VPS of shared hosting?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:49
Ik heb een website van een motorclub, welke een beetje te groot wordt voor de shared hosting waar ik nu bij zit ( digitalus.nl normal pakket)

het gaat om een forum met +/- 500.000 posts en we merken de laatste paar maanden dat de site gewoon trager wordt, met timeouts op de database aan toe.

wat is verstandig om te gaan doen? omschakelen naar een VPS systeem of gewoon shared hosting, maar ergens anders waar ze het wel aankunnen? ( al verwacht ik dat de site te groot/druk is voor shared hosting)
heeft VPS uberhaupt wel voordelen ten opzichte van wat we nu hebben?
Er is geen budget voor een echte eigen server, het hostingbudget is rond de 15-25 euro de maand.

Wie kan me vertellen wat ik het beste kan doen en me er op wijzen waar ik dat misschien het beste kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenspin
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-08 15:52

Bananenspin

Omdat het kan

Voor dat budget zijn er goeie VPS oplossingen te vinden. Het voordeel van VPS is dat er meer "gereserveerd" voor jou is en dat wat er gereserveerd is aan hardware, ook alleen echt door jou zal worden gebruikt. Bij een VPS kan je ook veel meer configureren op je server dan bij een shared hosting.. denk aan je eigen favoriete linux builds enz..

HOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

VPS is soms net iets handiger in eigen beheer dan shared hosting maar dat is dus weer afhankelijk van wat je moet & kan op je server.

Weet je ook de oorzaak van je timeouts? Is dat puuuur queueing van queries die niet meer op tijd worden afgehandeld of zijn er andere zaken?

Ik zie bijvoorbeeld elders, voor 10 Euro (ex btw) een VPS met
Hardeschijfruimte 250 GB
Maandelijks dataverkeer inbegrepen 2TB
Domeinnaam inbegrepen
E-mails
E-mailaccounts 1000x 2GB
SQL databases
Persoonlijke SQL 3x 100 MB
SQL Pro 1x 1000 MB (mogelijkheid tot 128MB dedicated memory voor 6 Euro extra)

Maar ook sites als webhostingtalk.com had je mogelijk al kunnen vinden via Google?

Ik denk wel dat het zeer essentieel is dat je weet waar nu je problemen vandaan komen, technisch gezien, voordat je zomaar ergens moet gaan verhuizen.

/edit: sommige hosters bieden zelfs RPS aan; een virtual server maar met dedicated resources erachter (dus minstens x MB RAM en y GHz aan CPU) waarbij je dus zelf kan bepalen welk opensource OS je draait, welke webserver, welke FTP-server etc. etc.

/edit2: hoe vervelend ook maar weinig hosters in NL kunnen concurrerend de specs aanbieden van buitenlandse hosters. Vooral Duitsland/Frankrijk/Luxemburg zijn goedkoop binnen Europa en anders zijn het (voornamelijk zeeeer grote) hosters in de USA.

[ Voor 26% gewijzigd door MAX3400 op 12-05-2010 16:57 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op een vps kan je ook bijvoorbeeld xcache en/of memcached draaien ;). Ik raad je aan om wel een lichtere webserver te nemen als nginx of lighttpd. Apache draait vaak gewoon niet lekker op een vps.

Een nadeel van een vps is het onderhoud en beveiliging. Als jijzelf (of geen mensen kent die) geen ervaring hebt met linux, moet je er niet aan beginnen. Een oplossing zou zijn een SLA af te nemen, maar voor die prijs krijg je dat vast niet.

Nog een alternatief is om een soort van 'premium' hosting te nemen. Pcextreme biedt dit bijvoorbeeld aan en garandeert het een en ander. Of het ook echt sneller is weet ik niet, maar je kan daar 7 dagen het product proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
Het lijkt er in ieder geval op dat de load op de mysql server vaak te hoog is, dit hoeft nog niet eens door mijzelf veroorzaakt te worden, maar zit dus met meerdere "klanten" op eenzelfde server. door die hoge load komen er vaak meldingen naar voren van " unable to connect to the database" etc. (DB is nu al +/-900MB)

qua configuratie hoef ik niet heel veel te doen, ik wil een (my)sql database, mogelijkheid om te mailen en genoeg ruimte om dit te hosten (3GB is meer dan genoeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De goedkoopste kimsufi is 25 euro per maand. Dan heb je tenminste een dedicated server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 18:08:
De goedkoopste kimsufi is 25 euro per maand. Dan heb je tenminste een dedicated server.
Ja, plus 50 Euro aanschafkosten + BTW = 150 Euro de eerste maand en dan 30 Euro per maand verlenging -> minstens 20% boven het budget van de topicstarter...

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
k use zelf de VPS van Dreamhost, shared Mysql, en dan een dedicated Webserver, met apache en xcache enabled...

http://www.dreamhost.com/hosting-vps.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Dutch2007 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 00:24:
k use zelf de VPS van Dreamhost, shared Mysql, en dan een dedicated Webserver, met apache en xcache enabled...

http://www.dreamhost.com/hosting-vps.html
In sommige gevallen is dat inderdaad een prima oplossing.. Ik denk dat TS echter op zoek is naar een server in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:10
Hoeveel schijfruimte en dataverkeer verbruik je ongeveer (de laatste per maand)?

Wat mijn persoonlijke ervaringen met VPS'en betreft zijn die eigenlijk niet zo goed. Regelmatig klapten ze er uit vanwege een teveel aan geheugengebruik omdat er opeens te veel mensen tegelijk op de sites aan het rondhangen waren, enz.
Overigens zie ik dat de server waar je op zit nog MySQL 4.x gebruikt (handig die smf statuspagina ;)), en dat queries gewoon meerdere secondes in beslag nemen. Het lijkt mij dat de (MySQL) server gewoon zwaar overbelast is, of dat de queries gewoon te zwaar zijn.

[ Voor 79% gewijzigd door EDIT op 13-05-2010 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
queries te zwaar denk ik op zich niet, het is een vrij standaard install van SMF.

qua schijruimte zit ik op +/- 1,5 GB
dataverbruik laatste maand was 20GB
pageviews ongeveer 10.000 per dag

[ Voor 9% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 13-05-2010 15:29 . Reden: pageviews toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Een database delen met anderen is gewoon ellende. Het beste kun je met een cronjob om het half uur full table scans draaien, want dan staan jouw tables altijd in het geheugen. Gebruik je wel innodb? Mogelijk heeft je hoster innodb te weinig geheugen gegeven. Als innodb wel genoeg geheugen heeft en je nog myisam gebruikt, zou ik switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
GlowMouse schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 15:24:
Een database delen met anderen is gewoon ellende. Het beste kun je met een cronjob om het half uur full table scans draaien, want dan staan jouw tables altijd in het geheugen. Gebruik je wel innodb? Mogelijk heeft je hoster innodb te weinig geheugen gegeven. Als innodb wel genoeg geheugen heeft en je nog myisam gebruikt, zou ik switchen.
gebruik geen innodb, niet mogelijk voor zover ik kan zien.

misschien kunnen jullie hier nog wat bijzonders aan zien?
http://www.fzrclub.nl/smf/status.php?mysql_info=1

[ Voor 9% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 13-05-2010 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
10.000 pageviews per dag kan gemakkelijk met (goede) shared hosting.
Ik zou zeggen: lees eens ervaringen op bijvoorbeeld www.ispgids.com, plaats een aanvraag voor shared hosting in het "Aanbiedingen gezocht" board van Webhostingtalk (http://www.webhostingtalk.nl/aanbiedingen-gezocht/), en bel eens met de hosters die je op het oog hebt.
Voor €20 - €25 euro per maand heb je prima shared hosting die voldoet aan je eisen.
Eén tip: blijf alsjeblieft uit de buurt van de budget hosting,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Gh0stw4lk3r schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 15:30:
[...]

gebruik geen innodb, niet mogelijk voor zover ik kan zien.

misschien kunnen jullie hier nog wat bijzonders aan zien?
http://www.fzrclub.nl/smf/status.php?mysql_info=1
key_buffer_size staat echt heel erg veel te laag, en verder lijkt de hardware me slecht als het niet lekker draait. 7200rpm disks ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Of gewoon te veel (te drukke) sites op één server.
Pagina: 1