Rollover sound in html

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Voor een project ben ik bezig een site te maken voor blinden. Het idee is grote knoppen te maken en deze te laten "zeggen" wat er op de knop staat door middel van een rollover met de muis.

Helaas lukt het me maar niet om dit voor elkaar te krijgen. Via google heb ik verschillende oplossingen gevonden, maar deze werken niet (Mac, Opera, Safari, Firefox). Onder andere http://code.google.com/p/swfsound/ waar nota bene een voorbeeld met rollover bij staat.

Nu vroeg ik me af of het uberhaubt mogelijk is, of dat ik toch gebonden ben aan Flash (wat ik liever niet heb)? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijntjethf
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-06 06:53
Is het een intern project of gewoon iets wat ook voor blinden gebruikt moet kunnen worden?

Blinden hebben namelijk zelf wel een softwareprogramma op de computer staan wat alle tekst op een website leesbaar voor ze maakt. Juist zaken als flash e.d. zullen navigatie onmogelijk maken, gewoon tekstuele links zijn het makkelijkst.

Grote knoppen hebben btw ook weinig zin, die zien ze ook niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-05 16:01
Als ik me niet vergis is Flash funest voor de software die blinden gebruiken, daar moet je dus zeker van af blijven. Misschien moet je dit even lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 16:46

Bosmonster

*zucht*

Als je iets wilt maken voor blinden denk ik dat je de muis sowieso moet vergeten, want die gebruikt een blinde niet, want hij heeft daar niet zoveel aan. Zorg voor een juiste semantische opbouw en blinden zullen je dat zeker in dank afnemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Bosmonster op 12-05-2010 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Is het niet beter een "gewone" standards-compliant site te maken en je te houden aan bijv. de webrichtlijnen van de overheid? Daarmee heb je de grootste kans dat de hulpmiddelen die blinden en slechtzienden al ter beschikking staan (zoals grotere fonts, brailleregels en text-to-speech) de site goed kunnen weergeven, terwijl ook niet-blinden en -slechtzienden de site nog kunnen gebruiken zonder alles geforceerd voorgelezen te krijgen.

[ Voor 5% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 12-05-2010 15:11 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
Het is voor een schoolproject, een demo zegmaar. Het gaat meer om het concept dan de site, maar we willen iets werkends kunnen laten zien. Ik ben op de hoogte van de brailleregels e.d. Het idee is echter de toegankelijkheid zonder extra hulpmiddelen. Voor dit concept heb ik mouseover sound nodig.

Dus de blinde persoon gaat/is op de site, beweegt zijn muis, en hoort vanzelf bij welke knop zijn muis zit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
En dan? Leest de site ook zelf de eigen inhoud voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

http://www.w3schools.com/quality/quality_accessibility.asp

zie de link hierboven, bevat veel info over het probleem waar je mee bezig bent.

blinden gebruiken vaak screenreaders etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Reb87 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 15:25:
Het is voor een schoolproject, een demo zegmaar. Het gaat meer om het concept dan de site, maar we willen iets werkends kunnen laten zien. Ik ben op de hoogte van de brailleregels e.d. Het idee is echter de toegankelijkheid zonder extra hulpmiddelen. Voor dit concept heb ik mouseover sound nodig.

Dus de blinde persoon gaat/is op de site, beweegt zijn muis, en hoort vanzelf bij welke knop zijn muis zit. :)
Maar blinden gebruiken geen muis. Dus ga je ze alsnog "extra hulpmiddelen" laten gebruiken :P

Maak dan een goed concept voor een toetsenbordnavigatie.

Ik vind het apart dat een opleiding die je een navigatieconcept voor blinden laat ontwikkelen, je blijkbaar niet laat verdiepen in hoe blinden computers gebruiken. Muizen zijn nutteloos zonder visuele referentie waar de cursor is.

[ Voor 18% gewijzigd door Bosmonster op 12-05-2010 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ook al Bezet
Of, als het punt is juist deze rollover te gebruiken, verzin er een ander doel voor. Een virtuele xylofoon/mengtafel o.i.d.

[ Voor 8% gewijzigd door Ook al Bezet op 12-05-2010 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
Bosmonster schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 15:30:
[...]
Ik vind het apart dat een opleiding die je een navigatieconcept voor blinden laat ontwikkelen, je blijkbaar niet laat verdiepen in hoe blinden computers gebruiken. Muizen zijn nutteloos zonder visuele referentie waar de cursor is.
De opleiding laat ons geen navigatieconcept ontwikkelen. Wij hebben als opdracht gekregen voor een vak genaamd "creativiteit" iets te bedenken voor blinden. Dit mocht heel breed zijn. Wij hebben gekozen een dienst aan te bieden. Bij deze dienst hoort een soort van "luistersite".

Nu weet ik goed wat er allemaal bij een "blind-proof" website komt kijken, om het bijvoorbeeld leesbaar te krijgen voor brailleregels etc. Echter is het voor dit project niet van belang. Het gaat hier meer om dat docenten straks achter een laptop plaats kunnen nemen, een koptelefoon op kunnen doen, en kunnen luisteren.

Vandaar mijn vraag over de rollover sound knoppen. ;)

Voor de duidelijkheid, ik doe geen ICT gerelateerde opleiding, dus wordt op het technische aspect niet afgerekend, het gaat puur om het idee. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Reb87 op 12-05-2010 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Als ik je docent was en je bedacht iets voor blinden waar een muis bij nodig is, kreeg je bij voorbaat een onvoldoende. Dan heb je gewoon je werk niet goed gedaan.

Das zoiets als iets moeten bedenken voor mensen zonder armen en dan aankomen met een Wii-game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
Bosmonster schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:01:
Als ik je docent was en je bedacht iets voor blinden waar een muis bij nodig is, kreeg je bij voorbaat een onvoldoende. Dan heb je gewoon je werk niet goed gedaan.

Das zoiets als iets moeten bedenken voor mensen zonder armen en dan aankomen met een Wii-game.
Je mist mijn punt. De "echte" versie van het product kunnen we niet laten zien omdat we geen brailleregels e.d. hebben. Om een soort van "feel" te krijgen met het idee hebben we dit bedacht. Vandaar ook mijn oorspronkelijk vraag voor de rollover sound. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

En toetsenborden hebben jullie ook niet?

Maar goed.. geluidje afspelen is makkelijk met HTML5, gewoon een audiotag. Als het toch een demo is kun je ook wel een moderne browser pakken om het te demonstreren.

http://html5doctor.com/native-audio-in-the-browser/

[ Voor 78% gewijzigd door Bosmonster op 12-05-2010 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
Bosmonster schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:24:
En toetsenborden hebben jullie ook niet?
Jawel, dat is ook een optie. Ik ben ondertussen aan het kijken naar de html5 audio tag. Dit lijkt ook een oplossing op zich, maar moet even bedenken hoe ik dit dan in combinatie met de mouseover, of een toetsenbord zou kunnen laten werken.

Met een toetsenbord zoiets als "tab" om over de verschillende knoppen/links te gaan, maar wel dat hij per knop/link dan laat horen wat er op de knop staat... Echt, ik ben al veel te lang niet meer met dit soort dingen bezig geweest, erg lastig. :'(

-edit-

Haha, je was met voor met de html5 info ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Reb87 op 12-05-2010 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-06 23:04
jMP3 plugin voor jQuery ;)

Homey — Critics are those without skills to create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Die is antiek en vereist Flash.

Met de audio tag is het met jQuery overigens in een paar regels gefixed. Veel makkelijker kan het niet.

[ Voor 25% gewijzigd door Bosmonster op 12-05-2010 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-05 17:18

Quinie

.nl

Kijk ook eens naar CSS mogelijkheden

http://www.w3.org/TR/css3-speech/
http://www.w3schools.com/Css/css_ref_aural.asp

Edit: en eerder genoemd in dit topic.. Blinden hebben namelijk zelf wel een softwareprogramma op de computer staan wat alle tekst op een website leesbaar voor ze maakt.

Waarom ga je daar niet vanuit installeer zelf zo'n tool. Zet een koptelefoon op en een blinddoek en lees dan eens je project/website..

Mijn inziens zou je de opdracht ook kunnen invullen door gewoon echt goed gebruik te maken van beschikbare tools, juiste html code en de juist css.

offtopic: ooit een blind mail "horen" lezen. Dat gaat snel zo snel kan ik geen mail lezen

[ Voor 73% gewijzigd door Quinie op 12-05-2010 16:51 ]

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Om een "feel" te krijgen voor je concept: unplug je monitor eens en ga door je site navigeren. Dan weet je ongeveer hoe een blinde het "ziet".

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 15:39

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Anyway, alle offtopic reacties over het nutteloos zijn aside, er is dus geen volledige crossplatform mogelijkheid voor geluid zonder gebruik te maken van Flash of Java? Want daar wil ik het antwoord ook wel op weten, maar ik ben totaal niet geïnteresseerd waarom het idee van Reb87 niet zou voldoen volgens een paar tweakers ;)

[ Voor 32% gewijzigd door .oisyn op 12-05-2010 16:55 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:11

Zeror

Ik Henk 'm!

Is het niet veel beter om je site zo te bouwen dat je site op zelfde manier wordt getoont zoals telefoon keuze menu's van bijv. helpdesks van bedrijven enzo.
Dus dat je krijgt: Welkom bij site X, wij zijn ..blablabla... Als ie meer informatie wilt horen van X, druk op 1. Wil je meer info horen Y, druk op 2. Heeft u een vraag voor ons, druk op 3 etc....

Dat moet niet zo heel moeilijk te maken zijn. Je hebt al acceskeys in html dus dat is al 1 ding.

[ Voor 12% gewijzigd door Zeror op 12-05-2010 17:03 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-06 11:57
Ik denk niet dat blinden uberhaupt een flash plugin hebben. Je kan denk het beste zoveel mogelijk focussen op tekst-based navigatie.

Misschien zelf op een of andere manier zulke software downloaden om je eigen site blind te testen.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie

Quinie

.nl

.oisyn schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:55:
Anyway, alle offtopic reacties over het nutteloos zijn aside, er is dus geen volledige crossplatform mogelijkheid voor geluid zonder gebruik te maken van Flash of Java? Want daar wil ik het antwoord ook wel op weten, maar ik ben totaal niet geïnteresseerd waarom het idee van Reb87 niet zou voldoen volgens een paar tweakers ;)
Midi en embed :)

<embed src="soundfile.mid" hidden="false" border="0" width="310" height="45" autostart="true" autoplay="true" loop="true" volume="75%">

Maar ik ga er maar even vanuit dat je audio wilt in de vorm van wav of mp3 en niet als achtergrond muziek. zo 1991.

Maar momenteel en crossbrowser naar mijn weten..Nee. geen opties voor. Mogelijk combi maken javascript en embed. Zou moeten kunnen denk ik dan ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-06 17:32
Reb87 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 15:25:

Ik ben bang dat hij dan eerst langs de winkel moet om een muis aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie

Quinie

.nl

@.oisyn

Bedenk met net dat ik ook een php streamer had die het vanuit php mp3 kon streamen zonder plugins volgens mij. maar dan moet goed zoeken, want die was ook lastig te vinden.. zal later even voor je zoeken wat nog kan vinden. Eerst op huis aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

.oisyn schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:55:
Ik zou voor audio-tag gaan met Flash als backup als ik nu een xplatform-manier moest schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
Na jullie advies, en advies van iemand anders, ben ik gaan kijken naar andere mogelijkheden. Ik heb een scriptje gevonden waarmee ik een list kan bedienen met de pijltoetsen:

http://www.marcofolio.net...vigation_with_jquery.html

Aan deze list heb ik vervolgens met HTML5 audio toegevoegd. Ik heb het nu voor elkaar dat als een item wordt geselecteerd, het geluid te horen is. Helaas rijkt mijn javascript kennis echter niet ver genoeg om ervoor te zorgen dat hij per item een ander geluidje afspeelt (ik heb nog nooit wat met javascript gedaan ;) ). :(

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
/*
* Author:      Marco Kuiper (http://www.marcofolio.net/)
*/

var currentSelection = 0;
var currentUrl = '';

google.load("jquery", "1.3.1");
google.setOnLoadCallback(function()
{
    // Register keypress events on the whole document
    $(document).keypress(function(e) {
        switch(e.keyCode) { 
            // User pressed "up" arrow
            case 38:
                navigate('up');
            break;
            // User pressed "down" arrow
            case 40:
                navigate('down');
            break;
            // User pressed "enter"
            case 13:
                if(currentUrl != '') {
                    window.location = currentUrl;
                }
            break;
        }
    });

// Add data to let the hover know which index they have
    for(var i = 0; i < $("#menu ul li a").size(); i++) {
        $("#menu ul li a").eq(i).data("number", i);
    }

// Simulote the "hover" effect with the mouse
    $("#menu ul li a").hover(
        function () {
            currentSelection = $(this).data("number");
            setSelected(currentSelection);
        }, function() {
            $("#menu ul li a").removeClass("itemhover");
            currentUrl = '';
        }
    );
});

function navigate(direction) {
    // Check if any of the menu items is selected
    if($("#menu ul li .itemhover").size() == 0) {
        currentSelection = -1;

}

if(direction == 'up' && currentSelection != -1) {
        if(currentSelection != 0) {
            currentSelection--;

}
    } else if (direction == 'down') {
        if(currentSelection != $("#menu ul li").size() -1) {
            currentSelection++;
        }
    }
    setSelected(currentSelection);
}

function setSelected(menuitem) {
    $("#menu ul li a").removeClass("itemhover");
    $("#menu ul li a").eq(menuitem).addClass("itemhover");
    currentUrl = $("#menu ul li a").eq(menuitem).attr("href");

//Geluidje afspelen
    var v = document.getElementsByTagName("audio")[0];  
    v.play();
}

Als je de [0] veranderd, naar 1, dan pakt hij de 2e tag waarin audio voorkomt. Op de 1 of andere manier moet dit wel te linken zijn aan het huidige menuitem, maar ik weet niet hoe 8)7

Dit lijkt me iig al een "blindvriendelijkere" oplossing, en helemaal zonder flash! :)

-edit-

Jeetje, ik leer iets volgens mij. Ik heb het voor elkaar per menu item een ander geluidje te spelen in html5 :D

JavaScript:
1
var v = document.getElementsByTagName("audio")[currentSelection];

Nu moet ik nog iets van een method oid maken dat het ene geluidje stopt zodra je naar het volgende menu item gaat. 8)7 Ben er bijna!

- edit 2 -

Het werkt zoals het zou moeten werken. :) Alleen nu moet ik ervoor zorgen dat Jquery gewoon lokaal werkt en niet via Google. dan ben ik er! :D

[ Voor 14% gewijzigd door Reb87 op 13-05-2010 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321649

Reb87 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 22:45:
- edit 2 -

Het werkt zoals het zou moeten werken. :) Alleen nu moet ik ervoor zorgen dat Jquery gewoon lokaal werkt en niet via Google. dan ben ik er! :D
En dat is simpel: http://docs.jquery.com/Tu...Started_with_jQuery#Setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Niet online
Yup, is inmiddels ook gelukt. Momenteel is de navigatie af. Je kan met de pijlen omhoog/omlaag voor de verschillende menu items. Druk je op enter, dan ga je een menu binnen.

Ik twijfel alleen nog wat handiger is. "Enter" en "backspace" gebruiken om heen en terug te navigeren, of de linker en rechter pijl op het toetsenbord?

Wat denken jullie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieturp
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-05 16:33

pieturp

gaffa!

Met backspace heb je 't nadeel dat als je 'even' niet oplet als programmeur, en je hebt de focus nergens op staan, of een foutje gemaakt en je event wordt niet gecatched, ben je van de site af; Je browser doet een history.back() ;)

Maar 't is misschien wel wat meer logisch voor blinden, die 't misschien juist wel gewend zijn. Dat zou je moeten navragen... 't Kan juist ook verwarrend zijn daardoor ;)

[ Voor 27% gewijzigd door pieturp op 13-05-2010 18:59 ]

... en etcetera en zo

Pagina: 1