Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort ga ik een geheel nieuw systeem aanschaffen en ik wil eigenlijk wel wat meer visuele rekenkracht dan op het moment. Nu kon ik toevallig voor een goede prijs een tweede 4770 kon kopen die verder hetzelfde is (merk en model) daarom heb ik die alvast gekocht. Dit om zometeen CF te gaan draaien. Dat was uiteindelijk de goedkoopste manier om aanzienlijk aan rekenkracht te winnen, aangezien de 5850 en consorten voorlopig nog vrij duur zijn.
Omdat ik nog geen systeem heb staat waarin ik de kaarten in CF kan draaien (om over de processor nog maar te zwijgen) maar ik de nieuwe kaart uiteraard wel even op correct funtioneren wilde testen, heb ik de temperaturen van beide kaarten idle gemeten en stressed met Furmark.

Tot mijn grote verbazing zat er echter consequent 7 tot 10 graden verschil tussen alle waardes op beide kaarten. Omdat ik dacht dat ik misschien een fout had gemaakt of een meespelende factor niet niet de gaten had (deur open gezet dus ambient temperatuur lager, dat soort werk) heb ik de metingen nog een keer uitgevoerd, maar dan in omgekeerde volgorde. Dus de eerste keer testte ik eerst kaart A en dan kaart B, de tweede keer kaart B en dan kaart A. Desondanks was het verschil tussen beide kaarten even groot, dezelfde kant op.
De kaarten zijn allebei los van elkaar in hetzelfde systeem getest, met dezelfde programma's, dezelfde drivers, dezelfde clocks en dezelfde omstandigheden (open kast). Hoewel de temperaturen nog wel binnen redelijke grenzen liggen, vind ik het verschil wel erg groot. Ik wil uiteindelijk met een gezonde overclock gaan draaien en dan kan ik het niet goed hebben om één kaart te hebben die snel te heet wordt. Ik heb de temperaturen gecheckt in RivaTuner en nog eens bevestigd in CCC en GPU-Z om te kijken of het geen rare fluke was. Je zou zelfs zeggen dat mijn oude kaart warmer zou moeten worden om dat daar hier en daar wat stof op zit, maar het omgekeerde is waar.

Kaart A idle: 43
Kaart B idle: 51

Kaart A load: 70
Kaart B load: 78

Eigen kaart A idle: Eigen kaart A load:
Eigen 4770 idle Eigen 4770 load

Nieuwe kaart B idle: Nieuwe kaart B load:
Nieuwe 4770 idle Nieuwe 4770 furmark

Om te testen of die temperaturen ook gevolgens hebben voor de performance heb ik een paar keer 3Dmark06 gedraaid op beide kaarten, maar die scores liggen allemaal rondom hetzelfde punt (34.387 tot 34.767).

Desondanks vind ik het verschil tussen twee kaarten van hetzelfde merk, model en uitvoering wel erg groot. Ik snap dat er productieverschillen zijn per kaart, maar gewoon een een dikke 7 tot 10 graden vind ik wel erg veel. Ik heb al even zitten Googlen, maar daar kom ik eigenlijk alleen problemen tegen van mensen die temperatuursverschillen meten tussen kaarten in CF, waarbij de ene kaart de andere kan beïnvloeden. Dat is hier niet aan de orde.

Is dat normaal, of is hier iets anders aan de hand? Hebben andere mensen misschien soortgelijke ervaringen?

Twee broertjes 4770

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 17:45

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Kan het kloppen dat er op de linkerkaart wat stof zit? Ik kan het net niet goed genoeg zien.
Als dat het geval is verklaart dat het een en ander al, waarschijnlijk.

Edit: sorry, heb het regeltje met betrekking tot de stof (op je eigen kaart n.b.) gemist...

[ Voor 23% gewijzigd door Bastiaan op 13-05-2010 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
heb je al gechecked of de koelers goed zitten? pasta uitgedroogd? schroef ze er beide af en stop er as5 op, overigens is je maxtemp van beide kaarten al erg hoog, ik heb 2 4770's van xfx met de gesloten koeler en deze lopen nu op 925/1000 en maxen op 65 graden met 40% fanspeed

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 18:03:
heb je al gechecked of de koelers goed zitten? pasta uitgedroogd? schroef ze er beide af en stop er as5 op, overigens is je maxtemp van beide kaarten al erg hoog, ik heb 2 4770's van xfx met de gesloten koeler en deze lopen nu op 925/1000 en maxen op 65 graden met 40% fanspeed
Ik heb op zich helemaal niets aan de koelers gedaan nog, dus dat zou niet moeten mogen. De kaarten komen allebei uit november vorig jaar, dus uitdrogen lijkt me sowieso niet aan de orde. Testen met andere pasta heb ik nu nog even achterwege gelaten, omdat de enige prut die ik heb liggen vrij slecht is en ik het probleem niet erger wil maken :p

Maargoed, ook de onderdelen die niet gekoeld worden door de koeler hebben hogere temperaturen. Ik zou nog kunnen snappen dat de core een hogere temperatuur heeft, maar het geheugen ligt gewoon vrij en dat is ook aanzienlijk warmer.
Volgens zijn al die temperaturen verschillende onderdelen in de core, of vergis ik me nu?

Heb jij trouwens iets aan je kaarten gedaan? Ik wil niet ook nog eens horen dat beide kaarten ondermaats presteren :'( Ik heb toen ik 'm net had wat met mijn eigen kaart lopen spelen maar die kreeg ik op standaard voltage niet voorbij de 860 op de core. Het geheugen wilde tot de 1050 met die core.

Edit: die zwarte XFX PCB's zouden qua kleurenschema een stuk netter in m'n build passen, maargoed, om daarvoor nou hele nieuwe kaarten te kopen gaat me weer wat te ver :p

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2010 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Misschien is je sensor defect? Probeer het eens te meten met een externe sensor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
natasdiamon schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 19:55:
Misschien is je sensor defect? Probeer het eens te meten met een externe sensor. :)
Hoe stel je je dat precies voor? Want het enige dat ik kan meten zonder te hoeven draaien zonder heatsink is de temperatuur van die heatsink. Dat lijkt me nou niet echt een betrouwbare graadmeter, aangezien die maar lauwig warm wordt. Bij beide kaarten overigens, zoveel warmte komt er niet van die kaarten. Maar misschien zie ik een methode over het hoofd, dan zou ik ik het graag proberen.

Sowieso lijkt het me meer een calibratieprobleem te zijn dan een defect, aangezien verder wel alles netjes gemeten wordt.

Edit: ik zou misschien de temperatuur van de retention bracket aan de achterkant kunnen meten, die wordt wel flink warm. Eens kijken wat voor soort thermometer daarvoor geschikt is.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2010 20:11 ]

Pagina: 1