Toon posts:

Time Machine i.c.m. Synology DS410

Pagina: 1
Acties:

• hv121456
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 30-12-2014
Geacht Forum,

Als enorme Mac fan (iMac 24", MacbookPro 17", Macbook 13", iPad, iPhone 3GS 32gb, iPod Touch 16GB), heb ik mijzelf goed georienteerd op de NAS markt, denk ik. Een van de voorwaarden waaraan een NAS voor mij aan moet voldoen is dat het probleemloos samenwerkt met Time Machine. Ik denk in de DS410 een dergelijke oplossing te hebben gevonden. Sinds 1 mei 2010 staat er een DS410 DSM2.3 1157 (4x 1TB RAID 5), bij mij thuis op het kantoor te zoemen. Eerste indruk; Prima apparaat en zeer eenvoudig te gebruiken en in te richten en te configureren.

Ik ben alleen wat minder te spreken over de beloofde naadloze integratie met MacOS Time Machine. Onderstaand een beschrijving van de zaken die ik heb geconstateerd. Ik beperk mij vooralsnog tot de samenwerking van de DS410 en mijn MacbookPro 17". Wanneer ik dit goed werkend heb gekregen stort ik mij op de iMac en Macbook.

Configuratie NAS: DS410 met 4x Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB van Samsung in een RAID5 config; DSM 2.3 1157
Configuratie MacbookPro: Intel proc. 4GB RAM 500GB HDD, MacOS X 10.6.3 (Nederlands)

Op de DS410 heb ik een map aangemaakt met de naam "timemachine". Tevens een gebruiker "tm1" aangemaakt zonder wachtwoord, met een diskquota van 500GB en met toegang R/W, tot de gedeelde map "timemachine". De gedeelde map in de DS410 management interface aangeduid als de timemachine map en de netwerkservices geherstart. Op de MacbookPro Time Machine gestart en tijdens de configuratie kan ik keurig de gedeelde map "timemachine" kiezen. Time Machine wordt dan gestart en begint met aftellen tot start van de backup. Deze start en begint met het maken van de backup naar de DS410. De 76GB backup wordt keurig door Time Machine afgehandeld. Verificatie op de DS410 leert dat er sparsebundle op de juiste plaats staan etc. Ik de gemaakte backup ook via Time Machine benaderen en evt terugzetten. So far so good.

Nu is een van de sterke punten van Time Machine dat deze elk uur kijkt of er iets veranderd is op de HDD van de MacbookPro. Wanneer er iets is veranderd maakt Time Machine er backup van. In dit geval een "incremental". Juist deze functionaliteit werkt niet in mijn combinatie. Time Machine kan nadat er enige tijd geen communicatie is geweest met de NAS via Time Machine, de gedeelde map niet meer vinden en maakt daarom ook de incremental backups niet. Wanneer ik via de management interface van de DS410 de gedeelde timemachine map de-selecteer en de netwerkservices herstart en daarna de timemachine map weer selecteer en de netwerkservice herstart, kan Time Machine op de MacbookPro de map weer vinden en kan ik weer inloggen etc. Daarna kan ik de map weer selecteren en start de backup. Deze is dan wel incremental (gelukkig). Dit komt elke keer voor en zowel bij de config in een WiFi netwerk als een bedraad netwerk. Ook heb ik getest met koppelen met de NAS m.b.v. smb en afp als ook het in- uitgeschakeld hebben staan van Bonjour.

Het lijkt wel of de netwerkverbinding tussen de DS410 en de MacbookPro wegvalt of in sleep gaat en niet automatisch weer opkomt. Tussen de backup momenten door blijf ik werken op de MacbookPro en maak daarbij gebruik van netwerkzaken zoals printen, emailen en browsen. De ethernet interface op de MacbookPro gaat niet in sleep. De DS410 staat op de achtergrond te murmelen en is druk aan het downloaden via downloadstation dus ik denk dat daar de ethernet interface ook niet in sleep gaat. De HDD's dus ook niet.

Ondertussen heb heel wat gelezen over de combinatie Synology en Mac en ben er van overtuigd dat ik een juiste keus gemaakt heb. Ik kan namelijk een backup maken van de Mac's (1 voorlopig) in mijn netwerk. De besproken oplossingen op verschillende fora bieden niet de oplossing omdat het redelijk oude berichten zijn en er wordt gesproken over de DSM 2.2 (2.0 zelfs tegengekomen) en MacOS X 10.5.x.

Wat zou het mooi zijn wanneer het echt gaat werken zoals het ontworpen is dus met automatische incrementals etc. Wie is bekend met deze symptomen en heeft de oplossing?

• Tony L
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 07-11-2015
Ik heb een iScsi "schijf" aangemaakt in de DS410J. Dan moet je wel nog een iScsi stukje software installeren voor de Mac. De "standaard" oplossing in de DiskStation heeft toch wel wat problemen. Als je een nieuwe user aanmaakt met een limiet van 500 GB (of whatever) dan ziet hij dit niet als 500 GB maar als wat er nog vrij is op de DiskStation. Op een gegeven moment ga je over de 500 GB heen en dan raakt je backup corrupt (iets wat je dus zeker niet wilt). De iScsi oplossing werkt 100% omdat hij zelf ziet dat hij maar 500 GB (of whatever) tot zijn beschikking heeft. Ik heb ook geen enkel probleem met incremental backups.

PSN: Norfirin

• e92
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 23:38
Heb je bij het configureren van Time Machine voor de "gebruiker" tm1 wel aangegeven dat de user en het wachtwoord bewaard moeten worden in de sleutelhanger (keychain)? Hierdoor kan Time Machine automatisch inloggen op deze account. De verbinding tussen de Mac en de Synology wordt na een bepaalde tijd inderdaad verbroken en dus kan Time Machine de directory op de Synology niet meer vinden.

Succes

• stijnos1991
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 01-12 15:38
Misschien een foutje met mounten. Als het goed gaat kijk dan even in /Volumes (via Finder--Ga naar map) welke map er gemount wordt. Als TM klaar is met z'n backups, moet je voor de grap even kijken of de share weer weg uit het lijstje is.
De eerste keer moest ik handmatig een fout gemounte share unmounten voordat TM werkte. Dit in combinatie met een Windows Home Server NAS.

• hv121456
Bedankt voor de tip. Ga ik zeker proberen hoewel ik wel omslachtig vind en eigenlijk geen gebruik wil maken van iScsi. Als het zorgt dat time machine gaat werken zoals het bedoeld is dan valt er mee te leven.
Wanneer echter het een connectie issue is dan gaat in mijn beleving een iScsi oplossing ook niet werken?
Tony L schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 15:55:
Ik heb een iScsi "schijf" aangemaakt in de DS410J. Dan moet je wel nog een iScsi stukje software installeren voor de Mac. De "standaard" oplossing in de DiskStation heeft toch wel wat problemen. Als je een nieuwe user aanmaakt met een limiet van 500 GB (of whatever) dan ziet hij dit niet als 500 GB maar als wat er nog vrij is op de DiskStation. Op een gegeven moment ga je over de 500 GB heen en dan raakt je backup corrupt (iets wat je dus zeker niet wilt). De iScsi oplossing werkt 100% omdat hij zelf ziet dat hij maar 500 GB (of whatever) tot zijn beschikking heeft. Ik heb ook geen enkel probleem met incremental backups.

[Voor 5% gewijzigd door hv121456 op 15-05-2010 15:57]

• hv121456
De gebruiker tm1 en zijn credentials ID en Passwrd zijn terug te vinden in de sleutelhanger en kan daarmee volgens mij zelfstandig inloggen. Geen probleem denk ik dus.

Ondertussen ook ontdekt dat de iTunes functionaliteit op de Synologie ook een handmatige dismount en mount nodig heeft wil ik de tracks op de NAS in mijn iTunes client als gedeelde resource zien. Denk toch dat er iets nog wat aandacht nodig heeft door de ontwikkelaars bijSynology.
e92 schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 22:52:
Heb je bij het configureren van Time Machine voor de "gebruiker" tm1 wel aangegeven dat de user en het wachtwoord bewaard moeten worden in de sleutelhanger (keychain)? Hierdoor kan Time Machine automatisch inloggen op deze account. De verbinding tussen de Mac en de Synology wordt na een bepaalde tijd inderdaad verbroken en dus kan Time Machine de directory op de Synology niet meer vinden.

Succes

• hv121456
Kan geen onrechtmatigheden vinden na het maken van de backup. Misschien wat laner wachten nadat de backup is afgerond.
stijnos1991 schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 09:37:
Misschien een foutje met mounten. Als het goed gaat kijk dan even in /Volumes (via Finder--Ga naar map) welke map er gemount wordt. Als TM klaar is met z'n backups, moet je voor de grap even kijken of de share weer weg uit het lijstje is.
De eerste keer moest ik handmatig een fout gemounte share unmounten voordat TM werkte. Dit in combinatie met een Windows Home Server NAS.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee