negatieve ondertoon in "Microsoft lanceert Office 2010 ...."

Pagina: 1
Acties:

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik verwacht van een newssite als T.net een objectieve berichtgeving.

Maar in het item "Microsoft lanceert Office 2010 voor bedrijven" bespeur ik een zeer negatieve ondertoon richting Microsoft en/of Office2010.
Ik vraag me af of dat bewust is gedaan, of dat jullie die ondertoon zelf niet zien.

In de laatste regel staat nog net niet: " Wij verwachten dat Office 2010 een flop zal worden" maar het had wel gepast in de teneur van het artikel.

• Hahn
  • Laatst online: 23:54
Heb het nieuwsbericht aandachtig gelezen naar aanleiding van je post, maar ik kan me totaal niet vinden in wat je zegt; ik kan er geen negatieve ondertoon in vinden.

The devil is in the details.

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:34
Ik vind het zelf wel meevallen als ik eerlijk ben. Wat vind je vooral negatief dan?

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-02 20:08
Dat er inhoudelijk weinig instaat over Office 2010 oke, maar negatief? Nee.

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-02 17:54

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Ik zie heel veel nadruk op concurrerende producten en tot twee keer toe 'Microsoft poogt', wat voor mij toch te veel nadruk legt op de mogelijkheid tot falen. Ik zou in beide gevallen 'poogt' door 'wil' vervangen.

De manier van schrijven is ook niet direct negatief naar Microsoft of Office, maar heeft wel heel sterk een ondertoon die suggereert dat office 2010 gaat falen omdat de concurrentie te zwaar is.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Ben het wel deels eens met mjtdevries. Er wordt vooral naar de concurrentie gekeken. Niet dat dat niet mag of omdat dat niet nodig is, maar het gaat om de lancering van Office en niet om wat de concurrenten daar ten op zichten van aan het doen zijn.

In elke alinea komt Google wel om de hoek kijken. Tuurlijk is dat tegenwoordig een speler die op steeds meer vlakken bezig is waar Microsoft al jaren bezig is. Dat nieuwsberichten elkaar tegenwoordig heel snel opvolgen zijn spelletjes die gespeeld worden door grote bedrijven (iPad en de WePad(tegenwoordig iets anders)).

Het gaat in dit bericht om iets nieuws en niet om een "bitchfight". Zet dat dan anders in een aparte alinea, waar de twee producten tegen elkaar worden afgewogen of besteed er een apart artikel over de verschillende office versies, wat wel en niet online wordt aangeboden enz.

Self reflection is the school of wisdom

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-02 18:23

Matis

Rubber Rocket

Dirk schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 13:15:
Ik zie heel veel nadruk op concurrerende producten en tot twee keer toe 'Microsoft poogt', wat voor mij toch te veel nadruk legt op de mogelijkheid tot falen. Ik zou in beide gevallen 'poogt' door 'wil' vervangen.

De manier van schrijven is ook niet direct negatief naar Microsoft of Office, maar heeft wel heel sterk een ondertoon die suggereert dat office 2010 gaat falen omdat de concurrentie te zwaar is.
Ik heb idd hetzelfde onderbuikgevoel.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Dimitri R
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-01 09:32
Microsoft komt in een aanzienlijk moeilijker markt dan enkele jaren geleden met Office 2007, mede door fors toegenomen concurrentie en lagere marges op Office-verkopen. Bovendien zoekt met name Google, Microsofts aartsvijand, doelbewust op dit moment de confrontatie met Microsoft, dus dat is zeker nieuws en geen mening. Bovendien zal de strijd zich steeds meer naar het web verschuiven, waar met name consumenten voldoende gratis alternatieven hebben en bedrijven in deze tijd geld willen besparen op software. Een 'bitchfight' is het zeker niet, we praten hier over een markt van vele miljarden dollars. Over 'pogen': Microsoft moet zich op dit vlak nog deels gaan bewijzen, met name in Office Web Apps. Toch verwacht MS dat Office 2010 zijn meest succesvolle product zal worden, we zullen zien ...

Ander puntje: vrijwel alle features van Office 2010 zijn al lang en breed bekend - iedereen heeft bovendien met de bèta kunnen spelen - en het heeft weinig zin om deze te gaan herkauwen.

Abort Retry Fail?

Verwijderd

Matis schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 13:37:
[...]

Ik heb idd hetzelfde onderbuikgevoel.
Hmm inderdaad Google staat er wel vaak in....

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik vind het een neutraal artikel, niets mis mee :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Dit is de enige zin die ik als potentieel negatief uitlegbaar zie:
"De softwaregigant poogt Office-gebruikers aan zich te binden door online apps aan te bieden, maar Google grijpt de lancering aan om Docs als goedkoper alternatief aan te prijzen."
Wat daar lijkt te staan is dat MS dat weliswaar probeert, MAAR Google doet iets anders. Doordat "X probeert Xa, maar Y doet ondertussen Ya" vrijwel uitsluitend gebruikt wordt in de context "Xa slaagt niet, Ya daarentegen wel" creëer je daar (schijnbaar onbewust) een zin waar voor veel mensen gevoelsmatig staat dat MS niet slaagt in het behouden van Officegebruikers omdat Google ze de loef afsteekt met Docs. Ik snap best dat daar een negatieve ondertoon in gelezen wordt - ik las die ook.

Die ééne zin zou ik dus, teneinde de discussie te saboteren, anders schrijven. De rest van het artikel is gewoon van het niveau zoals het op T.net al een tijdje gemeengoed is.
spoiler:
Niets te klagen dus.

• Hahn
  • Laatst online: 23:54
Dat zat ik ook te denken, die 'maar' weg laten en vervangen door bijvoorbeeld 'tegelijkertijd'. Dus dat je iets krijgt als:
Microsoft poogt Office-gebruikers te binden door online apps aan te bieden, Google grijpt tegelijkertijd de lancering aan om Docs als goedkoper alternatief aan te prijzen.
Dan mag de lezer zelf bepalen of dat goed of slecht is.

The devil is in the details.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Wat eigenlijk het probleem is, is dat google's initiatief in het nieuwsbericht terug te vinden en opgevoerd wordt als grote concurrent. Dat levert de enigszins negatieve ondertoon (ik deel dat trouwens niet).

Wat beter zou zijn geweest was wanneer de tekst 3 alinea's over Office 2010 had en 2 andere alinea's over google's tegenoffensief. De 2 onderwerpen staan nu teveel met elkaar verweven en worden gebracht als zijnde een strijd, terwijl het strikt neutraal gebracht had kunnen worden en nog los van elkaar (binnen 1 nieuwsbericht).

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:46

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb dat ook in de reactie gezet, Office 2010 wordt gelanceerd, maar ik lees bijna 3 alinea's over wat de concurrenten allemaal in huis hebben en hoe dat tegenover Office komt te staan.

Ga dan gewoon in op de features, op de wijzigingen tov 2007 en de mogelijke pakketten die er komen. Zelfs in de eerste regel komt al een 'concurrent' actie aan bod, is dit nu de nieuwe vorm van nieuws? Ipv inhoudelijk over het product te praten, gaan informeren wat concurrent A en B allemaal doen en hebben, als reactie op het nieuws?

Groot deel van het bericht is geschreven met de visie 'dat zij iets tegen de concurrentie moeten doen', terwijl je de identieke tekst ook puur als nieuws had kunnen neerzetten.

http://www.winmag.nl/arti...point-2010-voor-bedrijven
Dit bijvoorbeeld is een informatief bericht, inhoudelijk over 2010 met enkel 1 regel over de concurrentie .

via google vind je nog slechtere berichten:
Microsoft lanceert Office 2010. - Kouwepolder ICT
OpenOffice een volwaardig alternatief voor MS Office.
kouwepolder.nl/.../68-microsoft-lanceert-office-2010

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
Ik ben een ontzettende MS evangelist (zie mijn topics hier in GR, zoals ook vandaag weer :-) ). Maar zelfs ik zie het bij deze niet echt . Wat ik hoogstens nog kan inbrengen is dat het niet zo mooi is om na elke zin 'maar de concurrentie doet dit' te zetten, dit had beter gescheiden kunnen worden in een apparte paragraaf.

Edit exact wat Delerium zei dus O-)

[ Voor 5% gewijzigd door roy-t op 12-05-2010 20:14 ]

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Ik vindt het maar een wazig 'nieuws' artikel. Ik lees namelijk helemaal niets over Office 2010. Alleen maar geleuter over de concurrentie.

En nee, ik weet nog niet precies wat de nieuwe Office te bieden heeft, en heb nog niet de beta gebruikt. Ik verwacht juist van een nieuwssite als Tweakers dat die mij in het kort de interessante informatie over een nieuw product levert. En dat mist dus juist.

Wat de concurrentie allemaal vindt en doet intereseert me geen malle moer. Dat lees ik wel in een persbericht over hún nieuwe producten.
Pagina: 1