Beste Floppus, bij deze voeg ik mij toe aan deze discussie.
De discussie is ontstaan doordat Walter vond dat hij regels krom mocht buigen, en dit deed door het aanhalen van citaten die duidelijk anders geschreven zijn dan toegepast.
Bijvoorbeeld dit alleen al:
Hoe schrijf ik een User Review? Na het kopen of verkopen van een artikel in Vraag & Aanbod kun je een beoordeling geven aan de gebruiker waarmee je de overeenkomst hebt gesloten. Per transactie mag je één beoordeling indienen. De beoordeling dient over de gehele transactie te gaan. Beoordeel dus geen afzonderlijke artikelen als je er meerdere in één keer hebt gekocht. Er is pas sprake van een transactie als er wederzijds akkoord is over prijs, methode en datum van levering van het product. Voorafgaande communicatie behoort dus niet tot de transactie.
trans·ac·tie de; v -s overeenkomst waarbij goederen of diensten worden geruild (tegen geld)
Voorafgaande hoort wel degelijk tot de transactie, immers is het een ontwikkelpatroon naar een overeenkomst. Niet een opmerking 'ik vind uw product te duur'. Wel 'ik hou me aan het hoogste bod als verkoop, verzenden kost zoveel etc.'. Hiermee heb je al een opening tot de transactie, die geantwoord is in te gaan op dit voorstel door een geldelijk bod uit te brengen. Het uiteindelijk betaald krijgen sluit de overeenkomst, doch hoort het hele traject wel degelijk tot de transactie. De laatste zin moet weerhouden mensen feedback te laten geven geen intentie te hebben wat te kopen, om ongefundeerde uitspattingen te doen. Echter wordt deze regel misbruikt door V&A admins, waarover ik mijn onvrede uitte. Deze admin bepleit in andere woorden dat een bod niet juridisch bindend is, maar gaat over het fijt heen dat het zeker een verwachtingspatroon wekt, die in direct verband staat met de verkoper. Echter is het volgens hem niet de bedoeling -2 te geven als hij voor de grap zichzelf dood bied. Iemand die iets koopt en weigert te betalen is in grovere woorden ook eenzelfde situatie, doch mag je een ander niet behoeden voor dezelfde fouten?
Ik gaf hiermee te kennen dat als doodbieden niet strafbaar is, maar negatieve feedback achter laten op een doodbieder wel strafbaar is, dat dit een vrijbrief is willekeurig te bieden, en dat het tot het over brengen van mijn punt dan ook zeker uitlokking is, eenmalig 10.000 te bieden.
Dit is immers niet verboden. Pas nadat dit gedaan is wordt er ineens gezwaait dat niet mag (staat niet in disclaimer), en daarna wordt er gezegt dat ik een ban krijg als ik het vaker doe. Juist heb ik dit gedaan door uitlokking van Walter, dus als er iemand schuldig is, ben ik dat niet. Immers was dit bod vòòr zijn reply geplaatst. Mochten hier dus sancties aan vast hangen, ben ik niet de juiste persoon hiervoor gestraft te worden. Ik vond het een mooie kaart waar ik op bood, had hem graag willen kopen. Nee, niet voor 10.000, maar immers, het bedrag is indicatief.*1
In reactie zeg jij dat het één keer is gebeurt dat er iemand 10.000 en andere biedingen heeft gedaan. Dit was een post direct na de uitlokking van Walter, maar wordt gegoten in:
Het blind bieden en niets laten horen gebeurt eigenlijk vrijwel niet, en in extreme gevallen worden mensen er gewoon op aangesproken. Het is tot nu toe één keer gebeurd dat we iemand hadden die voor de lol 10,000,= en dat soort bedragen invulde.
Omdat ik door uitlokking dit één keer gedaan heb, en jij zegt dat dit maar één keer is gebeurt, insinueer je nu dat ik me vaker dood heb geboden. Dit is geenzins waar, dus is laster. Nochtans, de keren dat het hier gebeurde is niet meer op twee handen te tellen, dat ik niets meer hoorde van een koper na een veiling.
Maar wat wel zeker overeind blijft is dat V&A admins bij willekeur regels naar zichzelf buigen.
ze zijn machtgeil
Propageren dat er dingen niet gebeuren, wat dagelijks voorbij komt.
Tsja, je kan nou wel roepen dat mensen 'gecensureerd' zijn, maar daar kunnen we niks mee. Als je het hebt over degene wiens advertentie verwijderd is omdat die voor de helft bestond uit een klaagzang over V&A: diegene heeft een nette e-mail gehad dat dat niet de plek ervoor is, waar dat wel is en dat het de plek niet is omdat we niet de discussie aangaan IN een V&A advertentie over de werking van V&A. Als diegene dat als censuur opvat, dan moet hij dat zelf weten, maar het komt op mij over als maar weer even makkelijk schreeuwen.
Ten eerste is overdrijven een vak die je beheerst, relaties leggen niet. Niemand heeft gezegt dat er gesensureerd wordt op dit punt. Ik stel wat aan de kaak, en ik krijg enkel scheve quotes voor mijn neus. Leuk dat ik een alinea tekst in mijn mail box krijg, maar wel met een verkeerde regel vet gedrukt. Een regel die er niet toe doet, en niet zo opgevat kan worden zoals letterlijk omschreven. De alinea is een verband, en niet losstaande zinnen. En als je dan zo koppig bent dat niet in te zien, lok je een reactie uit. Val hier alleen de slachtoffer, mij, er niet mee lastig. Dan zet je je ongenoegen in een zinnetje. Komop. Jij noemt het meteen een klaagzang.
Censuur ging over een ander onderwerp, wat wel de moderne Tweakers.net zwaar onderuit haalt. Immers zag ik in het verleden geregeld shopsurveys verdwijnen. Ik keek er toen naar omdat de mijne ineens was verdwenen. Positieve ongefundeerde oneliners blijven staan, gefundeerde onderbouwende kritiek en een negatieve score wordt weg gehaalt. Hierdoor blijft een veel positiever beeld over van een webshop dan werkelijk is. Wat hierin niet niet meer te bewijzen valt, toen bijvoorbeeld Alternate als reclame op de front page stond, werden er al 3 shopsurveys weggehaalt daar. Als ik VNU geld geef, ben je dan naar mij toe ook ineens anders?
De relatie echter erin is dat admins het kennelijk belangrijk vinden wat de ervaring en mening van een ander is, maar filtert de negatieve ervaringen eruit. Het vormen van een mening, en dat leid tot censuur. Het om praten in een verhaal waarbij je geen blaam treft, neigt naar dezelfde censuur. Zeggen niets te zien, kan je later ook zeggen 'hey ik had mijn ogen dicht, gefopt'.
Ik pleit dat Tweakers.net voor Tweakers moet blijven. Dit begint bij het mogen geven van negatieve feedback bij het niet reageren van een bieder. Bij eBay hebben ze vaak hier iets van 36 of 48 uur na afloop veiling reageren, anders claim. Claimen wil ik niet doen, maar ik wil wel mijn onvrede kunnen uiten, en dat mag niet.
Dit heb ik nu wel kunnen doen, en hoop hierbij dat mijn reactie mag blijven staan.
*1. Serieuze interesse videokaart is over omdat mijn Cannondale fiets is gestolen, en ik mijn geld nodig heb voor een (tijdelijke) vervanger.