Heb net sinds een paar dagen m'n Desire in huis en ben na m'n Nokia N82 enigszins overweldigd door alle mogelijkheden en instellingen. Nu ga ik binnenkort naar Spanje op vakantie en heb bij m'n Vodafone abonnement een 30 dagen/20Mb Internet in het Buitenland BLOX bijgekocht met het doel om goedkoop te kunnen mailen en mijn weblog bij te werken. Mijn vraag is nu hoe ik het apparaat zó kan instellen, dat er alleen dataverkeer is wanneer ik dat wil, en alleen voor de toepassingen waar ik voor kies. Ik heb Netcounter geïnstalleerd, maar die vertelt je het verbruik achteraf en zo kun je dus toch ongewild en onbewust kostbare Mb's verspillen.
APNdroid om je hele verbinding aan/uit te zetten op momenten dat het nodig is.
Of er ook een applicatie is om per programma internet toegang te geven weet ik niet.
Of er ook een applicatie is om per programma internet toegang te geven weet ik niet.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
APNdroid werkt het beste inderdaad, en zo weinig mogelijk apps die updaten e.d. erop hebben.
automatisch synchroniseren uitschakelen en apps die een verbinding willen hebben afsluiten (met een taskkiller oid) voordat je APNdroid weer uitzet.
[ Voor 9% gewijzigd door Quipeace op 13-05-2010 21:50 ]
Verwijderd
Een rooted toestel met een firewall erop werkt nog het beste denk ik. Dan kan je gewoon applicaties 'whitelisten' zoals email en de webbrowser.
Voor webbrowsen raad ik Opera aan (als je dat toch wil gaan doen), die pakt de afbeeldingen etc in op de servers van Opera zelf zodat het minder bandbreedte kost. Kijk ook of je de cache van opera op je eigen mobiel groter kan maken en laadt de site de dag voordat je vertrekt in in Opera. Als je je weblog via email kan updaten, moet je dat zeker doen.
Overigens is 20MB echt niet veel! Stel dus goed in wat je wel en niet wil syncen. Ik heb ook het idee dat gmail nog de beste compressiemethoden heeft mbt email, maar dat gaat wel weer over een ssl verbinding...
Edit: zie ook http://code.google.com/p/droidwall/
Voor webbrowsen raad ik Opera aan (als je dat toch wil gaan doen), die pakt de afbeeldingen etc in op de servers van Opera zelf zodat het minder bandbreedte kost. Kijk ook of je de cache van opera op je eigen mobiel groter kan maken en laadt de site de dag voordat je vertrekt in in Opera. Als je je weblog via email kan updaten, moet je dat zeker doen.
Overigens is 20MB echt niet veel! Stel dus goed in wat je wel en niet wil syncen. Ik heb ook het idee dat gmail nog de beste compressiemethoden heeft mbt email, maar dat gaat wel weer over een ssl verbinding...
Edit: zie ook http://code.google.com/p/droidwall/
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2010 21:57 ]
Droidwall kan je programma's exclusief toegang geven tot internet, hiervoor is wel full root voor nodig. maar dan kan je elk bitje regelen.
edit: ik ben weer eens te traag met typen
edit: ik ben weer eens te traag met typen
[ Voor 15% gewijzigd door The_Double op 13-05-2010 22:02 ]
Ik raad ook Opera aan, mobile of mini. Heb zelf op mijn Nokia e71 altijd opera mini gebruikt omdat dat een stuk sneller was dan de standaard browser. Het datagebruik was ook altijd redelijk laag, maar nu ik een paar dagen mijn HTC desire heb merk ik dat de desire echt een grootverbruiker is. Een simpele website laden kost me 2-3 keer meer data dan bij mijn nokia, ongeacht of ik opera of de standaard browser gebruik. Er zijn meer mensen die dit opgemerkt hebben. Omdat ik nu gewoon in Nederland ben zal het me een worst wezen, maar als je inderdaad die 20mb blox hebt aangeschaft dan is het wel slim om het gebruik goed te kunnen managen.
Een andere (onhandige) oplossing is om een ander toestel mee te nemen en daar via 3G of GPRS de sites op te bekijken in het buitenland. Met een desire zit je echt zo boven die 20mb, ook al doe je maar heel weinig op internet. Ik zou niet weten waar het aan ligt, maar zou als ik jou was ook niet de gok nemen dat je na 5 minuten internetten al bij gaat betalen per mb
Een andere (onhandige) oplossing is om een ander toestel mee te nemen en daar via 3G of GPRS de sites op te bekijken in het buitenland. Met een desire zit je echt zo boven die 20mb, ook al doe je maar heel weinig op internet. Ik zou niet weten waar het aan ligt, maar zou als ik jou was ook niet de gok nemen dat je na 5 minuten internetten al bij gaat betalen per mb
één is geen, twee is één
Hoe meet je het dataverbruik van de Desire dan?
Ik gebruik zelf een Milestone, met de standaard Android browser. Als je zelf een Desire gebruikt met diezelfde browser, dan zou het dataverbruik bij gelijke websites uiteraard hetzelfde moeten zijn. Weet je zeker dat je niet allerlei synchroniserende opties aan hebt staan die continu aan het downloaden zijn?
Het lijkt mij niet logisch om te stellen dat de ene telefoon meer data verbruikt dan de andere bij dezelfde websites, en ik denk dus dat het weinig uitmaakt om een andere telefoon mee te nemen.
Ik gebruik zelf een Milestone, met de standaard Android browser. Als je zelf een Desire gebruikt met diezelfde browser, dan zou het dataverbruik bij gelijke websites uiteraard hetzelfde moeten zijn. Weet je zeker dat je niet allerlei synchroniserende opties aan hebt staan die continu aan het downloaden zijn?
Het lijkt mij niet logisch om te stellen dat de ene telefoon meer data verbruikt dan de andere bij dezelfde websites, en ik denk dus dat het weinig uitmaakt om een andere telefoon mee te nemen.
[ Voor 21% gewijzigd door Katsunami op 16-05-2010 18:56 ]
Pagina: 1