Geschikte mengtafel voor de repetitieruimte

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:10
Een goede dag tweakerts.

Ik speel in een band, en in de repetitieruimte hebben wij nu een uit de jaren 80 stammende mengtafel staan. Dit ding is overduidelijk aan vervanging toe. De gitarist had al een leuke mengtafel van Behringer gevonden waarvan ik het type nummer helaas niet meer weet. :( Sorry.

Maargoed, ik vroeg mezelf af of hier mensen zitten die ervaring hebben met niet al te dure mengtafels die gebruikt gaat worden om simpele opnamens te maken. Ook wordt deze gebruikt om zang uit te versterken. We gebruiken 2 microfoons tijdens repetities.

Het probleem wat er altijd is met goedkope mengtafels is dat er geen fantoom voeding op zit, of niet per kanaal in te stellen is. En het lijkt een onmogelijke opgave te zijn om er 1 te vinden waar je wel per kanaal fantoom voeding kunt inschakelen, EN betaalbaar is.

De overhead microfoons voor het drumstel zijn namelijk condensator microfoons. We hebben nu wat test opnamens gemaakt door de richt-microfoons als overhead boven het drumstel te hangen maar echt praktisch is dat niet.

Naast het feit dat ik absoluut niet weet waar ik op moet letten bij de aanschaf van een mengtafel vroeg ik me af of hier mensen zitten die me wat meer informatie kon geven mbt tot betaalbare mengtafels.

Deze had de gitarist geloof ik op het oog: http://www.musik-produktiv.de/behringer-xenyx-x2222-usb.aspx
Niet zeker of het precies deze is. Maar ik kan zo niet zien of er iets van fantoom voeding opzit. (En mijn Duits is niet al te best :P )

Ik hoopte dat er ervaringsdeskundige hier zitten. Dus waar op letten? Zijn er uberhaubt betaalbare mengtafels met fantoomvoeding per kanaal?

Hartelijk dank.

Roses are red, violets are blue, unexpected '{' on line 32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 16:56
Dat er niet per kanaal een phantoomvoeding in te stellen is niet z'n ramp eigenlijk, een gewone dynamische microfoon kan prima over deze extra spanning. Ik zelf gebruik een goedkope Behringer, en voor wat dat ding kost doet hij het prima, maar is ook maar net hoeveel je er voor over hebt en wat je er van verwacht. Die Berhringer van jouw linkje is in principe de zelfde die ik heb, maar dan met meer kanalen en een ingebouwde effectenmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-04 09:57
Waarom kijk je niet naar 2e hands?
dat maak ik tenminste niet op uit je verhaal.
mijn Spirit folio, (niet al te beste kwaliteit wellicht) Met 12 + 4 kanalen kan per kanaal fantoom aan of uit zetten.
Heb ik al verschillende bandjes mee afgemixed, zowel live als in de studio. Erg tevreden mee.

En behringer en phonic ben ik niet erg over te spreken. gaat bij mij snel kapot.
Wellicht is dat tegenwoordig helemaal niet meer zo, maar ik hoor het nog steeds heel vaak.

[ Voor 22% gewijzigd door NMNN op 13-05-2010 15:17 . Reden: Even flame toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De meeste kleine (powered) mixers bieden wel fantoom voeding, maar alleen voor alle kanalen tegelijk. Voor fatsoenlijke microfoons maakt dat niet uit. Per kanaal inschakelbaar ben ik nog nooit op iets 'goedkoops' tegengekomen. Ik zou tevreden zijn met inschakelbaar voor alle kanalen tegelijk, tenzij je echt perse iets wilt aansluiten dat geen fantoom voeding kan hebben zonder stuk te gaan :)

Even snel gecheckt: ik vind zo niks simpels met phantom per kanaal. Ik zou persoonlijk een gebruikte mackie oid opzoeken ipv een nieuwe behringer. Het meeste spul dat ze maken is zo 'plastic'.

Edit: i'm with galmoer. En die folio kan dat wel per kanaal? hehe, ik zat naar 24 kanaals mackies te kijken die het niet doen :p
Leuk tafeltje zo'n folio, doet precies wat het moet doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2010 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
Het probleem is dat ik echt niet weet of de dynamische microfoons die wij gebruiken kapot gaan door de extra spanning. Is daar op een bepaalde manier achter te komen? Want mocht dat niet zo zijn dan hoeft het niet per kanaal in te schakelen zijn.

Maar ik geloof dat wij met de band niet heel veel geld uitgegeven hebben aan microfoons. Live krijgen we van de PA meestal microfoons dus om gelijk een paar honderd euro neer te tellen voor de repetitie is een beetje overdreven. Vonden we toen.. Maar ik merk dat dat nu toch problemen kan gaan geven.

Ik ga eens uitzoeken wat voor microfoons wij exact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:52

AJK

...

WernerL schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 16:21:
Het probleem is dat ik echt niet weet of de dynamische microfoons die wij gebruiken kapot gaan door de extra spanning. Is daar op een bepaalde manier achter te komen? Want mocht dat niet zo zijn dan hoeft het niet per kanaal in te schakelen zijn.

Maar ik geloof dat wij met de band niet heel veel geld uitgegeven hebben aan microfoons. Live krijgen we van de PA meestal microfoons dus om gelijk een paar honderd euro neer te tellen voor de repetitie is een beetje overdreven. Vonden we toen.. Maar ik merk dat dat nu toch problemen kan gaan geven.

Ik ga eens uitzoeken wat voor microfoons wij exact hebben.
Ik moet de eerste dynamische microfoon die niet tegen fantoom kan nog tegen komen. (Ik heb zo zowat allemaal wel eens in mijn handen gehad: Shure, Akg, Sennheisser, Audix, Phonic, Neuman, Audio-technica, Superlux) Ze kunnen het allemaal hebben, ga er van uit dat het dus geen kwaad kan om dit aan te zetten. Het enige nadeel is dat je in principe het gebalanceerde signaal van je xlr kwijt bent, maar de kans dat je dat in je oefen ruimte hoort is vrij klein.

Voor kleine tafeltjes kun je kijken naar bijvoorbeeld:

-de soundcraft EFX serie, Mijn 1e keus voor oefen ruimtes (Goede preamps & eq, kleine lexicon, handige aansluitingen voor opnamen: XLR, Tulp & jack op de uitgang)

- Yamaha CX serie, redelijk duur maar de compressor is een groot voordeel (Compressor, subgroep, effecten, erg compact)

- Allen& heath Zed, grootste voordeel prijs en Usb aansluiting voor opname met laptop ( USB, veel stereo kanalen, veel auxen, optioneel met effecten)

Overigens heb ik volgens mij in de opslag nog een oud phonic tafeltje staan met los schakelbare fantoom per kanaal kanaal. Type nummer heb ik niet bij de hand, maar het komt soms dus wel voor bij de kleinere tafels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
Die soundcraft EFX serie ziet er wel goed uit.

Maar over je verhaal over dynamische microfoons. Ik wil het best proberen of onze microfoons het ook blijven doen maar als ik pech heb wordt het een duur grapje. :D Ik wil daar dus eerst wel even 100% zekerheid over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

WernerL schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 18:52:
Maar over je verhaal over dynamische microfoons. Ik wil het best proberen of onze microfoons het ook blijven doen maar als ik pech heb wordt het een duur grapje. :D Ik wil daar dus eerst wel even 100% zekerheid over hebben.
De interne bouw van dynamische microfoons laat gewoon toe dat je met fantoom kunt werken, zonder uitzonderingen.
De enige microfoons die soms gevoelig voor fantoom zijn, zijn bijzondere ribbon en condensator buizen microfoons uit de studio, deze hebben dan ook hun eigen (speciale) voeding en kabel.
Mocht je deze hebben zet ze op marktplaats want hier koop je een mooie kist Shure Sm58's voor (perfect voor in de oefenruimte)

Tot de tijd kun je gewoon fantoom op je dynamische microfoons zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WernerL
Kijk dat is mooi.
Goed, ik studeer mediatechnologie en de leraar die les gaf in audioapparatuur vertelde precies het tegenover gestelde van wat jij zegt.

We MOESTEN van het phantom power knopje afblijven als er een dynamische microfoon ingeplugt was. :P
Dan weet ik niet of hij dan zo'n speciale microfoon heeft, dat zal dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJK

AJK

...

WernerL schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 21:52:
Kijk dat is mooi.
Goed, ik studeer mediatechnologie en de leraar die les gaf in audioapparatuur vertelde precies het tegenover gestelde van wat jij zegt.

We MOESTEN van het phantom power knopje afblijven als er een dynamische microfoon ingeplugt was. :P
Dan weet ik niet of hij dan zo'n speciale microfoon heeft, dat zal dan wel.
Ik vermoed dat je leraar een keer het knopje ingedrukt heeft terwijl er iets open stond op de tafel, dat geeft meestal een behoorlijk harde PLOP, over de PA.
Pagina: 1