Wet kopen op afstand, niet geldig bij aanbieding?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.103 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-04 13:54
Ik wil een horloge kopen welke afgeprijsd is van 239 naar 120 euro. Maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om het horloge retourneren. Maar volgens de site voor waarden staat er het volgende over de retourneren. Hierbij heb ik onderstreept en dik gedrukt waarin ze zeggen dat deze niet te retourneren is. Mag dit? Volgens mij niet.

Voor retouren en/of ruilingen (hierna: retouren) gelden enkele voorwaarden.

* De te ruilen artikelen dienen uiterlijk binnen 7 dagen na ontvangst op het afleveradres als retour gemeld worden via ons ticketsysteem.
* De te ruilen artikelen dienen nog in originele staat van verzending te zijn, voorzien te zijn van aangehechte labels en in originele verpakking te worden geretourneerd.
* Artikelen die je in de uitverkoop met een korting van 40% of meer hebt gekocht mogen uitsluitend geannuleerd worden conform artikel Zichttermijn en kunnen NIET geruild worden.

De artikelen, welke voor retour gemeld zijn, moeten per omgaande, doch uiterlijk binnen 7 dagen na ontvangst van de bestelling op het bezorgadres aan ons geretourneerd zijn. Lines Surfco accepteert uitsluitend retouren die op hierboven beschreven wijze aangemeld zijn en waarvoor de instructies, die bij aanmelding zijn aangegeven, gevolgd zijn. Retouren die niet of niet binnen de gestelde tijd zijn aangemeld worden niet geaccepteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Bullshit. Aanbiedingen zijn geen uitzondering op de wet.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gunner schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:22:
Bullshit. Aanbiedingen zijn geen uitzondering op de wet.
Is een bedrijf niet vrij om in de eigen voorwaarden te zetten wat het wil? Zoiets zie je ook vaak terugkomen als je een RMA aanvraagt. Dan teken je een overeenkomst waar je eigenlijk een deel van je wettelijke rechten verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

sloth schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:23:
[...]

Is een bedrijf niet vrij om in de eigen voorwaarden te zetten wat het wil? Zoiets zie je ook vaak terugkomen als je een RMA aanvraagt. Dan teken je een overeenkomst waar je eigenlijk een deel van je wettelijke rechten verliest.
Nee gelukkig niet :o

Algemene Voorwaarden staan *gelukkig* niet boven het BW. Hoe kom je daar bij? :?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

[...]

Mogen ze wel zetten, maar dat betekent niet dat ze gelden ;) Voorwaarden staan niet boven de wet.

edit:
Zie boven dus.

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Dat zou ook te makkelijk voor webshops zijn: gewoon je artikelen een hogere prijs geven (de adviesprijs of nog hoger) en dan standaard een korting van 10-30% geven. Zodat geen enkel artikel onder de wet kopen op afstand valt :+

Dus zoals Gunner al zei: kortingen zijn geen uitzonderingen op de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Met 'Zichttermijn' bedoel ze toch 7 dagen op zicht om binnen die tijd zonder opgaaf van reden de order te annuleren?

PSN: Shiver23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-04 11:04

Rub3s

+3 , omdat het kan

retourneren = ruilen of retourneren != ruilen?

in het vetgedrukte gedeelte staat toch alleen iets over ruilen en niet over retourneren, of denk ik dan te makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Shiver23 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:27:
Met 'Zichttermijn' bedoel ze toch 7 dagen op zicht om binnen die tijd zonder opgaaf van reden de order te annuleren?
Precies, niks aan de hand dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-04 21:01

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Volgens de Nederlandse wet mag jij elk* artikel volgens de Wet Koop Op Afstand binnen7 dagen zonder opgaaf van reden retourneren. Kan de winkel in AV zetten wat ze willen, maar indien het in strijd is met de wet vervalt die bepaling gewoon.

* er zijn uitzonderingen, maar niet van toepassing op een horloge vziw

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hmmm...Blijkbaar zat ik dus fout met mijn gedachtengang.
Bedankt, weer wat bijgeleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Ik zou vooraf even contact opnemen en vragen of je gebruik kunt maken van de wet koop op afstand voor het specifieke product. Los van de vraag of de wet van toepassing is, kun je maar beter zeker weten dat het bedrijf van plan is om hieraan gehoor te geven. Als zij aangeven dat het niet van toepassing is omdat het een aanbieding is, dan gewoon lekker wegblijven of kopen en zeker weten dat je het niet terug wilt sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Sorry hoor, maar is iedereen z'n bril vandaag vergeten?
* Artikelen die je in de uitverkoop met een korting van 40% of meer hebt gekocht mogen uitsluitend geannuleerd worden conform artikel Zichttermijn en kunnen NIET geruild worden.
Waar staat hier dat je het niet onder zichttermijn mag retourneren? Je mag het alleen niet ruilen, en dat lijkt me iets heel anders.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:34
Ook al hebben ze het over de zichttermijn, dan nog kloppen hun voorwaarden niet. Bij een herroeping op grond van de wet koop op afstand moet je binnen zeven werkdagen de herroeping doen, de eis dat het artikel binnen diezelfde zeven dagen teruggezonden is, is in strijd met de richtlijn en daarmee in strijd met de wet.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Dan begrijp ik niet wat precies met "ruilen" wordt bedoelt? Waarom zou je een artikel willen ruilen als de optie tot retourneren bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

omdat je dan de verzendkosten terug betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

StevenK schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:39:
Ook al hebben ze het over de zichttermijn, dan nog kloppen hun voorwaarden niet. Bij een herroeping op grond van de wet koop op afstand moet je binnen zeven werkdagen de herroeping doen, de eis dat het artikel binnen diezelfde zeven dagen teruggezonden is, is in strijd met de richtlijn en daarmee in strijd met de wet.
Dat staat er toch ook niet, er staat dat het binnen 7 dagen als retour gemeld moet worden. Waaronder ik in elk geval een soort RMA aanvraag versta en niet het daadwerkelijk retour gestuurd zijn?

[ Voor 53% gewijzigd door Orion84 op 12-05-2010 14:41 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-03 20:05
Moet ook binnen 7 dagen gemeld zijn, niet geretourneerd.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Anoniem: 303530 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:40:
omdat je dan de verzendkosten terug betaalt?
Dat is toch ook bij ruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik kan begrijpen waarom ze het hebben over ruilen aan de ene kant en aan de andere kant aan retourneren. Stel je koopt wat, maar terwijl het al verstuurd is zie je iets leukers op dezelfde website. Dan ruil je het gekochte voor het nieuwe item door het terug te sturen binnen 7 dagen na aankoop. Trouwens zo´n bepaling als de TS dikgedrukt heeft gemaakt hanteren zat kledingwinkels. Weliswaar offline en dus niks van doen met de wet kopen op afstand. Maar daar hanteren ze consequent: iets gekocht met korting? Dan is ruilen niet mogelijk.

Dus @Tarmen: je mag niet je horloge ruilen tegen een andere van de website, wel mag je de koop annuleren door het binnen 7 dagen na aankoop door te geven. En dat is nu net waarin de wet kopen op afstand in voorziet. Je retourneert je horloge dan door je te beroepen op de wet kopen op afstand en daarmee wordt feitelijk een overeenkomst tot teruggave van het gekochte + teruggave aanschafbedrag opgezet. Feitelijk annuleer je dan dus de koop. ;) Ze formuleren het dus een beetje knullig. Maar je kan wel degelijk binnen 7 dagen af van het horloge mocht je dit willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

silmaril8 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:42:
[...]

Dat is toch ook bij ruilen?
niet als de winkel coulant is omdat je bijv een duurder artikel wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:34
Orion84 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:41:
[...]

Dat staat er toch ook niet, er staat dat het binnen 7 dagen als retour gemeld moet worden. Waaronder ik in elk geval een soort RMA aanvraag versta en niet het daadwerkelijk retour gestuurd zijn?
Dit staat er toch:
doch uiterlijk binnen 7 dagen na ontvangst van de bestelling op het bezorgadres aan ons geretourneerd zijn

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-04 11:04

Rub3s

+3 , omdat het kan

dominator schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:37:
Sorry hoor, maar is iedereen z'n bril vandaag vergeten?

[...]

Waar staat hier dat je het niet onder zichttermijn mag retourneren? Je mag het alleen niet ruilen, en dat lijkt me iets heel anders.....
ja iedereen blijkbaar, mijn post ook niet gezien? :P

naja, het zal voor de topicstarter iig geen probleem meer vormen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

StevenK schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 14:50:
[...]

Dit staat er toch:

[...]
Ah, ik was afgegaan op enkel "De te ruilen artikelen dienen uiterlijk binnen 7 dagen na ontvangst op het afleveradres als retour gemeld worden via ons ticketsysteem."

Beetje onduidelijk allemaal, maar als ze idd eisen dat het binnen 7 dagen geretourneerd moet zijn dan is dat idd incorrect.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het feit dat er zo veel onduidelijkheid bestaat, zou voor mij reden zijn om sowieso in de pen te klimmen voordat je bestelt. Misschien zit iedereen er hier naast en heb je naderhand een hoop gezeik. Ik zou dat risico niet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Laatst online: 23-04 14:51

PoweRoy

funky!

[...]

zolang ze niet in strijd zijn met de wet. Wet kopen op afstand maakt geen onderscheid tussen aanbieding of niet. Beiden kan je niet van te voren zien/vasthouden dus je mag altijd ontbinden binnen 7 dagen.

maar IANAl

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:19
De TS had wat meer uit de voorwaarden moet kopieren, dit is namelijk een leuk en relevant stukje (en maakt het stuk dat wel is gekopieerd een stuk duidelijker):
Zichttermijn
Voor zover niet anders is aangegeven, heb je na ontvangst van de bestelling gedurende een periode van 7 dagen het recht om zonder opgave van redenen de koopovereenkomst via een email te ontbinden en de bestelling binnen dezelfde termijn te retourneren. Eventueel gedane betalingen (exclusief administratie- en verzendkosten) zullen binnen 14 dagen worden geretourneerd middels een tegoedbon. Er bestaat geen recht op terugbetaling als het product is gebruikt en/of is beschadigd of de bestelling is geopend en/of niet in de originele verpakking geretourneerd. Na het verstrijken van de zichttermijn van 7 dagen wordt de koopovereenkomst een feit.
  1. De webwinkel heeft blijkbaar aparte voorwaarden voor retourneren obv Zichttermijn en Ruilen/Retourneren op andere gronden (welke andere gronden dan :? ).
  2. De webwinkel rekent administratie en verzendkosten -> foei, mag niet!!
  3. De winkel geeft geen geld terug maar een tegoedbon -> foei, mag niet!!
De voorwaarden zijn broddelwerk en illegaal, opgesteld door een leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Daar komt bij dat een bestelling gewoon geopend mag worden en daarna mag worden geretourneerd. Dus weer iets wat niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kortom, niet meer over discussieren, maar direct negeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Anoniem: 22659 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 15:36:
Kortom, niet meer over discussieren, maar direct negeren :)
Hoe bedoel je negeren? De TS mag volgens de voorwaarden de aankoop wel annuleren obv artikel Zichttermijn, maar zal zijn aankoopbedrag min 2,50 euro administratiekosten min verzendkosten als een tegoedbon thuis ontvangen. Het lijkt me beter om vooraf bij de webwinkel duidelijk te maken dat je het complete oorspronkelijke aankoopbedrag inclusief verzendkosten als euro's op je bankrekening terug verwacht/eist.

[ Voor 19% gewijzigd door croxz op 12-05-2010 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taarmen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-04 13:54
Bedankt voor jullie snelle antwoorden. Ik heb op advies van hier de verkoper gecontacteerd, via hun insite contact optie.

Hallo Surferswebshop,

Ik ben al in bezit van een nixon horloge, de ss all black. nu wil ik een tweede horloge maar ik heb nogal smalle polsen en wil het horloge eerst passen. Maar volgens jullie voorwaarden (welke in strijd zijn met de wettelijk voorwaarden opkopen op afstand). Mogen producenten met 40% korting niet geretourneerd worden. De wet maakt geen uitzondering in aanbiedingen. Zo heb ik het begrepen. En zo wordt het op het shopping forum van tweakers ook gezien. Wet kopen op afstand, niet geldig bij aanbieding?

Mijn vraag is dus, kan ik het product terug sturen binnen 7 dagen na ontvangst. En mijn volledige aankoop bedrag terug gestort krijgen op mijn bankrekeningnummer?

Met vriendelijke groet,

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-04 08:46
Waar de hel staat dat je artikelen met 40% niet mag retourneren :? Je mail klopt dus al niet, want dat mag wel. Probeer de zin begrijpend te lezen dan zul je zien dat er staat dat je gewoon recht op een zicht termijn hebt.

Ten tweede kunnen hun in hun voorwaarden zetten wat ze willen maar het houd toch geen stand. Elke rechter maakt gehakt met het zenden van tegoedbonnen en het niet mogen openen van de verpakking.

Reinste bullshit dus. Ik zou er sowieso niets bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

croxz schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 15:45:

Hoe bedoel je negeren? De TS mag volgens de voorwaarden de aankoop wel annuleren obv artikel Zichttermijn, maar zal zijn aankoopbedrag min 2,50 euro administratiekosten min verzendkosten als een tegoedbon thuis ontvangen. Het lijkt me beter om vooraf bij de webwinkel duidelijk te maken dat je het complete oorspronkelijke aankoopbedrag inclusief verzendkosten als euro's op je bankrekening terug verwacht/eist.
Eigenlijk zou ik hier dus geen tijd in stoppen en direct gaan zoeken naar een andere winkel die het spul ook kan leveren. Een mailtje sturen om de boel op te helderen kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
Anoniem: 22659 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 16:21:
[...]

Eigenlijk zou ik hier dus geen tijd in stoppen en direct gaan zoeken naar een andere winkel die het spul ook kan leveren. Een mailtje sturen om de boel op te helderen kan natuurlijk ook.
Oh crap , ik zie nu pas dat de TS de aankoop nog niet gedaan heeft |:(

Helemaal gelijk: omdraaien, hard wegrennen niet meer omkijken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Echt jammer dat zo'n TS dan ook niet eens de moeite neemt het topic fatsoenlijk door te lezen maar enkel de eerste paar reacties. Daarnaast is je mail bagger geschreven, doe op z'n minst moeite je eigen mails eens te herlezen.

Het enige wat in strijd is met de wet is het proces van retourneren op basis van de zichttermijn. Een tegoed bon mag niet en ze mogen geen extra kosten in rekening brengen. Enkel mogen ze jou laten betalen voor het terugsturen, het volledige bedrag dat jij hebt betaalt (inclusief verzendkosten en administratiekosten) moeten ze binnen 30 dagen crediteren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0otje
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:14
Bij heel veel shops staat dat je 7/14 dagen zichttermijn hebt. Maar als je wilt retourneren dan moet het product ongebruikt in de verpakking zitten. Maar wat is gebruikt dan? Bv ik koop een tv, ik haal m uit de doos en sluit m aan. Ik kijk er paar uurtjes ernaar om te zien of het beeld goed vind. Wat blijkt het beeld is niet zo super, ik ben zo teleurgesteld dat ik m wil retourneren, mag dit?

Ik heb eens gelzen dat je het product zo mag gebruiken zoals je dat in een winkel met een demo model zou mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt het recht het product in zulke mate in gebruik te nemen als nodig is om te beoordelen. Bij een SD kaart in blisterverpakking betekent het dat je de verpakking kapot mag knippen, bij een TV betekent dat je hem mag uitpakken. Echter een VESA mount op de tv schroeven en hem aan je muur hangen valt daar niet onder en als daardoor zichtbare schade ontstaat heb je geen rechten te ontbinden.
Zelfde met een leren riem, je mag hem omknopen en dragen maar geen gaatjes bij prikken om te kijken of dat kan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:14

beany

Meeheheheheh

M0otje schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 15:38:
Bij heel veel shops staat dat je 7/14 dagen zichttermijn hebt. Maar als je wilt retourneren dan moet het product ongebruikt in de verpakking zitten. Maar wat is gebruikt dan? Bv ik koop een tv, ik haal m uit de doos en sluit m aan. Ik kijk er paar uurtjes ernaar om te zien of het beeld goed vind. Wat blijkt het beeld is niet zo super, ik ben zo teleurgesteld dat ik m wil retourneren, mag dit?

Ik heb eens gelzen dat je het product zo mag gebruiken zoals je dat in een winkel met een demo model zou mogen.
Bijna elke webwinkel heeft als voorwaarde dat je de koop van een product binnen 7 werkdagen mag ontbinden(retourneren mag later) mits het ongebruikt is. Dit is, volgens de wet, onjuist. Je mag een product uit de verpakking halen en uitproberen. Let er wel op dat je de verpakking nog een beetje intact laat, zo ver dit kan. Die stomme blisterverpakkingen zijn niet normaal(en zonder bloedende vingers) niet op te krijgen. Maar een TV zit in een kartonnen doos met wat plastig. Beschadig dit niet(snij het plakband kapot en niet het karton). Op deze manier kan de verkoper het product namelijk makkelijk weer verkopen.

Overigens moeten verzendkosten ook terugbetaald worden. Zou anders ook grappig worden. TV voor 1 euro, verzendkosten zijn 700 euro ;)

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

M0otje schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 15:38:

Behalve dat dit (een half jaar oude) topic over een andere kwestie gaat, is het antwoord op je vraag ook nog eens met weinig moeite op te zoeken: Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten

Om verder afdwalen van dit topic te voorkomen gaat het op slot. Let een volgende keer even op als je in een oud topic reageert of je vraag/reactie wel echt relevant is en of je het antwoord niet zelf had kunnen vinden :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.