Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB.
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-01 10:09
Beste,

Ik heb last van een erg hoge CPU snelheid. Hij zakt wel terug naar ca. 10% maar blijft bij de minste interactie omhoogschieten tot de 90%/100%. Wat kan ik hier aan doen? Heb NOD32 al een full scan laten doen, Hitman Pro ook alles laten scannen, niets gevonden.

Heb gisteren (volgens mij toen het begon) een virusmelding gekregen toen ik op een of andere website kwam..?

Ik heb;

Acer Aspire 5536
AMD Athlon X2 Dual-Core QL-64 2.10 GHz
4 GB RAM-geheugen
Radeon HD 3200

32-bits Vista

Ben nu ook bezig met een scan met Malwarebytes. Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen? Een tijdje terug heb ik ook zoiets gehad, toen werd de laptop zo warm dat hij uitviel. Toen heb ik ook voor virussen gescand, en was het op die manier opgelost..

Dank jullie wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

CTRL+ALT+DEL

En dan kijken welk proces de CPU eet?

http://lmgtfy.com/?q=which+process+is+using+cpu

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h9000
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07-2023
Mijn stappen bij dit soort problemen zijn meetal:
- proberen services en processen te stoppen, kijken of dat iets doet
- via msconfig zo min mogelijk zaken autostarten, kijken of dat iets doet

Ik heb zelf vaker met legitieme software (van drivers tot de printer spooler service van microsoft) problemen gehad dan spyware/malware/virussen. Dus ik zou niet perse in die hoek zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB.
Ik heb wel gisteren een driverupdate gedownload voor mijn grafische kaart (Radeon HD 3200)..

Heb tevens al bij taakbeheer gekeken, maar in de kolom CPU staan alleen een aantal dingen die 01 of 02 aangeven. Behalve de malwarebytes die nu bezig is die gebruikt tussen de 05 en 20.. CPU gebruik blijft nu zonder dat ik veel doe rond de 20-30% hangen. Soms wat omlaag, soms wat omhoog.

Heb bij msconfig wat dingen uitgezet bij het opstarten, maar heb nog zo'n 20 zaken die wel aangevinkt staan, is dat veel? Heb nog niet opnieuw opgestart omdat malwarebytes nog bezig is.

Ik krijg dus uit taakbeheer geen duidelijk idee wat voor de hoge cpu zorgt.. Heb ff een screen gemaakt van mijn procces.

http://img695.yfrog.com/img695/2294/naamloosrf.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB.
Zie nu dat er bij de scan 1 geinfecteerd bestand gevonden is.. even de scan af laten lopen en dan even zien of het beter is..

Heeft iemand voor de rest nog tips gebaseerd op bovenstaande info? Alvast bedankt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Heb je een virusscanner zoals McAfee of Norton? Heb je dit ook nog als je computer een paar dagen aan staat of alleen (enkele) uren na het opstarten? Dat malwareprogramma ken ik niet maar ook die kan op de achtergrond zitten scannen. Zie/hoor je ook dat je harde schijf druk bezig ik als de CPU stijgt?

Meestal als ik dit soort problemen had (of bij iemand anders meemaakte) was het óf slecht geschreven software (Het muziekprogramma Cakewalk/Sonar bijvoorbeeld -> 100% CPU als je een file afspeelt (!)) óf scans van antivirussoftware. Het kan ook iets anders zijn natuurlijk, maar dit is het dichtst bij huis voor de meeste gebruikers (vooral dan antivirussoftware).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoAG
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-11-2024
ik zie dat je AntiMalware-software een kwart van je cpu eet, was je tijdens deze foto aan het scannen?, of doet die dat altijd, als dit altijd zo is zou ik een ander programma hiervoor in de plaats installeren..

Incompl te

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB.
Ik heb NOD32 altijd aanstaan. Nou ik weet niet of het zo blijft, want ik heb het pas sinds gisteren. Het is nog niet zo erg geweest dat de laptop uitviel, maar hij wordt wel flink warm.

Ik gebruik bijna geen muziekprogramma's etc. Gebruik vrijwel alleen MSN, Firefox, uTorrent en voor films afspelen gebruik ik Media Player Classic - Home Theatre. Meer gebruik ik eigenlijk niet. Het lastige is ook dat ik uit taakbeheer niet duidelijk krijg wat nog zo veel CPU verbruikt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB.
@ ArnoAG

Dit programma heb ik via een ander topic over hoog CPU gebruik gevonden, dus is de eerste keer dat ik het gebruik. Heb HitmanPro al gebruikt, alleen die had niets gevonden.. ik zat zelf toch aan een virus te denken, omdat ik gister ook een virusmelding kreeg op een website..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Nou ja omdat je zegt dat het gebeurt als je processen begint en/of iets downloadt of iets dergelijks (dus verandering van data op je computer) denk ik dat het wel eens een antivirusscanner of zoiets zou kunnen zijn die alles wat je verandert monitort. Ik weet niet meer welk antivirusprogramma bij mij destijds hetzelfde soort gezeik opleverde (vooral een crime als ik mijn mail client opstartte die alle mail opnieuw indexeerde en dus het antivirusprogramma ook gelijk in de stress schoot), volgens mij was dat Norton. Een crime iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB.
Het rare is alleen dat ik een virusscanner gebruik die ik al sinds het begin dat ik de laptop had gebruik, nog nooit problemen mee gehad.. Ik hoop dat dat geinfecteerde bestand bij Malwarebytes ervoor zorgt.. even die scan af laten lopen en dan hopen dat het opgelost is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:23
Mijn ervaring met Vista is dat idd de cpu belasting erg vlug oploopt bij gewoon gebruik, maar zonder dat het systeem er trager van wordt. Ik zie dit als een 'feature' van Vista.

Als er verder geen rommel draait op je pc en het systeem er niet onwerkbaar traag van wordt zou ik me er niet te druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB.
@ Richub

Ik wou dit weekend wel met een paar maten een klein LANnetje houden, gewoon lekker de hele tijd gamen, dit moet dan ook voor geen problemen zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB.
Malwarebytes is klaar:
Malwarebytes' Anti-Malware 1.46
www.malwarebytes.org

Databaseversie: 4095

Windows 6.0.6002 Service Pack 2
Internet Explorer 7.0.6002.18005

13-5-2010 11:28:30
mbam-log-2010-05-13 (11-28-30).txt

Scantype: Volledige scan (C:\|D:\|E:\|F:\|G:\|H:\|)
Objecten gescand: 297905
Verstreken tijd: 1 uur/uren, 33 minuut/minuten, 55 seconde(n)

Geheugenprocessen geïnfecteerd: 0
Geheugenmodulen geïnfecteerd: 0
Registersleutels geïnfecteerd: 0
Registerwaarden geïnfecteerd: 0
Registerdata geïnfecteerd: 0
Mappen geïnfecteerd: 0
Bestanden geïnfecteerd: 1

Geheugenprocessen geïnfecteerd:
(Geen kwaadaardige objecten gedetecteerd)

Geheugenmodulen geïnfecteerd:

Registersleutels geïnfecteerd:

Registerwaarden geïnfecteerd:

Registerdata geïnfecteerd:

Mappen geïnfecteerd:

Bestanden geïnfecteerd:
C:\Users\Luuk\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Low\Content.IE5\8I9HCWEN\setup_lib_srl[1].exe (Spyware.Zbot) -> Quarantined and deleted successfully.
Denk dat dit wel helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB.
Hmm, heb opnieuw opgestart, blijft alleen het zelfde.. als ik bijna niets doe blijf ik op 30 % zitten, doe ik iets meer (msn opstarten) dan schiet ie naar de 70-80%.. wat zou ik kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:23
LB. schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 10:54:
@ Richub

Ik wou dit weekend wel met een paar maten een klein LANnetje houden, gewoon lekker de hele tijd gamen, dit moet dan ook voor geen problemen zorgen?
Gewoom nu even testen met de spellen die je wilt gaan spelen. Loopt de pc zoals het hoort: Geen probleem dan. :)

Anders kun je een herinstallatie overwegen, het is tenslotte een vrije dag vandaag. ;)

Ik herinstalleer mijn pc altijd na een infectie (oftewel 'n image terugzetten), dan weet ik zeker dat alles weg is. Pappen en nathouden of oplappen hou ik niet van.

Misschien een idee: Nu herinstalleren (ook updates en alle programma's en spellen erop zetten), en daarna van die verse windows-installatie een Acronis image maken. Dan is die zo teruggezet als het fout gaat.

Gebruik de editknop, nu kick je steeds onnodig het topic!
Is ook een huisregel van GoT, btw. :Y

30% cpu als je alleen maar naar je desktop kijkt is wel 'n beetje royaal...
Het lijkt erop of er toch wat niet lekker zit.

Als je niet kan vinden wat er loos is, raad ik je 'n herinstallatie aan. Sorry...

[ Voor 14% gewijzigd door Richub op 13-05-2010 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Toen ik aan het gamen was drie weken geleden, liep BFBC2 opeens als dikke stront door een trechter, en dit kon ik ook niet terug vinden in taakbeheer...

... bleek dat Vista een shitload aan updates aan het downloaden/installeren was.

En ik vind het persoonlijk ook lekkerder om op een fresh install te werken (kost echt maar uurtje ofzo), maar dat terzijde

Gosh, tijd om over te stappen naar OSX :X

[ Voor 17% gewijzigd door RadiQal op 13-05-2010 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 10:56
Kijk eens naar de ESET anti-virus. Ik heb deze nl. ook gehad en zowel op Vista als XP liep het process "ekrn.exe" vaak vast en slorpte 100% CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:17
Misschien is er een standaard programma geinstalleerd door Acer die je processor automatisch terugklokt als het niet onder (zeer) zwaar gebruik staat. Ik zag RightMark staan op je screenshot, misschien daar een instelling veranderen!?

Kijk anders met een programma als CPU-Z of je Core-speed af en toe veranderd (verschillend van >50Mhz bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB.
Hmm, CPU gebruik is nu stuk minder, als ik niets doe of zoals nu een bericht aan het typen ben zit ie rond de 4 a 5 %, open ik taakbeheer is het nog steeds 5%, ga ik heen en weer scrollen in taakbeheer loop het weer op van 15 tot 30 %..

Opzich al een heel stuk beter dan eerst.. dat het dan naar 30% op kan lopen is dat normaal? Want nu lijkt de CPU aardig rustig.. temperatuur is ook wat minder..

En kan iemand mij vertellen waarom ik met RightMark mijn temperatuur niet kan zien? Ondersteund mijn processor dat niet ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rightmark is al meer dan 2 jaar niet meer ge-update, enkel de wat oudere architecturen doen het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LB.
Wat is aan te raden om nu te gebruiken dan?

Edit:

Heb net trouwens even een game gestart, maar die gebruikt dan toch zeker 50 % cpu.. is dit te veel?

[ Voor 56% gewijzigd door LB. op 13-05-2010 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ehm... Software gebruikt natuurlijk wel CPU zodra je het opstart, en als het 'zware' software is gebruikt het natuurlijk ook CPU... Het is niet normaal als simpele processen draaien en je CPU geruime tijd op 100% zit, maar een high end game die op 50% of meer zit, vooral als je software acceleratie hebt en een kleine GPU, dan lijkt mij dat volstrekt normaal..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
http://technet.microsoft....ysinternals/bb896653.aspx
download process explorer hiermee kun je zeer goed achterhalen welke processen er draaien en wat ze nemen van de proc. tevens kun je zien wat er in die container processen draaien zoals svchost.exe.
als je het het snelst opgelost wil hebben is vaak even windows opnieuw installeren. dit lijkt misschien weer veel werk maar vaak ben je langer aan het uitzoeken.
Pagina: 1