Vreemd HDD-probleem, bij 2 ongeveer dezelfde PC's

Pagina: 1
Acties:

• Dinnesch
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-01 20:21
Hallo,
ik heb voor iemand 2 PC's samengesteld en in elkaar gezet, ze zijn identiek behalve dat de processors op een iets andere snelheid lopen en er ander geheugen in de 2 PC's zit(ivm zo kort mogelijke levertijd niet dezelfden)

De specs van de 1e PC zijn:
Moederbord:Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H revisie 1.1 (pricewatch: Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H)
Processor: AMD Phenom II X4 945 3.0GHz (pricewatch: AMD Phenom II X4 945) , gekoeld door pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B met Artic Silver 5 koelpasta
RAM: OCZ Obsidian 2x2GB DDR3 ( pricewatch: OCZ Obsidian OCZ3OB1600LV4GK)
Videokaart: Asus Radeon 5770 CuCore 1GB (pricewatch: Asus EAH5770 CuCore/2DI/1GD5)
Harde schijf: Samsung Spinpoint F1 750GB (pricewatch: Samsung Spinpoint F1 DT HD753LJ, 750GB)
DVD-brander: Samsung SH-S223C (pricewatch: Samsung SH-S223C)
Voeding: Corsair CX400W (pricewatch: Corsair CX400W)
Behuizing: Cooler Master Elite 334 (pricewatch: Cooler Master Elite 334)
OS: Windows 7 64bit OEM (https://www.salland.eu/pr...oem-64-bit-gfc-00598.html)

Anders bij de 2e PC:
Processor: AMD Phenom II X4 925 2.8GHz (pricewatch: AMD Phenom II X4 925)
RAM: Kingston HyperX 4GB DDR3 (pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G)

Het probleem
Ik heb de eerste PC in elkaar gezet, Windows erop gezet, alle drivers, programma's, een paar games. Lijkt allemaal probleemloos te werken, en breng de PC dus naar de persoon toe voor wie ik hem gebouwd heb.
Terwijl die persoon GTA IV aan het uitproberen is, loopt het in een keer vast, en na alt-tabben staat er een error dat de lees-en schrijfbewerking mislukt is(helaas, geen foto van gemaakt, en ik weet niet meer precies wat de fout was) en dat er geen toegang tot het apparaat is(weet ik ook niet meer precies). GTA4 opnieuw gestart, weer dezelfde fout.
Een ander spel opgestart(NFS Shift), weer hetzelfde. Daarom startte ik de PC dus maar opnieuw, maar hij bleef hangen op het Windows startscherm.

Ik neem de PC dus maar weer mee naar huis, om het probleem verder uit te zoeken; zet de PC aan en Windows start weer gewoon op.
Ik kijk meteen in het Windows-logboek onder systeem, en er staat een Disk-foutmelding van ongeveer het moment dat hij problemen gaf. Ik kijk naar oudere meldingen in het logboek en er staat een ongeveer dezelfde fout in het logboek van de dag dat ik de PC had geinstalleerd, maar er waren bij de installatie geen merkbare problemen.
Heb na de problemen de PC flink aan het testen gezet: HDtune, GTA4, Crysis benchmark, prime95 etc.
Na een paar uurtjes van deze martelingen bleef de PC stabiel, en er waren geen nieuwe fouten in het logboek bijgekomen.

Nu over de 2e computer, deze kon ik pas een paar dagen later installeren omdat de HDD bij aankomst kapot(DOA) was en teruggestuurd moest worden.
Nadat ik Windows en de drivers er op had gezet, installeerde ik GTA4. Dit verliep zonder merkbare problemen maar tijdens de installatie van GTA zijn er wel een paar Disk-meldingen in het logboek bijgekomen.(Hier is een screenshot)

Help, ik heb geen idee wat er mis kan zijn, want het is bij 2 PC's hetzelfde probleem(al is het maar 1 keer merkbaar geweest) en ik zie geen duidelijke oorzaak.

Ik heb het volgende al geprobeerd:
SATA-kabel vervangen(op de 2e PC)
HDD op een andere SATA-aansluiting doen(op de 2e PC)
BIOS-update gedaan(beide PC's)
In de OM FAQ gekeken, waar geen bruikbare informatie te vinden was, het stamt ten slotte uit 2002, hehe

Zijn deze arme PC'tjes nog gelukkig zijn te maken? :)

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 22:05
Als ik het goed begrijp, heb je dit probleem tot nu toe ondervonden met GTA4?
Heb je ook al een patch voor GTA4 geinstalleerd toevallig? Ik neem aan dat het gewoon legale spellen zijn?

Heb je ook geprobeerd of het wel werkte met de standaard Windows drivers (dus geen driver-pack van de fabrikant)?

http://www.giga-byte.com....mory_ga-ma785gmt-ud2h.pdf

Je geheugen staat niet in de QVL. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar geheugenproblemen kunnen ook vreemde meldingen geven.

[ Voor 63% gewijzigd door eX0duS op 12-05-2010 19:42 ]

• Dinnesch
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-01 20:21
eX0duS schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 19:40:
Als ik het goed begrijp, heb je dit probleem tot nu toe ondervonden met GTA4?
Heb je ook al een patch voor GTA4 geinstalleerd toevallig? Ik neem aan dat het gewoon legale spellen zijn?
Ik weet niet meer of ik GTA4 aan het installeren of testen was bij de eerste logboekfoutmeldingen(wat een woord!)(die kwamen de dag dat ik de PC installeerde)
Er staat patch 1.0.3.0 van GTA op, want de nieuwste patch 1.0.6.0 verslechterd de prestaties behoorlijk bij de meeste mensen.
Ik moet bekennen dat de kopie van GTA4 niet legaal is, ik ben hier zelf geen voorstander van(ik heb hem zelf legaal op Steam maar laat ofc geen anderen op mijn account) maar de persoon voor wie ik de PC's bouw wil dit graag.

Maar een fout in een spel hoort toch geen hardware/driver problemen te veroorzaken!? Ik zou graag uit willen sluiten dat het probleem terug kan komen in andere programma's/spellen. Het is niet echt handig als ik nu de PC op laat halen en dat hij na een paar dagen/weken weer opnieuw langsgebracht moet worden omdat het probleem terug is ;)
eX0duS schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 19:40:
Heb je ook geprobeerd of het wel werkte met de standaard Windows drivers (dus geen driver-pack van de fabrikant)?
Bij de controller staat dat de driver van Microsoft geïnstalleerd is(terwijl ik alle drivers van de fabrikant heb geïnstalleerd), en bij de installer van de chipset-driver staat ook geen SATA-driver aangegeven.
ik denk dus dat het de bedoeling van Gigabyte is om Microsoft's driver te gebruiken.
Hier een screen van de installer(ja, de chipset driver gebruikt de Catalyst installer omdat de onboard graphics van ATI zijn)
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/mv2k5l.jpg