[php/html] Autocomplete functie in Input Type Text? *

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De vraag is vrij makkelijk denk ik voor de gevorderde scripter hier ik kom er echter niet uit. Ik ben wat aan het hobby'en met een submit formulier in deels html deels php.

Ik heb en Input veld, type text, nu heb ik een connectie gemaakt naar mijn mysql server uiteraard en er staat ook een lijstje data in. Neem als voorbeeld even de 3 eerste maanden van het jaar. Er staat januari, februari en maart in de mysql database. Wat moet ik met dat input type text doen om als ik begin te typen bijvoorbeeld jan.... dat hij er zelf al januari neer zet?

Ik heb het volgens mij wel eens ergens online gezien maar is dit wel te doen met een formulier of moet ik dan in een hele andere hoek gaan zoeken? Ik heb niet echt heel veel weet van alle functies in php enzo en mysql, de basis principes ken ik wel. ik heb dus ook nog niet echt die 3 maanden in mijn mysql staan en de connectie naar de mysql server is er ook nog niet maar ik kan dit wel zelf fixen dit heb ik op school nog is ooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:19
Zoek op 'autocomplete jquery' in Google, dat is wat je zoekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Zoiets dus.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
Het belangrijkste is dat dit niet gaat lukken in php/html only. php is serverside only en kan dus niet zomaar de pagina bij een visitor aanpassen terwijl die aan het typen is. Om te berijken wat jij wilt heb je een scriptje nodig dat clientsided draaid; op de computer van je visitor dus. De meest logische oplossing is inderdaad om te werken met javascript, evt in combinatie van jquery. De logica voor autocompletion is daarna niet heel erg moeilijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:31

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

console schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 15:38:
Zoek op 'autocomplete jquery' in Google, dat is wat je zoekt :)
Bijna. Hij zoekt autocomplete, jquery heeft er weinig mee van doen.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L01
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 11:29

L01

MueR schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 17:36:
[...]

Met alleen automcomplete kan je lang zoeken hoor ;)

http://www.google.nl/sear...jquery+php+autoc&gs_rfai=

Hi, I'm a signature virus. Put me in your signature to help me spread.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Als je dan toch gaat googlen: Voila. jQuery heeft er inderdaad geen drol mee van doen, maar kan het wel makkelijker/handiger maken omdat een framework als jQuery een groot deel van de saaie stukken voor z'n rekening neemt. Of je dat dan met jQuery, MooTools, Prototype of whatever doet is bijzaak.

[ Voor 21% gewijzigd door RobIII op 13-05-2010 17:49 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MueR schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 17:36:
[...]

Ware het niet dat jQuery hier een standaard plugin voor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt mensen, ben ondertussen eigenlijk hier nog niet eens aan toe gekomen kom er achter dat het best een dikke maze kan zijn een database zoals ik hem in mijn hoofd heb. er komt stiekem aardig wat bij kijken. ineens worden me ook allemaal dingen helder waar ik een paar jaar geleden op school geen grip aan kon krijgen..

afijn, heb vandaag wel weer wat markers behaald dus ik kan met een gerust hart gaan pitten.. Nogmaals bedankt en nice dreams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

RobIII schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 17:46:
Of je dat dan met jQuery, MooTools, Prototype of whatever doet is bijzaak.
Zijn we inmiddels niet in het stadium dat we MooTools en Prototype gewoon kunnen vergeten? Die zijn zo goed als dood, op een uitzonderlijke die-hard hier en daar na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Bosmonster schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:57:
[...]

Zijn we inmiddels niet in het stadium dat we MooTools en Prototype gewoon kunnen vergeten? Die zijn zo goed als dood, op een uitzonderlijke die-hard hier en daar na.
Dat was het punt niet ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:31

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Bosmonster schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:57:
/me meldt. Ik heb jQuery geprobeerd, maar blijf toch echt bij mootools hoor. Zo ontzettend dood is het nu ook weer niet ;)

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

RobIII schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:02:
[...]

Dat was het punt niet ;)
Nou, wel een beetje. Javascript en jQuery zijn steeds vaker equivalent.

Dus, als je de TS op weg wilt helpen met een goede xbrowser autosuggest, dan kom je bijna niet om de zoekterm "autosuggest jQuery" heen.

Maar ik ga offtopic, maar denk dat we de "correctheid" van het niet noemen van een library-naam in javascript-topics wel achterwege kunnen laten.
MueR schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:15:
[...]

/me meldt. Ik heb jQuery geprobeerd, maar blijf toch echt bij mootools hoor. Zo ontzettend dood is het nu ook weer niet ;)
:o

/end topic hijacking

[ Voor 21% gewijzigd door Bosmonster op 14-05-2010 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:53

crisp

Devver

Pixelated

Bosmonster schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 10:16:
[...]

Nou, wel een beetje. Javascript en jQuery zijn steeds vaker equivalent.
wat is javascript dan een kuttaal geworden :+

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nu ben ik dus wel zover, :) dat ik autocomplete / autofill kan implementeren.

jQuery, MooTools en andere autofillers zijn allemaal in Ajax? Ik wil eigenlijk java of iets in php want het script moet op een server kunnen draaien die geen ajax heeft. Zijn er dan nog andere mogelijkheden?

Ik vond deze nog, xD LOL erg kortzichtig als je t mij vraagt.. -Klikert!

Edit, volgens mij draait jQuery zo toch onder alleen php / mysql en javascript..?
jquery-ui-autocomplete-widget-with-php-and-mysql ?? Ik snap die bovenste code ook even niet denk ik..

code:
1
2
3
4
<link type="text/css" href="jquery-ui-1.8rc3.custom.css" rel="stylesheet" /> 

<script type="text/javascript" src="jquery-1.4.2.min.js"></script>
<script type="text/javascript" src="jquery-ui-1.8rc3.custom.min.js"></script>

Zie ik het nou goed dat ik dit in php moet zetten en op alle pagina's moet includen waar ik de autofill wil gan gebruiken?

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2010 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Ik denkmeen dat je je nog even moet verdiepen in de verschillen tussen client- en server-side.

Wanneer een bezoekers iets in een reeds geladen pagina uitspookt hebben jouw server en dus jouw PHP scripts daar niets meer mee te maken. Je zult ingevoerde tekst met een client-side taal zoals bijvoorbeeld Javascript moeten afvangen.
Die afgevangen tekens kun je op de achtergrond zonder dat de bezoeker dat merkt, bijvoorbeeld met Ajax, naar je server sturen om met je PHP-scripts in de database te zoeken naar matchende values. Dat PHP-script laat je de juiste resultaten terug sturen welke je wederom met behulp van een client-side taal in de pagina verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragontje124
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 17:50
hier een hele mooie tutorial op w3schools die jou moet kunnen helpen:
http://w3schools.com/php/php_ajax_php.asp

en btw AJAX is geen taal maar een combinatie van javascript en een backend pagina/script (in jouw geval php)
Dus AJAX is clientside en heeft niks met je server te maken

[ Voor 43% gewijzigd door dragontje124 op 14-05-2010 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
dragontje124 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 23:51:
Dat is dus niet waar; AJAX doet een request naar de server die dat op zijn beurt zal (moeten) beantwoorden.
Verwijderd schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 23:21:
jQuery, MooTools en andere autofillers zijn allemaal in Ajax?
Als je eens begint met de juiste term te hanteren (autocomplete) dan zoekt het ook al een heel stuk makkelijker.

Dan krijg je meteen gratis een Titlefix: [php/html] Autofill functie in Input Type Text? >> [php/html] Autocomplete functie in Input Type Text?

[ Voor 44% gewijzigd door RobIII op 15-05-2010 02:21 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dragontje124 schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 23:51:
hier een hele mooie tutorial op w3schools die jou moet kunnen helpen:
http://w3schools.com/php/php_ajax_php.asp

en btw AJAX is geen taal maar een combinatie van javascript en een backend pagina/script (in jouw geval php)
Bookmarked, maar das niet helemaal wat ik zoek. Ik heb productnamen in mysql database staan en als ik een bestelling invoer dan wil ik eigenlijk in het productveld kunnen beginnen te typen zodat het product dan uit de database automatisch er komt te staan. Of dat nou door autofill, autocomplete of een dropdown menu waar ik in kan typen maakt me niet uit.

De tutorial is een beetje zoiets als wat ik ook poste een stukje terug. Het probleem is dat de array waarin alle mogelijkheden staan er door php zelf in wordt gezet, die komt helemaal niet van een mysql database af. Ik weet niet of het slim is om hier zelf wat aan te veranderen en dan met name dat de array zich vult met data uit de mysql database. Heb het example scriptje hier draaien nu maar de tekst die komt ook niet uit in het veld waar je aan het typen bent maar er onder bij het woord Suggestions..

Denk dat ik t met een dropdown menu ga maken voorlopig aangezien het project eigenlijk zo snel mogelijk af moet zijn. Bovendien moet er nog heel wat buiten dit / na dit gebeuren.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2010 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:19
Verwijderd schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 03:12:
[...]

Bookmarked, maar das niet helemaal wat ik zoek. Ik heb productnamen in mysql database staan en als ik een bestelling invoer dan wil ik eigenlijk in het productveld kunnen beginnen te typen zodat het product dan uit de database automatisch er komt te staan. Of dat nou door autofill, autocomplete of een dropdown menu waar ik in kan typen maakt me niet uit.

De tutorial is een beetje zoiets als wat ik ook poste een stukje terug. Het probleem is dat de array waarin alle mogelijkheden staan er door php zelf in wordt gezet, die komt helemaal niet van een mysql database af. Ik weet niet of het slim is om hier zelf wat aan te veranderen en dan met name dat de array zich vult met data uit de mysql database. Heb het example scriptje hier draaien nu maar de tekst die komt ook niet uit in het veld waar je aan het typen bent maar er onder bij het woord Suggestions..

Denk dat ik t met een dropdown menu ga maken voorlopig aangezien het project eigenlijk zo snel mogelijk af moet zijn. Bovendien moet er nog heel wat buiten dit / na dit gebeuren.
Wat jij wilt is dit => http://bassistance.de/jqu...uery-plugin-autocomplete/ Ga dan naar Demo's en vul maar eens wat in.

Dit soort scriptjes zijn binnen 10 minutjes in te bouwen, doe het zelf ook vaak voor formuliertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:22
Verwijderd schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 03:12:
Ik zou zeggen probeer het eens. Het kost nog geen 10min om dat allemaal te veranderen en mocht het fout gaan: van fouten leer je.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RobIII schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 02:18:
[...]

Dat is dus niet waar; AJAX doet een request naar de server die dat op zijn beurt zal (moeten) beantwoorden.

[...]

Als je eens begint met de juiste term te hanteren (autocomplete) dan zoekt het ook al een heel stuk makkelijker.

Dan krijg je meteen gratis een Titlefix: [php/html] Autofill functie in Input Type Text? >> [php/html] Autocomplete functie in Input Type Text?
Als we het dan héél correct aan willen pakken dan klopt dat natuurlijk niet helemaal.
AJAX an sich is natuurlijk geen object, het is dan ook zelfstandig niet in staat om ook maar iets te doen.

AJAX is enkel een methode/werkwijze om dergelijke resultaten mee te behalen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ah autocompletel, was ik zelf nog niet opgekomen. Bedankt ik ga dat zo ook even bekijken. Ik ben eigenlijk begonnenvanaf de dingen die ik nog wist die je altijd eerst maakt, dus een schematische tekening van de database, met koppelingen etc. Ben voor mezelf nagegaan wat wil ik uit de database op kunnen vragen en wat ik wil ter verwerking in voeten in de db.

Nu is dat autocomplete alleen niet het enige, eigenlijk moet dit een veld worden met een + tekentje oid erbij, als je daar dan op klikt krijg je er een van hetzelfde keuzenveld bij. Ik heb dit gezien vooral bij upload scripts dat je dan meer files toe kan voegen. Daar ben ik dus ook als eerste naar opzoek gegaan met google, "add extra file" "add another file" en "add field.." uiteraard met de woorden php en form, in het nederlands kom ik wel wat tegen, namelijk.

http://stevenzeegers.word...joomla-registration-form/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 14:45:
[...]

Als we het dan héél correct aan willen pakken dan klopt dat natuurlijk niet helemaal.
AJAX an sich is natuurlijk geen object, het is dan ook zelfstandig niet in staat om ook maar iets te doen.

AJAX is enkel een methode/werkwijze om dergelijke resultaten mee te behalen O-)
Potatoes potatoes. Correcter was inderdaad geweest "met de AJAX techniek doe je een request.."

Over mij

Pagina: 1