Linux standaard $PATH defenities

Pagina: 1
Acties:

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb zojuist Licq aan de praat gekregen (eindelijk!!) waarvoor het nodig was om de Qt librairy te upgraden. De path definities moesten hiervoor geupgrade worden, dus moest ik bij iedere account de .bash_profile wijzigen om Licq aan de praat te krijgen (houden)

Weet iemand het bestand waarin alle path defenities staan voor iedere account? Ik zou het zeer waarderen

Grtz,

• KyD
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

KyD

misato! evangelion! ASUKA!

erm.. ik bedoel, zoek naar een algemeen (of specifiek per gebruiker) bestand genaamd .bashrc (zit ergens in /etc/skel geloof ik)
hierin word normaliter het PATH gedefinieerd. voor gebruikers die al aangemaakt zijn moet je ff .bashrc in de homedirectory aanpassen

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02-2025

mth

Je kunt in de profile van elke afzonderlijke user een globaal profile includen en bij het user profile alleen dingen zetten die specifiek zijn voor die user.

Voorbeeld: In SuSE begint .bashrc met de regel:
test -z "$PROFILEREAD" && . /etc/profile
Die punt in ". /etc/profile" zorgt ervoor dat definities in /etc/profile in de huidige (.bashrc) scope geladen worden, ipv lokaal zijn voor /etc/profile en weer vergeten worden nadat de call naar /etc/profile klaar is.

Meestal gebruik ik trouwens de volgende aanpak. Qt staat bij mij altijd in /usr/qt, wat een symlink is naar de daadwerkelijke directory (momenteel /usr/qt-2.3.0).

"This is the noise that keeps me awake."

Verwijderd

je kan het ook anders doen (duhhh,,:>)) ik (slack 7.1) doe het altijd in /etc/profile
ff exit login en klaar :)