Hoe internet in een bijgebouw krijgen ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Echte leek op dit gebied , maar ik ga het toch proberen uit te leggen :)

In ons huis hebben wij kabelinternet van Ziggo. Dus via de modem naar zo'n LinkSys kastje die zorgt dat we draadloos op internet kunnen. Dus op deze computer waar ik nu zit, met mijn Iphone, etc.

Nu is er een bijgebouw op ons bedrijf waar ook internet naartoe moet eigenlijk. Vorige bewoner had een ISDN aansluiting, maar of je daar nu zo vrolijk van wordt.
Destijds is er wel een kabel getrokken voor kabelTV/radio in dat bijgebouw, dus van de meterkast in het huis naar het bijgebouw.

Mijn voorkeur gaat uit om hem van mijn kabelinternet gebruik te laten maken, maar dit zal een moeilijke zaak worden wellicht ?
Welke opties heb ik ?
Afstand tussen gebouwen is 50-60 meter.

Anders moet hij maar aan de Dongel vrees ik ?

Ter verduidelijking :

Afbeeldingslocatie: http://www.burgers-stables.nl/images/foto/luchtfotobedrijfinternetcees.jpg

RODE cirkel zit modem in huis, GELE cirkel is bijgebouw waar internet naar toe moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Utp kan tot 100m zonder versterking. Kabel trekken dus van je router.
AOP -> modem -> router -> bijgebouw (-> switch) -> pc

[ Voor 28% gewijzigd door PcDealer op 13-05-2010 08:40 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B. Stuff
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 23:24
Je kan een UTP kabel gebruiken. Switch in het huis en een switch in het bijgebouw. Als alternatief zou je kunnen proberen om het via wifi te doen, desnoods met twee directional antennas.

[ Voor 5% gewijzigd door B. Stuff op 13-05-2010 08:43 . Reden: foutje.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
B. Stuff schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 08:41:
Router in het huis en een router in het bijgebouw.
Waarom oh waarom blijven mensen dit soort ranzige oplossingen voorstellen :X (uitgaande van simpele NAT-devices)

edit:
vvv: Ah ok, ik schrok al.. Ik laat de post volledigerheidshalve nog maar even staan voor mensen die hem ooit nog eens tegenkomen om die dan af te schrikken zoiets neer te zetten. :+

[ Voor 26% gewijzigd door Osiris op 13-05-2010 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B. Stuff
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-06 23:24
Osiris schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 08:42:
[...]

Waarom oh waarom blijven mensen dit soort ranzige oplossingen voorstellen :X (uitgaande van simpele NAT-devices)
Foutje in terminologie. Excuses, had het al aangepast maar je had inmddels als een reply gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

en als draad te veel werk us een wireless bridge Wikipedia: Wireless bridge

evt met 2 richrantennes

grbruik je de coax nog ? -> http://www.tomshardware.c...i-coax-ethernet,7587.html

[ Voor 23% gewijzigd door Fish op 13-05-2010 08:51 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webaccess
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-07 19:59

Webaccess

Garmin Epix 2

Een UTP kabel kan maar ik weet niet of ik zelf dit soort kabels buiten zou gebruiken, maar technisch moet het kunnen. Andere oplossing is om een draadloze verbinding te maken tussen de systemen. Ik denk dat de meeste access points wel een dergelijke setup ondersteunen maar er is ook wat meer professionele apparatuur aanwezig met bijvoorbeeld richtantennes.

zie hiervoor bijvoorbeeld de vraag & aanbod omgeving:
V&A aangeboden: Tranzeo 5GHz - A band \[TR-5A-19C] Prijs per set

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:42
Netwerk via het lichtnet? Met een Dlan ben je zo klaar en kost ook nog eens bijna niets. Maar dan moeten beide gebouwen wel op dezelfde stroomgroep aangesloten zijn. Misschien kun je van iemand eens een setje lenen om te kijken of het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterSelie
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-08 11:55
boers706 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 08:55:
Netwerk via het lichtnet? Met een Dlan ben je zo klaar en kost ook nog eens bijna niets. Maar dan moeten beide gebouwen wel op dezelfde stroomgroep aangesloten zijn. Misschien kun je van iemand eens een setje lenen om te kijken of het werkt.
De kans dat beide gebouwen op dezelfde groep zitten lijkt me bijzonder klein..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:42
SoaDmaggot schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 08:58:
[...]

De kans dat beide gebouwen op dezelfde groep zitten lijkt me bijzonder klein..
Als je de foto ziet hoort alles bij elkaar, Niemand bouwt een stal zo dicht naast een huis of andersom. Dit zou ook niet kunnen ivm de hinderwetvergunning. Daarom is het volgens mij dus wel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
En anders zou het bijgebouw waarschijnlijk wel ergens een 3fase aansluiting hebben. Dus op 1 van die fasen zit ook het huis.
Denk dat een STP kabel trekken wel de mooiste oplossing is of een bridge opstelling voor je wireless.

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik mag toch hopen dat de stallen en het bijgebouw of ieder een aparte stoppenkast hebben of samen, maar in elk geval losstaand van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:23
Ik zou eerst kijken of de ISDN-kabel via het huis (hoofdaansluitpunt van dit kavel) loopt.
Dan heb je minstens 4 aders verbinding en dat is genoeg voor UTP...

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Voor een PowerLine hoef je niet op dezelfde groep (zekering) te zitten. Wel moet je op dezelfde fase zitten en het liefst heb je tussen de apparaten geen energiemeters of netfilters o.i.d.

PowerLine is een makkelijke oplossing, en als je eenmaal verbinding hebt is die stabiel en betrouwbaar, maar snel zal het niet zijn, ik gok zo'n 20-50 mbps (wat voor internet an sich voldoende is).

Een andere makkelijke oplossing is Wifi, al is het misschien lastig om over zo'n afstand een stabiele verbinding te krijgen.

UTP of STP neerleggen is natuurlijk de mooiste oplossing, maar ook de moeilijkste om te realiseren.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
De eerste voorkeur is een UTP kabel ingraven, als dat niet lukt kun je deze afstand prima draadloos overbruggen.

Powerline zal naar verwachting niet werken tussen twee verschillende gebouwen.

[ Voor 26% gewijzigd door ik222 op 13-05-2010 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik denk ook dat het bijgebouw een aparte krachtstroomaansluiting heeft inderdaad.

Je moet even kijken naar de kosten/baten en de hoeveelheid tijd/moeite. Bekabelen is goedkoop maar kan lastig zijn wegens de hoeveelheid grondwerk (en dit goed voorbereiden -> kadastraal uitzoeken waar en of er leidingen van het één en ander lopen en hoe diep, de juiste rigide UTP-kabels gebruiken en in de juiste type buis voor bescherming doen etc. etc.). Wireless is theoretisch makkelijker maar kan duur zijn.

Ik heb zelf ervaring met wireless bridges bouwen, maar dat was professioneel dus dan zijn de prijzen van de access points niet zo'n issue. Een goed access point met twee radiokaarten kan namelijk prima bridgen alsmede je van netwerk voorzien. Als je de bridge op een vaste frequentie zet en je netwerk ook dan gaat dit heel goed.

Voorbeeld:

AP in huis op kanaal 1, netwerkbrug op 11, AP in bijgebouw op kanaal 6 (of daar een simpele AP en daar bedraad verder, ook een optie).

Het belangrijkste van een netwerkbrug zijn de volgende items:

- kwalitatief goede buitenantennes (met N-connector)
- kwalitatief goede antennekabel van zo kort mogelijke lengte -> ook (juist) de connectoren!
- zelfvulcaniserende tape
- antenne surge protector
- richtantennes (geen omni maar een zo klein mogelijke afstraling)
- Line of Sight!

Line of sight is echt superbelangrijk en zo te zien heb je die makkelijk.
Bij die line of sight is ook belangrijk dat je hoogte hebt t.o.v. de grond omdat de afstraling in een parabool geschiedt (ben even de correcte benaming hiervoor kwijt - ik ben al 2 jaar uit de WiFiwereld - maar die kom je vanzelf wel ergens tegen), maar gezien de kleine afstand is dit ook niet zo kritiek bij jou (bij afstanden > 5km moet je zelfs rekening gaan houden met de bolling van de aarde). Neem line of sight letterlijk; je moet echt de andere antenne kunnen zien! WiFi is niet echt erg doordringende straling.

Richtantenne spreekt voor zich; je hebt dan een grotere output (dus minder versterking in je AP nodig) en je staat niet onnodig in het rond te strooien.

Surge protector spreekt ook voor zich; je wil geen gefrituurde apparatuur als de bliksem inslaat. Ook al komen de antennes echt niet boven je dak uit, je wil het risico echt NIET nemen.

Zelfvulcaniserende tape gebruik je om de connecties tegen wind en regen te beschermen. Als je het niet kent; het is een soort trekdrop dat je om de connector heen windt en drukt. Begin strak langs de bovenkant van de connector en ga zo naar beneden zodat het water boven er niet in kan lopen want antenne(connectoren/kabels) zijn echt extreem gevoelig voor wind/regen/beschadiging -> weerstand in het algemeen.

Kwalitatieve antennekabel is daar dus ook belangrijk in. Op de kabel staat de hoeveelheid weerstand per meter dat deze oplevert. De connectoren moeten ook geen prutsdingetjes zijn, die leveren anders ook weer teveel weerstand op (dit valt allemaal in formules uit te rekenen -> ook voor de benodigde versterking - of verzwakking bij het gebruik van sterke antennes - die de versterker in je AP nodig heeft).

Goede buitenantennes spreken ook voor zich. Ze moeten tegen weer en wind kunnen. Antennes hoeven overigens niet de wereld te kosten, goede ook niet. Ik zou persoonlijk niet een antenne kiezen die een grotere afstralingshoek heeft dan 70 graden. Hoe kleiner de hoek, hoe kritischer de plaatsing maar ook hoe hoger de dBi-waarde (de relatieve output ten opzichte van een ideale omni; rondstraler dus) dus in theorie hoe beter de verbinding kan zijn (let alleen op dat je niet over de wettelijke limieten gaat -> het terugregelen van je versterker in de AP kan nodig zijn).

Hopelijk heb je iets aan deze informatie bij je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
ik222 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 09:30:
Powerline zal naar verwachting niet werken tussen twee verschillende gebouwen.
Zoals gemeld: Als je maar op dezelfde fase zit. Werkte hier prima met mijn overburen; die zitten toevallig op dezelfde fase. Echter na het trekken van nieuwe kabels en "slimme" meters werkte het niet meer.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ballebek schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 09:52:
[...]

Zoals gemeld: Als je maar op dezelfde fase zit. Werkte hier prima met mijn overburen; die zitten toevallig op dezelfde fase. Echter na het trekken van nieuwe kabels en "slimme" meters werkte het niet meer.
Ja ik snap dat het op dezelfde fase wel werkt alleen verwacht ik niet dat dat bijgebouw op dezelfde fase zit.

@Wilf: Wireless is inderdaad zeker zeer goed mogelijk, zelf heb ik ook een draadloze brug tussen twee gebouwen en dat werkt prima. Ik ben met je eens dat je dan wel kwalitatief goed spul moet hebben om een snelle en betrouwbare verbinding te krijgen. En dan is er wel een aardig budget nodig inderdaad.

[ Voor 25% gewijzigd door ik222 op 13-05-2010 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:11
Dan rest er dus eigenlijk een vraag voor de topicstarten, ben je bereid om een kabel te gaan planten tussen beide gebouwen of wil je het avontuur draadloos aangaan?

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:08
de ts geeft aan dat er een coax lijn loopt vanaf de meter kast in het huis naar het doel gebouw, bind aan die coax een nieuwe coax vast samen met 2 utp lijnen, en dan maar trekken.

het hoeft allemaal niet zo moeilik

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:25
shure-fan schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:20:
de ts geeft aan dat er een coax lijn loopt vanaf de meter kast in het huis naar het doel gebouw, bind aan die coax een nieuwe coax vast samen met 2 utp lijnen, en dan maar trekken.

het hoeft allemaal niet zo moeilik
Dan ga je er voor het gemak wel van uit dat die coax in een buis zit, zonder veel scherpe bochten. Anders ga je no-way over 60m een kabel erdoor getrokken kunnen krijgen.

Los daarvan zou ik met kabels als STP of FTP wel oppassen. Als de schuur een eigen aarde heeft (wat goed zou kunnen) en je gaat alles aan elkaar knuppen heb je kans dat je hele kabel wegfikt als gevolg van potentiaalverschillen.

Als je om wat voor reden dan ook wel een mogelijkheid hebt om een kabel oid te leggen is glasvezel ook te overwegen. Geen gedoe met potentiaalverschillen, en niet gevoelig voor blikseminslag (of indirect als gevolg van inductie op die lengte).

Als beide niet mogelijk is, zijn er nog 2 mogelijkheden.
- VDSL. Je hebt dan maar 1 aderpaar nodig, en die heb je al van je oude ISDN aansluiting (als ie tenminste komt te vervallen)
- Coax: je kan ook prima een netwerksignaal over een coaxnetwerk distribueren.

Devolo heeft prima oplossingen hiervoor (draait oa bij een klant in een vergelijkbare setup. Daar haal ik iets van 30/30Mbit over een oude telefoonkabel van 50m ofzo)
http://www.devolo.com/bus...-presentation_1.html?l=en
Neem de 'industrial' versie. Dan heb je een degelijk metalen behuizing die je netjes kunt monteren. Zeker in een loods oid wil je zo min mogelijk plastic troep hebben.

Powerline zou ik niet doen. De afstand is aardig groot, daarnaast heb je grote kans dat het op verschillende fases zit. Je zal dan dus op de juiste fase moeten injecteren, of een fasesplitterding moeten hebben om 't op alle fases te krijgen.
Daarnaast heb je in een loods denk ik te maken met veel vervuildende apparatuur (motoren, lasapparaten enz) dus het zou me niets verbazen als de spanning aardig vervuild is en dat dus negatieve invloed heeft op powerline

Wifi kan nog. Ik heb zelf goede ervaringen met de EOC5611P (Senao/Engenius). Dat is een longrange outdoor ding. Daarmee haal je die 60m al zonder verdere antenne's. Wel zal je 'm buiten moeten plaatsen, maar dat is geen punt. Door 'm op 5Ghz te zetten voorkom je ook een hoop interferentie van de 2.4Ghz band (die is veel drukker). Doordat je in een relatief kaal gebied zit zal de storing van de omgeving nog meevallen.

Persoonlijk vind ik een kabeloplossing betrouwbaarder, dus wifi is pas een laatste optie imho, ook kwa snelheid.
Coax: Rond de 100Mbit gok ik
Telefoonlijn: Rond de 30-40Mbit
Wifi: Rond de 15-20Mbit (bij gebruik van een 54Mbit oplossing)

Voor alleen internet kan het natuurlijk allemaal, voor bestanden uitwisselen (dus bv een centrale opslag in het woonhuis) is sneller altijd fijner.

[ Voor 27% gewijzigd door DJSmiley op 13-05-2010 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulkiedulkie
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-08 01:10
Ik zou voor een ethernet-over-coax oplossing gaan.
Dit is waarschijnlijk het betrouwbaarste en ook gemakkelijk.
Je kunt de coax-kabel dan echter niet meer voor TV ofzo gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:25
Hulkiedulkie schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 15:58:
Ik zou voor een ethernet-over-coax oplossing gaan.
Dit is waarschijnlijk het betrouwbaarste en ook gemakkelijk.
Je kunt de coax-kabel dan echter niet meer voor TV ofzo gebruiken.
De devolo oplossingen werken prima icm TV. Je zal wel met de juiste diplexers en filters moeten werken. (high-pass filter op de ingang, dan met een diplexfilter je devolo inkoppelen). Heb dit ook bij een klant gedaan. Highpass filter op de ingang, dan een stevige versterker in, vanaf daar een diplexfilter in, devolo injecteren, en dan de uitgang van het diplexfilter de taps in. Devolo voor de versterker is niet nodig, ding geeft iets van 112dbuv. TV signaal is rond de 80. Je devolo hoef je dus niet te versterken verder. In theorie is een diplexer overigens ook al een high/lowpass filter-in-1, maar ik heb daar voor de zekerheid ook nog een filter op de input gedrukt.

Enige nadeel is doordat je de retourband wegfiltert (die heb je zelf nodig voor je devolo) je geen ondemand diensten meer kunt gebruiken. Maar of dat zo'n probleem is...

Overigens heb je naast devolo ook nog coaxoplossingen van Teleste en Corinex. Met beide heb ik prima ervaringen. (alleen is dat met name voor grotere afstanden, met Teleste heb ik bv 1Km overbrugd op 100Mbit, hadden internet op een evenement nodig, heb 't toen vanaf de dichstbijzijnde wijkkast met glasvezel overbrugt via coax naar de eindlokatie)

[ Voor 52% gewijzigd door DJSmiley op 13-05-2010 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Bl@ckbird kan wel laten weten welke snelheid zij op het werk halen met een Cisco Wireless Bridge. Afstand is ook zo'n 50-60 meter.

Pagina: 1