Aansluitschema wandcontactdozen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in een nieuw huis getrokken, en heb hier van de meterkast naar verschillende plekken in huis utp cat 5 kabels getrokken.

Ik heb van de karwei inbouw kastjes voor gekocht, en deze heeft de volgende kleuren aangegeven, en heb ik met een punchdown tool netjes gemonteerd. Achteraf pas gekeken naar de volgorde uiteraard, en het schema is intern als volgt:

1. Oranje/Wit
2. Oranje
3. Blauw
4. Blauw/Wit
5. Groen/Wit
6. Groen
7. Bruin/Wit
8. Bruin

Dit is natuurlijk anders dan de standaard. En in de meterkast heb ik de stekkertjes ook in deze volgorde geknepen, maar als ik een kabel in de contactdoos steek en mijn laptop kan deze niet identificeren.

Wat moet ik doen, moet ik crosskabels gebruiken of moet ik mijn stekkertjes toch anders knijpen.

Kan iemand mij hiermee helpen? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-08 01:10
De volgorde heb je aan beide kanten van de kabel hetzelfde gehouden dus dan maakt het niet uit.

Wat gaat er precies fout? Wat zit er uberhaupt in je MK aangesloten? Een switch? "identificeren" is een term die windows gebruikt die eigenlijk niets zegt.

Als je aan de ene kant een PC met ip 10.0.0.1 aansluit en aan de andere kan met 10.0.0.2, kun je dan pingen? Ziet je pc wel dat er een kabel is aangesloten?

Ohja en crossed kabels worden tegenwoordig nagenoeg nooit meer gebruikt. Je kunt in iedere situatie gewoon straight aanhouden.

[ Voor 30% gewijzigd door Hulkiedulkie op 13-05-2010 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Controleer of alle adertjes van de bekabeling goed is geknepen.
Het kan zijn dat 1 of meerder adertjes net geen verbinding maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Hulkiedulkie schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 17:29:
De volgorde heb je aan beide kanten van de kabel hetzelfde gehouden dus dan maakt het niet uit.
Sorry, niet waar
Houd je aan de specs !

het heeft te maken met overspraak ->
Twisted pair (in Nederlandstalige technische boeken: dubbeldraad) is een veel voorkomende kabel waarbij de draden per paar rond elkaar zijn gewonden met de bedoeling om elektromagnetische interferentie ("overspraak") te vermijden.

De werking van een getwist paar berust op het principe dat een dergelijke kabel in een (homogeen) elektromagnetisch stoorveld gemiddeld geen lusoppervlakte heeft en het stoorveld dus geen stoorspanning kan induceren. De inductiespanning die in één lus wordt opgewekt wordt tegengewerkt door die van de volgende halve winding, waar de aders precies andersom liggen. Ook wordt het signaal vaak differentieel verstuurd, zodat ook capacitieve storing geëlimineerd wordt.

Het aantal windingen per meter maakt deel uit van de specificaties van een type kabel. Hoe groter het aantal windingen, hoe minder men last heeft van overspraak.
uitgebreid in engels Wikipedia: Twisted pair

het schema kan gecorigeerd zijn door de printbanen goed te geleiden, wel ff checken
maar je snoertjes moet je opnieuw knijpen

[ Voor 103% gewijzigd door Fish op 13-05-2010 23:27 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 16:56:

Dit is natuurlijk anders dan de standaard.
Aan de standaard mag je lak hebben bij het doggen van wcd's en patch panels. Altijd de volgorde zoals op de panels aanhouden.
En in de meterkast heb ik de stekkertjes ook in deze volgorde geknepen, maar als ik een kabel in de contactdoos steek en mijn laptop kan deze niet identificeren.
Dat komt omdat die wcd's die 'nonstandaard' volgorde intern omkatten naar de volgorde die wel standaard is. De achterkant van wcd's is 'nonstandaard' omdat dat makkelijker te doggen is. Daar worden de paren bij elkaar gehouden, terwijl in een ethernetkabel een van de paren gesplitst wordt.
Wat moet ik doen, moet ik crosskabels gebruiken of moet ik mijn stekkertjes toch anders knijpen.
Je connectoren zijn niet goed omdat ze niet de goede volgorde gebruiken. Zet er nieuwe connectoren op volgens de volgorde die wel klopt. Mocht je wcd twee opties hebben en je hebt netjes B gebruikt (da's de 'standaardvolgorde' hier in Nederland), dan gebruik je de standaardvolgorde zoals die hier bekend is. Als je A hebt gebruikt (ook prima) gebruik dan de volgorde zoals bij een kant van een cross kabel, met groen aan de buitenkant.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als de WCD dus wel de standaard volgorde intern hanteerd (maar montage is met paren makkelijker inderdaad) zou ik dus wel gewoon de kabels volgens de "standaard moeten knijpen)
* 1 wit/oranje
* 2 oranje
* 3 wit/groen
* 4 blauw
* 5 wit/blauw
* 6 groen
* 7 wit/bruin
* 8 bruin

Het lijkt me niet dat 4 kabels alle 4 niet goed zitten, de pc geeft namelijk wel gewoon aan dat er een kabel is aangesloten. Maar de router niet lijkt te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Doe 's een foto van de achterkant van je wcd? En heb je in je connectoren wel pin 1 aan de goede kant zitten? Als je de connector met de gouden contacten naar je toe voor je houdt, met de kabel naar beneden, dan zit pin 1 aan de linkerkant. Die moet wit/oranje zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41
Bij mij stond er een A en een B aansluitschema op de WCD. Ik heb B aangesloten, en het stekkertje in de normale volgorde voor een straight kabel geknepen, dat gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:55:
Als de WCD dus wel de standaard volgorde intern hanteerd (maar montage is met paren makkelijker inderdaad) zou ik dus wel gewoon de kabels volgens de "standaard moeten knijpen)
* 1 wit/oranje
* 2 oranje
* 3 wit/groen
* 4 blauw
* 5 wit/blauw
* 6 groen
* 7 wit/bruin
* 8 bruin

Het lijkt me niet dat 4 kabels alle 4 niet goed zitten, de pc geeft namelijk wel gewoon aan dat er een kabel is aangesloten. Maar de router niet lijkt te vinden.
Volgens mij is dit de enige juiste manier van aansluiten. Dan zou het gewoon moeten werken. Dus de TS heeft het verkeerd aangesloten volgens mij.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:45
De wandcontact doos staan vaak 2 volgorden in de A en de B.

Je moet de B volgorde aanhouden

en bij de stekker zelf moet je aansluiten hoe TheField dat zegt

[ Voor 26% gewijzigd door whitedrag152 op 14-05-2010 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Heb je niets iets wat gefoccused is op de voorgrond, ipv de voordeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:14
Het is natuurlijk heel makkelijk om te testen of het aan de kabel ligt of niet. Gebruik gewoon een orginele netwerkkabel en sluit deze aan, doet deze het wel dan lijkt het me duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de hulp, het probleem is opgelost.

Ik heb de stekkers nu in de "normale"volgorde geknepen en het blijkt dus dat de wcd deze intern ook gebruikt. Alleen zitten de aders achter op de wcd in een makkelijkere punch volgorde.

Dit topic kan wat mij betreft dus gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:44
Is het zo'n contactdoos?
Afbeeldingslocatie: http://img269.imageshack.us/img269/4474/sdc10221u.jpg

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 12:11:
Iedereen bedankt voor de hulp, het probleem is opgelost.

Ik heb de stekkers nu in de "normale"volgorde geknepen en het blijkt dus dat de wcd deze intern ook gebruikt. Alleen zitten de aders achter op de wcd in een makkelijkere punch volgorde.
Niet om 't een of het ander hoor, maar dat is dus precies wat ik je eerder al vertelde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Steek in het vervolg ook het plastic omhulsel in je stekker (oftewel de aders korter afknippen).
Zoals jij het doet trek je je stekker vrij eenvoudig stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 15:48:
[...]

Niet om 't een of het ander hoor, maar dat is dus precies wat ik je eerder al vertelde :P
En daarom werkt het nu dus ook, nog bedankt daarvoor.
Pagina: 1