dunne utp kabels zijn die er, en waar dan?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:31
ik heb in mijn huis een aantal loze leidingen. ik wil graag op 1 plek een aansluiting voor tv, netwerk en telefoon maken. dat zou dan normaliter gewoon 1 x coax worden, en 2 x utp.

nu heb ik eens gemeten, coax is 4,9 of 6,5 mm dik, en utp een mm of 5.

nu moet dat eigenlijk allemaal door 1 loze leiding. dus ik gok dat dat een beetje een lastig karweitje wordt.

om er voor te zorgen dat e.e.a. zo weinig mogelijk last op zalleveren tijdens het trekken wil ik dus eigenlijk zo dun mogelijke kabels gebruiken. die 4,9 mm coax is gewoon 75 ohm, en kabelkeur, dus dat lijkt me dan wel kunnen? kan ik problemen verwachten daarmee?

en voor utp.. ben ik eigenlijk op zoek naar iets dat dunner is. het is niet acceptabel om van 1 kabel 2x2 aderparen te splitsen in dus 4 adreige 100 mbits ethernetaansluitingen, omdat ik Gbit wil, of PoE wil kunnen ondersteunen.

is er hier iemand die tips heeft waar ze dunnere utp hebben, of waar ik zou kunnen zoeken?

bij mijn ouders loopt een heel dun kabeltje naar de verideping, dat ze ooit van ziggo hebben gekregen, voor hun netwerkaansluiting. het kanoverigens maar zo dat daar maar 2 aderparen in zitten, dat wet ik zo niet.

ik hooop dat iemand tips heeft.. want ik heb het niet zo op zeep of andere troep in de leidingen te smeren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Die van Ziggo heeft zeker weten maar 2 aderparen, heb dezelfde eens bij m'n opa aan moeten leggen en heb er toen zelf een stekkertje aan moeten zetten (zo'n stekkertje wat je zonder gereedschap kunt knijpen, wel handig) en toen zag ik dat.

Je hebt bij UTP kabel ook nog het verschil in de draadjes, je hebt massieve aders, of 'stranded' (meerdere dunne draadjes). Dat maakt voor de flexibiliteit al heel wat uit (die stranded is veel flexibeler)

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2010 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar met slechts 2 aderparen haal je geen 1Gbit. Dus dat is in dit geval geen optie. Dunne UTPkabels heb ik nog nooit gezien. Wel kabels die wat soepeler zijn (je hebt echt hele stugge kabel, en kabel die wat soepeler is). Maar dat gaat je niet echt helpen, want je blijft met de dikte zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dunne kabels gebruiken voor netwerk en televisie is vragen om problemen. Pak de pot vaseline maar uit je nachtkastje en vet die dikke kabels in, want je krijgt alleen maar spijt wanneer je merkt dat je televisie gaat ruisen als je aan het downloaden bent.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Ligt er natuurlijk ook aan naar wat voor TV-signaal de topicstarter kijkt, als het analoog is wil je inderdaad niet bezuinigen op de kabels omdat je dat al heel gauw gaat zien in het beeld, maar bij digitaal valt dat mee (dan heb je ook zaken als "Error correction" e.d.). Dan hoef je niet het duurste van het duurste (en dus minder dik) te hebben lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Terw_Dan schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 18:42:
Maar met slechts 2 aderparen haal je geen 1Gbit.
Met 2 ader paren haal je 10 Mbit, met 4 100 (lees ook faq om 2 aanslutingen op 1 kabel te maken) en met 8 1Gbit.

Let wel, het staat voor "unshielded Twisted pair" dus gewoon dunne kabeltjes lukt niet.

Wel kun je wellicht je modem aan de andere kant van de kabel zetten? (Aansluitpunt -> coax door plafond-> modem -> tv+utp

coax en UTP door 1 buisje is te doen, maar gaat met de nodige kracht om het door de buis te trekken.
Afbeeldingslocatie: http://www.stpetersrfc.co.uk/FunStuff/FunImages/Vaseline.jpg

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-09 09:57
leuk_he schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 18:51:
[...]
Met 2 ader paren haal je 10 Mbit, met 4 100 (lees ook faq om 2 aanslutingen op 1 kabel te maken) en met 8 1Gbit.
Nee hoor.
2 aderparen (4 draadjes): 10 of 100 mbit
4 aderparen (8 draadjes): gigabit

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
dan vraag ik me nu heel hard af hoe het in de faq staat :)
ik heb nu een losse 4.9 ( of 4,3 mm) coax door de hal en de woonkamer liggen, die is 20 meter ( digitale tv van ziggo, en kan niets anders zeggen dan dat het beeld perfect is, een storingen oid in het beeld. dus die digitale data heeft er blijkbaar geen last van. volgens mij heeft digitale tv geen errorcorrectie? maar wel iets om ervoor te zorgen dat de fouten niet tot "Grote problemen" leiden?

maar blijkbaar is er dus niemand die iets weet over dunnere utp kabels dan de standaard kabels die je overal ziet?

en ehm vaseline heb ik niet, en die van jou gebruik ik toch ook liever niet dan :s
:p

verder wilde ik het laten zoals het bedoeld is, met het modem en zo in de meterkast, zodat ik vanaf daar de boel kan verdelen..

ik heb goede hoop dat de hele leiding 19 mm is, en geen 16, maar de afstand is dusdanig lang, dat het niet met 1 leidinglengte gemaakt kan zijn.. de vraag is dan hoe ze beide stukken aan elkaar geknoopt hebben. als dat met een stukje 16 mm is dan blijven de kabels daar misschien zelfs achter haken...

soepeler kabels gebruiken weet ik niet of dat een echt voordeel bied. dat kan eigenlijk alleen helpen in een strakke bocht misschien.

denk dat de wrijving tegen de buiswand de meeste problemen geeft nl.
met starre kabel kun je aan de ene kant trekken, en de andere kant "duwen" met soepele kabel kun ej denk ik niet echt helpen door te duwen.. de kabel gaat dan juist strak tegen de buis zitten...?

jammer genoeg heb ik geen ip telefoons, dus kan niet met 1 kabel en een switch gaan werken..

[ Voor 41% gewijzigd door engelbertus op 13-05-2010 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

FatalError schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 18:54:
[...]

Nee hoor.
2 aderparen (4 draadjes): 10 of 100 mbit
4 aderparen (8 draadjes): gigabit
Had het woord paar dubbel gebruikt, maar

maar voor 10 Mbit heb je maar 2 draadjes nodig (geen nuttige snelheid, maar wel soms om te bepalen waarom een netwerk niet goed funcitoneerd, en dat de adapter op 10 mbit te forceren)
Cat 3: Currently defined in TIA/EIA-568-B, used for data networks using frequencies up to 16 MHz. Historically popular for 10 Mbit/s Ethernet networks.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Volgens mij moet er 4 keer utp door een pijpje kunnen, eventueel met een flinke laag groenezeep. Als het gaat om 1 keer netwerk en 1 keer telefoon zou je er voor kunnen kiezen om een ip telefoon te nemen of om 1 keer utp te trekken en deze te "splitten"

Maar 1 x coax en 2 x utp, ik zou het gewoon eerst eens proberen. 8)

[ Voor 58% gewijzigd door raymonvdm op 13-05-2010 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Als een goede instalateur het gemaakt heeft kun je ervan uitgaan dat het allemaal 3/4 is (19mm) en verbonden met sokjes. Ik zou er gewoon een trekveer ingooien en goed aan elkaar knopen dan rustig doorvoeren en soepel kun je ook helpen met duwen ;)

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

leuk_he schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 19:10:
[...]
maar voor 10 Mbit heb je maar 2 draadjes nodig (geen nuttige snelheid, maar wel soms om te bepalen waarom een netwerk niet goed funcitoneerd, en dat de adapter op 10 mbit te forceren)
10baseT heeft ook nog steeds 2 aderparen nodig.
10BASE-T and 100BASE-TX only require two pairs to operate, located on pins 1 plus 2 and pins 3 plus 6. Since 10BASE-T and 100BASE-TX need only two pairs and Category 5 cable has four pairs, it is possible, but not standards compliant, to run two network connections (or a network connection and two phone lines) over a Category 5 cable by using the normally unused pairs (pins 4–5, 7–8) in 10- and 100-Mbit/s configurations
Op zich ook wel logisch, je hebt één pair nodig voor het verzenden van data, en één pair nodig voor het ontvangen van data.

[ Voor 7% gewijzigd door Question Mark op 13-05-2010 19:32 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:26
In ieder geval voor het kabeltrekken eerst ff wat dreft (geen ander merk ! ) van boven in je leiding doen.
Daarna een half plastic bekertje water er achter aan. Dan weet je in ieder geval dat je leiding lekker glad wordt.
En ja daarna is het hopen dat de electricien een beetje schappelijk bochten heeft gemaakt zonder flexibele buis.

Ik hoor voor je dat er 3/4" buis is (19 mm) ipv 5/8" (16mm).
De kabels zul je in ieder geval met een trekveer moeten gaan trekken. En dan bv een UTP kabel van 8 aders aan de veer. Na 10 zou ik pas de coax aan knopen. En daarna voor telefonie zo'n dun mogelijk 2 aderige kabel eraan. Zelf heb ik hiervoor 4 aderige UTP ;)
Verder zou ik voor CAT5E kabel gaan ipv CAT6 omdat het een aardig beetje scheelt in kabel dikte. En verder is soepele kabel ook weer iets dunner dan stugge. Officeel is de soepele bedoelt als patchsnoer maar. Ik heb hier zelf CAT5 soepele kabel liggen in lengtes van +/- 25 meter en haal een nette 113MB/s naar me server.

Verder moet je ook zorgen dan iemand de kabel invoer en er voor zorgt dan ze tijdens het invoer niet om elkaar gaan draaien want dat merk je in de bochten ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik dsenk dat ik het eerst maar eens ga proberen 2x utp en dunne coax. platte kabel kan altijd nog. vraag me af of dat goed te trekken is of dat het snel knapt. het is tenslotte maar 1 mm dik. en heeft niet erg goeie beoordelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:54
Er staat nog net geen merkje met KUT op. Dat is echt troep die platte kabels, onwijs gevoelig voor maar het kleinste beetje verstoring wat er in de buurt kan zijn.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

leuk_he schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 19:10:
[...]

Had het woord paar dubbel gebruikt, maar

[...]
Die quote heeft niets met het aantal aders te maken. Voor 10BASE-T en 100BASE-TX heb je twee aderparen nodig. TX/RX, beide met een + en -. Voor 100BASE-T4 heb je vier aderparen nodig. Dat wordt nooit gebruikt maar is bedacht om achtaderige cat-3 bekabeling te kunnen gebruiken voor 100mbit. Voor 1000BASE-T heb je vier aderparen nodig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:38
Ik heb een paar jaar geleden precies hetzelfde gedaan: coax voor TV, 8-aderig UTP en 4-aderig UTP voor telefonie.

Eerst een stalen trekveer er doorheen geduwd - dat ging behoorlijk moeilijk, de buis was nog niet gebruikt en waarschijnlijk verstopt. Daarna al die kabels aan de trekveer vastgemaakt, beetje tape er omheen om de knoop plat & glad te maken en probleemloos de kabels er doorheen getrokken.

Ofwel: het zou zomaar zonder problemen goed kunnen gaan.

Die tip om afwasmiddel er doorheen te doen wordt overigens ook wel eens afgeraden: het werkt wel om de kabels er doorheen te krijgen, maar droogt op en maakt het t.z.t. weer moeilijker om de kabels er uit te krijgen. Weet niet of Dreft daar een uitzondering in is... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-07 15:40
Zit ook werkelijk een geweldige beschrijving bij:
geen belasting door radiografische straling, maximale veiligheid, maar vooral geen snelheidsverlies - wat er aan de ene kant ingaat, komt ook aan de andere kant aan.
Maar ik zou geen platte kabels kopen voor 1Gbit, zelf heb ik er in het verleden mee gewerkt maar alleen 10Mbit gaf een een goede verbinding op langere afstand.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik wil 2x8 aderig, en beide met RJ45 afmonteren aan een nette inbouwdoos.
in de meterkast een patchpaneeltje en dan is het "proessioneel" aangelegd.

dan kan ik beide aansluitingen gebruiken zoals ik zelf wil.

zeep droogt altijd op. dus is het maar net waar het zit in de buis.. en levert dus makkelijk en probleem op.

bij mij zit er wel een trekdraad in de buis.
sommige mensen denken dat die bedoeld is om de kabels erdoor te trekken, maar die is eigenlijk alleen ter controle dat de buis niet verstopt is. en dat je kunt zien waar de buis uitkomt. en je kunt hem gebruiken om de trekveer makkelijker door de buis te voeren. het kopje kan dan niet blijven haken achter een ribbeltje, omdat je het kopje met de draad van de wand af kunt trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Geen vette/vochtige/vieze buis/kabel? Talkpoeder werkt ook goed.

De benodigde lengte netje op bos in een plastic zak, halve bus talkpoeder. Even schudden om te zorgen dat de kabel goed is voorzien van talkpoeder. En een kabel welke zich makkelijk door een buis laat trekken.

Ooit eens in 19mm buis met COAX12 en CAT5e, een 2x2,5mm2 (luidsprekersnoer) erbij getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:03
djexplo schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:09:
[...]

Zit ook werkelijk een geweldige beschrijving bij:

[...]

Maar ik zou geen platte kabels kopen voor 1Gbit, zelf heb ik er in het verleden mee gewerkt maar alleen 10Mbit gaf een een goede verbinding op langere afstand.
Serieus, hoe kan dat dan precies? Dat bepaalde draadjes niet werken ofzo?

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
denk dat een platte kabel van 1 mm dik maar heeeele dunne aders kan hebben, die je makkelijk kapot kunt trekken. ook is het denk ik lastig er twisted pairs van te maken. maar als da wel lukt, moeten de kabels dus dunner zijn dan 1 mm - mantel, - afscherming om de ader zelf / 2

als je dan bedenkt dat de breedte/hoogte van de doorsnede van een ronde kabel 1:1 is en bij een platte kabel 1:8 dan kun ej wel nagaan dat die aders wel erg dun moeten zijn?
Pagina: 1