Toon posts:

Gez. notebook, tgv handicap lastige eisen, wie heeft tips?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vanwege een spierziekte kan ik maar weinig met mijn armen (niet reiken bijvoorbeeld). Ook bij typen worden mijn handen erg snel erg koud. Door voor een notebook te kiezen ipv een pc kan ik zelf bij de aansluitingen/knoppen en wordt het toetsenbord tijdens gebruik warm, waardoor mijn handen minder snel afkoelen.

Ik zoek nu een notebook voor mijn werk. De volgende punten zijn van belang:

Licht te bedienen toetsenbord dat ik moet kunnen proberen (dus notebooek moet ergens in een winkel fysiek aanwezig zijn), bij voorkeur toetsen met afgeschuinde randen en toetsen die tegen elkaar aanliggen, dus zonder tussenruimte.

Alle aansluitingen dienen aan de zijkanten van het notebook te zitten, niet aan de achterzijde.

Een redelijk goede processor en andere systeemspecificaties, omdat de laptop 3,5 tot 4 jaar goed mee moet kunnen. Ik doe er geen uitzonderlijke dingen mee (Office (Word, Excel en Access met grote bestanden), statistische software zoals SPSS en SAS), maar moet wel redelijk zeker zijn dat de pc adequaat blijft, ook bij het installeren van een nieuw besturingsprogramma (nu werkt het bedrijf nog met XP, maar ik vermoed dat dit komende jaren zal veranderen).

Minimaal 3 usb poorten

Niet té energiezuinig, omdat dan het toetsenbord vermoedelijk ook navenant minder verwarmd wordt.

Bij voorkeur niet te groot (hoeft niet groter te zijn dan 13" of 14", maar kleiner mag zeker ook!)

Bij voorkeur een HDMI aansluiting

Ik zou het liefst een notebook met een klein toetsenbord willen hebben (die op van die mini-notebooks zitten), maar bij de computerzaken waar ik ben geweest (Paradigit, Mediamarkt, Computerland, Mycom, Dynabyte) zegt iedereen dat er geen mini notebooks bestaan met een redelijk krachtige processor.

Voor de duidelijkheid: de accuduur is niet zo'n issue voor mij. Mooi meegenomen als deze lang is, zo niet: ook geen probleem.

Licht van gewicht is ook fijn, maar niet een reden om 'm op af te keuren.

Tot nu toe zijn kanshebbers de Sony Notebook Viao A1S1E Black-i3-330M (heeft niet een héél fijn toetsenbord, gaat een beetje zwaar voor mij) en de Toshiba Satellite 13,3" T130- Pentium SU2700/4GB/320GB/W7 (misschien niet voldoende snel??)

Ik hoop dat iemand tips heeft, tot nu toe heb ik nog niet een notebook gevonden die aan alle eisen voldoet.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:53
Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:58:
Ik zou het liefst een notebook met een klein toetsenbord willen hebben (die op van die mini-notebooks zitten), maar bij de computerzaken waar ik ben geweest (Paradigit, Mediamarkt, Computerland, Mycom, Dynabyte) zegt iedereen dat er geen mini notebooks bestaan met een redelijk krachtige processor.
Klopt. Vanaf 11,6" heb je namelijk al zogenaamde "full size"-keyboards. En ja, dat is wel het type toetsenbord dat de meeste mensen willen. De toetsen op mijn netbook van 9" zijn dan ook voor mij een ergonomische ramp, ondanks da tik bij lange na geen kolenschoppen heb in mijn handen :X .
Voor de duidelijkheid: de accuduur is niet zo'n issue voor mij. Mooi meegenomen als deze lang is, zo niet: ook geen probleem.

Licht van gewicht is ook fijn, maar niet een reden om 'm op af te keuren.

Tot nu toe zijn kanshebbers de Sony Notebook Viao A1S1E Black-i3-330M (heeft niet een héél fijn toetsenbord, gaat een beetje zwaar voor mij) en de Toshiba Satellite 13,3" T130- Pentium SU2700/4GB/320GB/W7 (misschien niet voldoende snel??)
De meeste laptops in 13" klasse zijn zogenaamde thin-and-light ntoebooks met lange accuduur. De Toshiba heeft sowieso maar 1 core. Verder hebben die laptops maar een 10W processortje, dus echt warm zal die ook niet worden. Alle processors die met SUxxxx-starten zijn 10W of minder, dus zou ik overslaan.
Ik hoop dat iemand tips heeft, tot nu toe heb ik nog niet een notebook gevonden die aan alle eisen voldoet.
Asus toetsenborden vindt ik zelf weer heel goed. Helaas zijn alle nieuwe modellen van dat merk ook can het chiclet-type (die met tussenruimte die je beschrijft). Reviews zijn ook zeer te spreken over die toetsenborden in Asus notebooks, maar ik weet niet hoe dat voor je uitpakt. Een optie zou zijn om de U30Jc (die ik zelf ook op het oog heb) uit de VS te importeren. Het toetsenbord zelf is namelijk wel in andere modellen zoals de Asus UL30A te proberen.

Een andere optie is:
pricewatch: HP Pavilion DV3-2350ED (VY347EA)
Wel is dit een HP. Zo te zien niet echt een chiclet toetsenbord, maar mijn ervaring met HP notebooks is dat het toetsenbord nogal stroef is..

pricewatch: Toshiba Satellite U500-1F7
Een 13,3" Toshiba met heerlijke 35W Core i3 330M handenverwarmer O-)

pricewatch: Acer Aspire TimelineX 3820T-332G25N
Nieuwe Acer met snelle CPU. Dit model tref je niet aan in de winkel denk ik, maar wel oudere timelines. Die hebben wel hetzelfde toetsenbord, dus die zou je kunnen testen. Die oudere timelines zijn dus ook thin-and-light ntoebooks, deze niet. Volgens mij typt dit toetsenbordje ook wel fijn. Helaas wel slechts 2GB aan geheugen en ik gok dat dat komt doordat er slechts 1 slot is. Weinig ruimte om up te graden dus.

Dat is wat ik in de pricewatch terug kon vinden.

En over winkels die de laptops hebben... Ik weet niet of je ze gaat vinden. 13" is niet echt in en als ze al te koop staan, dan is het doorgaans zo'n thin-and-light met lichte processor....

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:19

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:58:
Bij voorkeur niet te groot (hoeft niet groter te zijn dan 13" of 14", maar kleiner mag zeker ook!)
Maak je het vanwege je spierziekte niet juist moeilijker om met een kleiner apparaat te werken? :)

• GENETX
Bastiaan schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 20:44:
[...]

Maak je het vanwege je spierziekte niet juist moeilijker om met een kleiner apparaat te werken? :)
Gezien zijn verhaal denk ik dat hij daardoor zijn armen/vingers lastig kan bewegen. Dus hoe kleiner hoe minder afstand te overbruggen en dus minder moeite.

• Lone
  • Nu online
Niet relevant voor de keuze van de laptop maar misschien helpt dit tegen de koude handen:

Afbeeldingslocatie: http://www.usbgeek.com/prod_img/usbheatinggloves2_s.jpg
http://www.usbgeek.com/prod_detail.php?prod_id=0356

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:38
De toetsen van m'n 13" Macbook voelen relatief warm aan op dit moment, alle aansluitingen zitten aan de zijkant.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-12 13:15

M2M

medicijnman

StevenK schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 20:56:
De toetsen van m'n 13" Macbook voelen relatief warm aan op dit moment, alle aansluitingen zitten aan de zijkant.
en waarschijnlijk kun je daar ook wel windows op zetten, zijn de specs nog wel redelijk voor zijn grootte, maar is de prijs wel wat hoger dan een standaard laptop.

-_-

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

En dan heb je ruimte tussen de toetsen...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:38
M2M schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 21:00:
[...]

en waarschijnlijk kun je daar ook wel windows op zetten, zijn de specs nog wel redelijk voor zijn grootte, maar is de prijs wel wat hoger dan een standaard laptop.
Windows geen probleem, maar de prijs is natuurlijk belachelijk voor z'n specs, vergeleken met andere Windows laptops. En er is ruimte tussen te toetsen.

[ Voor 4% gewijzigd door StevenK op 13-05-2010 21:09 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• Bastiaan
  • Laatst online: 14:19

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

GENETX schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 20:50:
[...]

Gezien zijn verhaal denk ik dat hij daardoor zijn armen/vingers lastig kan bewegen. Dus hoe kleiner hoe minder afstand te overbruggen en dus minder moeite.
Heb ik ook aan zitten denken. Maar aan de andere kant; als je kleiner gaat werken werk je wellicht ook krampachtiger waardoor het probleem wellicht juist in de hand gewerkt wordt.

Maargoed; TS weet uiteraard zelf wel wat het best werkt voor 'm :)

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Bastiaan schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 21:41:
[...]

Heb ik ook aan zitten denken. Maar aan de andere kant; als je kleiner gaat werken werk je wellicht ook krampachtiger waardoor het probleem wellicht juist in de hand gewerkt wordt.

Maargoed; TS weet uiteraard zelf wel wat het best werkt voor 'm :)
idd kleine notebook lijkt mij wdb een slecht plan, maar idd ik ben hem niet :>

Nukezone FTW

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-12 13:15

M2M

medicijnman

is het niet mogelijk om met wat tweakwerk een netbooktoetsenbord in een notebook te zetten? Dan zou je zo'n ramplankje natuurlijk ook kunnen verwarmen :)

-_-

• GENETX
M2M schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 00:50:
is het niet mogelijk om met wat tweakwerk een netbooktoetsenbord in een notebook te zetten? Dan zou je zo'n ramplankje natuurlijk ook kunnen verwarmen :)
Ik had zelfs al even gezocht op een of ander heating pad dat er mogelijk onder te bouwen zou zijn O-)
Pagina: 1