Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmx
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-12-2022
Hallo
ik heb nu al 2 msi moederborden kapot k9a2 cf-f en een k9a2 neo-f. in beide keren waren de mosfets het probleem. deze moederborden ondersteunen een max cpu tdp van 125w maar ik heb een phenom 9950 140 watts versie en die is ook een beetje geoverklokt kan dit ervoor zorgen dat me moederborden het
steeds begeven ?.
alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03:48
Lijkt wel zo: met overclocken kan het gevraagde vermogen behoorlijk stijgen en dat moet vanzelfsprekend wel kunnen met een moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 01:54

PcDealer

HP ftw \o/

Je gebruikt de moederborden buiten spec door een processor te gebruiken met een hogere tdp dan ondersteund. Bovendien overklok je ook nog, waardoor het zeker meer vermogen gaat vragen. Tja, dan kan het kapot gaan. Is er misschien een bios update waardoor je de 140W tdp wel kan gebruiken?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
frankmx schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 01:57:
ik heb nu al 2 msi moederborden kapot k9a2 cf-f en een k9a2 neo-f. in beide keren waren de mosfets het probleem. deze moederborden ondersteunen een max cpu tdp van 125w maar ik heb een phenom 9950 140 watts versie en die is ook een beetje geoverklokt kan dit ervoor zorgen dat me moederborden het
steeds begeven ?.
Ja, maar dat is toch ook logisch nietwaar? Ze ondersteunen niets voor niets geen 140W processoren ;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmx
ik heb deze pc niet zelfgebouwd. kan ik me garantie claimen bij de computerzaak en vragen voor een moederbord die wel 140w ondersteund aangezien hun het fout hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299488

frankmx schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:49:
ik heb deze pc niet zelfgebouwd. kan ik me garantie claimen bij de computerzaak en vragen voor een moederbord die wel 140w ondersteund aangezien hun het fout hebben gedaan.
Heb jij specifiek dit moederbord en processor besteld bij hun?
Hoelang is het geleden?
Webwinkel of een gevestigd winkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als men je een moederbord + CPU geeft die niet compatibel zijn, dan is dat inderdaad niet correct. Echter had je dan ook niet moeten overklokken. Door te overklokken vervalt normaal je garantie en zou ik zeggen: eigen schuld, dikke bult.

Langs de andere kant heeft de winkel jou eigenlijk ook gewoon een niet deugdelijk product verkocht. Je zegt echter dat het al het tweede moederbord is. Waarom heb je de eerste keer er niets van gezegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 22:50

Fid3lity

Spectre X

frankmx schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:49:
Dat zou ik in jouw geval dan zeker doen. Is duidelijk dat de bouwer van jouw computer niet goed op heeft zitten letten ;)
Admiral Freebee schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:52:
Als men je een moederbord + CPU geeft die niet compatibel zijn, dan is dat inderdaad niet correct. Echter had je dan ook niet moeten overklokken. Door te overklokken vervalt normaal je garantie en zou ik zeggen: eigen schuld, dikke bult.

Langs de andere kant heeft de winkel jou eigenlijk ook gewoon een niet deugdelijk product verkocht. Je zegt echter dat het al het tweede moederbord is. Waarom heb je de eerste keer er niets van gezegd?
Ja, maar dat hoeft hij niet te vermelden. En opzich heeft hij genoeg bewijs dat zijn cpu een 140 Watter is, en dat die bordjes maar tot 125 Watt kunnen ondersteunen.

Misschien omdat de TS bij het eerste moederbord nog niet wist dat het aan de tdp zou liggen en dat hij pas ging zoeken naar het probleem toen zijn tweede moederbord het ook begaf?

[ Voor 53% gewijzigd door Fid3lity op 14-05-2010 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blue-Tiger schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:54:
[...]

Dat zou ik in jouw geval dan zeker doen. Is duidelijk dat de bouwer van jouw computer niet goed op heeft zitten letten ;)
Je weet niet of het aan de bouwer ligt of niet, lees hieronder

Ho even, we weten niet of de winkel hem losse componenten heeft geleverd?
Of misschien heeft hij de moederbord alleen daar gekocht en de processor ergens anders?
Misschien vroeg hij wel specifiek om deze moederbord type?

we moeten eerst meer info van hem krijgen !
En het is/was zeker wel een deugdelijk product aangezien het gewoon heft gewerkt, meneertje heeft de max. wattage overschreden en daarnaast nog overgeclocked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PcDealer schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 07:39:
. Is er misschien een bios update waardoor je de 140W tdp wel kan gebruiken?
De VRM moet ontworpen zijn voor de 140W, dat ga je met een biosupdate niet zomaar fixen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 22:50

Fid3lity

Spectre X

Anoniem: 299488 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:57:
[...]

Je weet niet of het aan de bouwer ligt of niet, lees hieronder

[...]

Ho even, we weten niet of de winkel hem losse componenten heeft geleverd?
Toch wel, heeft zijn pc daar laten bouwen.
Of misschien heeft hij de moederbord alleen daar gekocht en de processor ergens anders?
Zie hierboven.
Misschien vroeg hij wel specifiek om deze moederbord type?
Dat zou ik ook wel eens willen weten maar waarom zou hij? Als hij daarnaar gevraagd zou hebben mag je toch wel verwachten dat hij enige kennis over de bordjes heeft en niet zomaar een 140 Watt cpu op dat bordje prikken?
we moeten eerst meer info van hem krijgen !
We moeten niks, als de TS wil dat wij meedenken met zijn probleem en een oplossing vinden dan zou hij kunnen besluiten dat wel te doen...
En het is/was zeker wel een deugdelijk product aangezien het gewoon heft gewerkt, meneertje heeft de max. wattage overschreden en daarnaast nog overgeclocked.
Omdat meneertje dus bij aanschaf niet wist dat de bordjes zo ontworpen waren / dat zijn componenten niet compatibel waren...

[ Voor 35% gewijzigd door Fid3lity op 14-05-2010 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blue-Tiger schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 11:01:
[...]

We weten toch dat de TS daar zijn pc heeft laten samenstellen / bouwen. Daarbij hebben ze er ook niks aan gedaan om te zorgen dat de TS niet kán overclocken (mbt OC-vrij bios)...
Als de TS daar zijn computer heeft laten bouwen (maar zelf al had samengesteld) kan je toch niet de schuld bij de winkel neerleggen?
De winkel hoeft er niks aan te doen dat de TS niet of wel kan overclocken. Dat staat hierbuiten.

Dit is dan bijna net zoiets als dat een tv 220 volt nodig heeft, maar ik sluit hem aan op 380 volt en dan de winkel de schuld geven.
Blue-Tiger schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 11:01:
[...]

Toch wel, heeft zijn pc daar laten bouwen.
Laten bouwen inderdaad, maar als hij met componenten is komen aanlopen en hijv raagt: Kunnen jullie dit voor mij in elkaar zetten? dan is het eigen schuld

[...]

Zie hierboven.
Tussen bouwen en samenstellen zit wel een verschil he.

[...]

Dat zou ik ook wel eens willen weten maar waarom zou hij? Als hij daarnaar gevraagd zou hebben mag je toch wel verwachten dat hij enige kennis over de bordjes heeft en niet zomaar een 140 Watt cpu op dat bordje prikken?
Mag je verwachten, andere kant ookw eer niet aangezien hij de 2de x ook een moederbord kreeg die het niet aankon. Zelf heeft meneer ook niet even gekeken wat voor moederbord het is, terwijl hij overkomt als "kenner" van de componenten.
[...]

We moeten niks, als de TS wil dat wij meedenken met zijn probleem en een oplossing vinden dan zou hij kunnen besluiten dat wel te doen...
....

[...]

Omdat meneertje dus bij aanschaf niet wist dat de bordjes zo ontworpen waren / dat zijn componenten niet compatibel waren...
En DUS moest hij ook beter kijken, beide hebben in deze dan schuld, maar zeker niet alleen de winkel.

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 299488 op 14-05-2010 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmx
ik heb deze computer niet samengesteld dat hebben hun gedaan en het is een klein computer winkeltje de eerste keer wist ik nog niet wat er fout was. maar normaal gezien moet een moederbord wel zon lichte overklok aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

frankmx schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 11:13:
. maar normaal gezien moet een moederbord wel zon lichte overklok aan kunnen.
Nee, niet als je op stock de plank al teveel belast. Als je daar dan nog eens een schepje bovenop gaat doen, dan gaat het nog sneller fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 15:47

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Anoniem: 299488 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 11:05:
[...]

Als de TS daar zijn computer heeft laten bouwen (maar zelf al had samengesteld) kan je toch niet de schuld bij de winkel neerleggen?
[...]
Sorry, ben ik niet met je eens.
Zij bouwen hem, dus moeten zij ook even nakijken of alles wel klopt/past/compatible is.
Zo als jij het zegt kan er van alles fout gaan, bestel ik een PCIe videokaart, maar heb geen x8/x16 slot, maar wel een x1 of een PCI, vrotten ze die VGA daar toch ook niet in.

Kleine moeite van die lui om even naar je terug te bellen om te zeggen dat het een niet met het ander kan.
Had ie hem zelf gebouwd, dan had ik mer er wel in kunnen vinden, maar zoals TS aangeeft, dit heeft hij niet gedaan.

[ Voor 17% gewijzigd door DaLoona op 14-05-2010 11:19 ]

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmx
Terw_Dan schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 11:15:
[...]

Nee, niet als je op stock de plank al teveel belast. Als je daar dan nog eens een schepje bovenop gaat doen, dan gaat het nog sneller fout.
maar als ze het juiste moederbord meteen hadden ingebouwd dan was het geen probleem geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Maar het had sowieso wel een keer fout gegaan. Als het moederbord niet ontworpen is voor een 140W TDP CPU, dan gaat het vroeg of laat wel eens mis. Als de winkel dan inderdaad dat systeem aan hem heeft aangeboden, is dat niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

frankmx schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 11:18:
[...]

maar als ze het juiste moederbord meteen hadden ingebouwd dan was het geen probleem geweest.
As er een mobo in had gezeten met een VRM die wel tot 140W was gespecificeerd dan was het op stock in elk geval geen probleem geweest.
Als je gaat overclocken loop je natuurlijk het risico dat je iets sloopt, omdat je dan dingen buiten spec draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankmx
ik ga dan maandag wel even naar die winkel toe en dan zie ik het daar wel.
igg bedankt voor de hulp ik hoop dat ik eruit kom met de winkel en dit zou dan wel een mooie upgrade voor me moederbord kunnen worden.
Pagina: 1