Toon posts:

Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz langzaam?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Ik heb door 'de buurman' een nieuwe hardware-configuratie laten opstellen, met als enige gebruikseis dat ik meerdere taken tegelijkertijd kan uitvoeren. Hij heeft onderstaande bedacht en geïnstalleerd. Toch ervaar ik problemen. Voorbeeld: als ik met Grabit download, valt de hele boel stil, kan niets erbij doen. Een mailprogramma en tegelijkertijd iets installeren geeft ook fikse vertraging. Waar ligt dit aan en wat kan ik hieraan doen?

Basic Hardware information
Motherboard: EP41-UD3L
Basic I/O System(BIOS): Award Modular BIOS v6.00PG
Central Processing Unit(CPU): Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q8300 @ 2.50GHz
Physical Memory X 2
1GB
1GB
Hard Disk X 2
Maxtor 6B200M0 ATA Device (189,92GB)
WDC WD10EADS-00M2B0 ATA Device (0,91TB)
Video Card: NVIDIA GeForce 9800 GT
Monitor: SyncMaster 2494LW(Digital)
Audio Device: High Definition Audio-apparaat
Network Adapter
LAN-verbinding - Realtek PCIe GBE Family Controller (Connected)
Keyboard: USB-invoerapparaat
Mouse: HID-compliant Mouse
Hardware Score (Base score: 5,4)
Processor (Calculations per second): 7,2
Memory (Memory Operation per second): 5,5
Graphics (Desktop performance for Windows Aero): 6,8
Gaming graphics (3D business and gaming graphics performance): 6,8
Primary hard disk (Disk data transfer rate): 5,4

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:01
Windows, Installatie + download (en evt. repair/extract) gebruiken allen de hardeschijf. Ik heb het vermoeden dat daar je bottleneck zit :) Edit: meerdere schijven, mit een beetje logisch ingedeeld zou dat toch wel lekker moeten werken.

Verder even alle drivers nalopen en monitoren wat het probleem is. Welk OS hebben we het over? Vista/7 wil in het begin wel eens sluggy reageren door indexering voor de search.

[ Voor 53% gewijzigd door asfaloth_arwen op 12-05-2010 21:19 ]

Specs

• MaartenFrer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-08-2021
Je hebt relatief weinig geheugen. Hoe meer geheugen, hoe sneller je systeem kan zijn. Meer geheugen ontlast namelijk je harde schijf (die ook niet de snelste is)
Een installatie zal trouwens altijd zorgen voor vertragingen, omdat het een erg intensieve taak is.
Een snellere harde schijf zou ook kunnen helpen. Of een zelfde harde schijf in Raid opstelling.

Op welke harde schijf heb je windows geinstalleerd?
Ik zou het op de terrabyte schijf doen. Die is sneller dan de Maxtor. Waarschijnlijk zal je computer dan ook sneller draaien.

Verwijderd

Doet ook een duit in het zakje: Draait je hardeschijf + instalatie op AHCI?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2010 21:46 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 21:14:
Beste forumleden,

Ik heb door 'de buurman' een nieuwe hardware-configuratie laten opstellen, met als enige gebruikseis dat ik meerdere taken tegelijkertijd kan uitvoeren. Hij heeft onderstaande bedacht en geïnstalleerd.
En je hebt deze PC nu ook al meer dan een jaar? Anders heeft hij wel heel erg verouderde onderdelen genomen.
asfaloth_arwen schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 21:16:
Verder even alle drivers nalopen en monitoren wat het probleem is. Welk OS hebben we het over? Vista/7 wil in het begin wel eens sluggy reageren door indexering voor de search.
Windows 7 als je goed kijkt, maar dit lijkt mij erg sterk Win7 Pro loopt hier erg goed met een Atom 270 en 1GB werkgeheugen.

• MaartenFrer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-08-2021
@The_MASK-

Jouw windows draait misschien wel goed,omdat je waarschijnlijk geen aero hebt , maar ook jou computer zal geen 2 taken tegelijkertijd snel kunnen uitvoeren.

[ Voor 12% gewijzigd door MaartenFrer op 12-05-2010 22:02 ]

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:05
Ik heb dezelfde cpu en hoeveelheid geheugen (ik gebruik XP), en de harde schijf is de bottleneck.

Je kan gerust 4 applicaties soepel simultaan draaien, maar op het moment dat ze allevier dezelfde HD nodig hebben gaat het fout. Dan lagt de boel als de neten.

De enige echte oplossing is om iedere applicatie een andere HD te laten gebruiken.

Wat meer RAM (4 GB minstens) met Win7 is ook geen overbodige luxe als je echt flink gaat multitasken.

offtopic:
Achteraf gezien had ik beter een E8400 kunnen nemen, ik draai relatief veel single-threaded progjes, en die hebben baat bij de hogere clock en grotere L2 cache...

Misschien haal ik die E8400 binnenkort alsnog op bij de lokale PCshop.
Dan verdwijnt die Q8300 in mijn servertje.

[ Voor 24% gewijzigd door Richub op 12-05-2010 22:06 ]

Verwijderd

MaartenFrer schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 21:56:
@The_MASK-

Jouw windows draait misschien wel goed,omdat je waarschijnlijk geen aero hebt , maar ook jou computer zal geen 2 taken tegelijkertijd snel kunnen uitvoeren.
Netbook draait prima meerdere dingen en Aero staat aan, uit is ook alleen maar zwaarder aangezien de GPU de taken dan niet meer doen volgens mij.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Pc lijkt me snel genoeg.
Tijdens installeren moet je geen andere dingen doen.

Alles opnieuw installeren, wat gebeurd er dan?
Wat heb je allemaal geinstalleerd?
Moederbord drivers goed geinstalleerd(chipset drivers).
Virusvrij?
Spyware?
Wat loopt er op de achtergrond?
Loopt de pc te heet, waardoor de cpu bijv heel langzaam gaat werken?
Etc.

[ Voor 8% gewijzigd door jan99999 op 13-05-2010 00:59 ]

• -Tom
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-09-2024
Om welke soort taken gaat het in dit topic? Meerdere taken als in; Windows 7, Winamp, Grabit, Firefox, Msn moet zelfs een budget PC vlekkeloos kunnen doen. Hebben we het over gamen terwijl je een scene aan het renderen bent met 3Ds max, dan verandert de hele zaak natuurlijk!

"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill, W.

• Richub
Als ik de TS goed lees heeft Bokla problemen met multitasken, niet ongebruikelijk als de programma's die je draait dezelfde harde schijf gebruiken.

Zeker als je iets installert, of Grabit met hoge downloadspeeds aan hebt staan.

Mijn tip/oplossing hiervoor is 4 posts terug al genoemd. ;)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
SSD.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
ja lekker een dure upgrade voorstellen die hij niet nodig heeft.. ik neem aan dat de TS geen diehard/fanaticus is. die een SSD wil gebruiken.

misschien is het wel handig zoals Richub zegt meer RAM te nemen, alleen lijkt mij 2GB meer dan voldoende. probeer eens een extra hardeschijf te nemen, en maak participaties aan op je schijven. zodat je Grabit download folder op de extra schijf laat opslaan. en je andere aplicaties op een andere. zo voorkom je de bottleneck.

en check ook eens of je virus scanner niet constant aan het scannen is. dit zorgt ook voor gigantisch veel lag.

gametag: estruqiarixs

Verwijderd

Topicstarter
Dank allen voor de tips! In antwoord hierop: ja, ik draai Windows 7. Ik heb deze configuratie pas drie maanden. Ik had van de buurman eerst een 40G WD harde schijf als C-schijf, maar die maakte een vreselijke herrie. De reden voor deze kleine harde schijf was 'het is een snelle', maar daar heb ik nooit iets van gemerkt. Die heb ik vervolgens zelf vervangen door mijn huidige 200GB harde schijf (opgedeeld in 2 partities van 100 GB). Heb de laatste drivers. Ik game overigens niet. Al mijn progs staan op de C-schijf, zal kijken of:

- ik zal eerst de AHCI tip volgen, als dat niet helpt dan zal
- ik de 'gebruiksprogs' (dus niet de OS) op de 1TB onderbrengen;
- zal het geheugen uitbreiden tot 3 GB (ik heb begrepen dat het geen zin om tot 4 GB uit te breiden, omdat de huidige configuratie hoogiuit tot 3 GB nuttig kan inzetten).

• Richub
Let op dat je je dual channel kunt kwijtraken als je naar 3 GB RAM gaat, dan lever je onnodig performance in.

2 GB voor 'n niet-gamer is genoeg. Kijk eerst naar de harde schijfconfiguratie, daar zit je grootste winst in.

[ Voor 3% gewijzigd door Richub op 13-05-2010 12:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 11:55: Ik had van de buurman eerst een 40G WD harde schijf als C-schijf, maar die maakte een vreselijke herrie. De reden voor deze kleine harde schijf was 'het is een snelle', maar daar heb ik nooit iets van gemerkt.
Ik kan mij voorstellen dat die traag was, want volgens mij bestaan er niet eens snelle 40GB hardeschijven.

Overigens vind ik het ook best wel raar dat je die PC pas drie maanden hebt, toen was die namelijk al best verouderd, maar sowieso bestaat die uit onderdelen die toen geen goede prijs/prestatie hadden (nu nog niet overigens)

Wat voor internet heb je trouwens? Kabel, glasvezel of een snelle DSL variant?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 15:20:
[...]

Ik kan mij voorstellen dat die traag was, want volgens mij bestaan er niet eens snelle 40GB hardeschijven.
De oude raptor was 37GB. En die waren ook niet erg stil. Dus wellicht dat hij die had. Maar zo'n schijf is tegenwoordig allang ingehaald door normale schijven.

Een 5 jaar oude 200GB schijf (ja zo oud is die maxtor) in een systeem gooien is sowieso geen goede oplossing. Huidige 5400 toeren green schijven zijn zelfs een stuk sneller.

Een goede primaire HD is altijd handig om te hebben. Een SSD is wellicht wat duur, maar ik vond het de prijs meer dan waard. Zelfs de goedkoopste intel (100 euro voor 40GB) is een super investering.

Maar zelfs zonder SSD, en een oude HD zou een pc echt niet "stil" mogen vallen tijdens wat download werk.
Hier een wat oudere amd64 4200+, maar ook toen ik nog een HD had kon ik probleemloos multitasken.
Ik zou het toch echt in missende drivers zoeken, imcompatibliteit, verkeerde bios settings e.d.

[ Voor 55% gewijzigd door job op 13-05-2010 15:34 ]

Verwijderd

job schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 15:28:

Ik zou het toch echt in missende drivers zoeken, imcompatibliteit, verkeerde bios settings e.d.
HD die in PIO modus loopt, kan ook nog. Of aan het einde van zijn leven.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2010 15:44 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Pio met een sata schijf. Kan dat eigenlijk wel?
En dan is windows ook altijd traag.. bij alles.

Ik zou eens kijken wat een hdtune benchmark voor resultaat geeft.

[ Voor 55% gewijzigd door job op 13-05-2010 15:51 ]

Verwijderd

job schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 15:50:
Pio met een sata schijf. Kan dat eigenlijk wel?
Ja ;)

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Richub schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 12:28:
Let op dat je je dual channel kunt kwijtraken als je naar 3 GB RAM gaat, dan lever je onnodig performance in.
Ja dat scheelt toch zeker 2%........
Dus dat ga je niet eens merken.

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Richub
DaLoona schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 15:54:
[...]

Ja dat scheelt toch zeker 2%........
Dus dat ga je niet eens merken.
Toch raar dat alle chipsetbakkers dual channel implementeren dan, als de winst zo marginaal is.

Of is de winst meer dan marginaal? ;)

Ik merk het iig wel als ik achter 'n pc zit die om wat voor reden dan ook z'n RAM single channel heeft draaien.

• justin_ti
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 08:55
Waarschijnlijk staat er gewoon te veel software op. Gebruik je MCaffee? Dat vind ik persoonlijk de meest irritante rommel. Gebruik je allerlei spyware programma's op de achtergrond? Is ook onzin in mijn ogen.

Mijn advies:
- Windows 7 erop, standaard laten
- Panda Cloud als virus en spyware-beveiliging (indien je panda cloud niet geavanceerd genoeg vindt dan doe je antivir of nod32, maar ik vind de eenvoud juist heel makkelijk).
- Geen andere beveiligingssoftware actief op de achtergrond, windows defender en panda cloud is genoeg.

Met iedere Quadcore PC met 2 gig ram (wat echt niet te weinig is) en een enigszins goede schijf (ook jouw maxtor 200GB is echt niet verkeerd zoals hier wordt genoemd) moet je makkelijk grabbit + mail + internet +.....

Je harddisk zou inderdaad stuk kunnen zijn. Een simpele controle met hdd health wil wel eens helpen. In principe moet health op 100% staan!

http://download.cnet.com/...-81617&subj=dl&tag=button

Met een 5 jaar oud dual core systeem kan je de taken die jij noemt al gemakkelijk zonder merkbaar irritante vertraging doen!

Eigenlijk kan ik 3 redenen bedenken:

- Te veel rommel
- Windows xp (of een oude Vista), en geen nieuwe Vista of windows 7
- Een gare harddisk

[Edit]
Aan je performance index te zien heb je windows 7, de scores zijn ook prima. De tweede optie valt dus af.

[ Voor 45% gewijzigd door justin_ti op 13-05-2010 19:32 ]

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-01 15:30

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Richub schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 17:05:
[...]

Toch raar dat alle chipsetbakkers dual channel implementeren dan, als de winst zo marginaal is.

Of is de winst meer dan marginaal? ;)

Ik merk het iig wel als ik achter 'n pc zit die om wat voor reden dan ook z'n RAM single channel heeft draaien.
Nou dan ben jij de eerste die dat merkt, knap hoor :+

Lees hier maar eens dan:
http://www.tomshardware.c...L-PROCESSING,1705-11.html

Bijna geen verschil, dus wat jij merkt is heel wat anders, of het systeem is al gebottleneckt ergens.
En remember, dit zijn benches, dus in reallife valt het verschil dan vaak helemaal vies tegen.
2- 3 fps minder of 2 a 3 sec langer wachten tot een app klaar is, ga jij echt niet merken, tenzij het systeem al tergend traag is, maar zoals gezegd, dan zit er ergens ander reeds een bottleneck.

Oh ja en het huidige triple channel is maar liefst..............2% sneller dan dualchannel, nog al zo'n "enorme" snelheidswinst :+ .
Voorlopig is het allemaal marketingbullcrap imo.
Neemt niet weg dat als je het kan draaien je het beter wel kan doen, maar als het niet kan, is er niets, maar dan ook niets verloren.

[ Voor 50% gewijzigd door DaLoona op 14-05-2010 17:18 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

• Richub
Hm, interessant stukje om 'ns op mijn gemak door te lezen vanavond.

En ik werk nog veel met/op P4 systemen, daar krijg je met dual channel nog best een redelijk groot prestatieverschil.
Ik had niet gedacht dat het op moderne C2D systemen zo weinig meer zou uitmaken.

/me Richub is gelukkig nog niet te oud om wat bij te leren. ;)

Verwijderd

Humm

ts je game niet ?
Waar om zo zware vga kaart ?
Hub verkopen en meer geheugen in die pc zetten.

2g voor windows 7 is niks .
Zeker niet als je zwaar gaat multitasken .
De hardisk maak niet zo veel uit .
Gebruik nog steets mijn ouwe maxtor 60g 7200rpm schijf zonder problemen .
Moet wel zeggen dat het mijn opstart disk is .

Windows 7 kan je ook als 64bit installeren .
De key is het zelfde namelijk (mog er geen windows7 64bit disk hebben kan je die vinden via microsoft zelf online)
Met windows7 64bit kan je veel meer geheugen gebruiken .
windows 7 32bit kan maximaal 3,5g gebruiken .

• Richub
Ik ben vandaag overgestapt op Windows 7 64 bit nadat ik 2x 2 GB geheugen extra had gekocht.

Man o man, met 6 GB RAM loopt dat Win7 zooo soepeltjes... _/-\o_

Ik raad de TS nu dus ook echt aan om meer RAM in z'n pc te vrotten en naar 'n 64 bit OS over te stappen.

Daar ga je echt geen spijt van krijgen. :)

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Voorbeeld: als ik met Grabit download, valt de hele boel stil, kan niets erbij doen
I/O
Input-output is dat. Daar loopt het op vast.

Overigens geeft de TS wel erg weinig info. Kijk eens met Task Manager: systeembelasting, input/output etc.
Hdtune of ander programma: harddisk speed test doen.

Anders is het gelul in de leegte.
Ik zeg: harddisk. Die is traag. En de ultieme oplossing is een ssd.

Met een paar programma's aan is 1 GB voldoende voor Windows 7, en 2 GB echt meer dan voldoende.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Richub schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 22:32:
Man o man, met 6 GB RAM loopt dat Win7 zooo soepeltjes... _/-\o_
Ik merk vrij weinig verschil in soepel lopen van Windows 7 tussen mijn Netbook met Atom N270 met 1GB geheugen en Win7 Pro en mijn Xeon X3440 op 4GHz met 4GB DDR3 en een vrij nieuwe 250GB HD van Samsung.

Games is natuurlijk een ander verhaal, maar het starten van de netbook is ongeveer even snel als de PC net zoals gewoon wat internetten en standaard dingen.

• Richub
Ik heb dus Win7 64bit ook gedraaid met 2 GB RAM, daarmee vergeleken loopt het dus nu zo soepel.

En ja: Ik heb m'n pc een keer flink getest: Een World of Warcraft emu server, WoW zelf, photoshop elements 7 en firefox met tig tabs open tegelijk draaien: No problemo. En nog zat geheugen over.

Iets wat je onder XP 32bit beter uit je hoofd kunt laten... ;)

Voor gewoon gebruik is 2 GB ram ook echt voldoende, maar dan draai je meestal ook een 32bit OS.

Win7 32bit heb ik nooit zo zwaar getest overigens, Met 2 GB is WoW plus de emu server samen eigenlijk al te zwaar qua geheugengebruik.

Edit:
Nog even een Dank Je naar Justin_ti voor de tip over Panda cloud antivirus.

Mijn al wat oudere laptop loopt nu flink sneller met Panda cloud als met AVG free.
IMHO echt een aanrader voor wie nog met oudere systemen werkt. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Richub op 15-05-2010 11:59 ]

Pagina: 1