Toon posts:

Configuratie problemen! OSX met meerdere users?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

De afgelopen dagen heb ik veel zitten worstelen met het configureren van een nieuwe MBP voor m'n ouders. Gezien het niet de meest kundigen zijn op IT gebied wil ik het zo makkelijk mogelijk maken voor ze. Maar nu loop ik zelf tegen een aantal dingen aan waar ik met Snow Leopard gewoon niet makkelijk een oplossing voor kan vinden.

Zelf heb ik al langer een MBP, maar gewoon met één user. Nu wil ik Snow Leopard dus configureren voor 2 users (+ mij als admin). Hierbij loop ik tegen een aantal problemen aan:

1. Sharen van een folder (voor muziek, foto's, etc.) met 2 LOCALE users:
Hiervoor gebruik ik nu de 'shared' user folder, die access rights geeft aan de appropriate users. Ik heb een user-groep 'gedeeld' gemaakt, waar zowel mn ouders als ik (admin) onder vallen. Nu wil ik dat elke file die aangemaakt wordt in /Users/Shared/ door een van de users uit de groep 'gedeeld', ook de groep 'gedeeld' read+write access geeft. Weet iemand hoe dit te doen is?

Hier enkele gevonden (niet-werkende) oplossingen voor 10.6 dmv Google:
- Mounten van een share in /Users/Shared (mbv NFS), en dan automatisch de user-id setten, maar dat schijnt onder 10.6 onmogelijk gemaakt te zijn.
- Unix file permissies (en umask) schijnen genegeerd te worden door 10.6
- ACL werkt niet meer onder 10.6
- Applescript hangen aan /Users/Shared maar dan geldt deze alleen voor de top-level directory volgens mij.

2. Een ander (ondergeschikt probleem) is het sharen van 1 iTunes library met meerdere users:
Dit lijkt me een heel 'normale' situatie, als je samenleeft is de kans namelijk groot dat je naar dezelfde muziek wilt luisteren. Je kan wel de music-files sharen, maar de library zelf kan maar door 1 user tegelijk worden geopend. Scripts om bij het openen van iTunes alle andere iTunes-applicaties (van andere users) af te sluiten vind ik eigenlijk niet echt een optie. En handmatig elke keer de library updaten omdat er files zijn toegevoegd is natuurlijk ook geen oplossing. En 'Sharen' van de muziek (in itunes) geeft niet de mogelijkheid tot het gebruik van coverflow of album view.

Maargoed, Als iemand me met deze (vooral probleem 1 !!) zou kunnen helpen, ben die persoon erg dankbaar :-)

Bijvoorbaat dank!

Sander

Verwijderd

Topicstarter
Is er hier echt geen tweaker te vinden die weet hoe je op MacOSX goed een map kan delen tussen twee lokale gebruikers? :)

(zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn op dat oh-zo-geweldige OS ;))

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 12:34:
Je kan wel de music-files sharen, maar de library zelf kan maar door 1 user tegelijk worden geopend.
Dit heb ik al eerder uitgezocht, de iTunes library is inderdaad maar door 1 user tegelijk te openen, is niet een beperking van OS X maar van iTunes zelf (ook in de Windows versie trouwens).

OS X is op zich wel als terminal server te gebruiken (meerdere users tegelijk ingelogd), maar lang niet alle applicaties werken mee. Hoe vaak komt het trouwens voor dat er op een MBP 2 users tegelijk ingelogd zijn, doe je veel dingen remote dan? Je kan vrij eenvoudig de iTunes library naar een shared folder schuiven, en elke iTunes naar die ene library verwijzen.

[ Voor 53% gewijzigd door Dreamvoid op 15-05-2010 12:55 ]

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-02 16:04
Je hebt toch de Public map die beschikbaar is voor alle gebruikers?

Ander plaats je hem ergens en zorg je via Get Info dat zowel UserX als UserY er in kunnen lezen en schrijven?

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

Verwijderd

Topicstarter
In een public map zetten en met Get Info de permissions aanpassen moet handmatig gebeuren. Het liefst zou ik willen dat alle files in een Public map automatisch bepaalde permissies zouden krijgen. (i.e. readable+writable voor bepaalde groep gebruikers), op het moment dat je er iets naartoe kopieert of dat er een nieuwe file wordt aangemaakt.

Het probleem met iTunes zit hem meer in 'fast user switching', waarbij er twee mensen zijn ingelogd, maar waarvan er maar één tegelijk actief is. Afgezien van het permissie probleem (je kan files niet editen/verwijderen wanneer ze door een andere user zijn geimporteerd in die iTunes directory), share je ook niet de 'library' zelf. Dus elke user moet dan opnieuw tegen iTunes zeggen dat ie de library moet updaten omdat een andere gebruiker files heeft toegevoegd aan die 'shared folder'.

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-02 19:13
Wat betreft punt 2: ik heb precies hetzelfde probleem. Heb een iMac met wat externe HD's eraan hangen waarop onze muziekcollectie staat. Ik en mijn vriendin hebben ieder een eigen profiel en fast user switching staat aan. De locatie van de muziek is dus voor beide profielen te bereiken (lees en schrijfrechten), maar beide profielen hebben een eigen library (xml file en nog wat files). Dit heb ik gedaan omdat dan van beide profielen apart de playcount en playlists enz worden bijgehouden. Nadeel is inderdaad dat je handmatig elke keer de libraray moet updaten als je in de andere library iets hebt toegevoegd. Voordeel is ook weer dat ieder zijn eigen library kan beheren (wel opletten dat je alleen de entry in de library verwijdert en niet het bestand zelf).

Andere opties heb ik ook geprobeerd, maar zorgden ervoor dat de persoon op het tweede profiel zijn iPhone niet kon vullen of tags kon aanpassen ofzo. Ook ging de playcount door elkaar en zag ik op Last.fm dat ik ineens fan was van Jantje Smit ;). Niet ideaal.

Nog een voordeel van gescheiden libraries: wanneer je via het ene profiel naar je muziek luistert via AirTunes, kan de andere persoon op het andere profiel inloggen en andere muziek opzetten. Erg handig.

PSN: Sluuz

Pagina: 1