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-07 15:06
davidoss schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 16:52:
Loopt er opeens geel vloeistof door je computer heen dan weet je al wat er in je zwembad gebeurd is :p

Ben benieuwd naar de foto's als het afgerond is. Al zie ik zelf het nut er niet echt van in ben ik toch zelf
altijd wel benieuwd naar hoe iemand het voor mekaar heeft gekregen.
Lijkt me bij gebruik van een warmtewisselaar niet mogelijk...

@ OT
Leuk idee, heb je misschien ook foto's van het zwembad?
En je kan er wel een radiateur van een auto in hangen (bijvoorbeeld aan de kant),
alleen moet je water wel in beweging zijn anders heb je nog geen warmte afvoer.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat de slangen vanaf het zwembad in de zon ook weer gaan opwarmen, wat je natuurlijk niet wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 11:25
Waar je ook op moet letten dat hier amper de zon (fel) schijnt.
En het hier 3/5 keer regent.
/sarcasm
We zullen het wel zien of niet?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het zwembad is op dit moment nog een simpel imtex easy set badje van 305m rond x75, en gaat vervangen worden van de zomer door een 366 variant, Zodra de kids ouder zijn en zwemles hebben dan gaat pappa es graven in de tuin en er een "vast zwembad in maken" tot die tijd is dit voldoende iig,
Het water stroomd 24/7 in dit bad mijn filter`s en pompen draaien nml gewoon.
En tsja als ik iets werkends heb dan zal ik (zodra ik weet hoe) pics posten hier, en de resultaten geven.
Maar ff druk druk nog van het weekend, ben net klaar met de muur reinigen om morgen de boel te gaan voegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt me echt zo'n "omdat het kan" project. Het nut heb ik mijn ????? bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-07 16:32

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 19:43:
Dit lijkt me echt zo'n "omdat het kan" project. Het nut heb ik mijn ????? bij
En wat is daar mis mee?
Het lijkt mij een zeer cool idee...

PS. ben je niet bang dat het chloorwater je radiator aan gaat tasten ?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het nut heb ik voor de beter oplettende lezer al gepost naar mijn idee,,
Het nut is inderdaad om dat het kan, niet meer en niet minder.
De radiator zal ik in eerste instantie ongespoten erin kwakken, het chloor is nu nml minimaal aanwezig, maar als zijnde een build die ik wil gaan bewaren als het werkt, dan zal ik hem zeker gaan spuiten,

Snap alleen niet waarom alles "nut" moet hebben,,, bier drinken heeft ook geen nut, maar is ook leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 19:51:
het nut heb ik voor de beter oplettende lezer al gepost naar mijn idee,,
Het nut is inderdaad om dat het kan, niet meer en niet minder.
De radiator zal ik in eerste instantie ongespoten erin kwakken, het chloor is nu nml minimaal aanwezig, maar als zijnde een build die ik wil gaan bewaren als het werkt, dan zal ik hem zeker gaan spuiten,

Snap alleen niet waarom alles "nut" moet hebben,,, bier drinken heeft ook geen nut, maar is ook leuk :)
bier drinken maakt mensen losjes... dat is het nut.. achja, niemand houd je tegen, ik zou zeggen.. doen en kijken hoe de temps zijn.

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit draadje doorgelezen en ik vind dat er nogal wat negatieve reacties zijn!
Natuurlijk kun je met je zwembad je pc koelen.
Vlot gedacht zou ik de WW bij de pc zetten. Het pompje van de pc krijgt dan maar een kort circuit voor zijn kiezen.
Met een grotere pomp moet je het zwembadwater naar de WW pompen en terug. Je hebt nog zwembadspullen liggen dus dat zal niet zo'n probleem zijn.
Suc6 met bouwen :)
P.S. een tweedehands platenWW krijg je wellicht bij een verwarmingsmonteur. Je moet alleen zorgen dat alle kalk er uit is (koken met azijn?). Een nieuwe WW krijg je vanaf 60€ denk ik.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2010 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zipje_en_zopje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:04
Ben zeer benieuwd! Net als Kogacarlo denk ik ook wel dat dit een redelijke kans van succes heeft. Je zegt zelf dat je krachtige pompen hebt en niet koelt met chloorwater zelf, zorg er gewoon voor dat de slangen zo weinig mogelijk in volle zon liggen en je zit gebakken. Uiteindelijk is het gewoon standaard watercooling op grotere schaal. En als het vooral een fun-build is, waarom niet?

Het enige waar ik me zorgen over maak is dat, wanneer het zwembad ooit effectief wordt gebruikt, er per ongeluk wel eens een slang van zijn fitting kan gerukt worden. Als je compjoeter op dat moment aan staat ...

Kan niet wachten op de foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
op dit moment ben ik bezig met het uitpuzellen van het slang werk, ik heb zo`n bruin vermoeden dat ik met tuinslang moet gaan werken, daar ik dat op voorhand al heb liggen.
Dat is ook niet zo zeer het probleem, echter moet ik er wel iets op bedenken om dan over te gaan op de slang voor de waterkoeling.
Ja ik weet het ik kan slang gaan kopen die al gelijk goed van maat is, maar ik heb zooi zat liggen, en imo moet het met een tuinslang ook wel lukken, de pomp duwt het er wel door das het punt niet.
Zodra ik wat passende koppelingen heb gevonden, gaat het gebeuren iig..
ik heb op dit moment 2 warmte wisselaars op het oog, te weten een gemodde olie kachel. (water loopt er in en uit, en een radiatior van 40x20cm, slang heb ik genoeg en blijf dus eigenwijs bij tuinslang wetende dat dit een flowkiller zou kunnen zijn maar met een deftige pomp die ik wat afstel komt dat wel goed.
En als het zwembad in gebruik genomen wordt, dan zal ik het eruithalen iig.

Het nieuwe bad staat inmiddels en is voorzien van een dikke 5.300l water :)

Het voegwerk zit er ook in, de tuin is aan kant, dus pap`s ken gaan knutselen. Als ik iets werkends heb dan ga ik es kijken hoe ik hier foto`s post en dan uiteraard foto`s posten ook

P.S. ja ik weet het ik ben her en der wat eigenwijs :) ik weet bijna zeker dat ik commentaar ga krijgen op de tuinslang, maar as a said before and will again.... Het is voor de lol/hobby/grap.
Om iets als dit serieus te doen, dan zou ik inderdaad leidingen ingraven en die permanent in het zwembad modden met een warmte wisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-07 06:47

Blord

Hello Kitty !

Ik denk dat je de radiator wel uit de loop kunt halen. Gewoon 2 meter (tuin)slang rechtstreeks in het zwembad leggen. Water heeft een goede koelingseigenschappen waardoor een rad in het zwembad overbodig is. Ten tweede heb je minder weerstand waardoor het koelwater sneller door je slangen stroomt. Ten derde is dit veel robuster. Er kan gewoon niks misgaan in het zembad, tenzij iemand expres op de slangen gaan staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, got a point wat het proberen ook waard is.
In dat geval kan ik gewoon de 30meter tuinslang pakken , maar dan zit ik enkel nog te dubben met m`n verloopjes naar m`n waterblok toe
Ik wil ter test enkel de cpu gaan doen nml. Anders moet ik uit m`n andere pc weer een hoop zut halen kwa waterblokjes etc, maar wie weet wat de tijd gaat brengen in m`n hobby kunstwerk

De oplossing die ik tot op heden heb gevonden is om een stukje van mijn eigen slang (wat ik heb liggen) af te knippen en dat vervolgens in de tuinslang te verlijmen/kitten, Ook kit is geen probleem zat van liggen, zelfs kit soorten die je in het water kan aanbrengen, En tsja als het daar iets lekt i.d.z.v druppeltjes ,dan druppelt het mij best buiten :)
Ik zal dus zo en zo 2 stukken van 1 meter van m`n eigen slang gebruiken omdat ik zeker geen verzopen pc wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zwembad wordt er iig niet mee verwarmd tenzij je er 50 pc's mee wil koelen.

Voor jouw maat zwembad heb e minimaal 2500 watt aan wamrte nodig. en dat permanent, 24 uur per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om het zwembad te verwarmen heb ik een paar zonnecollectoren op m`n plat dak, dus dat zit wel snor.
En inderdaad om met mijn cpu`tje 5000liter water te verwarmen is geen optie, ik mag blij zijn dat het 000000,1% warmer wordt, en s`nachts koelt het dan nog sneller af dan ik het op een hele dag kan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:20:
Om het zwembad te verwarmen heb ik een paar zonnecollectoren op m`n plat dak, dus dat zit wel snor.
En inderdaad om met mijn cpu`tje 5000liter water te verwarmen is geen optie, ik mag blij zijn dat het 000000,1% warmer wordt, en s`nachts koelt het dan nog sneller af dan ik het op een hele dag kan verwarmen.
Je verwarmt het water van het zwembad, om er volgens met een ingewikkeld systeem je pc weer mee te koelen.

:)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-07 21:41

Step

step@tweakers.net#

mhr-zip schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:30:
[...]

Je verwarmt het water van het zwembad, om er volgens met een ingewikkeld systeem je pc weer mee te koelen.

:)
Dat moet dan inderdaad andersom, je zwembad verwarmen met je PC! ;)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wat voor pomp ga je gebruiken? Want met wat hoogteverschil er in zit je al snel met een aantal bar aan druk die je pomp moet kunnen leveren. En daarmee maak je vrienden met je energiemaatschappij ;)
Tenzij je zorgt dat je een pomp hebt die gewoon voldoende kracht heeft (vijverpomp) en je er zelf voor gaat zorgen dat het systeem ontlucht is. Als je dan in+out onder waterniveau hebt, dan heb je een relatief hoogteverschil van 0.

Tegen dat probleem liep ik namelijk ook aan toen ik een soort airco wilde maken op mijn kamer met behulp van een radiator+water uit de regenput. Kreeg het systeem niet lekker ontlucht, dus ook geen doorstroming. Een 300watt dompelpomp kreeg het geen hele etage omhoog namelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door _ferry_ op 18-05-2010 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-07 13:48

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Leuk project!

Als je het goed wil doen dan koop je bij een CV handel een RVS warmtewisselaar. een 10000Watt wisselaar heb je al voor 90 euro. Meer dan genoeg vermogen voor je PC en de rest van je kamer. Ik raad je aan om dan ook een CV pomp te kopen om de lange afstand te overbruggen.
Afbeeldingslocatie: http://www.warmteservice.nl/static/images/product/50051105.jpg + Afbeeldingslocatie: http://www.warmteservice.nl/static/images/product/47851505.jpg

Zie op marktplaats zelfs al platenwisselaars vanaf 25 euro.

Wat mij het slimste lijkt is om de warmte wisselaar in je kamer bij je pc te zetten. Met een flinke pomp, pomp je water vanaf je zwembad er door heen. (die pomp hoeft dus niet in je kamer te staan) Aan de andere kant sluit je pc waterkoeling aan. Er is dan denk ik zelfs genoeg vermogen over om er ook nog een wat grotere radiator op aan te sluiten om de rest van je kamer te koelen. Houd wel rekening met condens.

[ Voor 59% gewijzigd door Tweak-Freak op 18-05-2010 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-07 11:26

MeltedForest

Lenny-t

_ferry_ schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:39:
Wat voor pomp ga je gebruiken? Want met wat hoogteverschil er in zit je al snel met een aantal bar aan druk die je pomp moet kunnen leveren. En daarmee maak je vrienden met je energiemaatschappij ;)
Tenzij je zorgt dat je een pomp hebt die gewoon voldoende kracht heeft (vijverpomp) en je er zelf voor gaat zorgen dat het systeem ontlucht is. Als je dan in+out onder waterniveau hebt, dan heb je een relatief hoogteverschil van 0.

Tegen dat probleem liep ik namelijk ook aan toen ik een soort airco wilde maken op mijn kamer met behulp van een radiator+water uit de regenput. Kreeg het systeem niet lekker ontlucht, dus ook geen doorstroming. Een 300watt dompelpomp kreeg het geen hele etage omhoog namelijk.
Niet goed gelezen?
Het hoeft geen verdieping omhoog maar gewoon begane grond.

Lijkt me in ieder geval zeer vet en als het er ooit van komt willen we natuurlijk graag pics zien O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tweak-Freak; je praat na!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2010 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-07 13:48

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Hey ik praat niet na, maar goed advies! ;)
Had nog niet heel het topic door gelezen en ook nog niet jou post. Ben zelf bezig met het vernieuwen van mijn cv leidingen vandaar dat ik meteen aan een platen-warmtewisselaar dacht.
Het lijkt me nog steeds de beste oplossing. Ik ben benieuwd wat de topic starter gaat doen. Beetje stil hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er weer met een mededeling....

Gezien de kids nu uiteraard zelf in het zwembad willen, heb ik m`n idee gelaten voor wat het is.
Bijkomstig probleem is nu dat het zwembad water warmer is dan de lucht hier binnen, en ik dus kwa temps zo en zo erop achteruit zou gaan.
Maar dat wil niet zeggen dat ik stil ga zitten, zodra de temperaturen weer wat gaan dalen, en m`n bad eventueel kouder is dan de lucht binnenshuis dat ga ik het zeker overwegen.
Ik heb zo en zo wel een aantal leuke tips gehad, maar mijn eigen idee was en blijft tot op heden het beste.
Het gaat dus worden: warmtewisselaar is het zwembad, dan dmv tuinslangen naar de pc, waar ik nog buiten mijn eigen kast verloopstukjes ga gebruiken om op mijn eigen slang maat uit te komen.
Pompen zullen het probleem niet zijn, maar dat had ik al meerdere malen gezegd.
In ieder geval thnx voor het meedenken, en als ik er nog iets mee ga doen, dan zal ik dat zeker melden. Maar koelen met zwembad water van 29 graden is geen optie als het binnen net 22 graden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-07 16:32

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Bijkomstig probleem is nu dat het zwembad water warmer is dan de lucht hier binnen, en ik dus kwa temps zo en zo erop achteruit zou gaan.
Helemaal deftig zou het zijn om een temperatuur geregelde schakeling te maken.
Als het zwembad dan warmer is schakelt 'ie over op de radiator in je kast, is het zwembad koeler, loopt het water door het zwembad...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:07
Hulde aan de TS! Dat noem ik nog eens duurzaam tweaken. Hoewel het zwembad natuurlijk niet echt duurzaam is, maar who cares.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-07 06:47

Blord

Hello Kitty !

Als je de slangen onder de grond graaft dan koelt het misschien beter. Diep onder de grond is altijd een constante koele temperatuur. Tenzij je boven op een vulkaan wordt, dan heb je een hotspot >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je op dit moment eigenlijk waterkoeling?
Koelen met water van 29° is nog altijd veel beter dan koelen met lucht van 22°.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 24 mei 2010 @ 21:49:
Heb je op dit moment eigenlijk waterkoeling?
Koelen met water van 29° is nog altijd veel beter dan koelen met lucht van 22°.
Ja, maar dat is geloof ik al een aantal keer door mezelf gemeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:50
excuus als mijn vraag hier niet hoort ,maar ik had een idee om mijn kast wat om te bouwen (HAF 922) de onderste hdd braket er uit te slijpen en er een zelfgemaakte reservior met pomp in te bouwen 20x20x10cm is 4liter. is dit genoeg om zonder radiateur te koelen omdat het reservior groot genoeg is. omdat water rond 0graden zit en door de hoeveelheid niet op te warmen valt of zou die 4liter uiteindelijk toch opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jbkappirossi schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 23:24:
excuus als mijn vraag hier niet hoort ,maar ik had een idee om mijn kast wat om te bouwen (HAF 922) de onderste hdd braket er uit te slijpen en er een zelfgemaakte reservior met pomp in te bouwen 20x20x10cm is 4liter. is dit genoeg om zonder radiateur te koelen omdat het reservior groot genoeg is. omdat water rond 0graden zit en door de hoeveelheid niet op te warmen valt of zou die 4liter uiteindelijk toch opwarmen.
Nou zeg,,, je bent m`n topic aan het kapen, :(
Maar ik moet je toch vragen hoe je in gosnaam water van 0 graden krijgt???????????
Zonder pelt. of verwanten gaat je dat nooit lukken namelijk.
En het volgende punt is, je 4 liter water zal ook opwarmen, en zal je dan veel meer moeite kosten om te te laten afkoelen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
het zal opwarmen.. en opwarmen.. en blijven opwarmen tenzij je een rad gebruikt

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo een soort watercooler uitmekaar halen en je hebt een complete peltier met watervat , warmtewisselaar en alle electronica in een keer te pakken., kan je zo op een bestaande pc watercooling aansluiten .

Als je zemwater van je zwembad zo koud is als het water uit een watercooler , is het niet lekker zwemmen :)
Afbeeldingslocatie: http://www.tandcwater.ca/docs/photos/water_cooler.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:13

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Of een beertender!? =P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Water heeft een warmtecapaciteit van 4180J/kg*K. Als de CPU 100watt is die je moet koelen (100J/sec) zal 1 liter (= 1kg voor het gemak) iedere 42 seconden een graad opwarmen. Aangezien je 4 liter hebt zal het resevoir dus iedere 42*4 seconden = 168seconden een graad opwarmen. Als je water in het begin 0°C is, zal zul je in 168 * 100°C = 16800s (280 minuten) kokend water hebben. Natuurlijk is kokend water veel te heet om mee te koelen (:P) dus je zult al veel eerder een oververhitte cpu hebben.

Hoe warmer het water is hoe makkelijker te koelen is, aangezien een warmtewisselaar volgens Newton's law of cooling werkt (q = h*A*DT)
Daarom zal in een waterkoeling de temperatuur zich na een tijd ook stabiliseren, als de temperatuur van het water hoger wordt zal de warmteafgifte van de warmtewisselaar ook toenemen tot het punt dat deze even groot is als het thermisch vermogen van de CPU. Echter, als je geen warmtewisselaar plaatst, dan zal de temp van het water net zo lang toenemen tot het stoom wordt, waarna de druk in het (gesloten) resevoir zal toenemen tot het resevoir ontploft :P

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2010 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
bedankt! dat was verhelderend, want ik dacht dat als je heatsink het water dus groot genoeg is dat het zichzelf koelde .omdat water (waterkoud) rond 0 graden zit net als een stuk ijzer die voel ook altijd kouder
aan dan de daadwerkelijke kamer temp, maar mijn idee had ik een beetje van de zalman reserator wat zichzelf ook koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb nog wel een tip :P als het weer gaat vriezen zou ik het spul maar gauw weer binnenhalen

[ Voor 184% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2010 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-07 14:56

Snippertje

Light up your life

Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 18:28:
[...]

Water heeft een warmtecapaciteit van 4180J/kg*K. Als de CPU 100watt is die je moet koelen (100J/sec) zal 1 liter (= 1kg voor het gemak) iedere 42 seconden een graad opwarmen. Aangezien je 4 liter hebt zal het resevoir dus iedere 42*4 seconden = 168seconden een graad opwarmen. Als je water in het begin 0°C is, zal zul je in 168 * 100°C = 16800s (280 minuten) kokend water hebben. Natuurlijk is kokend water veel te heet om mee te koelen (:P) dus je zult al veel eerder een oververhitte cpu hebben.

Hoe warmer het water is hoe makkelijker te koelen is, aangezien een warmtewisselaar volgens Newton's law of cooling werkt (q = h*A*DT)
Daarom zal in een waterkoeling de temperatuur zich na een tijd ook stabiliseren, als de temperatuur van het water hoger wordt zal de warmteafgifte van de warmtewisselaar ook toenemen tot het punt dat deze even groot is als het thermisch vermogen van de CPU. Echter, als je geen warmtewisselaar plaatst, dan zal de temp van het water net zo lang toenemen tot het stoom wordt, waarna de druk in het (gesloten) resevoir zal toenemen tot het resevoir ontploft :P
Je vergeet dat dat water de warmte wel kwijt kan?

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zonder radiator? waar aan?
(Maar volgens mij zijn we het topic van de ts aan het kapen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Aan de lucht. Als dat oppervlak groot genoeg is, zou dat voldoende moeten zijn om de cpu koel te houden. Dat ligt natuurlijk wel aan de grote van het reservoir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een open resevoir in een computer? Mooie (gecorrodeerde) boel zal dat worden:
Het water zal ook voor een deel verdampen, wat je niet wilt hebben in een computer. Om hoge luchtvochtigheid tegen te gaan zul je dus met ventilatoren de boel moeten doorblazen waardoor A: het water nog sneller verdampt, en B: je de hele tijd moet bijvullen wat niet echt praktisch is en C: je net zo goed bij luchtkoeling had kunnen blijven.
Pak dan gewoon een radiator, die zijn er voor gemaakt om warmte af te staan (veel oppervlak), en je kunt een afgesloten systeem houden :)

Een zwembad in de buitenlucht zal natuurlijk wel prima kunnen. Zoals de TS wil. Naast het feit dat de inhoud van een zwembad enorm is waardoor je het nooit substantieel zult opwarmen. En een warmer zwembad is zelfs gewenst. Misschien als je alle PC's in de buurt er op aansluit dat je lekker warm water hebt in de winter :D

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2010 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Ja ik was van mening dat jbkappirossi een eigen reservoir ging bouwen als in een emmer met water (dus groot oppervlak). Maar wat betreft een dicht reservoir heb je wel gelijk. Zelf ook waterkoeling gehad met een reservoir met een klein gaat erin en verdampte als een gek.

Maar nu genoeg topickaping :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
dit is mijn laatste post hier want ik wist ook niet waar ik mijn vraag moest posten omdat er geen specefiek waterkoeling topic is voor mijn vraag, maar dat was ook een beetje wat ik ingedachten had .dat als je resevior
fysiek groot genoeg zou wezen .dat het zichzelf door de massa niet op kan warmen. zoals bij de zalman reserator

ps. misschien moet er dan maar ,Het Grote Waterkoel Topic' komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WC zonder RAD gaat heel gemakkelijk want ik doe het al een hele tijd :)
Overclocked en alles!;
Afbeeldingslocatie: http://img37.imagefra.me/img/img37/2/3/15/carlo/f_3m_2c85ba6.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waterkoeling werkt in principe alleen als transportmiddel voor de warmte, naar een plek waar deze makkelijk af te voeren is. Het is makkelijker om een grote radiator buiten de kast te plaatsten dan gelijk op de processor. Het water dient alleen om de warmte van A (CPU) naar B (radiator) te transporteren. Het resevoir dient er voornamelijk voor om de lucht uit het systeem te houden, en om makkelijk te kunnen bijvullen

Meer massa zal het proces van opwarmen alleen maar vertragen, als een soort buffer dus, maar uiteindelijk moet de warmte afgevoerd worden (er moet een evenwicht ontstaan tussen de warmte die afgegeven wordt aan de omgeving en de warmte die de CPU afgeeft) anders zal het systeem als maar blijven opwarmen.

De reserator is gewoon een resevoir en een radiator in 1 (vandaar ook de 'creatief' bedachte naam). De metalen koelribben aan de buitenkant van de reserator zorgen dus voor de warmteoverdracht naar de omgeving. De reserator presteert trouwens slechter dan een goedkope 2x120mm rad, en dat komt gewoon omdat het oppervlak niet groot genoeg is en er geen luchtstroom over de koelribben geforceerd kan worden (al bestaat er geloof ik wel een soort actieve fan die je er op kunt zetten).

Dunne koelribben die dicht bij elkaar lopen met een ribbelprofiel en daar een luchtstroom tussendoor forceren werkt het beste. Zoals een radiator van de airco van een auto ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gaan we nu stoppen met mijn topic te vervuilen aub
over waterkoeling is imo al meer dan genoeg te vinden, en ik heb geen behoefte om in mijn eigen topic daar veel over te lezen daar mijn kennis daar al wel goed genoeg in is

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2010 08:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 21:28
Je eigen topic? Het is nog steeds een algemeen forum he. Volgens mij ben je van je project nu afgestapt toch? Fwiw denk ik niet dat het gebruik van het zwembad nu zo interessant is, buiten het feit dat het leuke foto's oplevert natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

maar regel eerst een warmtewisselaar, hang die met zo min mogelijk slang aan je pc, (en als het ff kan, zet em ook met schroeven of n zooitje tywraps vast aan je pckast, desnoods met de deur dr af.)
koop daarna voor 8 euro een rol van 15 meter tuinslang, een leuke vijverpomp en maak een mooie loop van t bad, warmtewisselaar, bad..
isoleer de terugslang van het zwembad naar de pc, niet andersom, het maakt niet uit of de zon het water van de pc naar het zwembad verder opwarmt, maar het water van het bad moet zou koud mogelijk bij de warmtewisselaar komen
zwembad heeft zat oppervlakte om een aantal pc's te waterkoelen (vergeleken met oppervlakte waterkoeling rads) en ook nog eens voldoende thermische massa om voor een korte tijd veel meer te koelen. (een 2kw verwarmingselement krijgt het water amper warmer, tenzei je een geisoleerd zwembad hebt met een isolatiedeken dr overheen)

maar kortom: waterkoelen via het zwembad kan zo n aantal graden van je pc temps af krijgen, en aangezien de rads van je pc setup ook ineens n stuk kouder water krijgen, heb je nog kans dat de kamer ook meegekoeld word ook :) maargoed, ga eerst maar een warmtewisselaar regelen en een fatsoenlijke pomp.

ohja, en als ie niet genoeg opvoerdruk heeft, dr zijn wel wat trucjes om daaromheen te komen, namelijk een T splitsing met een stop dr op op het hoogste punt, de slangen onderaan (tijdelijk) dichtmaken, water via de T dr in gieten, T dicht maken, dan onderaan onderwater de stopjes dr uit trekken en de pomp aankoppelen. zo zal het water in de slang blijven, en aangezien de ingang en uitgang van de loop op dezelfde hoogte (n halve meter onderwater) zitten, zal de netto opvoerdruk 0 zijn, en dus alleen het beetje slangweerstand belangrijk zijn voor de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En slangweerstand kun je laten afnemen door dikkere slang te gebruiken, minder scherpe bochten, etc.
Je moet ook op condensatie in de computer letten. Als het water in de loop van de computer 10°C is zal er condensatie optreden als de luchtvochtigheid in de kamer 55% of hoger is, uitgaande van een omgevingslucht temp van 20°C. Maar in werkelijkheid zal de lucht in de computer zelfs wat warmer zijn door alle andere onderdelen, dus condensatie zal vrijwel zeker optreden. Misschien dus zelfs de cpu socket isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vgroenewold schreef op zondag 30 mei 2010 @ 13:42:
Je eigen topic? Het is nog steeds een algemeen forum he. Volgens mij ben je van je project nu afgestapt toch? Fwiw denk ik niet dat het gebruik van het zwembad nu zo interessant is, buiten het feit dat het leuke foto's oplevert natuurlijk.
Het forum is algemeen ja, maar ik geloof dat ik het topic toch zelf heb aangemaakt.
Daarbij komt dat ik zeker niet van mijn project ben afgestapt, maar het op dit moment in de wacht heb staan.
Maar ik ga het zeker uitvoeren, en de meeste benodigde materialen heb ik ook al liggen.

@AlexanderB
De pompdruk is het probleem niet zoals al een aantal keer gemeld, En in feite heb ik al wel 2 warmte wisselaars liggen, moet alleen nog testen/ proefondervinderlijk kijken welke het beste werkt.
De tuinslang heb ik op royaal op voorraad.
De temps zijn nu iig niet lekker om te zwemmen, dus als ik van de week wat tijd heb, zou het zomaar kunnen dat er ineens foto`s staan hier :)
Naar goed, als het lekker weer is, dan ga ik m`n collectoren op dak weer misbruiken, en tsja, dan is m`n bad zo weer te warm.
Het blijft dus even afwegen, maar als ik een werkende set heb, dan kan ik die zo en zo gebruiken om eens lekker te spelen wanneer ik zin heb.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2010 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egemenox
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-04-2024
Zonde van je tijd joh, je kan beter wat baantjes in je zwembad trekken >:)

Ik neem aan dat het je niet gaat om je pc hard te koelen maar het puur gaat om de " Wauw hij koelt zijn pc met een zwembad " effect ?

Feitelijk is het niets bijzonders, twee slangen van je pc naar je zwembad een pomp er tussen en klaar heel veel gezeik en moeilijk gedoe voor iets heel simpels.

[ Voor 27% gewijzigd door Egemenox op 31-05-2010 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nah zeg. Lekker positief is dat, dit soort initiatieven moeten juist met open armen ontvangen worden. Eindelijk bedenkt iemand eens iets nieuws, orgineels etc. De echte tweaker-spirit zie je veel te weinig tegenwoordig.

Ik denk trouwens dat het juist heel goed kan werken. Met een zwembad heb je bijna een oneindige koelcapaciteit. Daarnaast heeft een lucht-water warmtewisselaar een veel grotere delta-T dan een water-water warmtewisselaar. Kortom, de watertemp in de loop van de computer zal veel lager worden dan je ooit met traditionele waterkoeling kunt halen!
En met een zwembad heb je altijd gegarandeerd 10°C water ongeacht hoeveel watt je moet afvoeren. Leuk zou zijn om bijvoorbeeld ook nog een dikke peltier op de cpu te zetten, want ik liep er toen tegenaan dat de waterkoeling het niet aan kon (met 2x 240mm rad's). Lijkt mij in elk geval leuk om foto's te zien!

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2010 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Laatst online: 16-07 01:16

Yor

Yor1313#2571

Ik ben eigenlijk meer geïnteresseerd in de benchmark results van zijn zwembad?

Hoeveel graden warmer wordt dat ding als zijn pc aanstaat?
En onder full load, dus een uurtje gamen?

Topic titel zou eigenlijk " Zwembad verwarmen dmv PC" moeten heten, dan was het pas echt interessant!

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha ja dat is ook een goede. Maar ik denk serieus niet dat een cpu van 100Watt veel invloed heeft. Zoals ik eerder al zei heeft water een warmtecapaciteit van 4180J/kg*K. Als de CPU 100watt is die je moet koelen (100J/sec) zal 1 liter (= 1kg voor het gemak) iedere 42 seconden een graad opwarmen. Als het zwembad 100.000 liter is (10x5x2 ?) dan duurt het dus minimaal 42 x 100.000 seconden om het een graad op te warmen. Da's 1167 uur ;) En dan ga je er van uit dat het zwembad perfect geïsoleerd is maar in werkelijkheid staat het wateroppervlak gewoon in contact met de buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:33
Leuk project. 8)
Jammer van alle negatieve reacties. :> Beetje openminded is niks mis mee 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Laatst online: 16-07 01:16

Yor

Yor1313#2571

Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 01:02:
Haha ja dat is ook een goede. Maar ik denk serieus niet dat een cpu van 100Watt veel invloed heeft. Zoals ik eerder al zei heeft water een warmtecapaciteit van 4180J/kg*K. Als de CPU 100watt is die je moet koelen (100J/sec) zal 1 liter (= 1kg voor het gemak) iedere 42 seconden een graad opwarmen. Als het zwembad 100.000 liter is (10x5x2 ?) dan duurt het dus minimaal 42 x 100.000 seconden om het een graad op te warmen. Da's 1167 uur ;) En dan ga je er van uit dat het zwembad perfect geïsoleerd is maar in werkelijkheid staat het wateroppervlak gewoon in contact met de buitenlucht.
Lijkt me wel leuk voor op een LAN-party:

Allemaal je pc middels een stevige pomp verbinden met een pool, en dan samen de pool heater spelen! Dat daar nog niemand opgekomen is!

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt ook gewoon met z'n allen in het zwembad gaan liggen. Een mens stoot ook ongeveer 80watt aan warmte uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:33
Yor schreef op maandag 31 mei 2010 @ 01:14:
[...]

Lijkt me wel leuk voor op een LAN-party:

Allemaal je pc middels een stevige pomp verbinden met een pool, en dan samen de pool heater spelen! Dat daar nog niemand opgekomen is!
Misschien is het tijd voor een eWaterCooling standaard :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
(breng de berg naar mozes idee)

Misschien een optie om een bak met water in je kamer te zetten. Daar met behulp van je grote pompen water door te laten circuleren van je zwembad. En in die bak je rad van je pc op 1 of andere manier te koelen.

Of denk ik dan te simpel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilja Meijer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-07 21:31
Ik heb ooit een keer een filmpje op youtube voorbij zien komen, waarin iemand zijn WC door de tuin liet lopen. Hij had deze +/- een meter onder de grond ingegraven aan de schaduwkant van zijn huis. Ik ga hier nog even naar opzoek dan zal ik de link even posten.

Wel lekker een zwembad _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

__R__ schreef op maandag 31 mei 2010 @ 01:26:
(breng de berg naar mozes idee)

Misschien een optie om een bak met water in je kamer te zetten. Daar met behulp van je grote pompen water door te laten circuleren van je zwembad. En in die bak je rad van je pc op 1 of andere manier te koelen.

Of denk ik dan te simpel ?
Nee hoor dat is hetzelfde idee als dat de TS heeft :) Alleen dan in plaats van een 'bak met water' een warmtewisselaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Niet echt. TS stelt voor om de slangen vanaf PC te verlengen naar zwembad.
Ik stel voor om het zwembad te verlengen naar de PC.

Hele andere situatie.

Zeker als een van de zwembadslangen lekt raakt. Heb je het hele zwembad in je pc-hok i.p.v. een beetje demi water in je zwembad als de rad lekt raakt in je zwembad. Nu ik er bij nadenk. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
ik weet niet of het wel reeel mogelijk is, omdat je een gigantiesche pomp moet hebben .
dat soort die ze gebruiken voor een bron/puls en dan ligt het er ook aan hoe dik je slangen zijn ,
hoe dikker hoe sterker de pomp moet wezen , ik denk dat de meesten zich daar in vergissen.
je moet een paar tientallen kilo's water pompen en dan al niet te beginnen wat een beetje pomp aan
stroom verbruikt

je kunt beter zelf zorgen dat je het hoofd koel houd,door middel van het zwembad 8)7 '

[ Voor 10% gewijzigd door jbkappirossi op 31-05-2010 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilja Meijer
Ik zit net te denken, dat je deze topic beter "Zwembad verwarmen met computer"had kunnen noemen. Dan heb je er in de winter ook wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ilja Meijer schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 20:32:
Ik zit net te denken, dat je deze topic beter "Zwembad verwarmen met computer"had kunnen noemen. Dan heb je er in de winter ook wat aan.
Verwijderd in "pc koelen met zwembad"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilja Meijer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
nouw, heb je de boel al voor elkaar of ben je er zelf maar in gaan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

nou met dit weer.. tijd om weer te gaan e-bay-en :P ik ben nou ook wel benieuwd idd :)
Pagina: 1