Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:18
Ik heb volgende order geplaatst:
- Shut BarBo SN78SH7 GF8200
- AMD X2 II240 AM3 2800 BOX 2MB
- D2 4GB 800-D2-N5-K2 KIT KVR
- WD 2 TB SAT2 WD20EARS
(Total = 504,11 €)

Ik zit een beetje met een dilemma, ik weet niet of ik nu Windows zou draaien of op Linux gebaseerd systeem zou opbouwen. Ik wil dit systeem ook als "serverke" gaan gebruiken, dus bv. SSH / FTP / web server / ...

Nu kunnen jullie me eventueel voordelen / nadelen van eender welk OS jullie zouden kiezen doorgeven?
(ervaring met het OS is geen punt, ik heb met beide ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:00
Ik ben zelf heel tevreden met mijn HTPC gebaseerd op linux. Hij draait nu nog op Ubuntu 9.10 met XBMC. Erg stabiel en snel. Enige nadeel wat ik heb ondervonden is bij bijvoorbeeld het kijken van sommige "uitzendinggemist-afleveringen", dat sommigen alleen maar draaien op silverlight 3 en de linux-ondersteuning is momenteel nog hiet helemaal 100%.

Stay safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik zou voor linux gaan omdat het gratis is, minder 'bloated' en je veel meer (en makkelijker) kan instellen.

Je zou wel even moeten kijken of alle hardware (ik denk dan vooral aan afstandsbedieningen, wireless keyboards en andere wireless dingen) compatible zijn.

Verder beheer ik ook liever CLI een server dan via RDP, kost ook minder resources die je voor andere zaken kan gebruiken :)

Laat me de vraag anders stellen: wat zouden de argumenten zijn om geen linux te gebruiken op je HTPC / server, vermits je hier ook ervaring mee hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-09 23:36
Als je geen blu-ray wil afspelen, dan zou ik voor Linux gaan

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:18
sloth schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 15:13:
Ik zou voor linux gaan omdat het gratis is, minder 'bloated' en je veel meer (en makkelijker) kan instellen.

Je zou wel even moeten kijken of alle hardware (ik denk dan vooral aan afstandsbedieningen, wireless keyboards en andere wireless dingen) compatible zijn.

Verder beheer ik ook liever CLI een server dan via RDP, kost ook minder resources die je voor andere zaken kan gebruiken :)

Laat me de vraag anders stellen: wat zouden de argumenten zijn om geen linux te gebruiken op je HTPC / server, vermits je hier ook ervaring mee hebt?
Bij het instellen van mijn huidige linux omgeving ben ik toch tegen de nodige problemen aangelopen. Ik heb ze allemaal ooit opgelost gekregen, maar ik had het gevoel dat die er in Windows niet zouden geweest zijn. (Bv. 5.1 ondersteuning, Video drivers).
Verder ben ik helemaal te vinden voor het OS alternatief ik heb alleen ervaring gehad met 'Mythtv', maar die werkte toch niet 100% naar mijn goesting. Misschien moet ik XBMC eens proberen, ondersteunt die ook Hauppage PVR-500 MCE?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waarom kiezen, dual boot natuurlijk!

Anyway, Windows heeft een paar voordelen:
- elke kluns kan een HTPC opzetten (klik op media center icoontje, wizard-wizard, klaar)
- live TV werkt (min of meer) out-of-the-box inclusief gids, opnemen, etc
- minder geklooi met uitzendinggemist/RTLgemist
- je kan Blu-Ray afspelen
De nadelen van Windows zijn algemeen bekend :)

Als dat niet zo boeit, je kijkt alleen gedownloade films, of je wilt er wat meer tijd in steken als hobby kan je net zo goed Linux nemen en de pakweg honderd euro voor een W7 licensie in je zak houden. Je leert er meer van en je kan er meer aan customizen.

(edit: XBMC ondersteunt geen TV tuners, daarvoor is er op Linux MythTV)

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 12-05-2010 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:32
Ik draai zelf Mint op m'n htpc. Dat komt standaard met alle multimedia benodigdheden, ook de non-free zaken.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
X-DraGoN schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 15:19:
[...]
ondersteunt die ook Hauppage PVR-500 MCE?
Daarvoor moet je in [ervaringen] XBMC Media Center - Deel XIV zijn ;)

iirc moet je XBMC met Lirc laten praten, een howto kan je op de XBMC wiki vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Die hauppauge is een tv tuner, geen IR oogje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Aangezien je 'm ook als server wilt gebruiken zou ik zeker linux aanbevelen. Bijvoorbeeld ubuntu-server, kun je na installatie direct aan de slag. Hoef je alleen nog even XBMC te installeren en 't is ook een mediacenter.
Pagina: 1