• Sgimpy
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09-2025
Hallo Allen,

Ik ben eens op zoek gegaan om mijn 17" LCD monitor als TV te gebruiken. Nou heb ik hier wel een aantal dingen over gelezen, maar echt duidelijk wordt het niet. Dit is wat ik heb:
- 17" LCD monitor met VGA aansluiting.
- Samsung digitale televisie ontvanger met scart uitgang.

Nou wil ik graag weten wat hiertussen moet om het te laten werken. Naar mijn mening kan ik gewoon een kabel verbinding maken van Scart naar VGA (als je een laptop vebind met je televisie werkt het ook altijd). Nou lees ik op forums dat er allerlei kastjes, signaalomvormers etc. ertussen moeten. Dit lijkt mij toch zeer onwaarschijnlijk. Kunnen jullie adviseren cq bevestigen?

Nogmaals: Het is de bedoeling om via LCD monitor TV te kijken die de signalen krijgt van de digitale ontvanger.

MvG Dennis

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Jawel je moet echt een apparaatje ertussen zetten wat het signaal om zet.

Volgens mij moet een van deze wel werken:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.17894
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.28534

Moet je wel een PayPal account hebben, en even geduld (2 week), spul komt uit Hongkong namelijk :)

Oja en je hebt nog zo'n blokje nodig, om het SCART signaal om te zetten naar Composiet (gele tulpstekkertje): http://www.easytouch.pl/g...inch__s-video_et-9088.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2010 12:03 ]

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 07:07
Kan je niet makkelijker een monitor uitzoeken als in de trend van samsung T220hd, die zijn gemaakt om ook tv op te kijken? wel groter als 17 inch.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Sgimpy schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 11:55:
Naar mijn mening kan ik gewoon een kabel verbinding maken van Scart naar VGA (als je een laptop vebind met je televisie werkt het ook altijd).
Dat slaat natuurlijk op kaas. Mijn fiets past in de poort, en mijn auto dus ook want die heeft ook wielen 8)7

Een laptop verbind je doorgaans met DVI/HDMI/S-Video/composiet met je televisie, en ja, er kán S-Video of composiet in een SCART-stekker zitten, maar meestal is dat RGB. Er komt dus een RGB- en een composiet-signaal uit je Samsung-decoder.

Om dit RGB- of composiet-signaal op een Sub-D-stekker te zetten heb je wel degelijk een "kastje" nodig, zie ook hier, waar ze de andere kant op gaan:
The wiring needs an sync amplifier circuit, because the 0.3Vpp composite sync signal which is included in normal composite video signal is not generally stron enough for the sync inputs used in video projectors.
Het is dus ergens tussen lastig en onmogelijk om RGB of composiet naar VGA om te zetten zonder "kastje". Het signaal is gewoon totaal verschillend. Met drie minuten Googlen had je dit zelf ook kunnen vinden trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 13-05-2010 12:18 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• JanWillem32
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-12-2025
De gebruikelijke stappen voor onderzoek:
Wikipedia: VGA connector
Wikipedia: SCART
Ze hebben dus beiden ondersteuning voor component RGB (VGA is hier strikt in).
Het verschil zit in in de synchronizatie. Een VGA ingang vereist voor horizontaal en verticaal een timing-signaal, SCART heeft dit gewoon niet. Voor zover ik weet is het passief omzetten van VGA naar SCART ook alleen maar goed te doen omdat videokaarten makkelijk schakelen in modus die uitgevoerd moet worden.
Er is een actieve omzetter nodig om van SCART naar VGA te gaan. In tegenstelling tot wat ThinkPad aanbeveelt zou ik absoluut nooit met een systeem werken die ergens het signaal ergens naar composiet video omzet. Beiden SCART als VGA hebben al de beperking die inherent zijn aan hun ontwerpjaar (1970 en 1987): ze zijn analoog en sturen het gros van hun signaal over 3 draden. Alle RGB en synchronisatiedata door een enkele analoge draad heen stampen is echt heel slecht voor de kwaliteit van het signaal, en daarmee ook de uitvoer. Mijn advies is dan ook om een actieve omzetter te vinden die de resolutie van het scherm aankan en niet werkt met composiet (of s-video). Als die omzetter ook nog een jack-plug of dubbel tulp uitgang heeft voor het geluid, dan is dat helemaal mooi meegenomen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
JanWillem32 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 12:36:
In tegenstelling tot wat ThinkPad aanbeveelt zou ik absoluut nooit met een systeem werken die ergens het signaal ergens naar composiet video omzet. Beiden SCART als VGA hebben al de beperking die inherent zijn aan hun ontwerpjaar (1970 en 1987): ze zijn analoog en sturen het gros van hun signaal over 3 draden. Alle RGB en synchronisatiedata door een enkele analoge draad heen stampen is echt heel slecht voor de kwaliteit van het signaal, en daarmee ook de uitvoer. Mijn advies is dan ook om een actieve omzetter te vinden die de resolutie van het scherm aankan en niet werkt met composiet (of s-video). Als die omzetter ook nog een jack-plug of dubbel tulp uitgang heeft voor het geluid, dan is dat helemaal mooi meegenomen.
Ik wil natuurlijk ook het beste, maar volgens mij zijn er amper apparaatjes die echt van SCART (RGB) naar VGA gaan. En als je ze al vind dan zullen ze waarschijnlijk erg prijzig zijn, waardoor het rendabeler is om een ander scherm te kopen. En volgens de reviews op Dealextreme is de beeldkwaliteit bij die Composiet > VGA converters nog wel redelijk.

Tuurlijk zal je met zo'n converter nooit dezelfde kwaliteit krijgen als bij het rechtstreeks op je TV aansluiten van de decoder, maar als de topicstarter die kwaliteit wel wil, is hij beter af met het aanschaffen van een andere monitor (bijv. eentje met HDMI of DVI ingang, en dan ook gelijk een HD Decoder met HDMI uitgang)

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 13-05-2010 12:43 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-02 08:10

FeaR

In GoT we trust

AUD > LCD

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1