• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Beste Tweakers,

de laatste week zit ik met een dillema waar ik nog niet uit ben gekomen, wellicht dat jullie me op weg kunnen helpen.

Op dit moment ben ik in het bezit van de Nikon D40 voorzien van de 18-55 kit lens, een 18-105 VR en een 35mm F1.8. Deze camera gaat volgende week vervangen worden door de D90 (jawel, vanuit de Wehkamp actie). Voor de D40 heb ik reeds een koper in mijn omgeving gevonden. Tevens ben ik in het bezit van een HD videocamera, de Canon HV20 voorzien van een Raynox 6600 groothoeklens.

Nu zit ik er sterk aan te denken om de nieuwe D90 met wat winst te verkopen en tevens de HV20 de deur uit te doen en met dit geld een Canon 550D aan te schaffen aangezien deze ook mooi in HD kan filmen. De 50mm F1.8 prime zal bij de basiskit komen. De HV20 wordt niet intensief gebruikt maar is voor mij echt een camera voor het filmen van mijn dochtertje en wat dagjes weg/vakantie etc. De extra lenzen die ik heb leveren ook nog geld op als ik zo kijk op Marktplaats dus ik denk dat ik een redelijk budget heb om een extra lichtsterke lens aan te schaffen bij de 550d.

Denken jullie dat ik hier slim aan zal doen of is het verstandiger om mijn huidige lenzen te gebruiken en te gaan filmen met de D90?
Edit: De verdeling zal er ongeveer zo uitzien: 70% fotografie in RAW, 30% filmen in HD.
Zijn er nog meer mensen die hun (HD) videocamera hebben vervangen door de 550D?

Alvast bedankt voor jullie hulp en inzicht.

[ Voor 3% gewijzigd door D-Ed op 12-05-2010 11:28 ]

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Wat is belangrik voor je? Foto of video? Ik vind dat een D90 een stuk prettiger in het gebruik is voor foto dan een canon xxxD maar de 550d heeft wel een indrukwekkende video feature set.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Tsja, ik zou een dSLR niet snel gebruiken voor familiefilmpjes. Het gebrek aan AF is killing imo.

Mijn advies is om dit eerst eens grondig uit te proberen met je D90.

• D-Ed
  • Niet online
Tja, de HV20 is goed gebruikt het eerste jaar met vakantie in Canada bijvoorbeeld, toch merk ik dat als ik film er wel de tijd voor neem om als amateur ook redelijk kwaliteit filmpjes af te leveren (kwaliteit voor mezelf en familie dan vooral ;) )

Zoals in mijn edit aangegeven, ik verwacht ongeveer 30% te filmen en voor de rest foto's te schieten. De dSLS zal daarmee sneller gebruikt worden voor leuke filmpjes dan de HV20...

• LogiForce
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10-2025

LogiForce

The Black Whole

D-Ed schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 11:38:
Tja, de HV20 is goed gebruikt het eerste jaar met vakantie in Canada bijvoorbeeld, toch merk ik dat als ik film er wel de tijd voor neem om als amateur ook redelijk kwaliteit filmpjes af te leveren (kwaliteit voor mezelf en familie dan vooral ;) )

Zoals in mijn edit aangegeven, ik verwacht ongeveer 30% te filmen en voor de rest foto's te schieten. De dSLS zal daarmee sneller gebruikt worden voor leuke filmpjes dan de HV20...
Als je kwaliteits film wil dan moet je zowiezo niet een dslr gebruiken om deze te schieten. Het haalt het gewoon niet naast een gewone losse camera. Gebrek AF en het handmatig in en uit zoomen gaat wel opvallen op de film.

Als ik jouw was zou ik de HV20 naast de D90 houden. Lijkt mijzelf een betere combi dan dat je alleen de 550D gebruikt. Helaas staat kwaliteit niet (altijd) gelijk aan alles in een apparaat proppen, alhoewel dit wel handig is natuurlijk. Minder mee te sleuren als je met de familie op pad gaat ;)

In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.

• D-Ed
  • Niet online
Als je kwaliteits film wil dan moet je zowiezo niet een dslr gebruiken om deze te schieten. Het haalt het gewoon niet naast een gewone losse camera. Gebrek AF en het handmatig in en uit zoomen gaat wel opvallen op de film.

Als ik jouw was zou ik de HV20 naast de D90 houden. Lijkt mijzelf een betere combi dan dat je alleen de 550D gebruikt. Helaas staat kwaliteit niet (altijd) gelijk aan alles in een apparaat proppen, alhoewel dit wel handig is natuurlijk. Minder mee te sleuren als je met de familie op pad gaat ;)
Dat is ook mijn eerste gedachte maar... Je eindigt je pleidooi met precies mijn twijfelende gedachte :) Als ik zo wat filmpjes op Vimeo zie die zijn geschoten met de 550d (met een 50mm F1.8) dan ben ik daar toch ook wel van onder de indruk... Keuzes, keuzes...

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:09

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

LogiForce schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 13:30:
[...]

Als je kwaliteits film wil dan moet je zowiezo niet een dslr gebruiken om deze te schieten.
Het haalt het gewoon niet naast een gewone losse camera. Gebrek AF en het handmatig in en uit zoomen gaat wel opvallen op de film.

interessante statement. En dat in een tijd waarin afleveringen van House, complete films e.d. geschoten worden met een dSLR omdat het juist toegevoegde waarde gaf t.o.v. "gewone losse camera".

Ik denk dat het moeilijker is om goed te filmen met een 550d, t.o.v. een losse camera, maar de kwaliteit gaat ver boven dat van een losse camera.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Dat hangt er wel een beetje vanaf hoe je die kwaliteit meet Nomad. Als je gaat kijken naar scherpte dan gaat een dSLR namelijk al keihard op zijn bek. 600 verticale beeldlijnen haalt een model uit de onderste regionen nog op zijn sloffen ;)

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Nu we het toch even over film camera's etc hebben.
Ik zie soms super briljante lenzen op film camera's met een gigantisch bereik en dan nog ragscherp ook. Waarom bestaat dat niet voor dslr's????
Voorbeeldje:
Check vanaf 1.22 tot 1.57, er word heeeel erg uitgezoomd.

Die lens heeft een mega bereik, hoe werkt dat bij video camera's en waarom bestaat dat niet voor SLR's? te duur, onhandig, zwaar. whatever?
Lijkt me best vet :9

of is er een beter topic waarin dit gemerged kan worden?

• D-Ed
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 17:17:
Dat hangt er wel een beetje vanaf hoe je die kwaliteit meet Nomad. Als je gaat kijken naar scherpte dan gaat een dSLR namelijk al keihard op zijn bek. 600 verticale beeldlijnen haalt een model uit de onderste regionen nog op zijn sloffen ;)
Overigens ben ik zéér tevreden over de kwaliteit van mijn HV20, toch vind ik de verschillende beelden van de 550d ook erg mooi. Ik ben puur aan het uitzoeken of het de moeite is om alles te verpatsen
(- (nieuwe) D90 inc. 18-55mm VR
- 18-105mm VR
- 35mm F/1.8
- D40 inc. 18-55mm (zonder VR)
- HV20 inc. Reynox groothoek lens) en er in ruil een 550d mét goede lens voor terug te kopen.

In ieder geval fijn om te zien dat jullie even de tijd nemen om me extra inzichten te geven, thanks, ga zo door _/-\o_

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:50

breinonline

Are you afraid to be known?

Scirocco schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 17:57:
Die lens heeft een mega bereik, hoe werkt dat bij video camera's en waarom bestaat dat niet voor SLR's? te duur, onhandig, zwaar. whatever?
Lijkt me best vet :9
Ik denk om alle redenen die je daar noemt ja. Daarnaast heeft video nog steeds een veel lagere resolutie dan foto en kan bewegend beeld iets onscherper zijn om toch nog scherp over te komen in tegenstelling tot een stilstaand beeld zoals een foto.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Pagina: 1