Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.
Anoniem: 1173
Gewoon Coax kabel, wat zou de rest je kunnen verotten?
Misschien dat het systeem inwendig een 75ohm weestand heeft. Maaar je ne sais pas
Misschien dat het systeem inwendig een 75ohm weestand heeft. Maaar je ne sais pas
Sja, dat heb ik me ook wel eens afgevraagd. Iemand anders een idee?
Jag
Jag
Het is niet mijn "lievelingsdeel" van de elektrotechniek, maar ik weet er toch een beetje vanaf. Onder voorbehoud dus:
Die 75 Ohm slaat op de karakteristieke weerstand, of beter: karakteristieke impedantie van de kabel.
En hoe komen ze daar nu bij? Met allerlei ingewikkelde Maxwell-integralen kun je van een coax-kabel de capaciteit (C) en de magnetische inductie (L) per meter dan de kabel berekenen.
De karakteristieke impedantie kun je dan berekenen met Z = wortel(L/C). Omdat je L door C deelt valt de 'per meter' weg en daarom maakt het dus niet uit voor de karakteristieke impedantie hoe lang de kabel is. De karakteristieke impedantie hangt verder wel af van: de dikte van de verschillende lagen in de coax-kabel en de relatieve diëlektrische constante (da's dus een materiaaleigenschap) van de "isolatorlaag".
Waarom is dit nu zo belangrijk en waarom kun je en 50 ohm kabel niet verwisselen met een 75 ohm kabel?
Nou, coaxiale kabels moeten in principe "afgesloten" worden. Dat houdt in dat je aan het eind van de kabel een weerstand moet plaatsen ter grootte van de karakteristieke impedantie. (Mensen die thuis een coaxiaal ethernet hebben aangelegd herkennen dit wel: de terminator die daarbij gebruikt wordt is namelijk die afsluitweerstand.)
Het blijkt dat als de kabel wordt afgesloten met een weerstand die groter of kleiner is dan die karakteristieke weerstand, dat het signaal dan als het ware terugkaatst op de kabel en dat het dan zelfs een hele tijd op een neer kan kaatsen -> storing. Als je kabel afsluit met de karakteristieke weerstand, wordt het signaal als het ware opgenomen en vinden er geen weerkaatsingen plaats.
Maar, zoals gezegd, ik vind dit soms ook
Die 75 Ohm slaat op de karakteristieke weerstand, of beter: karakteristieke impedantie van de kabel.
En hoe komen ze daar nu bij? Met allerlei ingewikkelde Maxwell-integralen kun je van een coax-kabel de capaciteit (C) en de magnetische inductie (L) per meter dan de kabel berekenen.
De karakteristieke impedantie kun je dan berekenen met Z = wortel(L/C). Omdat je L door C deelt valt de 'per meter' weg en daarom maakt het dus niet uit voor de karakteristieke impedantie hoe lang de kabel is. De karakteristieke impedantie hangt verder wel af van: de dikte van de verschillende lagen in de coax-kabel en de relatieve diëlektrische constante (da's dus een materiaaleigenschap) van de "isolatorlaag".
Waarom is dit nu zo belangrijk en waarom kun je en 50 ohm kabel niet verwisselen met een 75 ohm kabel?
Nou, coaxiale kabels moeten in principe "afgesloten" worden. Dat houdt in dat je aan het eind van de kabel een weerstand moet plaatsen ter grootte van de karakteristieke impedantie. (Mensen die thuis een coaxiaal ethernet hebben aangelegd herkennen dit wel: de terminator die daarbij gebruikt wordt is namelijk die afsluitweerstand.)
Het blijkt dat als de kabel wordt afgesloten met een weerstand die groter of kleiner is dan die karakteristieke weerstand, dat het signaal dan als het ware terugkaatst op de kabel en dat het dan zelfs een hele tijd op een neer kan kaatsen -> storing. Als je kabel afsluit met de karakteristieke weerstand, wordt het signaal als het ware opgenomen en vinden er geen weerkaatsingen plaats.
Maar, zoals gezegd, ik vind dit soms ook
Never stop seeking what seems unobtainable...
Thanks Thor! Now I can sleep again at night 
alhoewel...
hmmmm....
alhoewel...
hmmmm....
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.
Maar waarom zou je dan voor een COAX digitale verbinding nou perse 75 OHM nodig hebben? Het gaat dan om een point-to-point verbinding (dus niet met afsluitweerstanden enzo, maar gewoon van RCA naar RCA plug)
Ik wil nou ook weer niet overkomen als iemand die alles over dit onderwerp weet (want dat is ook niet zo
), sterker nog, die vorige post van mij was de eerste in het Audio, Video & HiFi forum...
Waarom je bij een directe verbinding geen afsluitweerstand nodig hebt?
Nou, die zit er dus wél. Bij mijn weten is die in dat geval ingebouwd in het apparaat en dus moet de kabel 75 Ohm zijn (in overeenstemming met die afsluitweerstand).
De enige reden dat bij een coax-computernetwerk een aparte afsluitweerstand wordt gebruikt, is dat het geen directe verbinding is: de kabel moet langs meerdere computers en hoeft alleen aan zijn uiteinden afgesloten te worden; als ze de afsluitweerstand op het netwerkkaartje zouden inbouwen, zou je niet meer dan twee computers met elkaar kunnen verbinden.
Zeg, euh, dat is not done bij Tweakers.net!
Waarom je bij een directe verbinding geen afsluitweerstand nodig hebt?
Nou, die zit er dus wél. Bij mijn weten is die in dat geval ingebouwd in het apparaat en dus moet de kabel 75 Ohm zijn (in overeenstemming met die afsluitweerstand).
De enige reden dat bij een coax-computernetwerk een aparte afsluitweerstand wordt gebruikt, is dat het geen directe verbinding is: de kabel moet langs meerdere computers en hoeft alleen aan zijn uiteinden afgesloten te worden; als ze de afsluitweerstand op het netwerkkaartje zouden inbouwen, zou je niet meer dan twee computers met elkaar kunnen verbinden.
Sleep at night???Thanks Thor! Now I can sleep again at night
alhoewel...
Zeg, euh, dat is not done bij Tweakers.net!
Never stop seeking what seems unobtainable...
Misschien is ie ook 75 Ohm om maar dezelfde standaard te houden, kan je lekker ook de andere draadjes er in poeren die je anders voor je cd-speler gebruikt en zo!
Hmm, interessant onderwerp. Ik zal eens een vriend van mij tippen, die studeert elekrotechniek.
Jag
Jag
75ohm per meter ja
vergelijk eht met een kracht kabel `HOE HOGER DE WEERSTAND HOE HOGER DE STROOM`
`duuuuuusssss.... hoe hoger de weerstand bij je kabel hoe TRAGER je overdrawcht snelheid`
WET VAN Ohm
U=IxR (U=volt;I=àmperes;R=oms p/m)
vergelijk eht met een kracht kabel `HOE HOGER DE WEERSTAND HOE HOGER DE STROOM`
`duuuuuusssss.... hoe hoger de weerstand bij je kabel hoe TRAGER je overdrawcht snelheid`
WET VAN Ohm
U=IxR (U=volt;I=àmperes;R=oms p/m)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA
Uhh hoe hoger de weerstand hoe hoger de spanning, zal je bedoelen, om dezelfde stroom te krijgen! Nog effe en dan gaan we vonken schieten met een 10 meter lange kabel(door de lucht dan wel te verstaan)!!
Anoniem: 5937
Eur, funkflex, ik geloof dat je het niet helemaal begrepen hebt. Zoals de Korenwolf (THOR RULES) al zei is het een karakteristieke weerstand en heeft dus niets te maken met weerstand per meter. Het zou ook niet goed zijn als een signaalkabel een weerstand van 75 Ohm/m zou hebben, die moeten juist verwaarloosbaar klein zijn.
Greetz,
Entil'zha
Volgens mij haal je een paar dingen gruwelijk door elkaar. Het is helemaal niet van belang hoeveel stroom er loopt. En zelfs al zou het van belang zijn hoeveel stroom er loopt dan heeft dat nog steeds niets te maken met overdrachtsnelheid. Omdat ik niet weet waar deze opmerkingen vandaan komen of hoe die volgens jou uit de wet van Ohm zouden volgen, kan ik niet precies uitleggen waar je fout gaat. Maar geloof me, je gaat fout..vergelijk eht met een kracht kabel `HOE HOGER DE WEERSTAND HOE HOGER DE STROOM`
Greetz,
Entil'zha
dat eerste lange verhaal klopt voorzover ik weet helemaal. laat ik er echter bij vertellen dat dit dus de karakteristieke weerstand is tussen de middenader en de afscherming. en dus niet de weerstand van de kabel zelf. met stroom en spanning heeft dit (dacht ik)verder helemaal niets te maken, want die weerstand is de weerstand bij een oneindig lange kabel, en die heb je als het goed is niet, daarom zit er dus zon eindweerstand/terminator op. die simuleert een oneindig lange kabel om zo reflecties (de stoom stuitert bij het einde van de kabel gewoon terug weer de kabel in) tegen te gaan.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Anoniem: 23481
?Als ze zeggen dat ze een 75ohm kabel hebben, bedoelen ze een kabel die als die oneindig lang zou zijn 75ohm is. Dat berekenen ze dan weer met veel te moeilijke berekeningen.
Pagina: 1